Ga naar inhoud

🎵​​​​​ songs die op elkaar lijken


cinco

Recommended Posts

On 6/6/2023 at 11:32 AM, Peter Motte said:

Er zijn YT-filmpjes over op elkaar lijkende liedjes.

 

En een reeks van intussen meer dan dertig filmpjes die aantoont hoe vaak gelijkaardige riffs gebruikt worden in rock en metal. Er zijn voor gitaristen nu eenmaal geen miljoenen mogelijkheden om in beperkt een aantal maten met iets nieuw en memorabel op de proppen te komen, zeker niet als het ook nog eens moet ROCKEN. 

 

 

Link naar reactie

Jaren geleden, zelfs jaaren geleden, beluisterde ik een opera van Wagner, en het viel me op hoeveel daarvan me aan (hard) rock deed denken. Spijtig genoeg herinner ik me niet precies welke opera het was (het is tenslotte al jaaaren geleden), maar ik denk dat het De Vliegende Hollander was. Allez, die Wagner heeft nogal veel gepikt van Metallica. De snoodaard.

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

Een een reeks van intussen meer dan dertig filmpjes die aantoont hoe vaak gelijkaardige riffs gebruikt worden in rock en metal. Er zijn voor gitaristen nu eenmaal geen miljoenen mogelijkheden om in beperkt een aantal maten met iets nieuw en memorabel op de proppen te komen, zeker niet als het ook nog eens moet ROCKEN. 

 

 

Compleet niet ter zake doende in deze draad, maar dit weekend hoorde ik nog eens dit nummer passeren van ELO uit de periode dat ze nog meer een rock dan een popband waren, en ik kon het niet laten te denken dat daar een paar geweldige riffs (gitaar én strijkers) in zitten. En hoe jammer het is dat dit nooit een hit is geworden.

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

In Korea hebben ze van 'songs die op elkaar lijken' ooit een concept gemaakt. EP nr 4 van Boyband SHINee begint met single/hit Sherlock (Clue + Note). (moest je twijfelen om erop te klikken: dat nummer werd door Rolling Stone een paar keer een van de beste nummers van een boyband genoemd). Ik heb die toevoeging (Clue + Note) nooit goed begrepen. Tot ik die EP eens volledig beluisterde. Het tweede nummer heet namelijk Clue en lijkt een kopie te zijn van Sherlock. En het derde nummer heet Note. En ook dat lijkt een doorslagje te zijn van Sherlock. Blijkt dat Sherlock gewoon een samenvoeging is van die twee nummers.

 

linkje naar de performance video van Sherlock ipv de reguliere MV, omdat Shinee bekend staat voor hun choreografieën, en die van dit nummer een van hun beste is.

en de twee andere nummers:

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
22 hours ago, SPeeDy said:

The Killers - Boy, vanaf 3:12 pure plagiaat van Erasure - A little respect

 

 

 

 

'Pure plagiaat' is nogal sterk geformuleerd hoor. Dat lijkt gedurende tien seconden eventjes op de beginriff van dat Erasure-nummer, en zo'n originele riff is die met z'n twee akkoorden ook niet. 

 

'Plagiaat' geldt trouwens alleen maar voor gestolen melodieën, meestal niet voor riffs of arrangementen of het moet er echt wat te dik op liggen. Anders zou de schrijver van 'Louie Louie' royalty's moeten krijgen van duizenden liedjes die een gelijkaardige riff gebruiken.

 

Dit nummer komt al wat dichter bij plagiaat in de eerste twee zinnen, maar is het toch ook weer niet. Daarvoor is de melodie te verschillend. (en de riff doet wat aan 'Happy Christmas' van John Lennon denken, maar toch ook nét anders.) 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...