Ga naar inhoud

Per'Bat - Mijn online strip


Yncke

Recommended Posts

Ik vond dat persoonlijk geen slechte plaat, uiteindelijk wordt de aandacht getrokken door de voorgrond en de tekst.

 

Ik heb eens rap-rap met paint de kader bewerkt tot hoe ik het zelf zou doen. Hopelijk komt dit niet ik-weet-het-beter over, want dat is absoluut de bedoeling niet :) Misschien gewoon eens een andere blik op de plaat?

 

Overigens zijn uw rotstexturen zeer goed!

 

post-654-0-76975200-1428927114_thumb.jpg

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
 

Maar BashDrive zijn versie kan me net iets meer bekoren. Doordat aan de rechterzijde die rotsmassa wordt weggelaten, komt er meer open ruimte, de zaak ademt meer.

Link naar reactie

Mja. Maar er zijn zoveel meer dingen die ik eigenlijk zou moeten fixen, dat dit herwerken niet echt hoog op de prioriteitenlijst staat, sorry. Maar ik vind de discussie heel interessant, en zal het zeker meedragen wanneer ik nog eens een berglandschap moet construeren. Thanks allemaal, dit is waardevolle commentaar. :)

 

De update van deze week heeft om technische redenen vertraging en zal voor van 't weekend zijn. Mijn excuses.

Link naar reactie

Ik denk dat een beetje meer afwerking in het perspectief de tekeningen ten goede zou komen; zie bv. plaatje rechts boven: de deur zou eigenlijk in een soort deurgat moeten zitten, zodat dat beeld meer diepte krijgt. Nu lijkt hij erop geverfd...
Een truukje dat ik altijd gebruik om extra diepte toe te voegen: een voorgrondobject toevoegen, bv. links op datzelfde plaatje een groot detail van een vaas met bloemen of zo.  Dan word je direct die pagina ingezogen...

Link naar reactie

goh, ivo heeft zeker gelijk maar ik vind dat je de laatste tijd wel meer en meer diepte creëert in panelen (je gebruikt hier en daar al dat truukje). De laatste update is in vergelijking met de andee inderdaad wel wat vlakker maar dat heeft ook te maken met het feit dat je zwart-wit. Wat me ook steeds meer begint op te vallen is dat je het geslacht van een personage niet super hard in hun gezicht kunt zien, je ziet het nu voornamelijk aan hun lichamen maar vrouwen hebben vaak ook zachtere "features" in hun gezicht, je kan bvb de lippen anders en wat voller tekenen dan bij mannen of een dikkere lijn gebruiken om hun wimpers te accentueren

Link naar reactie

Ik denk dat een beetje meer afwerking in het perspectief de tekeningen ten goede zou komen; zie bv. plaatje rechts boven: de deur zou eigenlijk in een soort deurgat moeten zitten, zodat dat beeld meer diepte krijgt. Nu lijkt hij erop geverfd...

Je hebt gelijk, Ivo. Bovendien zitten de scharnieren van de deur niet aan de juiste kant in vergelijking met de vorige keer dat die kamer aan bod kwam. :s

 

Een truukje dat ik altijd gebruik om extra diepte toe te voegen: een voorgrondobject toevoegen, bv. links op datzelfde plaatje een groot detail van een vaas met bloemen of zo.  Dan word je direct die pagina ingezogen...

Iets op de voorgrond zetten zit niet bij de opties, voor dat camerastandpunt. Er staat daar namelijk niets.

 

 

goh, ivo heeft zeker gelijk maar ik vind dat je de laatste tijd wel meer en meer diepte creëert in panelen (je gebruikt hier en daar al dat truukje). De laatste update is in vergelijking met de andee inderdaad wel wat vlakker maar dat heeft ook te maken met het feit dat je zwart-wit.

Ja. Ik heb wat arceringen toegevoegd, om wat minder een zwart-wittigheid te hebben...

