Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kobus

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)

Recommended Posts

8 hours ago, JPAR said:

Ik wist het ook niet, maar heb net een poll aangemaakt.

wat top! waar kan ik m vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
26 minuten geleden, sanderg zei:

wat top! waar kan ik m vinden?

Hij stond bij de Chocolatbar maar volgens mij is hij weer verdwenenūü§Ē

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Rik zei:

Hij stond bij de Chocolatbar maar volgens mij is hij weer verdwenenūü§Ē

Hij staat er toch nog gewoon of heb ik iets verkeerd aangezet in de poll?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, JPAR zei:

Ik heb hem inmiddels weer teruggevonden via de nieuwe link¬†ūüėä

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, sanderg zei:

Interessant! Veruit het grootste deel is 40 of 50 plusser...

En iedereen is 20 plusser....

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minutes ago, Rik said:

En iedereen is 20 plusser....

Dat ook¬†ūüôā weinig jeugd hier idd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, JPAR zei:

Mijn fout, dat is omdat ik een tijdelijke link wou hebben in het algemeen forum

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, Bonte zei:

Mijn fout, dat is omdat ik een tijdelijke link wou hebben in het algemeen forum

Ah, had ik hem beter daar kunnen plaatsen? Je mag hem daar ook wel definitief heen verplaatsen hoor. Maakt mij niet uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Lamme Goedzak zei:

Het forum is nu ook niet bepaald welbekend. Ik ben er destijds puur bij toeval opgekomen.

Het forum is toch wel bekend hoor maar we staan tegenwoordig minder goed in Google wat toch een verschil maakt en er zijn ook minder sites waar we een cross-link mee hebben. Er wordt aan gewerkt! :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, JPAR zei:

Ah, had ik hem beter daar kunnen plaatsen? Je mag hem daar ook wel definitief heen verplaatsen hoor. Maakt mij niet uit.

Met de link is het wel OK, de bar lijkt me de beste plaats.

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Het forum is nu ook niet bepaald welbekend. Ik ben er destijds puur bij toeval opgekomen.

Fora zijn ook geen ding voor 35 minners. De meeste mensen geven de voorkeur aan sociale media. Hoef je tenminste geen extra accounts aan te maken.

maareuh wat worden er veel strips uitgegeven. ūüėĀ

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 27/10/2019 om 12:42, JPAR zei:

Ik wil nog eenmaal een duit in het zakje doen (op eenvoudige wijze). Ik heb eerder al aangegeven dat in mijn beleving een aantal zaken niet goed gaan: Te hoge prijs, slechte kwaliteit, teveel titels, niet gericht op de jeugd en stopzetten van reeksen. Bij kwaliteit heb ik het over het product zelf: schrijffouten, vertaalfouten, drukfouten, ergens een sticker overheen moeten plakken enz. Teveel titels maakt dat er strips op de markt gebracht worden die anders niet op de markt gebracht zouden zijn. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Een gevolg hiervan is weer het voortijdig stopzetten van titels. En zo kun je alle punten bij langs gaan. In mijn beleving is een uitgeverij een (productie)bedrijf en daarbij horen een aantal zaken die voor elk bedrijf gelden. En in mijn beleving doen ze daar iets niet "goed". Ik zeg niet dat het niet uitgevoerd wordt, maar het kan in ieder geval beter of anders.

Voor een productie bedrijf geldt dat er eerst ge√Įnvesteerd (liquide middelen) dient te worden om later geld te kunnen verdienen. Ter illustratie:RONDGANG_small.jpg

Vanuit je liquide middelen (investeren) moet je gaan inkopen om te produceren, zodat je later kunt gaan verkopen en weer geld ontvangt, waarna de cirkel weer opnieuw begint. Het is belangrijk om te zorgen dat er aan het eind van de rit een plus overblijft. Als je geen goede marktverkenning hebt uitgevoerd weet je niet wat je afzet (verkoop) zal zijn en weet je dus ook niet wat je inkoop voor je productie moet zijn enz. Op elk moment zul je moeten checken of er ergens iets niet meer in de pas loopt en dit aanpassen in je proces: Planning en control. Een goed middel hiervoor is de Deming cyclus van Plan, Do, Check, Act.

Kontiki heeft in het verleden verteld dat een uitgeverij het onderzoek naar de verkopen op verschillende momenten heeft genegeerd en te kleine oplages heeft geproduceerd (Als voorbeeld Duke van Hermann en zo zijn er meerdere). De winkeliers hadden grotere aantallen vooruit besteld en toch werd dit niet geleverd. Het gebeurt steeds vaker dat een winkelier zijn bestellingen niet kan leveren met alle gevolgen van dien. De andere kant is dat in het verleden teveel geproduceerd werd waardoor er vele voorraden gereed product waren (we kennen allemaal de verhalen over de warenhuizen van Casterman). Dit is ook een voorbeeld van waar ingegrepen had moeten worden in het proces.

