Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Rushdi_zpsqdrehrok.jpg

 

De duivelsverzen. Ben er na 50 blz. mee gestopt, maar eigenlijk wou ik dat al na 20 blz. doen. Echt een stijl waar ik niks van moet hebben. Ellenlange zinnen en zinsconstructies en 10 bladzijden gebruiken als 1 zou volstaan. Litteratuur voor de litteratuur.

Ook het verhaal (waarschijnlijk een godsdienstige allegorie) was niet interessant.

 

Moest er geen fatwa geweest zijn zou waarschijnlijk niemand hiervan gehoord hebben. Staat waarschijnlijk ongelezen op veel boekenplanken.

Link naar reactie

Heb mij voorgenomen om deze zomer wat boeken uit de Canon Van De Wereldlitteratuur te lezen.

 

Catcher in the Rye is heel leesbaar geschreven, geen tierelantijntjes.

Ik heb een gelijkaardige projectje waarbij ik af en toe iets van 'The Big Read' uitpik, en was daarbij ook bijzonder onder de indruk van Catcher in the Rye. Het heeft alles om een gruwelijk saai boek te zijn, maar 't boeide van 't begin tot 't einde. Impressed.

Link naar reactie

Ik heb een gelijkaardige projectje waarbij ik af en toe iets van 'The Big Read' uitpik, en was daarbij ook bijzonder onder de indruk van Catcher in the Rye. Het heeft alles om een gruwelijk saai boek te zijn, maar 't boeide van 't begin tot 't einde. Impressed.

Ja inderdaad, er gebeurt eigenlijk bijna niks, maar toch blijf je geboeid lezen.

Link naar reactie

Lang geleden dat ik Catcher in the Rye las. Ik vond het goed, maar meer ook niet.

Net zoals 'De Avonden', ook goed zonder meer. Het komt alleen niet in mijn top-10.

 

Na afgelopen jaren wat te hebben gelezen van Geert Mak, Frank Westerman en David Van Reybrouck, ben ik me wat meer gaan verdiepen in de documentaire roman.

Nu: 'De Plaag' van laatstgenoemde.

Link naar reactie

Lang geleden dat ik Catcher in the Rye las. Ik vond het goed, maar meer ook niet.

Net zoals 'De Avonden', ook goed zonder meer. Het komt alleen niet in mijn top-10.

Op zich zou ik 't zeker ook niet in mijn top 10 zetten, maar dit is zowat 't eerste boek waarin nauwelijks wat gebeurt dat ik uitlas zonder dat 't van 'moeten' was, en dan nog met plezier ook. Dat is waar ik bijzonder van onder de indruk was.
Link naar reactie

Rushdi_zpsqdrehrok.jpg

 

De duivelsverzen. Ben er na 50 blz. mee gestopt, maar eigenlijk wou ik dat al na 20 blz. doen. Echt een stijl waar ik niks van moet hebben. Ellenlange zinnen en zinsconstructies en 10 bladzijden gebruiken als 1 zou volstaan. Litteratuur voor de litteratuur.

Ook het verhaal (waarschijnlijk een godsdienstige allegorie) was niet interessant.

 

Moest er geen fatwa geweest zijn zou waarschijnlijk niemand hiervan gehoord hebben. Staat waarschijnlijk ongelezen op veel boekenplanken.

Grappig, wat jou afstoot vond ik net heel goed.

 

De boeken van Rushdie lees ik ook een pak trager dan Veel andere boeken. De stijl verplicht de lezer bijna trager te lezen. Het idee even wennen in het begin maar eenmaal ik het ritme vast heb vind ik het zeer aangenaam lezen.

 

Bovendien zit er vaak kwajongens-humor in en ook dat heb ik graag.

 

Er zitten redelijk wat van zijn boeken in mijn kast/dozen. Allen graag gelezen.

Link naar reactie

Ik heb een gelijkaardige projectje waarbij ik af en toe iets van 'The Big Read' uitpik, en was daarbij ook bijzonder onder de indruk van Catcher in the Rye. Het heeft alles om een gruwelijk saai boek te zijn, maar 't boeide van 't begin tot 't einde. Impressed.

