Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Ik heb SAS - Rogue heroes van Ben MacIntyre gelezen.

 

SAS-Rogue-Heroes.jpg

 

Het boek vertelt de geschiedenis van de SAS in de Tweede Wereldoorlog. De SAS werd in Noord-Afrika opgericht door twee jonge officieren (David Stirling en Jock Lewes) om achter de Duitse linies sabotage te gaan plegen. Ze lagen daarmee aan de wieg van alle speciale eenheden van alle legers ter wereld. Het boek leest als een spannend jongensboek, maar MacIntyre beschrijft ook de rauwe realiteit: bloed, dood en de enorme psychische schade die deze acties veroorzaakten bij sommige leden. Het waren uiteindelijk allemaal jonge mannen van in de 20.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een paar weken geleden NO IS NOT ENOUGH van Naomi Klein gelezen. Heel erg leuk geschreven en is eigenlijk een praktisch voorbeeld van het gebruik van de Shock Doctrine (een ouder boek van Klein) voor de opgang van Trump. Als handleiding om weerstand te bieden is het wat minnetjes, maar toch nog interessant.

 

Daarna THE DRIVE-IN van Joe R. Lansdale gelezen. Goeie horror, meer hoef ik daar niet over te zeggen.

 

Nu bezig aan PEOPLE OVER PROFIT van Noam Chomsky. Nog niet zo ver in het boek, maar het is heel interessant om praktische voorbeelden te krijgen van het principe "my free market is not your free market and I only want free market if it benefits me (and therefore suppresses your freedom)".

 

Nu wachten op de ziedende commentaar van Mauser over mijn keuze van lectuur. ;)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Interessant.

Maar dat is hetgeen men vanuit de Oostenrijkse School/economische school al decennialang beweert en aantoont met historische feiten zoals de oprichting van centrale banken en de direct daaruitvolgende crisissen en oorlogen.

Eerste centrale bank werd in Zweden in 1668 opgericht. Niet lang daarna had je al de Grote Noordse Oorlog.

Oorlogen kosten geld. Het moet ergens vandaan komen. Direkte belastingen kunnen opstanden veroorzaken, dus combineert men het met indirekte belastingen en het versluizen van opgespaard kapitaal vanbij het individu en bedrijven naar de overheid.

Murray Rothbard heeft daar een en ander rond neergeschreven. Zijn felle kritiek aangaande het bestaan van en waarom de Amerikaanse Federal Reserve werd opgericht is integraal te bekijken op youtube. Alsook tal van andere colleges aangaande centrale banken, inflatie, monetaire crisissen enz...komende van het Mises Institute.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

image.thumb.png.2d013b8681dbed14b673f2fd4f94cf4d.png

Het meest zorgwekkend aspect van dit boek is niet alleen de "visie " over de komende heerschappij

van de algoritmes tegenover "de ziel " van een individu, als wel de enorme invloed die momenteel

het geschreven woord van Yuval Harari op de heersende klasse heeft.

Self fulfilling prophecy in optima forma, wel fascinerend neergeschreven en een boek dat stemt tot

nadenken.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
Gast Kameraad Mauser

Oei...Stuuv bereidt een carrieremove voor...binnenkort treedt hij op als woordvoerder van een groenlinks kartel om zich zo op te werken binnen de hoogste cenakels van regressief links.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

"Het Verhaal van een Dienstmaagd"

 

Oftewel "A Handmaid's Tale", het bronmateriaal voor de gelijknamige heftige televisieserie.

Dit boek is niet bepaald waardig oud geworden. In de jaren '80 met het toenmalige politieke en sociale klimaat was het onderwerp van een theocratische gruwelmaatschappij ongetwijfeld brandend actueel. Helaas is het ondertussen 2018, hebben we allemaal de horrorberichten over het IS-kalifaat gelezen en zijn "1984" en "Brave New World" dichterbij dan ooit dankzij de hedendaagse technologie. 

Plus, Margaret Atwood heeft een slordige, weinig begeesterde stijl (of alleszins toch de persoon die het boek vertaald heeft) en op geen enkel moment kon ze me doen vergeten dat ik een boek met een hopeloos gedateerde boodschap aan het lezen was. 

 

De serie is beter.
 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 15/7/2018 om 21:34, The Alderwood zei:

Ik lees de bekeerlinge van hertmans. Ik was er al eens twee keer in begonnen, maar ik bleek in de Provence te moeten zitten om erover te lezen. Soms gaat dat zo met de dingen. 

