Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Ja, die is echt goed! De eerste vijf zijn lezenswaardig.

Maar ook zijn "meer serieuze" boeken zijn aanraders. Dagboek van een vermoeide egoïst bijvoorbeeld.

Bedankt. Heb zeker interesse in meer boeken van Herman Brusselmans. Zeik, zijn 'literaire thriller' is waarschijnlijk de volgende.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

In Stahlgewittern - Ernst Jünger.

 

Ride the tiger - Julius Evola

 

Revolt against the modern world -  Julius Evola

 

Men amongst the ruins - Julius Evola

 

Der Untergang des Abendlandes - Oswald Spengler

Link naar reactie

Seg simon, update uw goodreads eens, is gemakkelijker voor mij om aanraders bij te houden :)

 

Ik ben begonnen aan Perdido Street Station van China Mieville, liking it so far ma hetgene wat me voornamelijk opvalt is dat ik ook dringend wat meer Nederlandstalige boeken moet lezen. Ik heb in de eerste 30 paginas toch al een paar keer google translate erbij moeten halen. Ik lees zo goed als alle boeken in het engels omdat ik ze zo goedkoper kan vinden maar het zou wel aangenaam zijn om eens wat meer Nederlandstalig te lezen ook.

Link naar reactie

Seg simon, update uw goodreads eens, is gemakkelijker voor mij om aanraders bij te houden :)

 

Ik ben begonnen aan Perdido Street Station van China Mieville, liking it so far ma hetgene wat me voornamelijk opvalt is dat ik ook dringend wat meer Nederlandstalige boeken moet lezen. Ik heb in de eerste 30 paginas toch al een paar keer google translate erbij moeten halen. Ik lees zo goed als alle boeken in het engels omdat ik ze zo goedkoper kan vinden maar het zou wel aangenaam zijn om eens wat meer Nederlandstalig te lezen ook.

Simon, wie is simon?

Ik dacht dat het meeste in mijn lijst geüpdatet is.

 

Heb je eigenlijk THE CITY AND THE CITY al gelezen of EMBASSYTOWN. Toegankelijker dan die dikke bas lag kloef. Van mij moet je alleszins geen Nederlandstalige tips verwachten...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik wist niet dat Cleese een autobiografie geschreven had. Laat vooral weten of het iets is.

Ondertussen ben ik halfweg in American Pastoral van Philip Roth. Dat is erg goed.

Ben eraan begonnen en het is goed. Het is een echte autobiografie, maar op een luchtige manier geschreven. Heel plezierig om te lezen dus.

 

Iets helemaal anders:

 

http://www.hln.be/static/nmc/prm/frameset/2014/agathachristie/agathachristie.html?utm_source=hln&utm_medium=email&utm_campaign=agathachristie

 

Heb ik altijd leuke boeken gevonden en 1 euro geen geld.

Link naar reactie

Uitgelezen: American Pastoral van Philip Roth

 

Seymour Levov, bijgenaamd the Swede (de Zweed), wordt eind jaren twintig geboren in een Joodse familie in Newark, New Jersey. Zijn vader maakt handschoenen. De Zweed is een grote, knappe man die erg goed is in baseball en basket. Aan het eind van de oorlog gaat hij bij de Marines, maar hij is te laat om te gaan vechten. Hij trouwt met Miss New Jersey 1949 en neemt de handschoenenfabriek van zijn vader over. Het gaat de Zweed voor de wind. Tot in 1968. De Amerikaanse pastorale waarin de Zweed leeft wordt aan stukken gereten als zijn dochter, zijn enige kind, zijn Merry een bomaanslag pleegt. De oogappel van de Zweed heeft zich ontpopt tot een onhandelbare rebel die uit protest tegen de oorlog in Vietnam, een supermarkt opblaast. Een dokter die toevallig een brief post komt daarbij om. 

Met veel mededogen voor zijn personages toont Roth de neergang van Amerika. De droom van na de oorlog, het optimisme, verzandt in rellen, bomaanslagen en stedelijke verloedering. 

Dit is het eerste boek van Roth dat ik lees, maar ik ga aan de slag met de rest van zijn oeuvre. Dit is erg goed. Erg leesbaar in het Engels, maar ook gewoon vertaald.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik kom er nu pas mee omdat het zo m'n leven beheerst, maar ik besefte net dat misschien niet iedereen het gehoord heeft.

