Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Stuvio said:

 

Ik las ooit één Bracke: Straks doet het geen pijn meer. Een boek over incest,  

Klinkt een beetje zoals retep praat over economie...

Link naar reactie
Op 9/3/2017 om 09:44, Stuvio zei:

Ken je'm nog niet? Oh, dat wordt genieten. Wellicht één van de grootste klassiekers van de 20ste eeuw.

Hierdoor vroeg ik me af hoe ik de naam Kafka had leren kennen en waarom ik altijd aan hem denk als een akelig mannetje.

Nu weet ik weer dat Kafka een personage was in De Kleine Odessa. Een boek waarin een meisje terecht komt in Scribopolis, een stad bevolkt door schrijvers zoals Shakespeare, Dostojevski en dus Kafka, maar ook personages zoals Hamlet en Koning Arthur. Ik heb dat boek veel gelezen vroeger.

Mijn excuses voor dit misplaatste stukje jeugdnostalgie.

Link naar reactie

Ik heb enkel brief voor de koning gelezen en dat heeft mijn liefde voor boeken een beetje aangewakkerd toen ik jong was. Fun fact*, mijn naam komt van een personage uit dat boek, ik speelde vroeger enorm veel mmorpgs en mijn naam was toen Lavinia, afgekort Lav, en sindsdien maak ik in games altijd namen die beginnen met Lav 

 

*en met fun bedoel ik totaal overbodig en oninteressant 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lav zei:

Ik heb enkel brief voor de koning gelezen en dat heeft mijn liefde voor boeken een beetje aangewakkerd toen ik jong was. Fun fact*, mijn naam komt van een personage uit dat boek, ik speelde vroeger enorm veel mmorpgs en mijn naam was toen Lavinia, afgekort Lav, en sindsdien maak ik in games altijd namen die beginnen met Lav 

 

*en met fun bedoel ik totaal overbodig en oninteressant 

Nope, altijd leuk om de verhalen achter de nicknames te lezen. Die van mij is trouwens echt belachelijk, ik denk eraan om hem te veranderen.

Link naar reactie

Dit weekend Wil van Jeroen Olyslaegers uitgelezen. Lang geleden dat ik nog eens zo omvergeblazen werd door een boek. Het boek pakt je echt bij je nekvel een doet je nadenken over de dualiteit van een oorlogsperiode en het 'wat zou ik toen gedaan hebben'. Met Wil hebben we naar mijn mening nu eindelijk onze Vlaamse versie van De aanslag. Veel beter bevonden dan het zo bejubelde Oorlog en Terpentijn van Hertmans. Een aanrader.

 

ddi9789023498438.png

Link naar reactie

Ik denk dat Steinbeck niet mijn auteur is. Ik heb niet genoeg motivatie om East of Eden verder te lezen en aangezien er zoveel andere boeken zijn die ik nog wil lezen ga ik deze toch aan de kant zetten. 

Nu komt natuurlijk de vraag aan welk boek ik nu ga beginnen, misschien aan neverwhere die ik als secret santa kado heb gekregen of, het was vandaag dag van de filosofie in Gent en ik kon het niet weerstaan om aan het boekenstandje geld uit te geven dus misschien begin ik aan één van de twee beginnen :3

DSC_0901.JPG

Link naar reactie
Op 11-3-2017 om 14:04, Chimichanga zei:

Hierdoor vroeg ik me af hoe ik de naam Kafka had leren kennen en waarom ik altijd aan hem denk als een akelig mannetje.

Nu weet ik weer dat Kafka een personage was in De Kleine Odessa. Een boek waarin een meisje terecht komt in Scribopolis, een stad bevolkt door schrijvers zoals Shakespeare, Dostojevski en dus Kafka, maar ook personages zoals Hamlet en Koning Arthur. Ik heb dat boek veel gelezen vroeger.

Mijn excuses voor dit misplaatste stukje jeugdnostalgie.

 

Kafka zou ik iedereen durven aanraden: het leest vlot, heeft iets bevreemdends maar toch herken je er ogenblikkelijk iets in.

Als je zijn biografie leest, dan wordt het nog interessanter.

