Ga naar inhoud

Nutteloze Mededeling Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

De verkoopster in de kledingwinkel vroeg tijdens de betaling van het kledingstuk, naar mijn ID kaart om mijn data in het systeem te brengen, waardoor dan bij volgende aankopen eventuele kortingen kunnen worden verrekend. Of een klantenkaart.

Ik gaf aan dat ik dat allemaal niet nodig vond. Alhoewel men dat niet laat merken, of toch zo weinig mogelijk... weet ik heel zeker dat er velen zijn die het vreemd vinden dat er mensen zijn die nergens willen geregistreerd zijn.

Link naar reactie

Vaak weiger ik dat ook gewoon omdat de kortingen die ze tegenwoordig geven totaal de moeite niet meer is.

Dit weekend kreeg ik bij Brico zo een kaartje en als ik dat wou gebruiken moest ik mij eerst registreren op internet. Dat werkt met punten. Als je dat dan allemaal narekent komt het erop neer dat wanneer je voor 1000 euro gekocht heb, je een bon van 5 euro krijgt. Dat is dus nog geen 0,5 % :e009:

 

Standaard boekhandel is nog zo een : je krijgt 2 punten voor elke euro, en bij 200 punten krijg je een bon van 3 euro. Gaan die er dan echt van uit dat de meeste mensen niet doorhebben dat dat nog geen 3% is? En zouden de meeste mensen dat ook daadwerkelijk niet doorhebben?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Indien de meeste mensen/consumenten dit niet doordhebben dan is het echt, maar dan ook echt intriest gesteld met het opleidingsniveau en doorsnee intelligentie in de vlaanders.

En mij gaat het dan nog niet eens om die kortingen. Die kunnen mij feitelijk geen bal schelen. Enkel indien het daadwerkelijk significant verschil maakt. En ik meermaals in relatief korte tijdspanne die winkels frequenteer. Wat dus niet altijd zo is.

Maar uw data zomaar invoeren in een lokaal databanksysteem, terwijl dergelijke databankjes veelvuldig en op zeer makkelijke wijze kunnen gehacked worden...

Ik zie er al ferm tegenop om mijn persoonlijke data af te geven aan de overheid, laat staan dat ik zomaar mijn ID kaart ga laten inlezen dor een winkelketen die wat data bijhoudt van haar klanten en nul de ballen afweet van databeveiliging. En de overheid, samen met andere overheden constant naarstig op zoek is naar data...

Link naar reactie

Zoveel staat er niet op een ID kaart, enkel het rijksregisternummer en je adres. Als je garantie wil dan ga je toch al je adres moeten opgeven en een rijksregisternummer is nauwelijks uniek, er zijn uiteindelijk maar 200 verschillende nummers.

 

Je nummerplaat en info in het telefoonboek zijn even waardevol. Het gaat natuurlijk om de big-data dat ze hiermee met der tijd kunnen opbouwen maar die boot is al vertrokken, straat- en gezichtscamera's plus je internet data is al 100 keer meer effectief dat die ID kaart.

 

Alles is nog niet gecentraliseerd wat geluk/ongeluk is, als dat gebeurd weet de overheid meer van je dan '1984'. Dat is goed als het goed gebruikt wordt, slecht als het slecht gebruikt wordt, allemaal afhankelijk wie er aan de macht komt de volgende 10-50 jaar.

Link naar reactie
10 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Indien de meeste mensen/consumenten dit niet doordhebben dan is het echt, maar dan ook echt intriest gesteld met het opleidingsniveau en doorsnee intelligentie in de vlaanders.

En mij gaat het dan nog niet eens om die kortingen. Die kunnen mij feitelijk geen bal schelen. Enkel indien het daadwerkelijk significant verschil maakt. En ik meermaals in relatief korte tijdspanne die winkels frequenteer. Wat dus niet altijd zo is.

Maar uw data zomaar invoeren in een lokaal databanksysteem, terwijl dergelijke databankjes veelvuldig en op zeer makkelijke wijze kunnen gehacked worden...

Ik zie er al ferm tegenop om mijn persoonlijke data af te geven aan de overheid, laat staan dat ik zomaar mijn ID kaart ga laten inlezen dor een winkelketen die wat data bijhoudt van haar klanten en nul de ballen afweet van databeveiliging. En de overheid, samen met andere overheden constant naarstig op zoek is naar data...