Om een optimale verkoop te kunnen realiseren is het belangrijk om te bepalen wat de hoeveelheid is. Maar het is net zo belangrijk om te bepalen wat de prijs van een product is. Er zijn meerdere manieren om te zorgen dat je omzet en bijgevolg je winst voldoende is. Een manier is veel verschillende producten op de markt brengen en daarmee je risico te spreiden. Dit betekent ook dat je best producten in je assortiment kunt houden die an sich verlieslatend zijn, maar in het geheel wel zorgen voor een goede omzet. Daarnaast kan het heel belangrijk zijn om deze producten wel te blijven voeren doordat je klanten aan je bindt en gebonden houdt. Stopzetten van een product kan grote gevolgen hebben voor de verkoop van andere producten en moet je goed overdenken.

Een tweede manier is zorgen dat je prijs juist is. Voor elk product bestaat een prijs die bijbehorende gevolgen heeft. De prijselasticiteit. Het kan zijn dat je de prijs verhoogt met 20% en je aantal verkopen daalt met 35%. Je moet dan berekenen of je aan het eind voldoende overhoudt om deze wijziging door te voeren. Het kan ook zijn dat een verlaging van de prijs met 20% zorgt voor een toename van het aantal verkopen met 35% (en allerlei andere opties). Het is heel belangrijk om te onderzoeken wat de gevolgen van prijswijzigingen zijn voordat je ze doorvoert.

Naar mijn mening is de prijs op dit moment te hoog, de hoeveelheid verschillende reeksen die op de markt komen ook en de kwaliteit is ook niet optimaal. Je hoort en leest steeds meer dat mensen afhaken bij bepaalde uitgevers of series of formaten. De markt waarin de uitgeverijen vissen wordt niet groter, alleen maar kleiner. En daarmee kom je op een volgend probleem, er is geen nieuwe markt die ze voldoende aanboren. Dit kan de jeugd zijn of digitaal of wat anders. Als jeugdstrips tegen deze hoge prijzen die nu gelden geproduceerd worden dan is het moeilijk om jeugd aan je te binden, als vervolgens de series waar ze in ge√Įnvesteerd hebben ook nog stopgezet worden ben je ze kwijt. Volgens mij valt hier winst te behalen voor uitgeverijen. Als je kijkt naar de BCG matrix is er nu geen nieuwe Star die kan uitgroeien naar een Cashcow. Ter illustratie: BCG-matrix.jpg

Over kwaliteit heb ik ook al eerder iets gezegd. Ik denk dat men scherper moet zijn op hetgeen ze uitbrengen. Een product moet gewoon goed zijn. Als de kwaliteit niet voldoende is dan vindt de consument het ergens anders wel beter. Er wordt negatief over gesproken enz. Allemaal gevolgen die niet bijdragen aan de verkoop van jouw product.

Ik heb geprobeerd om eenvoudig uiteen te zetten waarom ik vind dat het niet goed gaat. Er zijn vast dingen waar ik nu niet aan gedacht heb en die ik nu niet genoemd heb. Vul me graag aan of geef inhoudelijk een reactie.

Ik vind het tekenend hoe een inhoudelijk sterke reactie zoals hierboven amper reacties ontlokt bij de aanwezigen op het forum. Het lijkt wel alsof hier liever met oogkleppen op wordt geroepen hoe goed het gaat terwijl feitelijk (dus: cijfers, onderbouwd met steekhoudende argumenten) totaal anders uitwijzen.

Er worden zakelijk, in ieder geval in de Benelux, fouten gemaakt in de distributie en productie van strips.
Met voor mij als belangrijkste onderwerp het niet weten aan te trekken van een jongere lezer. Ik denk niet dat, zoals JPAR hier schetst, een kind afhaakt wanneer de serie stopt (dat hield mij in ieder geval vroeger niet tegen) maar ik denk WEL dat, wanneer je kijkt naar de jeugd en hun koopgedrag, het gebrek aan digitale opties en financieel aantrekkelijke instapmogelijkheden grote gevolgen zal hebben.

Ik snap dat men hier als liefhebber een andere mening is toegedaan, overduidelijk is hier de wens de vader van de gedachte, maar als men hier als ''oude rotten'' blijft denken dat ze de waarheid in pacht hebben m.b.t. de kwaliteit van de strip en populariteit van de strip...gaat het straks een stuk slechter.

