Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

De Ezzulia-challenge van oktober 2020 is heel simpel en voortbordurend op de challenge van vorige maand: Kies een titel met de beginletter uit OKTOBER

 

Meer info

En, zoals altijd:

Registratie: gratis

Deelname: gratis

 

De Ezzulia-challenge van september 2020 werd niet gehaald.
Toen kozen we boeken waarvan de auteursnaam begint met 1 van de letters uit het woord SCHOOL.

Dit werd er gelezen:

1 Lynn Flewelling: Tamir-serie “Prins van eer”
2 Salman Rushdie: “Quichotte”
3 Suzanne Vermeer: “Waterland”
4 Lynn Flewelling: Tamir-serie “Het koninklijk orakel”
5 Cassandra Clare: “Schaduwheer”
6 Simone van der Vlught: “De kaasfabriek”
7 Salman Rushdie: “The Enchantress of Florence”
8 Colleen Hoover: “Confess”
9 Joelle Charbonneau: “Tijdbom”
10 Herman J. Claeys: “Het geluid”
11 Robin Hobb: “Fool’s quest”
12 Martina Cole: “De wraakneming”
13 Sander Kollaart: “Stadium IV”

Link naar reactie
  • 1 month later...

Net begonnen aan het laatste deel van de "Witcher"-reeks. Het begon leuk maar nu is het wel tijd om het te laten aflopen. Sapkowski is geen groot schrijver (of de vertalingen zijn het toch dat niet) en als hij zich waagt aan "echte" literatuur, dan verloopt dat stroef en stuntelig.

Ik heb ook de indruk dat hij "luier" was geworden of een ghost writer had ingehuurd die het de kunst van "een verhaal vertellen" voornamelijk geleerd heeft van televisie.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De challenge voor december 2020 is een omwisseling:

Als je een vrouw bent kies je een boek van een mannelijke auteur Als je een man bent kies je een boek van een vrouwelijke auteur.

Schrijversduo's mogen ook als er een bijzit van de andere sekse.

 

Ezzulia zit op

http://www.ezzulia.nl/forum/

 

In november 2020 was de uitdaging lees een boek van een Vlaamse auteur.

 

Deze keer is de challenge gelukt: er werden in totaal zelfs meer dan 15 boeken gelezen.

Dit zijn ze:

1 Luister naar die stem, studieën en critieken, Albert Westerlinck

2 De openbaring, Tom De Cock

3 De kinderen van de ring, Karel Smolders

4 Het perfecte meisje, Anja Feliers

5 Het impressionisme in de Vlaamsche letterkunde, dr. R.F. Lissens

6 Kortsluiting, Christine Bols

7 Het oeuvre van Streuvels, sociaal document, Raf van de Linde

8 Suske en Wiske: Amoras, scenario: Marc Legendre, tekeningen: Charel Cambré

 

9 Russisch voor beginners, Dominique Biebau

10 Suske en Wiske: De kronieken van Amoras, scenario: Marc Legendre,

tekeningen: Charel Cambré

11 Daemonium: Johan Deseyn

12 Enigma: Het geheim van de kraken: Guido Eekhaut

13 Carpe Diem: Luc Deflo

14 Blankenberge blues: Pieter Aspe

15 Zonder liefde: Stefan Brijs

16 Kaas (stripverhaal): Willem Elsschot, tekeningen Dick Matena

17 De melancholieke revolutie: Lieve Joris

18 Drift: Deflo en Marchant

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Jean Ray Geïlustreerd 3, door Johnny Bekaert en Jean-Louis Etienne bevat interessante hoofdstukken over het stripverhaal in België uit de periode waaruit Kuifje stamt, en waar de waarheidscommissie van Moulinsart doorgaans alles uit schrapt dat niet des Hergé's is.

Het is wel spijitig dat de Nederlanse versie nogal eens wordt ontsierd door taalfoutjes. Het boek is echter zeer rijkelijk geïllustreerd, en bevat ook info over druktechnieken en uitgevers.

 

3245650-f97d7f5516b6168d834710938924bee3

Link naar reactie
9 minuten geleden, Peter Motte zei:

Jean Ray Geïlustreerd 3, door Johnny Bekaert en Jean-Louis Etienne bevat interessante hoofdstukken over het stripverhaal in België uit de periode waaruit Kuifje stamt, en waar de waarheidscommissie van Moulinsart doorgaans alles uit schrapt dat niet des Hergé's is.

Het is wel spijitig dat de Nederlanse versie nogal eens wordt ontsierd door taalfoutjes. Het boek is echter zeer rijkelijk geïllustreerd, en bevat ook info over druktechnieken en uitgevers.

 

3245650-f97d7f5516b6168d834710938924bee3


😍 Wil ik ook ! Waar heb je deze gekocht/besteld ?

