Ga naar inhoud

Stripfeest Brussel 10, 11, 12 September


sjaakie

Recommended Posts

Met Ronse en de grote signeertour van Bruno Graff in september zal ik wel niets te kort komen.

Het stripfeest heeft pech op een aantal plaatsen. Ecolo heeft ze uit het park gebonjourd. Dat park had wel echt een meerwaarde en ook veel voorbijgangers die er in T&T niet zullen zijn. Daarnaast is de macht in Interforum naar Parijs verschoven, waardoor ze een belangrijke geldschieter kwijt zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen is het kabinet gewijzigd. Ecolo wil dat een park enkel een park-functie vervult. Buiten 21-juli, waar ze niet langs kunnen, willen ze dus geen evenementen meer toelaten in het Warandepark. Het Stripfeest is daar een groot slachtoffer van. Dus een puur politiek gemanoeuvreer.

 

Bruno Graff doet twee maal per jaar een soort evenement met tekenaars uit zijn stal. Vorige maan waren er zo Meynet, Berthet, Hermann, Servais, Dany en nog een paar andere. Voor het stripfeest komen meestal de grote kanonnen zoals Barbucci, Mourier, Salomone,Munuera,..., maar Guarnido zal pas voor december zijn.

 

 

 

Link naar reactie
On 7/6/2021 at 11:51 AM, Ambreville said:

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen is het kabinet gewijzigd. Ecolo wil dat een park enkel een park-functie vervult. Buiten 21-juli, waar ze niet langs kunnen, willen ze dus geen evenementen meer toelaten in het Warandepark. Het Stripfeest is daar een groot slachtoffer van. Dus een puur politiek gemanoeuvreer.

Jammer, in het Warandapark was het het mooiste stripevent van de Benelux. In T & T zal het waarschijnlijk een stuk minder zijn. 

 

Hopelijk stemmen de stripliefhebbers niet op Ecolo. 

Link naar reactie

Speciale editie van 10/09 tot 10/10

Van 10 september tot 10 oktober neemt het Stripfeest je mee op een ontdekkingsreis door de verschillende stripgenres en -universa. Vier weken lang kan je overal in Brussel op avontuur trekken. Er zijn tentoonstellingen, workshops, lezingen, signeersessies, rondleidingen en spelletjes. Een kleurrijke reis om de zomer mee af te sluiten, zowel voor jonge als oude ontdekkingsreizigers.

Ben je er klaar voor? Pak dan je koffers en laat je verrassen!

Meer informatie volgt binnenkort…

 

image.thumb.png.6f8d22e64e30e96ef9f3177147b09536.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
1 hour ago, sjaakie said:

Is er al iets van een overzicht welke winkel alsnog een signeer sessie regeld?

Nog niet veel gezien. Skull zal binnenkort wel aankondigen. Eric is net terug van verlof. Bruno Graff palmt La Passerelle in. Daar zouden een achttal tekenaars komen. Barbucci zou zeker komen. Expo 59 en Brüsel hebben ook al wat evenementen gepland.

Er is wel nog geen centraal overzicht.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
2 uren geleden, Mr.EGO zei:

Nou, er staan al wat signeersessies aangekondigd.... Als dit het blijft, kunnen we toch stellen dat het festival is dood gebloed?

Dat het vorig jaar niks voorstelde snap ik nog....Teleurstellend

Helemaal akkoord, ik voelde de bui al hangen toen 'Festival Spirou' verkaste naar 'Parc Spirou' ipv hun tekenaars in Brussel neer te poten. Spijtig, altijd leuk festival geweest.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
4 uren geleden, Mr.EGO zei:

Nou, er staan al wat signeersessies aangekondigd.... Als dit het blijft, kunnen we toch stellen dat het festival is dood gebloed?

Dat het vorig jaar niks voorstelde snap ik nog....Teleurstellend

 

Is Brussel een Corona vrije zone dan, dat je verwacht dat ze duizenden mensen in tenten of gebouwen over elkaar heen laten hangen bij tekenaars ? 😄

Je kan en mag toch niet verwachten dat ze een groot festival gaan opzetten in september/oktober, terwijl nu nog overal maatregelen moeten worden genomen. Moet je dan duizenden mensen binnen laten en dan gaan uitleggen dat je 1,5 meter van elkaar in de rij mag (dus 2 of 3 per tekenaar), dat is toch absoluut onmogelijk. Je kan toch geen groot festival nu organiseren of uitvoeringstechnisch in toom houden, dat begrijpen jullie toch wel......
Dus wat overblijft zijn beperkte signeersessies voor inschrijvers met tijdsblokken of zoiets. En tentoonstellingen en wat nevenactiviteiten, de realiteit van dit moment in de evenementenbranche. 
Als het volgend jaar Corona vrij is (of zeer beheersbaar) zal het echt wel weer terugkeren.