 

Wat me ook steeds meer begint op te vallen is dat je het geslacht van een personage niet super hard in hun gezicht kunt zien, je ziet het nu voornamelijk aan hun lichamen maar vrouwen hebben vaak ook zachtere "features" in hun gezicht, je kan bvb de lippen anders en wat voller tekenen dan bij mannen of een dikkere lijn gebruiken om hun wimpers te accentueren

Hier moet ik even over nadenken. Zij is niet al te vrouwelijk, en Teholon Ra is meer een niet bijster gespierde intellectueel, dus hoe dat over te brengen zonder geslachtloos te worden...?
Link naar reactie

Ik vond ook dat er wat weinig diepte zat in de vorige update. Deze is een pak beter.

 

Je personages zien er inderdaad altijd wel wat androgyn uit, vooral die Teholon Ra. Niets mis mee, als dat de bedoeling is. Ik merk wel dat je altijd ongeveer dezelfde wenkbrauwen geeft aan je personages, een dun streepje. Zware wenkbrauwen bijvoorbeeld, geven al direct een meer mannelijk uiterlijk. Maar je kan moeilijk *plots* nieuwe wenkbrauwen geven aan je bestaande personages :) Teholon Ra kan je wel wat mannelijker krijgen door zijn kaaklijn 'blokkiger' te maken. Nu heeft hij een vrij vrouwelijke kaaklijn. Nogmaals: als dat de bedoeling is, niks mis mee.

 

Waar je wel moet voor oppassen is dat je niet teveel je lat gebruikt om lijnen te trekken. Bij dat venster bijvoorbeeld geeft dat een vrij onnatuurlijk beeld. De curve bovenaan is niet perfect (en daardoor perfect, in een oud gebouw zijn ze ook niet perfect). En dan ga je over naar een perfect rechte lijn.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Inderdaad, dit plaatje is weer stukken beter :-). Ligt misschien ook aan de tijd die je elke week hebt om te besteden?

 

Ivm het gebruik van latten: ik gebruik die zo vaak mogelijk, tijdens de schetsfase bv. om een perspectief juist te krijgen met de vluchtpunten.

Maar.... Maar... Maaar....!!!! Tijdens het inkten doe ik alles met de vrije hand. Dan ben ik zeker dat de perspectieven enz. kloppen, en dan breng ik leven in wat anders een doods perspectief zou zijn, door wat levendiger in te inkten...

Link naar reactie

Waar je wel moet voor oppassen is dat je niet teveel je lat gebruikt om lijnen te trekken. Bij dat venster bijvoorbeeld geeft dat een vrij onnatuurlijk beeld. De curve bovenaan is niet perfect (en daardoor perfect, in een oud gebouw zijn ze ook niet perfect). En dan ga je over naar een perfect rechte lijn.

't Grappige is dat ie eigenlijk niet perfect recht is. Maar duidelijk niet genoeg niet recht om van de indruk dat ie recht is af te geraken. Ik ga erop moeten letten om nog meer wobbel erin te steken. Thanks voor de opmerking.

 

Ivm androgynie enz...: ik vind vooral dat de personages er wat ouder uitzien. En dat komt doordat de ogen vrij hoog in het gezicht staan.  In tegenstelling tot bv. babies waar de ogen lager staan.

 

Moest je nu bij je personages die ogen lager plaatsen, krijg je gans andere gezichten (ik heb het zelf eens geprobeerd ;-) )

Merci voor 't experiment, interessant om zien.  :)

Ik zet inderdaad geregeld de ogen een beetje te hoog, zeker nog iets waar ik op moet letten. Maar bij Teholon Ra is dat zijn gezicht, vrees ik. Het personage gaat al heel lang mee in mijn hoofd en in schetsen, aan hem wil ik eigenlijk niet veel sleutelen. En ja, een beetje een paardengezicht is er deel van...