Link naar reactie
6 uren geleden, BobFish zei:


😍 Wil ik ook ! Waar heb je deze gekocht/besteld ?

Ik heb hem rechtstreeks bij de schuldige van de uitgave besteld:

Ik weet niet of de prijs nog geldt, want ik ben ook lid van de vereniging.

Maar hieronder staan alle gegevens, en ook een e-mail-adres:

 

BULLETIN DE SOUSCRIPTION – à renvoyer au plus tard le 30/11/2020

Le soussigné (nom et adresse)…………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………….  

……………………………………………………e-mail ……………………………………………………….

règle la cotisation annuelle 2020/2021 : 14€ (membre sympathisant) ou 50€  

(membre actif) et commande :

…. ex. Vlaamse Filmkens - 13 : 18€/vol.

…. ex. Jean Ray illustré - 3  : 18€/vol.  

…. ex. Le Temple de Fer : 18€/vol.

vire…..  € sur le compte Belge : IBAN BE19 0001 4799 4112 ou sur le compte

Français : IBAN FR76 1627 5009 5000 0736 0582 262 ou envoie un chèque

établi au nom de l’Amicale Jean Ray, Ruitersweg 20, Kuurne, Belgique

 

Merci de me réponse avant le 30/11/2020 – Envoi des commandes :

première quinzaine janvier 2021. – Amitiés cordiales !!!

                     

André Verbrugghen (verbrugghen@telenet.be)

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Hamirubi zei:

Een Jean Ray-boek moet geschreven worden door Geert Vandamme. :ph34r:

 

Hij is ook lid van de Vriendenkring, de uitgever van de reeks Jean Ray Geïllustreerd.

Hij wordt in het boek trouwens een paar keer geciteerd.

 

Hij is de sprkere in dit filmpje De klank is wel slecht.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een nieuw jaar en een nieuwe maand: dus ook een nieuwe leesuitdaging van Ezzulia op http://www.ezzulia.nl/forum/index.php

 

Deze keer is de uitdaging om een, twee of drie boeken  te lezen met als hoofdthema NIEUW of JONG.

Dit mag naar voren komen in de titel, maar is niet noodzakelijk.

Dus als het hoofdthema van het boek bijvoorbeeld een nieuwe liefde, een nieuw leven, een nieuwe baan, jong geluk etc.

Deelnemrs moeten op Ezzulia vermelden hoe we het nieuwe, jonge moeten zien.

 

Hopelijk kan dat iedereen inspireren om boeiende boeken te vinden.

 

De organisator wenst iedereen heel veel leesplezier deze maand, en een gelukkig nieuwjaar. Waarbij ik me aansluit.

 

De challenge voor december 2020 werd gehaald: er werden 16 boeken gelezen, één meer dan de minimumdrempel van 15.

De uitdaging was: Als je een vrouw bent kies je een boek van een mannelijke auteur, als je een man bent kies je een boek van een vrouwelijke auteur.

Schrijversduo's mochten ook als er een bijzit van de andere sekse.

 

Dit waren de gelezen boeken:

1 President vermist van Bill Clinton & James Patterson

2 Daglicht van David Baldacci

3 Meisje zonder leugens: Michael Robotham

4 Fee en de tedere robots: Tillier, Tehy, Jim

5 Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

6 Donker water van Indridason

7 Red Rider, scenario: Steven Degryse (Lectrr), tekeningen: Steven D'hondt

(Stedho)

8 Halloween, scenario : Joël Callède, tekeningen : Denys, kleuren: Hubert

9 Lambrecks, Jean - Dossier Dutroux, de waarheid

10 Centaurus, scenario: Léo, Rodolphe, tekeningen: Janjetov

11 Forgiveness Day, door Ursula K. LeGuin

12 The Cost to be Wise, door Maureen McHugh

13 Lars Kepler - Contract

14 Niki Lauda van Maurice Hamilton

15 Robert R. McCammon - Stinger

16 Zo was Auschwitz - Primo Levi

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Wildevrouw speelt zich vooral af in Antwerpen, net voor en tijdens de Beeldenstorm van 1566, maar sommige delen spelen tien jaar later in Amsterdam. Olyslaegers schetst de verwarrende tijden in een waarachtig aanvoelende 16de eeuw. Zeer goed.

 

Ondertussen ben ik eindelijk ook aan Oorlog en terpentijn van Hertmans begonnen. Die lag al jaren op het nachtkastje, maar ik had steeds weer uitgesteld om het te lezen. Enfin, eigenlijk ben ik bijna klaar, want dit boek leest als een trein.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Er is een nieuwe maand en daarom worden jullie uitgenodigd om aan een nieuwe lees-uitdaging mee te doen.

