Ga naar inhoud

Hardcovers rechtop plaatsen


kbellon

Recommended Posts

Dag Repers,

 

Ik heb net gelezen dat het rechtop bewaren van HC kan leiden tot ernstige schade. 

Over wat soort schade men spreekt weet ik niet.

Ik bewaar echter mijn HC altijd rechtop in mijn stripkast.

 

Heeft iemand hier meer kennis van? 

Wat is het gevaar van deze rechtop te bewaren? 

En is de kans groot dat er iets kan mislopen of kan ik ze gewoon zo blijven bewaren?

 

Met andere woorden: hoe pakken jullie dit aan?

 

P.S. @Rik Het was een artikel op Catawiki van ene Rik, dus misschien van jou?

Link naar reactie
1 uur terug, kbellon zei:

Dag Repers,

 

Ik heb net gelezen dat het rechtop bewaren van HC kan leiden tot ernstige schade. 

Over wat soort schade men spreekt weet ik niet.

Ik bewaar echter mijn HC altijd rechtop in mijn stripkast.

 

Heeft iemand hier meer kennis van? 

Wat is het gevaar van deze rechtop te bewaren? 

En is de kans groot dat er iets kan mislopen of kan ik ze gewoon zo blijven bewaren?

 

Met andere woorden: hoe pakken jullie dit aan?

 

P.S. @Rik Het was een artikel op Catawiki van ene Rik, dus misschien van jou?

Nee, dit was niet van mij maar van Rik Lok.

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Die mythe bestaat al heel lang en heeft veel aanhangers en nog meer tegenstanders. (Heb daar eens talloze sites voor afgegaan omdat ik dezelfde vraag had)

Boeken zijn gemaakt om rechtop te staan. Die standaard hardcovers en meeste integrales blijven prima. Zeker als ze ondersteund worden door andere boeken.

Enkel de dikkere, zwaardere volumes (1000+ pagina's) leg ik plat om doorzakken van het boekblok te voorkomen. Maar ook weer niet teveel op elkaar of je beschadigt ze weer.

 

Of je legt ze plat omdat je een ikea billy kast hebt en dan altijd wel zo'n vakje over hebt dat te laag is om iets recht te zetten 😉

 

Al bij al zou ik me hier geen zorgen om maken.

Link naar reactie

Ik vind niet dat het onzin is. Mijn vorige SSZ, hij is inmiddels met pensioen, heeft me die tip al heel lang geleden gegeven. Het gaat vooral om gebonden boeken die door het rechtop staan gaan hangen in het boekblok. Ik bewaar mijn boeken dus al heel lang liggend en om en om gestapeld. Ik heb ook nooit een beschadiging (uitgezakt boekblok) bij mijn omnibussen etc. Terwijl ik geregeld 2ehands koop waarbij dit wel het geval is. (Helaas)

Link naar reactie
4 minuten geleden, JPAR zei:

Ik vind niet dat het onzin is. Mijn vorige SSZ, hij is inmiddels met pensioen, heeft me die tip al heel lang geleden gegeven. Het gaat vooral om gebonden boeken die door het rechtop staan gaan hangen in het boekblok. Ik bewaar mijn boeken dus al heel lang liggend en om en om gestapeld. Ik heb ook nooit een beschadiging (uitgezakt boekblok) bij mijn omnibussen etc. Terwijl ik geregeld 2ehands koop waarbij dit wel het geval is. (Helaas)

Same here !

Link naar reactie
53 minuten geleden, JPAR zei:

Ik vind niet dat het onzin is. Mijn vorige SSZ, hij is inmiddels met pensioen, heeft me die tip al heel lang geleden gegeven. Het gaat vooral om gebonden boeken die door het rechtop staan gaan hangen in het boekblok. Ik bewaar mijn boeken dus al heel lang liggend en om en om gestapeld. Ik heb ook nooit een beschadiging (uitgezakt boekblok) bij mijn omnibussen etc. Terwijl ik geregeld 2ehands koop waarbij dit wel het geval is. (Helaas)

Klinkt logisch.

Maar als je dan eentje wil lezen moet je wel een hele stapel maneuvreren, wat dan weer het risco op schuren en tikjes verhoogd.

Link naar reactie
1 uur terug, JPAR zei:

Ik vind niet dat het onzin is. Mijn vorige SSZ, hij is inmiddels met pensioen, heeft me die tip al heel lang geleden gegeven. Het gaat vooral om gebonden boeken die door het rechtop staan gaan hangen in het boekblok. Ik bewaar mijn boeken dus al heel lang liggend en om en om gestapeld. Ik heb ook nooit een beschadiging (uitgezakt boekblok) bij mijn omnibussen etc. Terwijl ik geregeld 2ehands koop waarbij dit wel het geval is. (Helaas)

Maar dit gaat toch zelden gebeuren bij HCs met minder dan 100 paginas? die zijn toch niet zo zwaar?

Link naar reactie
1 uur terug, kbellon zei:

Maar dit gaat toch zelden gebeuren bij HCs met minder dan 100 paginas? die zijn toch niet zo zwaar?

Uiteindelijk kan het bij elk gebonden boek gebeuren. Er zit altijd ruimte tussen de rug en binding en daarnaast aan de onder- en bovenkant van een boek in de lengte van de kaft en de lengte van de bladzijden. Zwaartekracht doet dan altijd zijn werk en zie je de bladzijden aan de onderkant bij de punt lager zitten dan bij de rug en aan de bovenkant zie je dat bij de rug meer ruimte zit naar het boekblok.

Ik zeg niet dat het altijd gebeurt, maar voor mij maakt het niet uit om ze neer te leggen en af en toe de stapels oonieuw te verdelen voor het gewicht.

Link naar reactie
53 minuten geleden, JPAR zei:

Uiteindelijk kan het bij elk gebonden boek gebeuren. Er zit altijd ruimte tussen de rug en binding en daarnaast aan de onder- en bovenkant van een boek in de lengte van de kaft en de lengte van de bladzijden. Zwaartekracht doet dan altijd zijn werk en zie je de bladzijden aan de onderkant bij de punt lager zitten dan bij de rug en aan de bovenkant zie je dat bij de rug meer ruimte zit naar het boekblok.

Ik zeg niet dat het altijd gebeurt, maar voor mij maakt het niet uit om ze neer te leggen en af en toe de stapels oonieuw te verdelen voor het gewicht.

Bij zware boeken zal dit ontegensprekelijk gebeuren. Daarom dat ze ook boeksloefen maken ter ondersteuning van het boekblok of je kan er zelf iets onder steken, liefst gemaakt van zuurvrij karton (ik gebruik het karton van comic backing boards daarvoor)

Maar bij de lichtere exemplaren is de kans echt uiterst klein (oppassen met nooit te zeggen) dat dit zal gebeuren, en zeker niet als je ervoor zorgt dat er langs beide platten voldoende druk (ook niet teveel) op uit wordt geoefend.

 

Uitsluitsel over wat nu de beste bewaarmethode is zal je online echter niet vinden. Daar is men op tal van engelstalige en franstalige fora al heel lang over aan het discussieren. Je moet zelf een beetje zoeken naar wat jij het beste vindt.

 

En tenslotte; is een boek met een doorgezakt boekblok een beschadigd boek? Het zit er nog steeds stevig in, de kaft is niet vervormd, enz.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...