Zijn er winkelketens waar men de ID kaart inleest? Als je zo'n winkelkaart wil dan kan je ook gewoon een valse naam en adres ingeven. Maar wat is het nut? Als je met een bankkaart of kredietkaart betaalt hebben ze ook je gegevens.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, Bonte said:

Zoveel staat er niet op een ID kaart, enkel het rijksregisternummer en je adres. Als je garantie wil dan ga je toch al je adres moeten opgeven en een rijksregisternummer is nauwelijks uniek, er zijn uiteindelijk maar 200 verschillende nummers.

 

Je nummerplaat en info in het telefoonboek zijn even waardevol. Het gaat natuurlijk om de big-data dat ze hiermee met der tijd kunnen opbouwen maar die boot is al vertrokken, straat- en gezichtscamera's plus je internet data is al 100 keer meer effectief dat die ID kaart.

 

Alles is nog niet gecentraliseerd wat geluk/ongeluk is, als dat gebeurd weet de overheid meer van je dan '1984'. Dat is goed als het goed gebruikt wordt, slecht als het slecht gebruikt wordt, allemaal afhankelijk wie er aan de macht komt de volgende 10-50 jaar.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Bonte zei:

Net het omgekeerde lijkt me, als je de tabel leest.

De Landelijke discussie in NL gaat over 70plusser op E-bikes. Daardoor neemt het aantal fietsongevallen sterk toe.

Om dit weer te doen dalen zullen aan hen aanvullende fietscursussen gegeven moeten worden. E-bike's gedragen zich toch anders dan gewone fietsen, waar de meesten van deze senioren meer dan 65 jaar op gereden hebben.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
2 uren geleden, Hardcover zei:

De Landelijke discussie in NL gaat over 70plusser op E-bikes. Daardoor neemt het aantal fietsongevallen sterk toe.

Om dit weer te doen dalen zullen aan hen aanvullende fietscursussen gegeven moeten worden. E-bike's gedragen zich toch anders dan gewone fietsen, waar de meesten van deze senioren meer dan 65 jaar op gereden hebben.

M'n vader en broer zijn fietsmakers dus daar let ik ook wel op, onze indruk is dat er meer ongevallen zijn met ouderen en electrische fietsen. Maar in die tabel is dat alvast niet duidelijk, er is nauwelijks een verhoogd aantal doden in vergelijking met de stijging van electrische fietsen.

 

Het zou logischer zijn dat er enkel de electrische fietsen van 70-plussers in de tabel zouden staan alsook de niet dodelijke ongevallen en stijging in gereden uren.

Link naar reactie
57 minuten geleden, Bonte zei:

M'n vader en broer zijn fietsmakers dus daar let ik ook wel op, onze indruk is dat er meer ongevallen zijn met ouderen en electrische fietsen. Maar in die tabel is dat alvast niet duidelijk, er is nauwelijks een verhoogd aantal doden in vergelijking met de stijging van electrische fietsen.

 

Het zou logischer zijn dat er enkel de electrische fietsen van 70-plussers in de tabel zouden staan alsook de niet dodelijke ongevallen en stijging in gereden uren.

Ik wacht nog op een update van die grafiek. In het aantal doden onder 70plussers is aandeel van hen op E-bikes het grootsts.

 

Mbt fietsenmakers

Als 60plusser heb ik dit voorjaar als 2e fiets de retro "Tour Polupair T3" van Gazelle (

) gekocht (100% pedal power), comfort boven snelheid *) , maar het vinden van fietsenmakers, die nog expertise hebben van deze magnifieke klassiekers, is zelfs in NL bijna een mission-impossible gebleken.

Mijn grootvader reed tot zijn natuurlijke dood op zijn 89ste dagelijks op gelijksoortige fiets; ook zonder E-bikes kunt U nog lang fietsen...

 

*)

Cycling, Dutch comfort.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Hardcover zei:

Ik wacht nog op een update van die grafiek. In het aantal doden onder 70plussers is aandeel van hen op E-bikes het grootsts.

 

Mbt fietsmakers

Als 60plusser heb ik dit voorjaar als 2e fiets de retro Tour Polupair T3 van Gazelle gekocht (100% pedal power), comfort boven snelheid *) , maar het vinden van fietsmakers, die nog expertise hebben van deze magnifieke klassiekers, is zelfs in NL bijna een mission-impossible gebleken.

Online of bij een fietsenmaker zelf?

 

Als het even kan weigeren we het herstellen van fietsen die online aangekocht zijn, ze moeten de kapotte fiets maar met de post opsturen naar de winkel waar ze 'm gekocht hebben.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Bonte zei:

Online of bij een fietsenmaker zelf?