  

Link naar reactie

Vives, Keramidas, Guarnido, Barbucci, Meynet, Carloni,… Je gaat mij toch niet horen klagen over september in Brussel. Het meeste moet

zelfs nog aangekondigd worden. 

 

dat het festival niet meer terugkeert zoals het was heeft meer met Ecolo en dwaze politiek te maken dan met Corona. De kans is bestaande dat het verkast naar Luik.

 

 

 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Lecram zei:

dat je verwacht dat ze duizenden mensen in tenten of gebouwen over elkaar heen laten hangen bij tekenaars ?

Waarom niet? we hebben toch al een aantal fieldlabs en testevenementen gehad?  Dat gaat toch ook goed met het aantonen van een negatieve test of vaccinatiebewijs om toegang te krijgen? Dat snap je toch ook wel Marcel? Ja ok, het wil niet zeggen dat je niet besmet bent. Maar we kunnen de samenleving niet op slot blijven houden.  een samenleving zonder nooit meer ziek worden is een utopie.  ik heb verder geen zin nu te verzanden in een discussie hoe we met Corona om moeten gaan. Ik uitte alleen maar mijn teleurstelling en ik denk dat er meer van te maken was.  Ik denk überhaupt dat vanaf nu grootschalig festivals zijn beste tijd heeft gehad. Toekomst zal het uitwijzen. En anders is het een gat in de markt om, net zoals bij jou private commissions, te organiseren voor de happy few.

Link naar reactie
11 uren geleden, Ambreville zei:

dat het festival niet meer terugkeert zoals het was heeft meer met Ecolo en dwaze politiek te maken dan met Corona. De kans is bestaande dat het verkast naar Luik.

 

Ik heb geen weet van Belgische politiek, maar op dit moment is een festival zonder vaste plaatsen van deze omvang onmogelijk.

 

11 uren geleden, Ambreville zei:

Vives, Keramidas, Guarnido, Barbucci, Meynet, Carloni,… Je gaat mij toch niet horen klagen over september in Brussel. Het meeste moet

zelfs nog aangekondigd worden. 

 

 

Voor een "full time" verzamelaar is dit misschien interessant, maar die zijn op twee handen te tellen. Als je gewoon een leuk festival wilt en normaal 1 dag op bezoek wilt is er dus niet veel. Er zullen er weinig zijn  (en steeds dezelfde) die alle stripspeciaalzaken afreizen een maand lang en overal dure boeken aanschaffen (in een voor sommigen vreemde taal) voor de dedicaces.
Ik hoop echt dat het stripfeest weer terugkomt in zijn oude format, dat was inderdaad een geweldig mooi festival met veel te doen.

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Lecram zei:

 

Ik heb geen weet van Belgische politiek, maar op dit moment is een festival zonder vaste plaatsen van deze omvang onmogelijk.

 

 

Voor een "full time" verzamelaar is dit misschien interessant, maar die zijn op twee handen te tellen. Als je gewoon een leuk festival wilt en normaal 1 dag op bezoek wilt is er dus niet veel. Er zullen er weinig zijn  (en steeds dezelfde) die alle stripspeciaalzaken afreizen een maand lang en overal dure boeken aanschaffen (in een voor sommigen vreemde taal) voor de dedicaces.
Ik hoop echt dat het stripfeest weer terugkomt in zijn oude format, dat was inderdaad een geweldig mooi festival met veel te doen.

 

Vind zo die signeersessies in Brusselse winkels wel leuk want allemaal heel dicht bij waar ik woon 🙂 en lees Frans dus laat maar komen 🙂

Link naar reactie
11 uren geleden, Mr.EGO zei:

Waarom niet? we hebben toch al een aantal fieldlabs en testevenementen gehad?  Dat gaat toch ook goed met het aantonen van een negatieve test of vaccinatiebewijs om toegang te krijgen? Dat snap je toch ook wel Marcel? Ja ok, het wil niet zeggen dat je niet besmet bent. Maar we kunnen de samenleving niet op slot blijven houden.  een samenleving zonder nooit meer ziek worden is een utopie.  ik heb verder geen zin nu te verzanden in een discussie hoe we met Corona om moeten gaan. Ik uitte alleen maar mijn teleurstelling en ik denk dat er meer van te maken was.  Ik denk überhaupt dat vanaf nu grootschalig festivals zijn beste tijd heeft gehad. Toekomst zal het uitwijzen. En anders is het een gat in de markt om, net zoals bij jou private commissions, te organiseren voor de happy few.

