Ga naar inhoud

5 cent per grap: de snelle hap die Garfield heet


cinco

Recommended Posts

Als Calvin & Hobbes het ene uiterste is, dan is Garfield het andere uiterste.

Ik zie die Nederlandse uitgaves eigenlijk alleen maar bij de Boekenvoordeelwinkels liggen en dan heb je voor 3 euro een strip van 64 pagina's waarin 60 sunday comics van Garfield zijn opgenomen. (vandaar de 5 cent)

 

afbeelding.png.5869999ace5965f0009cc01c71be13ed.png

 

afbeelding.thumb.png.c8f185705d40150e5487d7c7c29181b8.png

 

Nu, echt veel tekst ga je meestal niet vinden. Je bent snel door die pagina's heen.

Alles ziet er erg clean uit, vaak amper decor, heel basic gekadreerd... comic fast food zou ik het noemen.

Nu moet ik wel toegeven dat het design voor Garfield lightning in a bottle was.

Of je hem nu een ganse pagina apathisch laat staren of je geeft hem een mimiek die wisselt van het ene prentje op het andere, de gelaatsuitdrukkingen van Garfield versterken meestal de grap en laten hem vaak de scene stealer zijn.

 

Waar je bij zo een Garfield sunday comic wel regelmatig creativiteit kan vinden, is gek genoeg het titelkader dat soms erg stilistisch is uitgewerkt. Meermaals het visuele hoogtepunt van de pagina.

 

afbeelding.thumb.png.3dc94e063513808710cc0d33263d7ddf.png

afbeelding.thumb.png.40c9a9d5d14b5953241a2eb17f384dcb.png

 

afbeelding.thumb.png.3aed3fc6b4aee3d2d92c7d243822c7f7.png

 

afbeelding.thumb.png.a241a1f334169a8d92dccf788d9aed41.png

 

Er is echter één ding dat me ontzettend stoort en dat is de manier waarop de haren van Jon zijn getekend als ze overeind gaan staan. Zijn bruine krullerige kapsel wordt dan slechts een handvol stijve sprieten, iets wat heel onlogisch aanvoelt en gewoon bizar oogt.

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

Er is echter één ding dat me ontzettend stoort en dat is de manier waarop de haren van Jon zijn getekend als ze overeind gaan staan. Zijn bruine krullerige kapsel wordt dan slechts een handvol stijve sprieten, iets wat heel onlogisch aanvoelt en gewoon bizar oogt.

 

Da's omdat de inkleurder vergeet daar een bruine kleur op te zetten.

 

Persoonlijk vind ik de benen van Garfield veel te mager getekend. Hij is zogezegd een héél dikke kater, maar dat is er amper aan te zien. In het begin was dat wel anders:

afbeelding.thumb.png.92a5a61dfc5276b58a02a979f0122b48.png

 

afbeelding.thumb.png.52851545ac113f9e5c1fea3df865abe6.png

Link naar reactie

Dikke katten zijn gewoonlijk gecastreerde katers. Om een of andere reden worden die erg dik.

Katten slapen overdag om het meer nachtdieren zijn. Om die reden zien ze dan ook erg goed.

M.a.w.: bijna alle grappen in Garfield zijn gebaseerd op karaktereigenschappen van katten die niet waar zijn.

Link naar reactie

Ik was een tiener toen Garfield bekend begon te worden in Vlaanderen. Toen voelde het als iets heel nieuws en ik vond het wel cool (of wat voor woord we in die tijd ook gebruikten). Ik heb toen nog een paar van die Garfield-pockets gekocht. Gewoon in zwart-wit, en dus zonder kleurfouten.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 

Mee eens. Ik heb niets met Amerikaanse hero-comics, maar hun krantenstrips zijn dikwijls goed. Hägar, Garfield, Peanuts, ...

Jammer dat een strip als Zits nooit in Belgie is doorgebroken.

En gisteren zag ik een bundel van Dilbert staan. Waar is de tijd dat die strip hier (redelijk) populair was.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...