Joris Luyendijks "Dit kan niet waar zijn" over de bankencrisis en de huidige sfeer in banken is uitgekomen.

 

'k Las het nog niet, maar volgde z'n blog wel. FABULEUS goed. Lezen als de wereld je iets aan het hart ligt.

 

9200000028232044.jpg

 

http://www.radio1.be/programmas/vandaag/joris-luyendijk-kuifje-bij-de-bankiers

Staat op mijn lijstje net als l'Histoire Secrete du PS Liegeoise.
Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Vandaag was het blijkbaar weer de maandelijkse boekenbeurs in de sint niklaas kerk in Gent en kon ik het niet laten om even binnen te springen.
Mijn kleine buit; De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Kundera, geen flauw idee om eerlijk te zijn of dit me gaat aanstaan maar voor 4 euro kon ik er echt niet voor sukkelen en Wolf Hall van Hilary Mantel, deze stond al op mijn wish list nadat iemand anders hier op de getekende reep het er over had, het ziet er een serieuze klepper uit maar ben er benieuwd naar :)

 

Ondertussen heb ik ook eindelijk Perdido Street Station van China Miéville uit gelezen, ik had er langer over gedaan dan verwacht maar dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het boek, ik had het gewoon druk met andere. Het was van setting eigenlijk helemaal anders dan ik verwacht had maar heb er hard van genoten. Nu ben ik bezig aan Tortilla Flat van Steinbeck, leest heel vlot en aangenaam (maar is vanwege o.a. zijn intertekstualiteit zeker niet zomaar oppervlakkig) maar ,u vraag ik me af of Steinbeck een racist was (of valt dit de wijten aan de mentaliteit van zijn tijd?) of enkel zo overkomt door de opzet van dit verhaal.

Link naar reactie

 en Wolf Hall van Hilary Mantel, deze stond al op mijn wish list nadat iemand anders hier op de getekende reep het er over had, het ziet er een serieuze klepper uit maar ben er benieuwd naar :)

 

 

:e005:

 

Ik ben bezig in Burning the days van James Salter. Errrrrrg goed.  :hartje:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ondertussen heb ik ook eindelijk Perdido Street Station van China Miéville uit gelezen, ik had er langer over gedaan dan verwacht maar dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het boek, ik had het gewoon druk met andere. Het was van setting eigenlijk helemaal anders dan ik verwacht had maar heb er hard van genoten.

 

Heb je al andere boeken gelezen van Miéville? Ik vraag het omdat ik toevallig een paar jaar geleden the City&the City gelezen heb van hem. Heb er toen ook langer over gedaan dan ik aanvankelijk had gedacht, (zijn schrijfstijl was even moeilijk) maar wel serieus van onder de indruk. Heel origineel concept. Vroeg me af hoe zijn andere boeken zich verhouden in vergelijking met deze.

Link naar reactie

Heb je al andere boeken gelezen van Miéville? Ik vraag het omdat ik toevallig een paar jaar geleden the City&the City gelezen heb van hem. Heb er toen ook langer over gedaan dan ik aanvankelijk had gedacht, (zijn schrijfstijl was even moeilijk) maar wel serieus van onder de indruk. Heel origineel concept. Vroeg me af hoe zijn andere boeken zich verhouden in vergelijking met deze.

Even goed! Ik heb het laatst The scar van hem gelezen en dat was fantastisch. Eén van mijn favoriete schrijvers.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hmm, ik ging niets nieuw lezen en al zeker niets nieuw kopen tot na mijn deadline maar kon het deze zaterdag toch niet laten aangezien er op de Dag van de Filosofie lezingen ook een boekenstand aanwezig was. Ik had De Mythe van Sisyphus: een essay over het absurde van Albert Camus gekocht en had uit nieuwsgierigheid toch al beginnen lezen. Blij dat ik dit gedaan heb, het ziet er tot nu toe een heel interessant boek uit.

Link naar reactie

Heb je al andere boeken gelezen van Miéville? Ik vraag het omdat ik toevallig een paar jaar geleden the City&the City gelezen heb van hem. Heb er toen ook langer over gedaan dan ik aanvankelijk had gedacht, (zijn schrijfstijl was even moeilijk) maar wel serieus van onder de indruk. Heel origineel concept. Vroeg me af hoe zijn andere boeken zich verhouden in vergelijking met deze.