 

Het gaat om de huidige regels, niet wat je ervan vindt of dat je er niet in gelooft. Dus het heeft niks met een discussie te maken, het zijn de feiten. 
Op dit moment met de huidige regels gaat het gewoon niet om een openbaar festival met doorloop te organiseren voor een publiek van duizenden. Er is geen organisatie die dat risico mag of durft te nemen. Nadeel van stripfestivals is dat iedereen zich verdringt bij de tekenaars en er dus geen verdeling is op dat moment.

Er gaat heel veel niet door in meerdere sectoren, maar wel al meer dan de afgelopen tijden, dus er is vooruitgang.

En ja, misschien zijn kleinschalige events voor bepaalde verzamelgebieden een alternatief.
Aan de andere kant ben ik al in Nederland op een miniatuurbeurs geweest met tijdslot entree en dat was goed te doen.

En in Oktober zijn er de stripdagen in Rijswijk, november FACTS en DCC.....dus we gaan het zien.  

Link naar reactie
2 minutes ago, shakeitupguy said:

Vind zo die signeersessies in Brusselse winkels want allemaal heel dicht bij waar ik woon 🙂 en lees Frans dus laat maar komen 🙂

Goed, dan blijft dat 'vreemd gespuis' in het land van Sjors en Sjimmie ;)

Brussel is eigenlijk elke dag stripfestival. je hebt het center, nieuw-en tweedehandswinkels a volonté in de twee belangrijkste landstalen, in sommige straten tot met 3 bijeen, Signeersessies op elke dag van het weekend en soms nog op weekdagen. En belangrijk daarbij, goed geregelde signeersessies waar je geen vier uur moet aanschuiven of oetlullen hebt die aan rugzaksport doen. Voor mij moet het niet meer zijn dan die omkaderende evenementen die ze nu organiseren.

 

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ambreville zei:

Goed, dan blijft dat 'vreemd gespuis' in het land van Sjors en Sjimmie ;)

Brussel is eigenlijk elke dag stripfestival. je hebt het center, nieuw-en tweedehandswinkels a volonté in de twee belangrijkste landstalen, in sommige straten tot met 3 bijeen, Signeersessies op elke dag van het weekend en soms nog op weekdagen. En belangrijk daarbij, goed geregelde signeersessies waar je geen vier uur moet aanschuiven of oetlullen hebt die aan rugzaksport doen. Voor mij moet het niet meer zijn dan die omkaderende evenementen die ze nu organiseren.

 

Hahaha...........van mij heb je toch nooit last in Brussel.....😄

Maar er zullen vast nog een klein aantal Hollanders tussen zitten.

 

Signeersessies zijn geen festival, dat is echt voor de absolute "die hards" en je zult dan ook veel dezelfde zien.
Met een festival bedoel ik eigenlijk het oude Brusselweekend met tenten en dat dan in die dagen zich alles concentreert. 

Maar ik zie graag de resultaten van jou en Stefaan op de Reep, altijd leuk om te zien.   

Link naar reactie
13 uren geleden, Ambreville zei:

Vives, Keramidas, Guarnido, Barbucci, Meynet, Carloni,… Je gaat mij toch niet horen klagen over september in Brussel. Het meeste moet

zelfs nog aangekondigd worden. 

 

dat het festival niet meer terugkeert zoals het was heeft meer met Ecolo en dwaze politiek te maken dan met Corona. De kans is bestaande dat het verkast naar Luik.

Vergeet Alex Alice niet 😀

Link naar reactie
8 hours ago, Ambreville said:

Goed, dan blijft dat 'vreemd gespuis' in het land van Sjors en Sjimmie ;)

Brussel is eigenlijk elke dag stripfestival. je hebt het center, nieuw-en tweedehandswinkels a volonté in de twee belangrijkste landstalen, in sommige straten tot met 3 bijeen, Signeersessies op elke dag van het weekend en soms nog op weekdagen. En belangrijk daarbij, goed geregelde signeersessies waar je geen vier uur moet aanschuiven of oetlullen hebt die aan rugzaksport doen. Voor mij moet het niet meer zijn dan die omkaderende evenementen die ze nu organiseren.

A volonté in de twee landstalen? Die heb ik toch gemist. Enkel in Le Dépot en de pêle-mêle weet ik dat ze wat tweedehands Nederlands hebben. En dat aanbod is niet denderend. B-gevaar weet ik niet of die nog bestaat. 1x geweest en nieuwe strips lagen op de grond, stoffig,... Maar wel heel vriendelijke man.

 

Vreemd genoeg is het Engelse aanbod nog slechter. Hoewel er nu ook een naar Franse normen ruim aanbod Engelstalige manga is in de Japanese grocery die in de in twee gekapte Brusel is gevestigd. Wel duurder dan de manga in Vlaamse zaken.