 

Als het even kan weigeren we het herstellen van fietsen die online aangekocht zijn, ze moeten de kapotte fiets maar met de post opsturen naar de winkel waar ze 'm gekocht hebben.

Bij de fietsenmaker zelf. Heb echter bij diverse collega's van hem in de regio moeten shoppen om fiets uiteindelijk goed afgesteld te krijgen (tav speling in voorvork, versnelling, gelijk remmen voor en achter, los handvat, etc.).

Krakend Brooks zadel heb ik opgelost met siliconen-spray van de Action, die tip wel van Internet gehaald.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Bonte zei:

Jah, leuke fietsen en die zadels zijn magisch (na enkele jaren gebruik :) ).

 

Wordt niet zoveel meer verkocht, de rage is echt die electrische fietsen.

Klopt. Op mijn oude  7-versnellingen stadsfiets uit 1995 heb ik nu ook maar zo'n Brooks zadel gezet.

 

Twee fietsen in NL is wel zo praktisch. Op maandagen zijn  in NL fietsenmakers gesloten, edoch defecten treden meestal in weekenden op, wanneer ze met toertochten nog meer moeten presteren. Kun je toch blijven fietsen.

 

Maar naast aanschaf uit nostalgie was ik toch ook geïnspireerd door deze Youtubeclip:

 

 

In de jaren 40 t/m 60 werd er in NL veel meer en langer gefietst dan tegenwoordig.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

M'n vader en broer zijn fietsmakers dus daar let ik ook wel op, onze indruk is dat er meer ongevallen zijn met ouderen en electrische fietsen. Maar in die tabel is dat alvast niet duidelijk, er is nauwelijks een verhoogd aantal doden in vergelijking met de stijging van electrische fietsen.

 

Het zou logischer zijn dat er enkel de electrische fietsen van 70-plussers in de tabel zouden staan alsook de niet dodelijke ongevallen en stijging in gereden uren.

Ik denk dat ongevallen met fietsen niet geregistreerd worden.

 

Verder zal nu de reglementering eindelijk in orde is het aantal speedelecs waarschijnlijk serieus stijgen en vallen aan 45 km/u is nog wat anders dan 25 km/u.

Link naar reactie

@Zwendel. Ongevallen met scooters e.d. zouden in verhouding nog meevallen.

Nadeel van E-bikes en speed-pedelics (herkenbaar aan nummerplaat): ze vallen op fietspaden amper op, je hoort ze ook niet aankomen zoals met scooters.

In deze recente clip over fietsers in Utrecht-centrum zit maar 1, onopvallende speed-pedelic tussen de vele fietsers: 

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
4 uren geleden, Bonte zei:

Het zou logischer zijn dat er enkel de electrische fietsen van 70-plussers in de tabel zouden staan alsook de niet dodelijke ongevallen en stijging in gereden uren.

Update: http://www.fietsberaad.nl/?section=nieuws&lang=nl&mode=newsArticle&repository=Berichten over risico elektrische fiets gerelativeerd

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Niet genoeg informatie voor meer grafieken blijkbaar, er zal ook wel meer gereden worden dus het is ingewikkeld, je hebt veel data nodig voor goeie statistieken.

 

Het grootste probleem volgens mij is het gewicht en de balans van de fiets bij stilstand of afstappen, dat zijn niet de dodelijke ongevallen maar wel veelal ernstig voor +70's. 

Link naar reactie

Ik kom ze elke dag tegen, ouderen op elektrische fietsen. Als ik er 1 tegen kom op een kruispunt, kon ik het vroeger zeer gemakkelijk inschatten om ze voorrang te geven of niet. Bij de elektrische fietsen wordt dat steeds lastiger, omdat ze sneller gaan dan ik dacht. Elektrische scooters worden ook steeds vaker gebruikt bij pizzakoeriers....Die hoor je niet aan komen!!! Beide vind ik ze zeer irritant.....

 

Ook omdat ik ze niet kan bij houden.....

Link naar reactie

Meestal fietsen die E-bike senioren per paar en kan ik met mijn 2 stadsfietsen ze aardig bijhouden; laten zij een halve minuut eerder arriveren, so-what. Hinderlijker is inschatten snelheid zowel bij tegenligger als met links-afslaan. Bij achterom kijken lijkt fiets nog ver weg, maar is het zover, zoeven ze je voorbij en blijkt het een E-bike te zijn. Scooters kun je op afstand nog herkennen en snelheid inschatten; bij E-bikes en speed-pedelics amper.