Een paar jaar geleden heb ik ook beslist dat ik ging lezen waar ik zin in had. Klassieker of niet, ik ging zo onbevangen mogelijk boeken lezen.

 

Soms kon een alom geprezen boek me niet boeien, soms was zo'n boek nog beter als je de reputatie van het boek compleet ter zijde liet.

 

Helaas lees ik nu wat minder maar aan mijn 'reclamatie' heb ik wel deze nickname aan overgehouden.

Link naar reactie

Een paar jaar geleden heb ik ook beslist dat ik ging lezen waar ik zin in had. Klassieker of niet, ik ging zo onbevangen mogelijk boeken lezen.

 

Soms kon een alom geprezen boek me niet boeien, soms was zo'n boek nog beter als je de reputatie van het boek compleet ter zijde liet.

 

Helaas lees ik nu wat minder maar aan mijn 'reclamatie' heb ik wel deze nickname aan overgehouden.

Ik lees ze ook zonder er (voor zover mogelijk) vooraf over gelezen te hebben. Achteraf ga ik wel wat naar recensies kijken om te zien of wat ik er van vind (en de interpretatie ook) overeenstemt.

 

En ja, bij mij moet het liefst zonder al te veel franjes geschreven zijn. Kan mij voorstellen dat dat voor anderen verschillend is.

Link naar reactie

Deeltjes_zpsmyhymkz8.jpg

 

Elementaire deeltjes. Weet niet goed wat ik hiermee aanmoet. Het is (in willekeurige volgorde): dikke miserie, een beetje hoop, science fiction, heel dikke miserie en burleske sexkomedie,

 

Kort samengevat:

 

 

Houellebecq wil eigenlijk aantonen dat de brave new world van Huxley (die hij dikwijls citeert en die volgens hem een overjaarde hippie is) eigenlijk heel goed zou zijn.

 

 

Goed boek ja, maar moet je dit lezen? Als je veel te gelukkig bent en depri wil worden wél zou ik zeggen.

Link naar reactie

De laatste jaren las ik nog maar weinig boeken. Ik was mijn gebruikelijke jeugdschrijvers (Horowitz, de Bel , Dahl, Rowling) ontgroeid, en wist niet goed wat ik dan wel moest lezen. Rond diezelfde tijd begon ik mij ook meer en meer met strips bezig te houden en de laatste drie jaar las ik nog maar acht boeken per jaar. Nu heb ik besloten om verschillende schrijvers uit te proberen. Ik ben begonnen met Herman Brusselmans, en meer bepaald met zijn boek Kwantum.

 

post-783-0-25412600-1440592011_thumb.jpg

 

Eerlijk gezegd, ik heb hier gemengde gevoelens over. Voor de helft een best wel grappige parodie op Brusselmans eigen leven (zonder zichzelf ooit bij naam te noemen) en voor de andere helft dikke zever. Het boek wordt bevolkt door onsympathieke, praatzieke personages die overtuigd zijn van hun eigen gelijk (wat ook regelmatig voorkomt in het universum van mijn favoriete jeugdschrijver Anthony Horowitz, tiens). De titel van het boek komt van de (flauwe) running gag dat Brusselmans in elk gesprek begint over zijn oom die een nieuwe kwantumtheorie bedacht toen hij zich ophing. Uiteindelijk toch een klein beetje een teleurstelling. Nu is dat nog best begrijpelijk, ik las op het internet dat dit in feite een cadeautje was voor een of andere boekenclub. En na wat googelen blijkt dit ook nog eens zijn boek te zijn met het minste verhaal, dus ik denk dat ik dat ik zijn werk nog eens een kans ga geven.

 

Ondertussen begonnen aan Eleanor Rigby van Douglas Coupland. De eerste drie pagina's gisterenavond gelezen voor ik ging slapen, en het begint interessant.

