Ga naar inhoud

Free Record Shop (Ndl) Failliet. Hoe Ziet De Retail Anno 2020 Eruit?


Recommended Posts

Tav muziek vind ik mijn LP en CD collectie aardig compleet, maar schaf soms nog wel films plus TV-series, en dan alleen op Blu-ray, aan. Maar de keuze daarin wordt helaas steeds beperkter. Onlangs na 9 jaar ook een nieuwe multi-player aangeschaft, weer regiovrij met nu ook 4K mogelijkheid. Alleen zijn 4K Blu-rays erg duur en is keuze zeer gering.

Aankoop beelddragers dan via Bol.com, JPE.de en Amazon. Sinds kort ook 2e hands via Marktplaats, ver-

moedelijk vanwege streaming worden enorm veel geluid- en beelddrager collecties aldaar gedumpt, althans tegen prijzen onder de € 3.

Qua retail zijn veel (internationale) adressen met betaalbare beeld-en geluidsdragers inmiddels weg. Denk hierbij  aan DVDPacific.com in de VS en Play.com plus BlahDVD.com op toen tax-free eiland Jersey.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Aan DVD's of Blu-rays kan ik geen geld meer geven. Als ik zie wat dat nu nog kost en  hoeveel ik daar indertijd voor betaald heb...

Ik ben begonnen met VHS muziek videocassettes en dat waren dan prijzen tot 2000 BF (~50 EUR) voor één cassette. Nu voegen ze bij wijze van spreken bij elke CD een gratis DVD waarvan de beeldkwaliteit dan nog eens stukken beter is.

 

Link naar reactie
Op 12/1/2021 om 06:31, Hardcover zei:

Tav muziek vind ik mijn LP en CD collectie aardig compleet, maar schaf soms nog wel films plus TV-series, en dan alleen op Blu-ray, aan. Maar de keuze daarin wordt helaas steeds beperkter. Onlangs na 9 jaar ook een nieuwe multi-player aangeschaft, weer regiovrij met nu ook 4K mogelijkheid. Alleen zijn 4K Blu-rays erg duur en is keuze zeer gering.

 


Welk toestel heb je aangeschaft?

Link naar reactie
16 uren geleden, Mask zei:

Aan DVD's of Blu-rays kan ik geen geld meer geven. Als ik zie wat dat nu nog kost en  hoeveel ik daar indertijd voor betaald heb...

Ik ben begonnen met VHS muziek videocassettes en dat waren dan prijzen tot 2000 BF (~50 EUR) voor één cassette. Nu voegen ze bij wijze van spreken bij elke CD een gratis DVD waarvan de beeldkwaliteit dan nog eens stukken beter is.

Toen Superclub failliet ging heb ik alle filialen uit de provincie afgeschuimd om manga VHS cassettes te kopen, anders waren die niet te betalen. Om dan 8 jaar later vervangen te worden door DVD's, 8 jaar later door BluRay en nog eens 8 jaar later door streaming. De volgende retail revolutie zou 'beleving' worden, samenkomen in een winkel en er een beleving van te maken (games, muziek, eten) maar dan kwam corona die net dit soort winkels hard zou treffen.

Link naar reactie

Mijn laatste VHS (nieuw release) betaalde ik zo'n 890 Belgische Frank (22 euro), dat was is 1999.  Mijn allereerste DVD betaalde ik iets meer dan 50 euro, dat was in 2001.  De VHS-prijzen begonnen toen langzaamaan te dalen.  In de plaatselijke videotheek duurde het toch wel ruim 2 jaar alvorens het DVD-aanbod even groot was als het VHS-aanbod.  Het BR-aanbod heeft er nooit het daglicht gezien.

Met mijn toenmalige partner was ik in die periode (2001) van plan om een videotheek over te nemen.  Blij dat dat nooit doorgegaan is, want de ondergang was toen al ingezet.  Het zou niet goedgekomen zijn.

De magie rond film vind ik een énorm gemis, die is voor mij haast volledig verloren gegaan.  Naar de videotheek gaan was een evenement, een ontdekkingstocht.  Zowel als kind, als tiener en als volwassene.  Ik kon daar makkelijk langer dan een uur door die rekken lopen om titels te kiezen.  Elke week weer een hele stapel die je voorheen niet kende.  En er dan een avondje van maken.  Soms zelfs een weekendje.

Het enige dat nog een beetje overeind blijft, is de bioscoop.  Al is dat ook niet helemaal hetzelfde meer.  Naar de bioscoop gaan was ook tal van aankomende titels ontdekken (die je dan maar moest onthouden) via staanders, posters en gloednieuwe trailers.  Er was geen andere plek om dat allemaal te ontdekken.  En dan was het meestal nog lang wachten voor titels langskwamen, de anticipatie was enorm.  Zelfs wanneer het om 'simpele' titels ging.  Iets wat vandaag veel minder lukt.  Als de trailers (alsook teasers, teasers voor teasers en 99 re-cuts van de trailer), die je wanneer je wil online kan zien, niet heel spoiler-gevoelig zijn, gooien ze wel 735 clips in je gezicht.  Ik wéét het, je hoeft ze niet te kijken.  Maar dan nog worden ze overal gepusht op andere manieren.  Ik kan niet meer verrast worden in de bioscoop door nieuw aangekondigde titels en dergelijke, want we hebben het meestal maanden op voorhand al honderden keren voorbij zien komen.

En nu druk je op één knop en er verschijnen 9735 titels om door te scrollen, ik voel daar absoluut niets bij.

En mijn verzameling films is, enkele bijzonderheden buiten beschouwing gelaten, niets meer waard.  Maar goed, uiteindelijk koop je die omwille van de film zélf natuurlijk.  Heel af en toe zal ik nog eens een BR kopen, maar dat is eerder zeldzaam geworden.

Enfin, ik ben aan 't afdwalen zeker? ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik begrijp dat helemaal.

De verrassing van het vinden is voorbij.

 

Het filmaanbod is nooit groter geweest dan in de tijd van de DVD, vooral omdat die allerlei extra's hadden.

BluRay heeft er niets bovenop gedaan, zelfs integendeel.

En dat streamen heeft de extra's eigenlijk ook weggehaald.

 

Als de beschikbaarheid absoluut is, wordt de waarde absoluut negatief.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...