Ligfietsen zijn ook slecht te zien trouwens, wanneer ze geen staaf met high-viz vlaggetje hebben gemonteerd.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
10 hours ago, Hardcover said:

De Landelijke discussie in NL gaat over 70plusser op E-bikes. Daardoor neemt het aantal fietsongevallen sterk toe.

Om dit weer te doen dalen zullen aan hen aanvullende fietscursussen gegeven moeten worden. E-bike's gedragen zich toch anders dan gewone fietsen, waar de meesten van deze senioren meer dan 65 jaar op gereden hebben.

Een conclusie die het tegendeel beweert van hetgeen op die tabel af te lezen valt.  Maar zoals gewoonlijk leggen de voorstanders van wetgeving en regels maar al te graag de feiten naast zich neer.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, bouncer said:

Peter Vandermeersch wil Nederlander worden.

Ik wil graag hoofdredacteur van de NRC worden.

 

Diejen Vandermeersch moet je niet willen. Dumpen die handel. Een gatlikker van Den Haag.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Electrische fietsen kunnen dus zeer makkelijk uitgerust worden met een geluidsysteempje, dat een signaal produceert dat kenmerkend is voor een electrische fiets. Zo hoor je iedere weggebruiker met een electrische fiets van op een eindje aankomen.  Verder is er geen wetgeving nodig.

Geen dank.

Bizar hé, dat geen enkele politicus met zo'n efficiente oplossing komt aanzetten...hoe zou dat toch komen...

Link naar reactie
Op 22-9-2017 om 15:57, Spawn999 zei:

Aja die kwam ik vanochtend tegen, zeer gevaarlijk die ligfietsen....

 

m1fyrvcw3hkn.thumb.jpg.6a486adb17264f4b3552fb05cec12cd4.jpg

Ja, in elk geval voor de medeweggebruikers. Deze Brit is ivm de zeer vijandige houding van zijn landgenoten mbt fietsers gevlucht naar Nederland, maar maakt met zijn ligfiets regio Assen weer onveilig; zijn YouTube kanaal met

ook ligfiets clips:  https://www.youtube.com/user/DavidHembrow/featured

Trouwens, ook contra-productief is het dragen van een helm tijdens het fietsen: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fietshelmen/fietshelmen-en-het-imago-van-fietsen/

Zag in dit kader de trailer en promo's van de nieuwe Tomb Raider film (2018); miss Croft haalt daarin, conform de PC-games, de gevaarlijkste stunts en sprongen uit, maar wanneer ze gaat fietsen, moet ze een helm op.... Fietsen, da's pas echt gevaarlijk... :e015: (Ook hier wint de helm-maffia terrein...)

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 uren geleden, Hardcover zei:

J

 

Trouwens, ook contra-productief is het dragen van een helm tijdens het fietsen: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fietshelmen/fietshelmen-en-het-imago-van-fietsen/

Zag in dit kader de trailer en promo's van de nieuwe Tomb Raider film (2018); miss Croft haalt daarin, conform de PC-games, de gevaarlijkste stunts en sprongen uit, maar wanneer ze gaat fietsen, moet ze een helm op.... Fietsen, da's pas echt gevaarlijk... :e015: (Ook hier wint de helm-maffia terrein...)

Men is bezig om een eenvoudig transportmiddel en deels persoonlijke sport en ontspanningsmanier, zodanig aan het reguleren dat je als individu een klein fortuin zal moeten betalen alvorens ook nog maar een halve meter uw fietswiel te mogen verplaatsen. Is het niet in het kader voor de veiligheid, dan is het wel als "eerlijke bijdrage" :e009: aan de maatschappij ( ik kan helemaal, maar dan ook helemaal niets bedenken wat er ook maar als "eerlijke bijdrage" zou kunnen verwacht worden van iemand die een fiets GEKOCHT heeft. )

Meer en meer mensen zullen hun fiets aan de kant laten staan of verkopen en gewoon thuisblijven. En het zal ook negatieve gevolgen hebben voor diegenen die enkel maar een fiets hebben om naar hun werk te fietsen. Komt feitelijk neer op broodroof. Eerst de auto, nu de fiets...straks extra belasting op wandelen en het gebruik van het voetpad.

En dat tuig bij die fietsersbond - en andere NGO's, middenveldsorganisaties - die almaar zitten te ijveren voor meer wetgeving, verbodsbepalingen en verplichtingen, teren volledig op belastinggeld. We worden verplicht als individu om belastingen te betalen om anderen van een inkomen te voorzien die dan op hun beurt nog meer centen van individuen eisen. Krankzinnig. Pure Kafka meets Monty Python.

Geen wonder dat de zelfmoordcijfers pieken in West-Europa...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...