Ik las het thuis, en ik vond dat erg goed.

 

Anyways: op reis las ik The power and the glory van Graham Greene en Saturday van Ian McEwan, beide in het Engels. Beide zeer graag gelezen.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Die boekomslagen van Houellebecq, daar word je toch ook niet bepaald vrolijk van.

Net een kleuter die wat lijntjes trekken en een poging tot auto tekenen heeft ondernomen en om af te sluiten er nog een naam heeft opgekrabbeld.

En dan kwam het oudere broertje langs,  vond het een briljante compositie en trok het door zijnen photoshop om het ietwat strakker af te lijnen.

Zulks werd direkt vertikaal geklasseerd bij ons destijds in de ateliers grafische.

Maar ik moest maar eens een volledige Houellebecq uitlezen. Ondanks het feit dat de man vrijwel altlijd onderwerpen behandelt die mij aanspreken, kom ik er niet toe om alles volledig door te nemen.

Link naar reactie
Op 7/8/2018 om 13:09, Kameraad Mauser zei:

Maar ik moest maar eens een volledige Houellebecq uitlezen. Ondanks het feit dat de man vrijwel altlijd onderwerpen behandelt die mij aanspreken, kom ik er niet toe om alles volledig door te nemen.

Moet je eens doen: elke roman is zowat een afrekening met generatie '68, een tirade tegen conformistisch links (en rechts), een karakterschets van ons nihilistische bestaan, een pleidooi voor het lezen van filosofen (vnl. Engelsen en Fransen). Elementaire deeltjes - voor mij dan weer iets te cynisch - bijvoorbeeld zal je wel kunnen bekoren.

Link naar reactie
Op 16/8/2018 om 13:50, mig el pig zei:

Zeer goede schrijver, al verschillende boeken van hem gelezen maar deze nog niet.

Hij gaat er wel nogal los over, hij maakt er een verhaal van zonder veel vragen te stellen. Toevallig ben ik in SPQR over dezelfde periode aan het lezen en daar worden toch wat vragen gesteld bij sommige 'feiten', oa omdat Cicero nogal 'gekleurd' schreef.

Maar goed dat maakt het leuk om lezen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Ik heb Vos, de biografie van Luc De Vos, nu ook gelezen. Er zijn interessantere biografieën geschreven. Misschien niet over De Vos, maar toch...

Het is een nogal brave biografie en De Vos was een rare gast.

 

Ben nu bezig in deze. In die tijd moet het leven plezant en interessant geweest zijn, tenmiste als je rijk geboren was.

 

51WhHNoR-6L._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, The Alderwood zei:

Dat snap ik niet goed, dat je zoiets wilt lezen?

Ik heb het van een vriend gekregen voor mijn verjaardag. "Omdat wij beiden toch ook een beetje zoals De Vos zijn: zombie-katholieken." Mijn vrouw heeft het vorig jaar al gelezen: "Die had precies wel veel rare trekken zoals jij." :ph34r:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, The Alderwood zei:

Waarover gaat zoiets?

Het zou zijn de invloed van de Grieks-Romeinse oudheid op ons Westers "hedendaags" denken.Tot nu toe echter (ik ben nog bezig met het boek) beperkt het zich vooral tot de invloed van de denkers van de vorige eeuw(en) en niet zozeer van het heden. Wel interessant genoeg om verder te lezen. 

Link naar reactie

De valse dageraad van Jan van Aken. Geweldige schrijver. Gaat over Europa omstreeks het jaar 1000 toen het christendom in opkomst was. Het is echt een avonturenroman, leerzaam maar met de nodige humor. Iemand heeft de vergelijking met Asterix gemaakt maar het wordt nog vaker met Umberto Eco vergeleken. Heb direct ander werk van de auteur aangeschaft (de afvallige en de ommegang). 

Link naar reactie

Eco nog nooit gelezen. 

Het oog van de Basilisk is zijn debuutroman. Heb me er inderdaad mee vermaakt maar het komt niet in de buurt van De valse dageraad. Jan van Aken weet het zo te beschrijven dat je jezelf in die tijd waant, het is heel levendig beschreven. Zelf heb ik veel interesse in de geschiedenis. Het speelt zich af in Nederland in een Game of thrones-achtige setting met kastelen, graven, prinsessen etc. (zonder alle bovennatuurlijke/fantasy elementen natuurlijk). Vikingen maken hun opwachting, Arabieren en woeste Oost-Europeanen; allemaal in een realistisch/historische context 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...