 

 

Nee, dat was mijn eerste Miéville ervaring maar ik vertrouw altijd op Gojira op vlak van boeken so you should too!

Link naar reactie
  • 1 month later...

Net A very private Gentleman (verfilmd als The American) gelezen van Martin Booth. Door de overdaad aan beschrijvingen, heb ik me door de eerste 100 pagina's moeten worstelen, maar daarna schiet de plot in gang en was ik toch verkocht. Ik denk dat ik de film nog eens ga bekijken.

 

9789048804658%20(2).jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Nog eens wat boeken gekocht:

 

Elmore Leonard:

- Out of Sight

- Fire in the Hole (bundel kortverhalen oa het verhaal waarop de tv-serie Justified is gebaseerd)

 

Ross MacDonald

- The Underground Man (Lew Archer)

- The Chill (Lew Archer)

 

Momenteel aan het lezen:

 

Elmore Leonard: Swag

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Nieuwe Standaard Boekenwinkel in Kampenhout-Sas. Effe gaan snuisteren en oa. deze gekocht. Ben een beetje benieuwd wat hij te zeggen heeft.

 

Varo_zpssx0jt7kc.jpg

 

“(I)n de vette jaren zijn ondernemers en banken 'anti-staat'. Ze beschuldigen de staat ervan een 'rem op de ontwikkeling' te zijn. Een 'parasiet' die de private economie 'uitzuigt' en henzelf treft met belastingen. Ze verzetten zich tegen elke inmenging van de staat... Bank(crash)1 en crisis, die gewoonlijk volgen, veranderen dit beeld volkomen: al aan het begin van de kettingreactie die de bankiers naar hun bankroet voert, eisen bankiers en ondernemers hulp van de staat. Ze eisen gered te worden met overheidsgeld zonder zich af te vragen waar dat vandaan moet komen.

 

Weggegooid geld, Zwendel.

 

De toon is: de overheid wordt tegengewerkt en wanneer het hommeles is dan wordt de tussenkomst, die in het algemeen belang is (de overheid moet aanzien worden als een weldoener, een opvoeder die het altijd, maar echt dan ook altijd goed meent met de bevolking die altijd dient opgevoed te worden en meestal ondankbaar is...zo'n onderliggende boodschap ontwaar ik altijd komende uit een deel ( gelukkig niet allemaal ) van de intelligentsia ) altijd aanzien en ervaren als negatief, schadelijk en ongewenst, vanuit de private sektor, de bevolking.

 

Maar je zal geen woord horen over fractional reserve banking, de centrale bank, de ECB, gesjoemel met rentes, volgende  geld bijdrukken met de daaruitvolgende inflatie en geldontwaarding en de overheid die altijd tegen de sterren op leent op de kap van de bevolking.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Damn, die Varoufakis kan nogal een eind wauwelen zeg...helemaal in de traditie van veel postmoderne en structuralistische zwanskampioenen die overvloedig aanwezig zijn in de sociale wetenschappen.

Veel zaken oppervlakkig aanraken, een hoop historische figuren aanhalen en de rest omhullen in vage, terzelfdertijd allesbenoemende en nietszeggende terminologie.

"De crisissen die het kapitalisme veroorzaakt..."

En dan raddraaierij van het zuiverste water als dit:

 

What was the great objective behind 19th century liberalism? It was, as Marx never tired to point out, to separate the economic sphere from the political sphere and to confine politics to the latter while leaving the economic sphere to capital. It is liberalism’s splendid success in achieving this long-held goal that we are observing today.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Heb mij voorgenomen om deze zomer wat boeken uit de Canon Van De Wereldlitteratuur te lezen.

 

Rye_zpstg3oyhqy.jpg

 

Catcher in the Rye is heel leesbaar geschreven, geen tierelantijntjes.

 

Moraal van het verhaal:

 

 

Het gaat over de zin van het leven.

Denk er niet teveel over na of je eindigt in het gekkenhuis.

 

 

 

Next: Le Petit Prince. Dat zal rap uit zijn, het is een verrassend klein en dun boekje.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...