Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Zou je niet beter ook het boek eens lezen? :e012:

 

Er wordt gedoeld op zelfvoorzienigheid. Dus wanneer een mens toegang heeft tot de middelen om te voorzien in zijn basisbehoeften dan is er wel degelijk zoiets als een free meal. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

 

Schuld is een sociale construct, retep. Een heel effectief middel om een maatschappij te ordenen en een economie aan de gang te houden. Wanneer er tekort aan energie is. Of geen toegang tot.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Veel hoor. Rekening houdend dat het christendom ongeveer sedert 1600 jaar in Europa aanwezig is en de dominante godsdienst was. Het is maar sedert de jaren '50 dat er een scheiding tussen kerk en staat kwam. In de praktijk.

 

Het is niet omdat velen zich niet zien als christen dat de gevolgen en concepten compleet uitgewist zijn. De baardgod die stierf met de eerste christen oefent nog steeds macht uit.

Link naar reactie

Ik heb The Hunters van James Salter gelezen. Salter was piloot in de Amerikaanse luchtmacht van net na de oorlog tot halfweg de jaren '50. Hij vloog ook in de Koreaanse oorlog, en die oorlog vormt de achtergrond voor dit boek. The Hunters gaat over Cleve Connell die in een half jaar 100 missies vliegt boven Korea. In het begin is hij gebeten om zo veel mogelijk Migs neer te schieten, maar door pech slaagt hij hier niet in.

Salter vermijdt alle technische ballast in dit boek, over vliegtuigen leer je niets. Hij richt zich volledig op de emoties van de piloten de afgunst jegens de aces (die vijf Migs neergeschoten hebben), maar ook de angst die hand over hand toeneemt naarmate de missies toenemen. Ook de luchtgevechten zelf geeft Salter kort, maar zeer levendig weer. In strips worden luchtgevechten altijd zeer claustrofobisch weergegeven: het is geen gevecht als er geen twee vliegtuigen in één plaatje staan. Maar aan duizend kilometer per uur in het onmetelijke luchtruim moet je heel goed kijken om te zien waar je tegenstander heen gaat. Ik had nog nooit zo'n goede beschrijving van luchtgevechten gelezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik lees al jarenlang dagelijks voor. Vroeger waren dat kinderboekjes of sprookjes, tegenwoordig halen mijn kinders strips uit de kast waar ik dan uit voorlees. Mijn dochter is er ondertussen negen, en ze leest graag dikke boeken van Geronimo Stilton of Mark De Bel, maar die enkele minuten voor het slapengaan wil ze niet missen. Ik lees trouwens voor mijn twee kinderen apart voor, ze gaan op een ander tijdstip slapen. Als mijn vrouw voorstelt dat zij zou voorlezen krijgt ze meestal nul op het rekest. Papa kan dat veel beter, met stemmetjes en oogballengerol.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mijn dochter is er ondertussen negen, en ze leest graag dikke boeken van Geronimo Stilton of Mark De Bel, maar die enkele minuten voor het slapengaan wil ze niet missen.

 

Ik dacht bij het begin van de 'grote vakantie', laat ik nou eens een leesboek voor de kinderen kopen. Jawadde, ik heb lang voor de rekken gestaan en wist niet wat nemen. 80% van de kinderboeken  gingen over magie , heksen, draken e.d., en dat wou ik niet. Voor mijn 9-jarige dochter had ik uiteindelijk "De kinderen van bolderburen" genomen van Astrid Lindgren, en voor mijn 7-jarige dochter "Het woeste boek van Wolf en hond" van Sylvia vanden Heede

 

Daar hebben ze alle twee geweldig veel plezier aan gehad. Elke dag waren ze wel aan het lezen daarin. In de zetel, in de auto, 's avonds in bed, ... Het deed mij deugd. Beide boeken kan ik dan ook ten zeerste aanraden.

Link naar reactie

Mijn moeder heeft mij eindeloos voorgelezen! Te beginnen met "De Kleine Kapitein" boeken van Paul Biegel maar later ook andere boeken van Paul Biegel gevolgd door zowat het hele ouvre van Michael Ende waaronder nog steeds mijn favoriete kinderboek: "Het Oneindige Verhaal" Verder ook nog heel wat voorgelezen van Michael Morpurgo en nog heel wat meer. Zelfs toen ik allang zelf een fervent lezer was is zij nog een hele tijd blijven voorlezen. Ik denk ook zeker dat ik mijn grote voorliefde voor lezen aan haar te danken heb. Maar niet mijn stripliefde. Dat komt door haar toenmalige vriend die mij altijd tot diep in de nacht voorlas uit S&W voor ik ze zelf begon te verzamelen. En nu lees ik zelf voor aan mijn jongere halfbroertje van 5 en ik kan wel zeggen: zelf voorlezen is minstens even leuk als voorgelezen worden! Dus ja hele goeie herinneringen aan deze traditie die hopelijk nog vele generaties mag blijven voortbestaan.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Uit mijn kindertijd herinner ik mij vooral Pietje Bell, Inspecteur Hebbes (die Man zonder hoofd vond ik geweldig griezelig) en de Vlaamse filmpjes. Ik denk niet dat mijn moeder ooit voorgelezen heeft. Wel elke avond een verhaaltje verteld, maar niet voorgelezen.