Meest realistische scenario is denk ik dat de Europese strip kerngezond blijft in het Franse taalgebied (gezien de positie van de strip in de Franse markt) en dat vertalingen minder en minder zullen worden (niet enkel kwalitatief zoals nu, maar ook kwantitatief) en je genoegen moet nemen met wat de Standaard Uitgeverij op de markt brengt.

Ik vind het niet erg, ik ben al lang klaar met de Nederlandstalige markt, maar ik zal wel stiekem genieten als in de nabije toekomst blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren. Ironisch genoeg zullen tegen die tijd de meesten die al die tijd een andere mening hadden er niet meer zijn, gezien de gemiddelde leeftijd op dit forum...

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het niet erg, ik ben al lang klaar met de Nederlandstalige markt, maar ik zal wel stiekem genieten als in de nabije toekomst blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren. Ironisch genoeg zullen tegen die tijd de meesten die al die tijd een andere mening hadden er niet meer zijn, gezien de gemiddelde leeftijd op dit forum...

Ach, in deze tijd is niets zo lastig als te voorspellen hoe onze maatschappij er over 10 tot 15 jaar gaat uitzien.

Misschien worden de bezitters van papieren boeken dan wel gezien als milieuterroristen omdat er zoveel belangrijke bomen zijn gesneuveld voor hun mooie boekjes.

Ondanks mijn hoge leeftijd verwacht ik dit toch nog mee te maken Paul.:e007: 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat wij realistisch moeten zijn, zaken verdwijnen, de telefooncel, de videoband, de CD. Mijn kinderen kijken al bijna geen normale tv meer, zij gamen of streamen. De jongens hebben nog een tv op hun kamer voor het gamen, de meiden willen dat grote lelijke ding niet meer in hun kamer hebben. Wie heeft er nog een desktop computer in huis?

Feit blijft dat zaken komen en gaan. Somige zaken gaan langer mee dan andere. Hopelijk gaat de strip nog heel lang mee, maar laten wij eerlijk zijn, het wordt lastig. Mogelijke dat een goed digitaal forum met een vast abonnementstarief (Spotify) nog enig soelaas gaat bieden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, Paul_NL zei:

maar ik zal wel stiekem genieten als in de nabije toekomst blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren. 

Bij de uitgeverijen zitten ze te wachten op sterk visionaire krachten die het tij weten te keren, Paultje. Wat zit jij je tijd te verschijten op een internetforum?

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het tekenend hoe een inhoudelijk sterke reactie zoals hierboven amper reacties ontlokt bij de aanwezigen op het forum. Het lijkt wel alsof hier liever met oogkleppen op wordt geroepen hoe goed het gaat terwijl feitelijk (dus: cijfers, onderbouwd met steekhoudende argumenten) totaal anders uitwijzen.

Dan lees je niet goed. Het word op meerdere plekken in deze draad al onderschreven door diverse mensen, waaronder ik. JPAR geeft hier een uitgebreide onderbouwde versie van al deze argumenten. 

11 uren geleden, Paul_NL zei:

Meest realistische scenario is denk ik dat de Europese strip kerngezond blijft in het Franse taalgebied (gezien de positie van de strip in de Franse markt) en dat vertalingen minder en minder zullen worden (niet enkel kwalitatief zoals nu, maar ook kwantitatief) en je genoegen moet nemen met wat de Standaard Uitgeverij op de markt brengt.

Klopt. En daar blijft het ook bij. Fransen beseffen niet dat het Frans geen wereldtaal meer is en de cultuur aan relevantie heeft ingeboet. Buiten West-Europa is er letterlijk nergens een markt voor de Europese strip. 

Het is ook een mentaliteitskwestie. 

Las jaren geleden een verhaal over een stripevenement in Polen.  Geen Franse uitgever te vinden, want wie gaat er in Krakow zitten als het voorjaar is in Parijs? Robert Kirkman zat er namens Image. In Polen lezen ze nu dus wel The Walking Dead. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het tekenend hoe een inhoudelijk sterke reactie zoals hierboven amper reacties ontlokt bij de aanwezigen op het forum. 

En mijn "Simon Cowel die opgelucht en vol bewondering kijkt" gif dan? 
Edit: dat was blijkbaar op andere statistiekskes.

Dus bij deze aan @JPAR

giphy.gif

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 hours ago, De Hollander said:

Feit blijft dat zaken komen en gaan. Somige zaken gaan langer mee dan andere. Hopelijk gaat de strip nog heel lang mee, maar laten wij eerlijk zijn, het wordt lastig. Mogelijke dat een goed digitaal forum met een vast abonnementstarief (Spotify) nog enig soelaas gaat bieden?