Meer info: http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?f=217&t=14591

Deze keer is de keuze erg vrij, en gaat het er vooral om dat jullie wat in jezelf kijken.

In maart begint de lente, en dan is het tijd voor de lenteschoonmaak.

En deze keer gaan we schoonmaken in al die stapels boeken die bij ons rondslingeren, of die we op verlanglijstjes staan hebben, en waar we om een of andere reden niet toe kwamen, terwijl we toch vinden dat we ze eens moeten lezen.

We nemen dus de beruchte NTL-stapel en de "open boeken". in het vizier!

Open boeken zijn boeken waarin je ooit in bent begonnen, maar die je nooit hebt uitgelezen. En de NTL is natuurlijk Nog Te Lezen.

Nu is het moment gekomen om onze goede leesvoornemens uit te voeren.

 

De maand februari was een succes: niet alleen werd de challenge gehaald, maar bovendien was het met 19  boeken!

Er waren veel strips bij deze keer.

Dit is de lijst:

Challenge februari 2021

1. Lady Mechanica: Bloed - speciale 3-delige editie

2. Leo en Florence Spitéri: Terug naar Aldebaran

3. Rodolphe, Leo, Marchel: Amazonia

4. De schelmenstreken van Reinaert de Vos - bewerking door Koos Meinderts

5. The Walking Dead - Compendium 1

6. VE Schwab: Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue

7. The Walking Dead - Compendium 2

8. Dean Koontz: Veertien

9. Juliet Marillier: De kronieken van Bridei 1 - Des magiërs leerling

10. Ilja Gort: Godendrank

11. The Walking Dead - Compendium 3

12. Leigh Bardugo: Dreiging en Duisternis - Grisha Trilogie 2

13. Kiera Cass: De selectie

14. J. Marillier: De Kronieken van Bridei 2 - Het zwaard van Fortriu

15. Sinan Çinkaya: Mijn ontelbare identiteiten

16. Juliet Marillier: De Kronieken van Bridei 3 - De schaduwbron

17. H. Beecher-Stowe: De hut van oom Tom

18. Jørn Horst Lier & Thomas Enger: Rookgordijn

19. Dean Koontz: Spiegel van de ziel

 

Link naar reactie

De jaren van Annie Ernaux gelezen. In dat boek neemt Ernaux ons mee langs maatschappelijke en persoonlijke veranderingen vanaf haar geboortejaar 1941 tot 2005. Zoals ik al vaker zei: het enige dat er echt toe doet om over te schrijven is het passeren van de tijd, en dat is wat Ernaux doet. Om haar heen is het een komen en gaan van mensen, ideeën en gebruiken. Het duurde even voor ik in het boek getrokken werd, maar uiteindelijk ontvouwde het zich als een meesterwerk.

 

frontImagesLink.img?rev=3512547644&hash=

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 1 month later...

The Animal Family (Randall Jarrell)

 

486649708_theanimalfamily.jpg.cdd1f33586535d9c18a287a5c09a40df.jpg

 

Je zou dit het best kunnen beschrijven als een kinderboek voor volwassenen. Het vertelt het verhaal van een man waar de schrijver enkel naar verwijst als "the hunter". Hij woont helemaal alleen in een huis aan de oceaan, en sinds zijn ouders stierven, vele jaren geleden, lijkt hij niet veel ander menselijk contact meer te hebben gehad. Op een dag echter ontmoet hij een zeemeermin, die initieel nog wat schuw is met hem, maar na een tijd groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Zij leert zijn taal zonder veel moeite, hij vindt het al heel wat lastiger om de hare te leren. Zij trekt in bij hem en voor een tijd zijn ze gelukkig. Maar toch voelt hun gezin niet compleet. Dan komt onverwachts de man bebloed met een berenwelp naar huis...

 

De toon van het boek is in zeker mate naïef en geromantiseerd, zoals vele kinderboeken, maar toch zitten er heel wat donkere of volwassen elementen in het verhaal die je geniepig besluipen, zonder daarbij naargeestig of luguber te worden. Het is een verhaal wiens grootste kracht zich in de subtiliteiten bevindt. Het spelt weinig voor je uit.

 

Randall Jarrell, de auteur, stierf in hetzelfde jaar dat dit boek voor het eerst print zag, 1965, in wat was officieel een ongeluk maar misschien ook wel zelfmoord. Hij worstelde al enkele jaren met een zware depressie, had al eerder geprobeerd zijn eigen leven te nemen en ondanks dat dit boek zeker geen neerslachtige uitzicht heeft, allesbehalve eigenlijk, is het duidelijk verteld door iemand die veel verdriet heeft gehad.

Ik zou dit iedereen aanraden.

Link naar reactie

In de maand mei organiseer ik de uitdaging van Ezzulia.