Link naar reactie
Op 28-3-2017 om 15:36, IvoVWS zei:

Eindelijk "Wijsheid van de Honden" over de Griekse cynici door George Luck uitgelezen. Nu begonnen aan "Stoner" van John Williams.
Ik mis de fratsen van Diogenes nu al...

John Williams?  ;-) 

 

IMG_0701.JPG

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
17 hours ago, Air said:

John Williams?  ;-) 

 

IMG_0701.JPG

Eindelijk kan ik nu een gezicht op de naam plakken! :-p

Tot nu toe kan het boek me maar matig bekoren. Ja, de beschrijvingen zijn goed en je kan bijna de aarde ruiken maar tot nu toe heb ik weinig sympathie voor die stijve hark van een hoofdpersonage. Nu ja, doorzetten maar. Ik zit nog maar in het begin van het boek.

Link naar reactie

Ik ben serieus aan het overwegen om een kindle te kopen, een vriend van me heeft er een voor zijn verjaardag gekregen en is er heel lovend over. Ik heb hem ook bekeken en was zeer aangenaam verrast, het scherm is echt niet te vergelijken met een tablet, het is namelijk erg aangenaam om te lezen, batterij gaat super lang mee en zitten tal van handige kleine extra's bij (hoeveel tijd tot het volgend hoofdstuk, dingen kunnen markeren of notities toevoegen zonder het onoverzichtelijk te maken enz)

Anyway, ik zou nog altijd fysieke boeken kopen ook want er is niets leuker dan dingen toevallig ontdekken in een winkel of op een marktje maar het zou me in ieder geval meer aanzetten om nog meer te lezen maar aangezien ik nog steeds met een kadobon van de fnac zit die ik voor kerst heb gekregen denk ik dat het een goede optie is om het aan dit uit te geven en zo ook de kosten die ik aan boeken uitgeef wat kan inperken want e-books zijn cheap as fuck (de andere opties zijn een ps4 maar heb niet veel tijd om te gamen en heb bovendien een desktop en 3de, of een nieuwe smartphone maar hoe beter mijn smartphone hoe minder productief ik ben vrees ik)

Iemand hier die veel e-books en gewone boeken nog combineert? Of het zou aan of afraden? 

Link naar reactie

Ik heb tienduizenden pdf's - zowat tienduizend wetenschappelijke artikels, boekbijdragen en monografieën (ca. 75 Gb), en nog eens duizenden seriële boeken en tijdschriften - die ik graag op een e-reader wil opslaan en lezen. De meeste pdf's wegen 1 tot 5 Mb, maar sommige zijn honderden Mb groot. Ik wil handig kunnen doorzoeken (alles is OCR) en eventueel notities aanbrengen (tot nog toe doe ik dat in een referentie manager bibliotheek).

Ik heb nog geen ideale e-reader gevonden: voorlopig print ik nog of lees ik eenvoudigweg op mijn laptop. Maar wie een comfortabele, betaalbare e-reader kent... alle suggesties zijn welkom.

Link naar reactie

Ik lees de meeste boeken op mijn e-reader en zou dat ding echt niet kunnen missen. Ik kan 'm niet aanraden, want Sony maakt geen e-readers meer. (Helaas, ik ben heel tevreden van dat machientje.)
Ik ben zelfs op het punt gekomen dat ik echte boeken een beetje onhandig begin te vinden; je moet een bladwijzer gebruiken, hebt geen automatisch woordenboek, ze wegen meer, nemen plaats in en die dikke pockets open houden lukt soms niet met één hand.
Het is inderdaad een heel andere leeservaring dan op de tablet, meer gelijkend op lezen op echt papier dan lezen op een scherm met bijbehorende vermoeidheid van de ogen. Perfect te lezen in de zon, geen reflecties. (Het is wel niet aan te raden om 't te gebruiken bij vriesweer, aangezien de e-Ink dan te hard wordt.)

Ik ben grote fan van de e-reader.

 

Perfect voor boeken, maar voor wetenschappelijke papers zou ik 't dan weer niet aanraden, tenzij de bron van je PDF'en weet waar ze mee bezig zijn. De PDF moet al aan speciale eisen voldoen opdat 't goed zou reflowen en zo, anders is 't onhandig lezen. (Allez, toch op mijn 7 jaar oude reader. :-) )

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...