Ga naar inhoud

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)


Kobus

Recommended Posts

25 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Zoals ik al stelde; een stelletje geriatrische stripmakers die geforceerd proberen 'hip' te doen. 'Krach me?' Werkelijk geen idee... Maar wel enorm grappig!

n00Bs ;) Op de achtergrond dalende koersen, op de voorgrond een rode pijl die sterk omlaag gaat.

--> Verwijzing naar een Crash. 'Crash me' houdt steek. Maar zou niet genoeg passen.

Gelukkig dat jullie nooit Paul Van Ostaijen hebben gerecenseerd ;)

 

Met groeten uit de bezigheidstherapie van de Geriatrie.

 

Edit :  Woordje uit het Frans dat er doorgekomen is. https://fr.wiktionary.org/wiki/krach Het is ook een pagina uit de Franse editie.

 

 

 

Link naar reactie

beurskrach is een bekende term... maar "krach me" werkt inderdaad op de lachspieren.

 

ik ben afgelopen weekend begonnen met het herlezen van alle Thorgals. De eerste zeven waren in ieder geval top, ik zie wel wanneer het me gaat vervelen (rond 'De kooi' hoor ik wel eens). Ik heb alles in hardcover en meest in 1e druk, maar ik vrees dat een flink deel zo de Catawiki-veiling opgaat, inclusief de neven-reeksen. Zitten wel wat zeldzame nummers tussen dacht ik.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen. Niemand verplicht me om te kopen wat er verschijnt. Er zijn heel veel strips die me totaal niet interesseren, maar het verwondert me elke keer weer hoeveel mensen toch energie willen steken in het zich ergeren aan die strips en het neerhalen ervan. Maar goed, wellicht nuanceer ik weer te veel (teveel?) en zie ik te weinig het plezier in van een dovemansdiscussie tussen twee opinies die mekaar toch nooit zullen overtuigen. 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Marinelli zei:

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen. Niemand verplicht me om te kopen wat er verschijnt. Er zijn heel veel strips die me totaal niet interesseren, maar het verwondert me elke keer weer hoeveel mensen toch energie willen steken in het zich ergeren aan die strips en het neerhalen ervan. Maar goed, wellicht nuanceer ik weer te veel (teveel?) en zie ik te weinig het plezier in van een dovemansdiscussie tussen twee opinies die mekaar toch nooit zullen overtuigen. 

het gaat mij niet om 'te veel', wel over reeksen die veel te lang aanslepen. Thorgal heb ik blijven kopen tot het vorige deel, maar het volgende deel zal ik niet meer kopen. Maar zo heb ik de laatse 10 Thorgals gekocht, met telkens de splijtzwam zou ik het wel kopen? Ja dus. Om dan te constateren dat het veel en veel minder is. Yoko Tsuno is nog zo'n voorbeeld. Die vorige albums waren toch archislecht? En toch heb ik ze gekocht. Maar uiteindelijk telkens zwaar ontgoocheld. Ergens hoopte ik toch weer een rechtoe rechtaan verhaal te lezen, zonder een miljoenmiljard nevenpersonages die elk hun zeg moeten doen. Maar ja, het staat in de top 10 lijstjes, dus de uitgever / tekenaar heeft gelijk. 

 

Als je een strip koopt, zou je bijna een euforisch gevoel moeten hebben. Yes! na een jaar (of langer) eindelijk het vervolg. Voor de reeksen van Leo heb ik dat gevoel wel. Voor veel andere reeksen heb ik dat niet (meer)

Link naar reactie
18 uren geleden, Neat Stuff zei:

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn.

Eens. Voor velen is het ook een luikje terug naar hun jeugd. Een minder gecompliceerde tijd. Ik kan me nog dat gesprek herinneren met die ene man die een Rik Ringers bij je kocht. “Alles verandert in het leven. Laat dit in hemelsnaam hetzelfde blijven.”

 

1 uur geleden, Marinelli zei:

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen.

Er is maar een beperkte ruimte in de schappen van de winkels. Bij een overdaad aan aanbod zal de gemiddelde lezer gaan voor het product wat ie kent.

 

En ja, schaam je voor al dat genuanceer! 😝

Link naar reactie

Uit het blote hoofd:

 

De vier delen van De Ijstrein en de drie delen van Epiphania (Casterman).

 

De rest van Kobijn en Donjon (Silvester)

 

De rest van Sabels & Galjoenen (Arboris)

 

De derde Bob Marone (Dargaud)

 

L'innocente van Warnout en Raives (2015 herdruk bij Le Lombard van het oude Casterman album).

