Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Op 11/9/2019 om 09:43, Waakwater zei:

 maar net zoals met fototoestellen is het zoveel gemakkelijker om Kodak te zeggen. 

Ik heb ook een Kodak (van Canon), en mijn bic is van een onbestemd merk. En op 't werk is elke bolkraan een Tuflin, elk plunjerventiel een Klinger en ga zo maar door. Om maar te zeggen: Ik begrijp u volkomen!

 

terug on topic: ik ben weer een tijdje bezig met herlezen, en ben ondertussen naarstig op zoek naar een waardige vervanger voor mijn Pratchett-verslaving.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Op 13/9/2019 om 10:40, Tanuki zei:

Ik heb ook een Kodak (van Canon), en mijn bic is van een onbestemd merk. En op 't werk is elke bolkraan een Tuflin, elk plunjerventiel een Klinger en ga zo maar door. Om maar te zeggen: Ik begrijp u volkomen!

 

terug on topic: ik ben weer een tijdje bezig met herlezen, en ben ondertussen naarstig op zoek naar een waardige vervanger voor mijn Pratchett-verslaving.

Ik heb zeer veel boeken gelezen , maar zoiets als de boeken van Terry Pratchett verder nooit tegengekomen.

Zeeeeer jammer.

Laat me aub weten als je iets gevonden hebt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

"Undercover in Klein-Marokko" door Hind Fraihi. Er wordt veel gepraat over moslims en islam maar de gelovigen komen weinig aan het woord. Ja, er zijn natuurlijk rabiate afvalligen zoals Hafid Bouazza in Nederland en Whalid Al-Husseini in Frankrijk, zeg maar de bruinere versies van Christopher Hitchens. Soms nogal kort voor de bocht. Fraihi komt er voor uit dat ze gelovig is, geeft in zeer heldere taal duiding over haar interpretatie van islam en brengt een vlot verteerbaar verslag van haar ervaringen met geradicaliseerde moslims in Molenbeek en Amsterdam. 

In het kort de voornaamste conclusies; ze benadrukt dat de salafisten nog altijd in de minderheid zijn, ze beschrijft de symptomen van radicalisatie maar kan geen oorzaak aanduiden en dringt aan om rond de tafel te gaan zitten voor een serieus gesprek en niet zoals destijds wijlen Moureaux de kop in het zand steken en  te roepen dat het "allemaal de schuld van de fascistische Vlamingen" is. 

 

"Rex Deus" door Tim Wallace-Murphy, Marilyn Hopkins en Graham Simmans. Voor wie het niet kent, in dit boek proberen de drie auteurs een theorie tot stand te brengen over het mysterie van Rennes-Le-Château aan de hand van de Katharen. Proberen want het probleem is dat ik er geen sikkepit van geloof. Goed, het stuk over Jezus, zijn vrouw en de kinders houdt steek en zie ik nog wel, ook al zitten er fouten in over de Mithras-cultus. En dat Jezus gekruisigd werd wegens opruiing tegen de Romeinse bezetters, wil ik nog geloven, net zoals dat familie zou gevlucht zijn voor repercussies. Maar dat orthodoxe, haast fundamentalistische joden zouden vluchten van Egypte naar heidens Frankrijk en NIET naar Griekenland, Macedonië of Noord-Afrika... Nope, dat gaat er bij mij niet helemaal in.  Plus, ze hebben niets om zich op te beroepen behalve een paar lokale legendes en een theorie die uit "De Da Vinci-code" leek te komen.

Link naar reactie

Voor wie eens graag een boek in groepsverband leest MAAR NIET ZOALS IN EEN LEESCLUB:

 

Net als vorig jaar mag ik dit jaar een Challenge van Ezzulia organiseren.

Dat is een forum van lezers, doorgaans boekenlezers, maar het reglement van deze maand laat ook strips toe.

Een strip telt mee als één boek op voorwaarde dat het minstens een striptrilogie is.

 

Iedere deelnemer moet een ander boek lezen, terwijl het er in leesclubs om gaat dat iedereen hetzelfde boek leest.

 

Het thema van de challenge voor februari is: een boek dat over Frankrijk gaan of zich in Frankrijk afspeelt.

 

Meer info

http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?f=217&t=14228#p734602

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

image.png.e18776c54346d75b04b20d207b271219.png

 

 Waar de twee haaks op elkaar staan, kiest de moderne mens volgens hem de gelijkheid ten koste van de vrijheid. Dat is precies wat er sedert een aantal decennia aan het gebeuren is. De gelijkheid – non-discriminatie – wordt ruimer en ruimer geïnterpreteerd, waardoor de vrijheid – van meningsuiting, van contract, van vereniging en vergadering, van religie et cetera – meer en meer afneemt. Aan het eind van die ontwikkeling staat onvermijdelijk de gecentraliseerde tirannie. Dat is geen aantrekkelijk perspectief. Een tirannie blijft een tirannie, ook al is die ingesteld met de beste bedoelingen. 

 

Andreas Kinneging, hoogleraar rechtsfilosofie aan de universiteit van Leiden

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 13/3/2020 om 15:30, Waldorf zei:

In het kader van de dreigende corona-pandemie ben ik aan het hamsteren geslagen: ik heb Judith Schalansky's nieuwe besteld: Inventaris van enkele verliezen

Ik werd twee maand geleden ingehaald door de realiteit. Het boek dat ik toen bestelde heb ik vandaag afgehaald in de Standaard boekhandel. Evenals De spiegel en het licht van Hilary Mantel en De kakkerlak van Ian McEwan.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Net gedaan met de eerste delen van de Witcher-reeks van Andrzej Sapkowski en ik snap nu waarom de Netflix-serie zo'n sof was.