Papieren boeken blijven volgens mij altijd bestaan, en strips ook. Misschien wel met een beperkter en duurder aanbod. Maar dat blijft theeblaadjes lezen.

Digitaal zie ik niet bepaald een rooskleurige toekomst voor de Nederlandstalige strip. Digitale strips verschillen qua prijs niet zoveel van de de papieren versie, hoewel de oudere wel duidelijk goedkoper zijn. Die papieren versie kan je nog doorverkopen, de digitale niet. En bij de digitale koop je niet de strip maar de licentie om hem te lezen. Als het platform ermee stopt of ze van het platform haalt, ben je je geld kwijt.

Om digitaal op een optimale manier te lezen zouden de stroken of prenten zich ook moeten kunnen aanpassen aan je scherm, dat is niet zo eenvoudig (lees goedkoop).

Een spotify voor de Nederlandstalige strip kan volgens mij gewoon nooit solvabel zijn, daarvoor is het afzetgebied te beperkt en gaan ze veel te hoge abonnementskosten moeten aanrekenen wat die nieuwe lezers weer afschrikt.

Kijk naar de DC streaming service, voor 7,99$ heb je toegang tot een enorme bibliotheek van comics, cartoons, series en films en toch blijkt dat niet zo fantastisch rendabel te zijn en duiken er regelmatig geruchten op over een stopzetting. En dat is dan voor een veel groter afzetgebied.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Lamme Goedzak said:

Papieren boeken blijven volgens mij altijd bestaan, en strips ook. Misschien wel met een beperkter en duurder aanbod. Maar dat blijft theeblaadjes lezen.

Digitaal zie ik niet bepaald een rooskleurige toekomst voor de Nederlandstalige strip. Digitale strips verschillen qua prijs niet zoveel van de de papieren versie, hoewel de oudere wel duidelijk goedkoper zijn. Die papieren versie kan je nog doorverkopen, de digitale niet. En bij de digitale koop je niet de strip maar de licentie om hem te lezen. Als het platform ermee stopt of ze van het platform haalt, ben je je geld kwijt.

Om digitaal op een optimale manier te lezen zouden de stroken of prenten zich ook moeten kunnen aanpassen aan je scherm, dat is niet zo eenvoudig (lees goedkoop).

Een spotify voor de Nederlandstalige strip kan volgens mij gewoon nooit solvabel zijn, daarvoor is het afzetgebied te beperkt en gaan ze veel te hoge abonnementskosten moeten aanrekenen wat die nieuwe lezers weer afschrikt.

Kijk naar de DC streaming service, voor 7,99$ heb je toegang tot een enorme bibliotheek van comics, cartoons, series en films en toch blijkt dat niet zo fantastisch rendabel te zijn en duiken er regelmatig geruchten op over een stopzetting. En dat is dan voor een veel groter afzetgebied.

2

Om de simpele reden: mensen willen gewoon bezitten. Het in eigendom hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 5/11/2019 om 08:25, Waldorf zei:

Bij de uitgeverijen zitten ze te wachten op sterk visionaire krachten die het tij weten te keren, Paultje. Wat zit jij je tijd te verschijten op een internetforum?

En jij bent exemplarisch voor dit forum met een dergelijke reactie zoals hierboven. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

2

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 hours ago, Paul_NL said:

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Is een natuurlijk fenomeen. Niets mis mee. Mensen hebben nu eenmaal een hoop zaken nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media. Voor strips is er gewoon geen betaalbare goede formule voor zoiets. Of toch, de bibliotheek bestaat al decennia. Voor een spotprijsje zoveel boeken en strips als je wilt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 5/11/2019 om 23:49, Kameraad Mauser zei:

2

Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media. Voor strips is er gewoon geen betaalbare goede formule voor zoiets. Of toch, de bibliotheek bestaat al decennia. Voor een spotprijsje zoveel boeken en strips als je wilt.

Dit en omdat eigenlijk alle strips op digitale aanbieders gemaakt zijn om af te drukken.

Het benut het digitale medium gewoon (nog) niet goed.

Een filmpje van charlie chaplin op pellicule kan vandaag de dag ook niemand meer afspelen, dat moet geconverteerd worden naar een digitaal formaat.
Enige nadeel is dat de mogelijkheden voor digitale strips een beetje eindeloos zijn (en een 1 op 1 kopie amper tot niet werkt), terwijl een digitale versie van een film extreem dicht bij het origineel zal staan... de eerste evolutie's zie je daar nu maar pas in.
Dingen zoals Bandersnatch (een 'interactieve film"), een nadruk op een vierkant aspect ratio voor instagram of de explosie aan video's in portrait mode in plaats van landscape die welig rondtieren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...