Ga naar inhoud

Bastien Vivès


cinco

Recommended Posts

Zeker een aantal onmisbare strips op zijn naam:

 

De smaak van chloor, une soeur, in mijn ogen. Dat zijn zowat de beste 3. Allen heel verschillend, maar inderdaad steeds met die dromerige saus over alles heengegoten. Ik ben een laat ontdekker van Vives, maar groot fan. Al heb ik de indruk ook dat het beste achter ons ligt. Maar wat dat is, is zeker de moeite.

 

Last man, een lange reeks van hen, zo origineel, fantastisch verhaal, verdient een beter uitgavebeleid dan totnogtoe. Komaan, 4,5 integrales en 't is klaar. Na narrenschip en lupus (en land van langvergeten binnenkort) is dit voor mij één van de zaken die echt een groot gemis zijn

Link naar reactie

Vives is geen auteur van wie ik alles koop, daarvoor is het niet altijd mijn smaak. Voor het rijk vond ik bij voorbeeld niet goed. Een zus is dan weer bijzonder goed. Zijn snelle manier van tekenen laat hem toe veel te publiceren, en het is niet mogelijk om altijd even goed te zijn.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
22 uren geleden, Timhardt zei:

Ken ik niet. Vertel!

Het zijn twee strips verschenen in Vrije Vlucht. Dus de focus ligt niet zozeer op het sexuele als in zijn strikt eigen werk.

Toch zit er wel wat in :). 

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=2628

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=3705

 

Mijn insziens een dikke aanrader. Het enige nadeel is dat je naderhand nog met honger blijft zitten naar meer werk van die makers, waardoor je dus zoiets raar koopt als 'les mellons...'.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Waldorf zei:

Absoluut.

 

De smaak van chloor is fantastisch. Het toont hoe krachtig het medium waar we allemaal verliefd op zijn, echt kan zijn. Tekeningen zonder tekst die toch spreken. Een verhaal dat recht naar het hart gaat (het mijne toch).

Ik ben jaloers dat je dit voor de eerste keer mag lezen.

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb vroeger als kind in een dorp gewoond.
Van al die wilde verhalen over seksuele uitspattingen op de boerebuiten heb ik nooit veel gemerkt.

 

 

 

Zie ook deze strip van Cabanes waar er aan de ballen van een paard wordt gevoeld.

 

 

Ik weet niet zo veel van paarden hun ballen, maar op de boerenbuiten in Stevoort hebben ze laatst wel een lockdown-swingerparty opgerold.

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 24/3/2021 om 21:52, cinco zei:


Van al die wilde verhalen over seksuele uitspattingen op de boerebuiten heb ik nooit veel gemerkt.

 

Idem, en ik heb nochtans gezocht!

Al is er geen haar op m'n hoofd dat eraan zou denken een paard zo te betasten, ik heb vooral onthouden dat je die beesten heel omzichtig moet benaderen.

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Bij H&B was er gisteren de vernissage van de nieuwe expo van Vives. Er was euh... veel volk, volgens mijn krant.

 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240411_97246462

 

Quote

Bezoekers van de vernissage van striptekenaar Bastien Vivès in Brussel werden opgewacht door een boze menigte. “Medeplichtigen”, scandeerden ze.

 

“Shame on you”, klinkt het in koor wanneer een man de Brusselse kunstgalerij Huberty & Breyne verlaat. Onder luid boegeroep maakt hij zich uit de voeten. Tegenover de galerij in de Kastelijnwijk in Elsene heeft zich een menigte van een honderdtal actievoerders verzameld, voornamelijk jonge vrouwen. “Nous sommes fortes, nous sommes fières, des feministes radicales et en colères”, zingen ze (“Wij zijn sterk, wij zijn trots, radicaal-feministisch en woest”).

Ze zijn woest omdat Huberty & Breyne een tentoonstelling wijdt aan nieuw werk van de Franse striptekenaar Bastien Vivès. De auteur promoot volgens hen verkrachting, incest en pedofilie. “Kinderen seksualiseren is noch grappig, noch subversief en al zeker geen kunst”, leest een pancarte in het Frans. Een petitie tegen de tentoonstelling heeft in amper twee weken tijd meer dan 4.000 handtekeningen verzameld.

De bezoekers konden een middenvinger krijgen. “Casse-toi (rot op, red)”, klonk het. — © Max De Moor

In zijn thuisland gold de 40-jarige Vivès nochtans lange tijd als een van de grootste talenten van zijn generatie. Hij debuteerde in 2007 met de grafische roman In mijn ogen, uitgegeven bij Casterman. Een jaar later brak hij door met De smaak van chloor dat de Prix Révélation won op het prestigieuze stripfestival van Angoulême.

Het was daar dat hij in 2022 van zijn sokkel viel. Een geplande overzichtstentoonstelling van zijn werk werd geboycot door, alweer, een ­petitie. Actievoerders hekelden in het bijzonder drie van zijn werken: Les melons de la colère (2011), La ­décharge mentale (2018) en Petit Paul (2018). De stripverhalen werden uitgegeven in een reeks voor volwassenen en bevatten incest en seks tussen volwassenen en minderjarigen in een karikaturale stijl.

 

Na doodsbedreigingen aan het adres van Vivès, besloot het festival de tentoonstelling af te voeren uit veiligheidsoverwegingen. De organisatie bleef erbij dat zijn werk binnen de wettelijke grenzen valt. Er zijn tegen hem wel al klachten ingediend, maar vooralsnog is geen daarvan ontvankelijk verklaard.