De boeken zijn geweldig leuk om te lezen en de Nederlandse vertalingen zijn meer dan behoorlijk. De delen die ik gelezen heb, zaten vol levendige beschrijvingen en scabreuze humor.  Heel veel diepgang moet je wel niet verwachten maar ik hou wel van de wat cynische insteek van de auteur: niets is zonder prijs, complete overwinningen doen zich maar zelden voor en alleen de kleren van Yennefer van Vengerberg zijn zwart/wit. Grote literatuur is het niet, bij momenten voelden Ranonkel en Geralt aan als twee stripfiguren, maar de boeken lezen als een op hol geslagen TGV met een suïcidale conducteur. 

Maar het is niet dat de boeken vlot weglezen dat er veel informatie meegegeven wordt. In de boeken is Geralt al oud en beroemd en heeft hij al teveel van de wereld gezien om nog veel onder de indruk te zijn. Hij vergaapt zich niet aan alles zoals een hobbit die voor het eerst in zijn leven een voet buiten de Gouw zet. In de boeken doet Sapkowski dit werken door heel streng te selecteren welke informatie hij meegeeft aan de lezer en vervolgens die dan aan een traag maar gepast tempo los te laten, vaak op subtiele wijze. Blijkbaar een probleem voor de scenaristen van Netflix. Het beste voorbeeld vond ik het banket in Cintra. In "De Laatste Wens" is koningin Calanthe een geslepen heerser met een arsenaal aan glimlachen waarmee ze zonder veel woorden Geralts protesten kan neerslaan, op Netflix een boertig manwijf met de finesse van een pikhouweel. Was het banket verfilmd geweest zoals in het boek, dan zaten we met een minidrama van 90 minuten. Nu wordt alles te snel afgehaspeld in 40 minuten. 
Soit, binnen een week of twee op naar het volgende deel.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Een nieuwe maand, een nieuwe uitdaging bij Ezzulia.

 

Deze keer is de uitdaging: lees een trilogie.

Aangezien een trilogie drie boeken telt, is een volledig gelezen trilogie dus ook het maximum dat je deze maand kunt lezen (maar je leest natuurlijk zo veel je wilt terwijl we niet kijken).

Mijn keuze is “Les Fourmis” van Bernard Werber, een geweldig succes in de jaren 1990.

 

Meer info:

 

De boeken gelezen voor de uitdaging van juli 2020: 3 boeken van dezelfde auteur.

Danielle Steel: De kus

Marjan van den Berg: Sanne

Carlos Ruiz Zafon: Gaudi in Manhattan

Marjan van den Berg: Uit het leven van Sanne

Carlos Ruiz Zafon: De nevelprins

Danielle Steel: Echo

Marjan van den Berg: Dag Sanne

Danielle Steel: De volmaakte vreemdeling

Jean Ray/John Flanders: Harry Dickson 14

Michael Connelly: The night fire

Jean Ray/John Flanders: Harry Dickson 15

Michael Grant: Monster

Carlos Ruiz Zafon: Het middernachtspaleis

Michael Connelly: The Poet

Michael Connelly: The narrows

Jean Ray/John Flanders: Harry Dickson

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
16 minuten geleden, Waakwater zei:

Jazeker, Hamirubi. Het zegt veel als je op elf seizoenen slechts één aflevering kunt noemen waar Seinfeld wat scherpte mist.

 

Oh, maar zijn niet alle afleveringen tenenkrullend? En mist Seindfeld niet altijd die scherpte (hij is echt zo'n standupper uit de jaren 1980).

Comedians in Cars komt voor mij vooral over als een Jerry Seinfeld die zichzelf constant in een lachbui probeert te brengen.

Ik ben natuurlijk wel grote fan van Seinfeld (de reeks) en Curb. 's Mans boeken las ik (nog) niet.

Link naar reactie

Voor de leesuitdaging van september 2020 doe ik de administratie, maar het idee komt van @Minnie. De inspiratie is de start van het nieuwe schooljaar: lees een boek waarvan de auteursnaam begint met 1 van de letters uit het woord SCHOOL.

 

De vorige challenge werd niet gehaald, wat verrassend is, omdat het eerste boek van een trilogie populair genoeg moet zijn om de hele trilogie uit te geven.

Ik hoop dat het deze maand algemeen genoeg is om meer mensen aan te trekken.

 

Meer info

 

En, zoals altijd:

Registratie:  gratis

Deelname: gratis

 

De volgende boeken werden gelezen voor de uitdaging van augustus 2020

1 Jon Kalman Stefansson: Hemel en Hel-trilogie “Hemel en hel”

2. Bernard Werber: Les Fourmis “Les Fourmis”

3. Bernard Werber: Les Fourmis “Le Jour de Fourmis”

4. Philip Pullman: De noorderlichttrilogie “Het Gouden Kompas”

5 Jon Kalman Stefánsson: Hemel en Hel-trilogie “Het verdriet van de engel”

6 Philip Pullman: De noorderlichttrilogie “Het listige mes”

7. Jón Kalman Stefánsson: Hemel en Hel-trilogie “Het hart van de mens”

8 Bernard Werber: Les Forumis “La révolution des fourmis”

9. Philip Pullman: De noorderlichttrilogie “De amberkleurige kijker”

10. Cassandra Clare: De duistere machten “Vrouwe middernacht”

11. Robin Hobb: Fitz and the Fool “Fool’s Assassin”

 

De volgende trilogieën werden volledig gelezen

Jon Kalman Stefánsson: Hemel en Hel

Bernard Werber: Les Fourmis

De noorderlichttrilogie

 

#lezen #leesuitdaging #challenge #reading-challenge #leeschallenge #gratis #forum

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...