En als 10-jarige Michael Strogoff. Dat is me ook bijgebleven

Link naar reactie

Uit mijn kindertijd herinner ik mij vooral Pietje Bell, Inspecteur Hebbes (die Man zonder hoofd vond ik geweldig griezelig) en de Vlaamse filmpjes. Ik denk niet dat mijn moeder ooit voorgelezen heeft. Wel elke avond een verhaaltje verteld, maar niet voorgelezen.

En als 10-jarige Michael Strogoff. Dat is me ook bijgebleven

Holy crap, Vlaamse Filmpjes, that takes me back...

 

21encqu.jpg

Grr. Argh.

Link naar reactie

 ik was aan het twijfelen om The Baby Jesus Butt Plug ook op mijn wish-list te zetten aangezien Aaike hem zo'n hoge score gaf maar ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten verwachten

 

Van een butt plug mag je naar verluidt verwachten dat je hem zonder dat het pijn doet ergens kwijt kan waar de zon niet schijnt. Dit specifieke exemplaar zou op een kleine heer Jezus Christus, onze redder en Heiland moeten lijken. Ik weet echt niet wat je daar nog over wil weten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Achja, I should have known :) Laat eens weten wat je van diene Carlton Mellick III vindt, ik was aan het twijfelen om The Baby Jesus Butt Plug ook op mijn wish-list te zetten aangezien Aaike hem zo'n hoge score gaf maar ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten verwachten

Zoals ik zei op facebook: een genre dat Bizarro Fiction heet, moet ik gelezen hebben. Als Carlton Mellick dan nog eens de nieuwe Vonnegut wordt genoemd dan moet ik het nog sneller checken.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Aan het lezen:

 

THE ATROCITY ARCHIVES van Charlie Stross.

 

 

Bob Howard is working on a desk job for the "Laundry", but he's bucking for field service. We meet him on his first trial, breaking into an industrial building to destroy the traces of a dangerous discovery a young mathematician has made. It turns out that certain kinds of math knowledge lead to the ability to summon demons from other universes -- the sort of thing once done with chalked pentagrams, but much more efficiently achieved with lasers instead of chalk, and with computers to keep track of the summoning rituals. It's the job of the Laundry to keep such knowledge under wraps.

But aside from the dangerous job, the Laundry is just another Dilbertian government job environment. So the first few chapters show Bob dealing with bureaucratic hassles: stupid bosses demanding silly paperwork, dumb training classes, computer problems, etc. It's all very funny stuff. He's also dealing with his crazy sometime girlfriend, and his weird roommates. Then he gets sent to California to try to pry a beautiful redheaded Irish scientist from the clutches of the US -- it seems she might be studying some dangerous stuff. But his mission turns bad when she is kidnapped by some Islamists who may have bitten off more than they can chew. Before long, Bob is posted to a more curious part of the Laundry, with a boss straight out of classic spy fiction, and it looks like they might be dealing with a secret Nazi project -- or something even scarier...

 

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ben bijna door THE ATROCITY ARCHIVES van Charlie Stross. Dit is boek 1 van The Laundry Files, waarin we Bob Howard volgen:

 

 

The protagonist of both stories is a computer expert calling himself "Bob Oliver Francis Howard" who has been conscripted into a secret British occult intelligence organisation, "The Laundry".

 

Het hoofdverhaal mengt Lovecraftian horror/SF, hard SF (soms heel technisch taalgebruik dat niet uitgelegd wordt, aanhalen van fysische verschijnsels die als gekend aanzien worden), Kafka (overheidsbureaucratie = hilarisch in het boek), James Bond, nazi-occultisme (denk Hellboy, hogere wiskunde en IT gebruiken om aan magie te doen) en nog een heleboel andere dingen. Het boek had dus een zootje kunnen zijn, maar is dat hoegenaamd niet.

 

Het tweede verhaal doet iets heel leuks met de mythe van Medusa en de overdaad aan CCTV camera's in Engeland. Je moet het zelf maar lezen wat daar precies aan de hand is (onze Lord K zou er wel van houden).

 

Ik kan al niet wachten tot de twee opvolgers in mijn bus vallen, het vierde boek heb ik al liggen.

Grr. Argh.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De biografie van Marten Toonder, geschreven door Wim Hazeu (biograaf van Simon Vestdijk, M.C. Escher, Gerrit Achterberg en J. Slauerhoff). Voor de liefhebber van Tom Poes en Ollie Bommel een must, maar ook interessant als je een inkijk wil in het 'denkraam' van een grote verhalenverteller en in de gang van zaken op de Toonder Studio's waar vele grote namen het vak geleerd hebben.

Link naar reactie

Een beetje raar hoe Amazon met verzending omgaat. Soms komt het met Taxipost, soms met gewone post en soms met een koerier (ups). Bij de koerier wordt het meestal persoonlijk bezorgd, maar soms moet ik niet aftekenen alhoewel dat eigenlijk vereist is.

 

Ik heb me een grote brievenbus aangeschaft waar de meeste paketten inkunnen. Tot nu toe geen probleem gehad.

 

Kijk bij Amazon ook uit wie de leverancier is, daar zitten ook prive firmas bij. Ik koop enkel 'fulfilled by Amazon'.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...