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
17 hours ago, esteban² said:

De beste stuurlui staan aan wal.  Ook wel: De meesten hun visie alhier garanderen een faillissement nog voor het goed en wel begonnen is.

mwah...om te behoren tot de goede stuurlui, moet je zowel op het water actief zijn, alsook nu en dan eens aan wal staan zodat je de zaken vanuit verschillende perspektieven ziet. Anders blijf je in een bubbel zitten. Net zoals een tekenaar/schilder zo nu en dan eens enkele stappen achteruit zet om zijn lopende werkzammheden eens vanuit een ander perspektief te zien. En je zo een breder overzicht hebt van wat er tot nu toe al werd gerealiseerd en waar er fouten zijn opgetreden die aan de aandacht ontsnapt waren.

Link naar reactie
1 hour ago, kurisu74 said:

Uit het blote hoofd:

 

De vier delen van De Ijstrein en de drie delen van Epiphania (Casterman).

 

De rest van Kobijn en Donjon (Silvester)

 

De rest van Sabels & Galjoenen (Arboris)

 

De derde Bob Marone (Dargaud)

 

L'innocente van Warnout en Raives (2015 herdruk bij Le Lombard van het oude Casterman album).

 

 

ijstrein lijkt mij idd ook erg goed 

Link naar reactie
59 minuten geleden, sanderg zei:

ijstrein lijkt mij idd ook erg goed 

Die vier delen van de IJstrein, ja, waarom halen we die niet weer een keer aan. Misschien als we het vaak genoeg doen, komt er wel een vertaling in het Nederlands. Hoeven we die Engelstalige edities tenminste niet aan te schaffen... (insert Emoji met knipoog...)

Link naar reactie
2 uren geleden, Neat Stuff zei:

Die vier delen van de IJstrein, ja, waarom halen we die niet weer een keer aan. Misschien als we het vaak genoeg doen, komt er wel een vertaling in het Nederlands. Hoeven we die Engelstalige edities tenminste niet aan te schaffen... (insert Emoji met knipoog...)

Ik antwoordde gewoon op een vraag hoor. Er zit wel een hele dikke knot in your panties.

Link naar reactie

Jullie verdwalen in je metaforen, waarbij het niet meer over de mening gaat maar over de kwalificatie van de deelnemer. Dit is een discussieforum. Als je hier niet komt voor discussie, informatie en meningen delen, dan blijf je beter op de Steven Dupré fansite.  Gaat het hier volgens je in tegendeel te kalm aan toe, dan zijn er nog altijd de lezerscommentaren van Het Laatste Nieuws.

 

 

 

Link naar reactie

De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken.  En waarbij anderen gingen bepalen wat kwaliteit was (volgens hen) en wat al dan niet nog zou uitgegeven mogen worden.  Een weerwoord of iets andere visie werd meteen van tafel geveegd om precies de reden die je hebt opgegeven, kwalificatie van de deelnemer.  Dan is het eigenlijk afgelopen.  Dan heeft het nog weinig zin.  Dan is het geen discussie meer, maar een monoloog onder eensgezinden. 

 

En dan was de spreuk, tevens mijn afsluitende mening / idee erover het hele gebeuren, het gevolg.  Dat is wat ik op mijn beurt uit.  Niets meer, niets minder.  Dat we al eens naast de kwestie (hoewel) blijven zeveren, is eigen aan het forum en moet je er maar bijnemen.  Ik denk dat we hier wel andere zaken door de vingers zien op de Reep.  Neem die druivelaar bij de hand en zever eens mee, het moet niet altijd pure ernst zijn.

Ik geloof dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan.  Mening, discussie, ... Enkel waardevolle informatie, wat ik in deze thread overigens nog niet gevonden heb, ontbreekt van mijn kant.  Maar wat ik in andere threads aan informatie of nieuws post zal dat vast wel ruimschoots goedmaken.  Wat niet gezegd kan worden van deelnemers die enkel en alleen opduiken om eenzijdig hun beklag te doen.  En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, in geen geval over jou.  Ik heb besloten te blijven, Ambreville. ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
58 minuten geleden, esteban² zei:

De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken.  En waarbij anderen gingen bepalen wat kwaliteit was (volgens hen) en wat al dan niet nog zou uitgegeven mogen worden.  Een weerwoord of iets andere visie werd meteen van tafel geveegd om precies de reden die je hebt opgegeven, kwalificatie van de deelnemer.  Dan is het eigenlijk afgelopen.  Dan heeft het nog weinig zin.  Dan is het geen discussie meer, maar een monoloog onder eensgezinden. 