Humor en parodie

Daar beroept ook galeriehouder Alain Huberty zich op: de tentoonstelling “benadrukt vooral zijn humor en ­gevoel voor parodie en spot. Een ­dimensie die zijn tegenstanders niet zien, omdat ze sommige van zijn tekeningen voor waar aannemen”, staat in een geschreven verklaring. De expo bevat geen beelden uit de drie bekritiseerde strips. Wel neemt Vivès de polemiek op de hak in verschillende illustraties. Recent verdedigde hij zich in Le Point: “Petit Paul is niet de werkelijkheid. Alles eraan is grotesk.” Hij wordt bijgestaan door Richard Malka, de advocaat vanCharlie Hebdo.

Bastien Vivès spaart ook zichzelf niet in de tentoonstelling..

Volgens de galerist is de inhoud van geen tel voor de manifestanten. “Wat zij willen, is simpelweg elke presentatie of publicatie van zijn werk verbieden. Ze willen zijn artistieke dood.” Dounia Largo, die het initiatief nam voor de petitie in Brussel, trok in een reactie in deze krant het debat eerder al open naar een strijd tegen het “bourgeois, conservatieve” kunstmilieu.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 minute ago, Bart 01 said:

Het positieve aan dit artikel is dat ik nog eens rondgekeken heb om eindelijk aan zijn grote odalisk te geraken (heb de film al gezien ondertussen). En deze keer een zeer goede deal gevonden in het Engels!

93C9A738-5CFC-4162-89B2-5B17B6E99F55.thumb.jpeg.e012b8b2260533910524fc1eecba552c.jpeg

Mooie box. Ik ga eens kijken als de expo online komt. Of naar HB zelf

 

 

 

Link naar reactie
1 minute ago, Bart 01 said:

De prijzen die ze ondertussen 2de hands vragen voor zijn melons of petit paul zijn ook wel heftig. En zeggen dat je die voor de heisa nog voor iets meer dan 10 euro nieuw kon kopen. Mijn beste investering op stripgebied momenteel 🤪

Ik heb die op Kindle :)

 

De expo staat online, maar het is een thema-expo, geen echte originelen en redelijk braaf. Die betogers hadden beter eerst de expo bezocht.

Ik ben uiteindelijk maar voor de Tirage de Tete van de catalogus gegaan met tekeningske bij.

 

image.png.3a4f9690ce5384adba6115726ea9c09c.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een honderdtal mensen is gaan protesteren aan de voordeur van H&B bij de opening van de expo. De politie geeft geen cijfers, maar volgens mij had geen enkel van die honderdtal ook maar iets van Vives gelezen. Hij is niet veroordeeld, ik weet niet of het Franse gerecht nog bezig is met de zaak. Iets niet willen lezen omdat er aantijgingen zijn tegen iemand is dom. Het vermoeden van onschuld is toch één van de basisprincipes van onze rechtsstaat.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

 "Vader en dochter. Openlijk in conflict. Het geeft de discussie natuurlijk een extra dimensie: hoe in één familie, actief in hetzelfde segment, een totaal verschillende visie op kunst en kunstenaar tot uiting komt en hoe die breuklijn persoonlijke banden onder druk zet. Met aan de ene kant de oudere Huberty die kunst een plaats wil geven, ondanks alle taboes in het werk, en aan de andere kant zijn dochter, een jonge vrouw die perversies veroordeelt in naam van gelijkheid. In die zin heeft het ook een generationele dimensie, zegt Largo. “I hate to say it, maar alle bezoekers aan de opening van de tentoonstelling waren oud en wit; alle hatelijke berichten die mijn inbox binnenstromen na de protestactie werden gestuurd door oude, witte mensen.”

 

image.thumb.png.85611e1d7dff36c235b90f03764ce0bf.png

 

Hier een kiekje van de actievoerders,"  jonge witte mensen " zo te zien.

 

 

Link naar reactie

Laat fictie met rust!

Fictieve personages zijn geen echte mensen.
Als je leest of denkt over duistere dingen die gebeuren met fictieve personages, dan ben je niet “stiekem” een slecht persoon.
Duistere gedachten zijn geen “slippery slope” naar slechte dingen doen in het echte leven.
Probeer niet te controleren wat er in de hoofden van mensen omgaat.
Ik geloof zelfs dat we beter, wijzer en inspirerender kunnen worden door immoreel gedrag te lezen en te begrijpen.
Censuur en cancel cultuur zijn polariserend, niet-constructief en zonder toekomst.
Taboes maken mensen dommer en onvoorspelbaarder.

Link naar reactie

Ah ja.. hier vind ik er een artikel over: https://www.bruzz.be/actua/samenleving/actievoerders-plannen-betoging-tegen-expo-tekenaar-die-incest-en-pedofilie

Los van de aard van zijn strips begreep ik dat hij op online fora onder een schuilnaam ook nogal ziekelijke dingen verkondigd had.. Ik kan zo niet 123 vinden of hij daadwerkeljk is vrijgesproken. Dat er een zaak zou komen staat volgens mij wel vast. Dus blijkbaar was er wel een klacht

Link naar reactie
3 minutes ago, sanderg said:

Ah ja.. hier vind ik er een artikel over: https://www.bruzz.be/actua/samenleving/actievoerders-plannen-betoging-tegen-expo-tekenaar-die-incest-en-pedofilie

Los van de aard van zijn strips begreep ik dat hij op online fora onder een schuilnaam ook nogal ziekelijke dingen verkondigd had.. Ik kan zo niet 123 vinden of hij daadwerkeljk is vrijgesproken. Dat er een zaak zou komen staat volgens mij wel vast. Dus blijkbaar was er wel een klacht

Klachten ingediend genoeg. Dat kan elke idioot doen. Klachten weerhouden en vervolgd is een heel andere zaak.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...