Link naar reactie

B-gevaar is verveld tot Expo 59 met inbreng van Alec Severin. Die vriendelijke man was mijn buddy in het lager middelbaar. Ik heb die ooit bij Wonderland binnengesleept. Voor de rest neem ik geen verantwoordelijkheid. Fnac en BDWeb hebben ook een redelijke voorraad nederlandstalig.

Het Engels aanbod is bij Forbidden Zone, na de overname, opgefrist. Dat ligt op het eerste verdiep. Brüsel heeft een voorraad van de 'betere' graphic novels in het Engels. Bij Multi-BD vind je ook wat Engels.

 

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Idd, en Clarke, Schuiten, Guarnido,.... 

En de eerste heb ik al te pakken afgelopen zaterdag nl Bertail van oa Ghost Money, Mondo Reverso en iets nieuws uit bij Dupuis (Frans voorlopig)🙂. Een mooie start alvast. Op naar de volgende.

 

 

Dit heeft toch niks te maken met Brussels stripfeest?
Dit zijn toch gewoon signeersessies zoals die er het hele jaar door in SSZ in Brussel zijn??

Of vergis ik (wederom) ..... 😄

Link naar reactie
18 minutes ago, shakeitupguy said:

Idd, en Clarke, Schuiten, Guarnido,.... 

En de eerste heb ik al te pakken afgelopen zaterdag nl Bertail van oa Ghost Money, Mondo Reverso en iets nieuws uit bij Dupuis (Frans voorlopig)🙂. Een mooie start alvast. Op naar de volgende.

 

Bertail2.jpg

Bertail1jpg.jpg

Catel en een extra Carloni bij op de radar. Darasse en nog twee in een restaurant 

 

 

 

Link naar reactie
On 9/3/2021 at 7:42 PM, Ambreville said:

B-gevaar is verveld tot Expo 59 met inbreng van Alec Severin. Die vriendelijke man was mijn buddy in het lager middelbaar. Ik heb die ooit bij Wonderland binnengesleept. Voor de rest neem ik geen verantwoordelijkheid. Fnac en BDWeb hebben ook een redelijke voorraad nederlandstalig.

Het Engels aanbod is bij Forbidden Zone, na de overname, opgefrist. Dat ligt op het eerste verdiep. Brüsel heeft een voorraad van de 'betere' graphic novels in het Engels. Bij Multi-BD vind je ook wat Engels.

Brusel op de anspach heeft er geen meer. Die in Elsene eigenlijk nooit geweest. Heeft die meer aanbod? Forbidden zone is al lang geleden, toen stonden er boven nog massa dozen met floppies. Was zalig om reeksen aangevuld te krijgen. BDweb moet ik is gaan zoeken.

Link naar reactie
12 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Forbidden zone is al lang geleden, toen stonden er boven nog massa dozen met floppies. Was zalig om reeksen aangevuld te krijgen. BDweb moet ik is gaan zoeken.

BDweb is Forbidden Zone

 

Antonin Mottais

BD Web

Rue des Tamines 25

1060 Bruxelles

0475886028

www.bdweb.be

 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
Op 6/9/2021 om 15:50, Lecram zei:

 

Dit heeft toch niks te maken met Brussels stripfeest?
Dit zijn toch gewoon signeersessies zoals die er het hele jaar door in SSZ in Brussel zijn??

Of vergis ik (wederom) ..... 😄

Wel omwille van covid vinden de signeersessies idd plaats in meerdere Brusselse winkels. Maar op heel wat plaatsen zijn er ook gedurende een maand tentoonstellingen, debatten, een heuse 75 jaar Blake en Mortimer happening, jazz-concert met Guarnido aan het tekenen en zoveel meer.

 

Maar idd, de signeersessies in de winkels verschillen niet van die gedurende de rest van het jaar alleen zijn het er nu wel best veel.

 

Volgend jaar zal het wel weer een normale editie worden.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, shakeitupguy zei:

Wel omwille van covid vinden de signeersessies idd plaats in meerdere Brusselse winkels. Maar op heel wat plaatsen zijn er ook gedurende een maand tentoonstellingen, debatten, een heuse 75 jaar Blake en Mortimer happening, jazz-concert met Guarnido aan het tekenen en zoveel meer.


Volstrekt oninteressant voor mensen die niet in Brussel wonen of niet zomaar op elk moment van de dag kunnen opdagen….

Alsof er kermis zou zijn en de ene dag is er alleen een draaimolen, 4 dagen later 4 km verderop een paar botsautos en week erop weer in ander gebouwtje met tijdslot ballen gooien etc etc en O ja, er staat wel altijd een suikerspinkraam😂😂……


Het is te begrijpen, maar hopelijk volgend jaar gewoon alles in een weekend geconcentreerd op 1 plek.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...