 

En dan was de spreuk, tevens mijn afsluitende mening / idee erover het hele gebeuren, het gevolg.  Dat is wat ik op mijn beurt uit.  Niets meer, niets minder.  Dat we al eens naast de kwestie (hoewel) blijven zeveren, is eigen aan het forum en moet je er maar bijnemen.  Ik denk dat we hier wel andere zaken door de vingers zien op de Reep.  Neem die druivelaar bij de hand en zever eens mee, het moet niet altijd pure ernst zijn.

Ik geloof dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan.  Mening, discussie, ... Enkel waardevolle informatie, wat ik in deze thread overigens nog niet gevonden heb, ontbreekt van mijn kant.  Maar wat ik in andere threads aan informatie of nieuws post zal dat vast wel ruimschoots goedmaken.  Wat niet gezegd kan worden van deelnemers die enkel en alleen opduiken om eenzijdig hun beklag te doen.  En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, in geen geval over jou.  Ik heb besloten te blijven, Ambreville. ;)

En hier sla je weer de plank mis. Jij veegt meteen iemand anders mening van tafel als zijnde niet waar en onjuist. Je zegt het hierboven immers weer: "De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken."

Hetgeen jij anderen van beticht doe je zelf dus ook. Ga inhoudelijk in op hetgeen er gezegd wordt. En dat mensen het niet met elkaar eens zijn maakt juist een discussie. Maar dan wel op inhoud en niet op dat je het er niet mee eens bent: 'dus dan is het niet zo' of 'dan is iemand onkundig' enz. Jij kunt niet vanachter een scherm zien wat iemand zijn kennis en kunde is.

Maar dit is de precies de reden waarom ik het op een gegeven moment voor mezelf afkap. Er is geen ruimte voor een andere mening.

Link naar reactie

Achiel, mijn pillen! ;) (kidding)

Dat is helemaal niet hoe de discussie in het begin gegaan is.  Er kan mij al helemaal niet verweten worden dat er niet op inhoud werd ingegaan. Alles behalve. Op geen enkel moment heb ik gezegd dat mijn visie de juiste was, noch dat die van iemand anders persé fout was.  In tegendeel.  Wel vond ik verschillende stellingen meteen héél straf enerzijds, ietwat simplistisch anderzijds.  Dat maakt ze niet onjuist of onwaar.  Ik bood enkel weerwoord, probeerde het óók van een andere kant te bekijken en deelde (ondertussen meermaals, anders verwoord) de volgende bedenking.  Niet onterecht:
 

Quote

Wat Silvester betreft, ik lees enorm veel speculatie op veel vlakken.  Wat ook normaal is, we kunnen niet anders dan er naar raden.  De ene met al wat meer inzicht dan de andere.  Maar uiteindelijk weten we het fijne er niet van.



Ik denk niet dat daar één verkeerd woord in staat.  Toch?  Daarmee liet ik dat onbestaande gelijk vooral in het midden.  Ik ben ook niet de enige die de bedenking zo verwoorde of maakte.

De iets meer positieve visie werd midden in de (nochtans vredevolle, vandaar dat ik het volgende niet echt begreep) discussie plots gesloten met: "Maar ik heb alweer genoeg gezegd en het is toch niet waar vindt men hier. Dus soit."  Dat betekende, althans voor mij, het einde van verdere discussie over het beleid.  Want zo kwam dit over:  "Men geeft mij geen gelijk, dus einde discussie.", "Zo is het en niet anders." Als die interpretatie fout was, my bet.

Daarop heb ik, met enige vertraging, hetzelfde gedaan met:  "De beste stuurlui staan aan wal."  Er is wat verwarring blijkbaar, wat mijn fout is, want die uitspraak slaat enkel en alleen op het gedeelte van vóór mijn post op 16 oktober.  Ik had moeten quoten.  En ja, mijn post van 16 oktober was eens wat stouter, zeker naar mijn doen.  Maar ook niets anders dan een rechtstreekse reactie op, ik herhaal, héél straffe en weinig genuanceerde uitspraken die weinig aan de verbeelding overlieten, laat staan enige ruimte voor een andere kijk lieten.  (Waarvan het meeste niet eens van jou, JPAR.)  De wil tot redelijkheid leek mij zoek.  En, niet onbelangrijk, NA het -mijn inziens- dichtgooien van de discussie, zoals net omschreven.  