Link naar reactie

Boeren_zps6acklpxb.jpg

 

De Boerenoorlog beschrijft de periode juist voor (1884-1899) en tijdens de Boerenoorlog. De aanpak is een beetje speciaal: de geschiedenis wordt (deels) beschreven aan de hand van 3 personen: Willem Leyds, een jonge jurist die door de regering Kruger naar Transvaal gehaald werd om staatsprocureur te worden; de jonge Winston Churchill die oorlogscorrespondent was en Deneys Reytz die streed met de boerencommando's.

 

Heel goed boek. Het is historisch goed gedocumenteerd, maar leest als een avonturenroman. En het is heel neutraal geschreven. De kleine kantjes van beide partijen worden niet verzwegen.

Link naar reactie

En hoe komen de Britten eruit ? Die hebben toch maar als eersten de concentratiekampen op grootschalige wijze ingericht en ook nog een fijn stukje totale oorlog/verschroeide aarde op de boerenfamilies toegepast.

Daar wordt heel veel aandacht aan besteed. Dat was effectief geen mooie periode. Zowat de ganse boerenbevolking werd door Kitchener in kampen opgesloten om de het overgebleven Boerenleger dat zich niet wou overgeven uit te roken. Dat werd trouwens ook (na een tijdje) in het UK bekritiseerd, oa door Churchill.

Link naar reactie

Het heeft in Nederland geleid tot jarenlang aanhoudende anti britse sentimenten. Het is niet voor niets dat de duitsche keizer in Nederland politiek asiel vroeg en kreeg.....

Als je het leest hebben de Boeren eigenlijk pech gehad dat er goud gevonden werd in Johannesburg. Het was gewoon een economische kwestie, moest dat goud (en de diamanten) er niet geweest zijn, hadden de Britten waarschijnlijk geen poot verzet.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Papegaai vloog over de IJssel van Kader Abdolah:

Fantastische roman over grote veranderingen die in de afgelopen 25 jaar in Nederland hebben plaatsgevonden. Hartstikke actueel want gaat over migranten, integratie, botsingen, gastvrijheid en angst voor de ander, maar vooral een boek met onvergetelijke karakters. Aanrader!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als je het leest hebben de Boeren eigenlijk pech gehad dat er goud gevonden werd in Johannesburg. Het was gewoon een economische kwestie, moest dat goud (en de diamanten) er niet geweest zijn, hadden de Britten waarschijnlijk geen poot verzet.

En geen voldoende energie ( als je het puur technisch bekijkt zoals je vb.een vergelijkbaar systeem bestudeerd zoals een auto of een ecosysteem ) waardoor ze geen genoeg manschappen en technologie konden inzetten zoals de Britten wel konden.

Link naar reactie

Ook al heb ik nog veel te veel boeken liggen op te lezen toch enkele nieuwe besteld...

 

THE GIRL NEXT DOOR van Jack Ketchum. Gebaseerd op deze zaak: https://en.wikipedia.org/wiki/Gertrude_Baniszewski

HOUSE OF EVIL van John Dean. Gebaseerd op dezelfde zaak als hierboven, maar dan het True Crime relaas. Ik heb 2 films in mijn bezit (The Girl Next Door en An American Crime) die een fictioneel relaas zijn van de gebeurtenissen en ik wil er nog meer over te weten komen. Die zaak is iets waar ik om verschillende redenen erg mee begaan ben omdat het heel wat zaken verenigt die veel over de mensheid zeggen en tot wat mensen in staat zijn.

 

Ook nog:

HEARTSICK van Chelsea Cain

ANCILLARY MERCY van Ann Leckie. Derde deel van de trilogie.

THE DAMNATION GAME van Clive Barker. Barker is god...

RAMA II van Arthur C Clarke. Clarke is ook god...

THE MARTIAN van Andy Weir. De Film was magnifiek en nu wil ik dus het boek uitproberen.

THE STRANGER BESIDE ME van Ann Rule. True Crime relaas over Ted Bundy.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...