Link naar reactie

Een beetje vreemde bladschikking. 

Het kostte me 2 leesbeurten om je bedoeling te snappen. Je laat 2 scènes door elkaar lopen. In kleur zou dat gemakkelijker zijn: je geeft elke scène een andere hoofdkleur. Hier probeer je het op te lossen door de ene scène zonder kaders te tekenen. Maar het blijft verwarrend.

Vreemd is in ieder geval dat hoge kader in het midden. Door dat hoge 2de kader twijfelde ik of ik eerst naar onder moest. Dat had je dus best helemaal links geplaatst.

Het eerste kader is iets te petieterig; zo is bij eerste lectuur onduidelijk wat er gebeurt.

Link naar reactie

Ik zie wat je bedoelt, Dirk. De volgende pagina volgt hetzelfde patroon, dus ik ga nog even afwachten om te zien of de combinatie daarmee het misschien wat duidelijker maakt.

 

Dat eerste kader, mja. 't Is alleen een plaatsbepaling - en nu zijn we buiten -, er gebeurt eigenlijk niets. Misschien herwerk ik 't nog, ik weet 't nog niet.

 

Thanks voor de commentaren. :)

Link naar reactie

De opbouw stoort mij niet, tis eens iets anders, best leuk gevonden. Maar dat eerste plaatje zegt inderdaad niet veel.

 

Ik zou wel de poten - excuus: benen - van dat paard eens herbekijken. Die kloppen echt niet, volgens mij heb je ze zoals mensenbenen getekend. Het lijkt een beetje een panto horse. Paarden zijn ongelooflijk moeilijk, surtout de benen, ik denk dat je echt al zéér regelmatig paarden moet tekenen om dat zonder fotoreferentiemateriaal te doen.

 

Dat dunne achterwiel van de koets zou ik ook niet betrouwen in de bergen, overigens ;)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ivm de laatste plaat: ik heb wat moeite met het prentje (zonder kader) in de steeg.  Daar zie je tussen de steeg door een dak in de verte, dat precies andere perspectiefwetten volgt :-).  Enfin, het lijkt vanop een andere ooghoogte en -hoek getekend... De figuurtjes in die steeg zijn dan wel weer heel leuk getekend.  Ze doen niks bijzonders, maar stralen toch dynamiek uit.
En in het koetsprentje: de venstertjes op de achtergrond zijn er precies rap opgezwierd.  Stoort een beetje bij de rest die wel netjes is afgewerkt.   </kritiek modus="opbouwend"> ;-)

Link naar reactie

@BashDrive: jep, die paardenpoten zijn slecht uit de inkt gekomen, dat vliegt op 't TODO lijstje om te herwerken. En good point, die wielen. Een koets in de bergen tout court, daar moet ik nog even over nadenken. Thanks!

 

@Ivo: Mja, inderdaad, je hebt gelijk. Dat dak is mis. En die venstertjes, ik dacht dat die achter de tekstballon terecht zouden komen, maar ik heb 't laatste gat gesnoeid in de tekst, dus toch niet. :s Ook op 't TODO-lijstje, dus. Merci!

 

 

Tweede stuk van de scene:

180.jpg

Link naar reactie

@BashDrive: jep, die paardenpoten zijn slecht uit de inkt gekomen, dat vliegt op 't TODO lijstje om te herwerken. En good point, die wielen. Een koets in de bergen tout court, daar moet ik nog even over nadenken. Thanks!

 

@Ivo: Mja, inderdaad, je hebt gelijk. Dat dak is mis. En die venstertjes, ik dacht dat die achter de tekstballon terecht zouden komen, maar ik heb 't laatste gat gesnoeid in de tekst, dus toch niet. :s Ook op 't TODO-lijstje, dus. Merci!

 

 

Tweede stuk van de scene:

180.jpg

 

De expressie in het midden en rechtsboven is zeer goed gedaan Ynkce!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...