Het is niet de eerste keer.

 

Eerder organiseerde ik:

- In november 2019 "een boek dat oorspronkelijk in het Japans geschreven is", maar toen haalden we het minimum niet.

- In februari 2020 "een boek over en/of in Frankrijk". Weer werd het minimum niet gehaald.

- november 2020 "een Vlaamse auteur", minimum wel gehaald

- in maart 2021 "een boek waarvan je al lang vindt dat je het eens zou moeten lezen". Toen werd het minimum wel gehaald.

 

Voor mei 2021 heb ik al een idee, maar dat wordt pas bekendgemaakt op 1 mei.

 

meer op Ezzulia

 

Link naar reactie

En een nieuwe leesuitdaging:

deze keer: lees een boek van een Nederlandse auteur (of twee, of drie, of nog veel meer -> vergeet niet: strips tellen mee, hét moment om die verzamelde Hanco Kolk of Doorzon te lezen!)

zie https://andreasmartens.wordpress.com/2021/05/01/ezzulia-leesuitdaging-mei-2021/

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Spijtig genoeg geen Vakantiebieb dit jaar.

 

Vakantiebieb is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek (van Nederland). Elk jaar stellen ze groot aantal juweeltjes (ie. boeken) gratis ter beschikking aan cultuurbarbaren zoals mezelf. Daarbij maakt het overigens niet uit of je uit België of Nederland komt.

 

Maar blijkbaar was de app vorig jaar dankzij corona iets te populair. Doordat er te veel boeken waren uitgeleend was het budget voor dit jaar op.

 

Volgend jaar dus hopelijk weer terug.
 

Uiteraard blijft de gewone uitleenapp wel beschikbaar aan 42 euro per jaar.

https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-online-bibliotheek.html

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Er is een nieuwe leesuitdaging van Ezzulia!

De vorige had blijkbaar angst aangejaagd, want er werden maar 11 boeken gelezen. De organisator had ons dan ook niet gespaard: een boek moest minstens 500 blzn. tellen om in aanmerking te komen.

 

Deze maand begin ik met

frontImagesLink.img?rev=2642585322&mw=52

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

De uitdaging van juli was om een boek over oude volkeren te lezen.

De keuze was breed, want het mocht zowel een fictie- als een non-fictie-boek zijn, en de inhoud hoefde niet historisch correct te zijn.

Maar toch werd het minimum niet gehaald.

Er werden in totaal maar 9 boeken gelezen, veel minder dus dan 15, en door maar 3 lezers, de meest actieve leden, blijkbaar.

De nieuwe uitdaging is op taalkundige kenmerken gebaseerd, en wordt hier vermeld.

http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?f=217&t=14727

 

De gelezen boeken van juli worden hier vermeld:

http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?f=217&t=14708

En hier worden alle boeken behandeld door wie ze heeft gelezen:

http://www.ezzulia.nl/forum/viewforum.php?f=217

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

"Mijn Lieve Gunsteling" van Marieke Lucas Rijneveld gekocht voor het verlof omdat het goeie recensies kreeg en ik toch wat benieuwd was.

 

Ik snap heel goed wat ze doet met het thema en de schrijfstijl en ze doet het goed. Dat neemt niet weg dat de stream of consciousness-achtige schrijfstijl soms wel erg vermoeiend en langdradig werkt en dat ik bij sommige zinnen denk "als dit in de Donald Duck stond, zou ik het geestig gevonden hebben".

Link naar reactie

Ik dacht er plots aan:

bij Ezzulia is er een nieuwe leesuitdaging begonnen:

 

Quote

 

De Maand Oktober challenge is tot stand gekomen door een blik te werpen op mijn `Te Lezen Titels` ,
Heb je nou ook nooit eens dat je de eerste keer de titel leest en je eigenlijk afvraagt: Waar gaat het nou eigenlijk over ?

Neem nou George RR Martin `s : Een Feestmaal voor kraaien .
We weten allemaal` De kraaien ` zijn een leger in het noorden dat de grens bewaakt. Gebeurt er iets met een feestmaal?
Of is het zoiets als wat het eerste gevoel je zegt : Het resultaat van een oorlog?
Vandaar De Challenge :
De titel waarvan niet duidelijk is bij eerste blik waar de essentie van het verhaal over gaat.

Tweede bedachte voorbeeld : Kiera Cass , De One .
In principe geeft dit niets over de essentie van het verhaal weer. Als je de eerste keer de titel ziet krijg je gelijk de gedachte: De One van wat?

Zoek dus vooral of je een titel op twee manieren kunt uitleggen en geef aan op welke twee manieren, of is de titel te onduidelijk om de inhoud te begrijpen ?

 

zie

http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?f=217&t=14788#p750591

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...