16 oktober:
 

Quote

Als de ene voor de andere gaat bepalen wat kwaliteit is, omdat hij of zij denkt dat enkel zijn definitie de term kan invullen, is het hek van de dam.  Laat staan wanneer ze anderen aansporen kritischer te kijken naar de stripmarkt, terwijl hun kritische visie opvallend simplistisch is.  Laat straffe uitspraken vooral aan degenen die er met enige kennis van zaken kunnen over spreken, denk ik dan.  Dat zijn (meestal) nog steeds de uitgevers zelf.  En wie denkt dat ik de "toestand" (om een vrij zwaar woord te gebruiken) toedek met 'de mantel der liefde', heeft niet aandachtig gelezen.  Dat heeft niets met liefde te maken. Iets van meerdere kanten bekijken, heet dat.  En een beetje realistisch blijven.  "Men geeft mij geen gelijk, dus einde discussie", dat voegt weinig toe. 

 


Onzin ook dat vroeger alles beter was.  Ook in de gouden jaren 70, 80, 90 etc. verscheen er enorm veel dat (ook toen al) als brol gezien werd.  En er was eveneens heel veel eenheidsworst.  Het is nooit anders geweest, het zal nooit anders zijn.  Dat is van alle tijden.  Wie echt durft beweren dat er vandaag (bijvoorbeeld) geen kwalitatieve jeugdstrips meer verschijnen, wil het gewoon niet zien, denk ik.  Ik zou zelfs durven beweren dat ik regelmatig onder de indruk ben van wat moois kinderen vandaag de dag kunnen vinden bij de betere boekhandel.  En er zijn meer volwassenen strips dan ooit tevoren.  En ja, ook zeer kwalitatieve.  Maar wie automatisch zijn neus optrekt voor het merendeel, zal ze natuurlijk nooit vinden.  De gouden tijden waarin strips hoogtij vierden en elk kind er in zijn kast had staan, is voorbij.  Dat ligt niet aan het aanbod, wel aan de vooruitgang.  De tijd waarin elke beginneling kon meeliften op successen van magazines en dergelijke, dat is ook niet meer aan de orde.  En dat is een groot probleem.  Zelf ben ik eigenlijk verwonderd dat zoveel reeksen het hoofd boven water kunnen blijven houden.

 

 


Nuja, stout.  Valt reuze mee, niet?

Meer is het niet.  Meer moet er ook niet van gemaakt worden.

Je hebt gelijk.  Na enkele jaren op dit forum meen ik ondertussen wel te weten wie daadwerkelijk met kennis van zaken praat en wie niet.  Het kan evengoed zijn dat ik er wat dat betreft compleet naast zit in sommige gevallen.  True.

Wat doet het er eigenlijk allemaal nog toe?  Vermoeiend ook, al dat gedoe.  Ik geloof dat dit mijn allereerste akkefietje is op dit forum.  Als je dat al zo kan noemen. Iedereen kan hier nog gewoon door dezelfde deur, toch? :)  

 

Vooral terug op het onderwerp van deze thread focussen lijkt mij het beste. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Velen zijn blijkbaar van mening dat er ergens een natuurwet bestaat die bepaalt wat en hoeveel er kan en mag geproduceerd worden. Niet alleen denkt men zo inzake strips, maar ook voor alle andere zaken.

Wat dus inherent verkeerd is.

Link naar reactie

1400 per jaar in Nederlands?
In de hoogtijdagen (Jaren 80) waren er nauwelijks 500/600 per jaar.

En maar afvragen hoe het toch komt dat bij uitgevers de opslag vol staat.

Minder is Meer, volgens mij....

 

Beter 1 ding uitbrengen en dan goed in de markt zetten dan maar een hele pallet en nauwelijks naar omkijken.

 

 

 

Link naar reactie

Ik koop Franstalige strips in het Nederlands omdat ik zo gek ben om zo de markt te proberen steunen. Dat is ook de reden waarom ik soms wacht tot een Nederlandstalige editie uitkomt.

 

Maar Ambreville heeft gelijk, strips zijn een Belgisch cultureel patrimonium, maar op beurzen als FACTS zie je alleen maar manga, comics en graphic novels, en in de pers spreken ze alleen maar over Vlaamse kinderstrips...

Link naar reactie
27 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

En als het van sommigen onder ons mocht afhangen, dan blijft er bij die doelgroep ook niets meer over om nog een strippie te kopen.

Prijs je dan maar gelukkig dat het van hen niet zal afhangen. Enkel van je bereidwilligheid om je portemonnee te trekken bij je stripwinkelier en zo nu en dan je horizon te verbreden zodat er ook nog klassiekers voor de toekomst worden gecreëerd...

Link naar reactie

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen. Dat Kenny Rubenis met Dating for Geeks zo vlot aan z'n fundraiserbedrag kwam, is niet omwille van zijn papieren boekjes. De bevolkers van de lange rij voor de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd. Terwijl ik beide strips toch als behoorlijk Europees zou durven omschrijven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...