Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kobus

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)

Recommended Posts

9 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

2

Om de simpele reden: mensen willen gewoon bezitten. Het in eigendom hebben.

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 hours ago, Paul_NL said:

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Is een natuurlijk fenomeen. Niets mis mee. Mensen hebben nu eenmaal een hoop zaken nodig.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media. Voor strips is er gewoon geen betaalbare goede formule voor zoiets. Of toch, de bibliotheek bestaat al decennia. Voor een spotprijsje zoveel boeken en strips als je wilt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 5/11/2019 om 23:49, Kameraad Mauser zei:

2

Om de simpele reden: mensen willen gewoon bezitten. Het in eigendom hebben.


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Deel dit bericht


Link naar bericht
22 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media. Voor strips is er gewoon geen betaalbare goede formule voor zoiets. Of toch, de bibliotheek bestaat al decennia. Voor een spotprijsje zoveel boeken en strips als je wilt.


Dit en omdat eigenlijk alle strips op digitale aanbieders gemaakt zijn om af te drukken.

Het benut het digitale medium gewoon (nog) niet goed.

 

Een filmpje van charlie chaplin op pellicule kan vandaag de dag ook niemand meer afspelen, dat moet geconverteerd worden naar een digitaal formaat.
Enige nadeel is dat de mogelijkheden voor digitale strips een beetje eindeloos zijn (en een 1 op 1 kopie amper tot niet werkt), terwijl een digitale versie van een film extreem dicht bij het origineel zal staan... de eerste evolutie's zie je daar nu maar pas in.
Dingen zoals Bandersnatch (een 'interactieve film"), een nadruk op een vierkant aspect ratio voor instagram of de explosie aan video's in portrait mode in plaats van landscape die welig rondtieren.


 

Deel dit bericht


Link naar bericht
34 minuten geleden, Tom MDP zei:

Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Streamen is natuurlijk erg goedkoop in vergelijking met kopen. 

Voor een tientje kan ik een hele maand luisteren net zoveel als ik wil. 

Een digitale strip is nog steeds redelijk duur. 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur terug, Tweetie zei:

Streamen is natuurlijk erg goedkoop in vergelijking met kopen. 

Voor een tientje kan ik een hele maand luisteren net zoveel als ik wil. 

Een digitale strip is nog steeds redelijk duur. 

 

 

 

Klopt. 

Niet dat de gebruiker het uitmaakt, maar een digitale strip valt onder 21% btw, terwijl een papieren strip onder 6% valt.
Moest dat al gelijk zijn, zou het voordeel toch al aanlokkelijker zijn.

 

Maar ideaal zou natuurlijk zijn dat er een abonnement komt.

10 euro per maand voor het volledige aanbod op yieha... ik denk dat je daar meer omzet mee draait met het volk dat anders nooit een strip koopt, dan met wat de handvol alleskopers in de schaal werpen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

10€ per maand? Dat is allesbehalve realistisch en haalbaar. Het is niet dat door die formule ineens 100x zoveel mensen strips gaan lezen.

En de investering in een goede tablet want op de smartphone is dat niet te lezen.

Bovendien zie ik me al zeggen tegen de klein: vandaag heb je genoeg op de tablet gezeten, ga nu maar wat lezen...

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Klopt, maar dat is de moeilijke oefening, het papier loslaten. 

Strips als vertelvorm zijn perfect adapteerbaar naar het scherm, leren denken in “smartphone” als eindformaat en niet “een A4 papier”.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 6/11/2019 om 09:41, Paul_NL zei:

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Nee hoor. 

 

 

Op 6/11/2019 om 18:36, Lamme Goedzak zei:

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media.

Kijk, Lamme begrijpt het. 

 

1 uur terug, Tom MDP zei:

Strips als vertelvorm zijn perfect adapteerbaar naar het scherm, leren denken in “smartphone” als eindformaat en niet “een A4 papier”.

'En/en' is altijd beter dan 'of'. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

 

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden. Ik zie ook nog maar zelden analoge reflexcamera’s.

Deel dit bericht


Link naar bericht
16 minuten geleden, Ambreville zei:

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden.

Leuk hoor. Maar het probleem van de cloud is wederom dat je iets niet in eigendom hebt.  Ik gebruik sinds 2011 tablets en het is altijd bijzonder om te zien dat apps verdwijnen wanneer de maker is opgekocht of failliet gaat. Daar gaat je geld. 

Bovendien zijn de platformen die je noemt al enkele jaren in gebruik. En er is nog geen enkele serie(!) gered omdat de digitale verkopen zo goed waren. 
 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
42 minutes ago, Retardi said:

Leuk hoor. Maar het probleem van de cloud is wederom dat je iets niet in eigendom hebt.  Ik gebruik sinds 2011 tablets en het is altijd bijzonder om te zien dat apps verdwijnen wanneer de maker is opgekocht of failliet gaat. Daar gaat je geld. 

Bovendien zijn de platformen die je noemt al enkele jaren in gebruik. En er is nog geen enkele serie(!) gered omdat de digitale verkopen zo goed waren. 
 

 

2

Cloudservices zullen zich ook moeten aanpassen, want mensen willen meer en meer hun data beveiligd zien, dmv encryptie. Daar wordt dan ook volop aan gewerkt door deels diezelfde mensen die dat daadwerkelijk zo willen, nl.: de cryptografen, software ingenieurs enz...

Dus die data die door individuen/klanten wordt opgeslagen in de cloud, die eigendom is van een internetservice, die zal niet meer toegankelijk zijn door die internetservice. Maar wel door de klant. Logisch ook: het is eigendom van die klant. En niet van die internetservice.

Als ik mijn auto - wat mijn eigendom is - onderbreng in een garage die ik huur - wat mijn eigendom niet is - dan blijft mijn auto, die niet op mijn eigendom - garage van de verhuurder - tijdelijk aanwezig is, nog steeds mijn eigendom. En heeft de verhuurder geen enkel recht op toegang tot mijn auto. Zo ook met digitale data.

Blockchains zijn daar wel een goede oplossing voor. Publieke, geen private welteverstaan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 hour ago, Retardi said:

Nee hoor. 

 

 

Kijk, Lamme begrijpt het. 

 

'En/en' is altijd beter dan 'of'. 

Idd. De dedis, ex libris', speciale uitgaves enz...da's toch iets wat de meesten in een tastbare vorm zoals papier willen. Ik ga geen scherm die een digitale versie van een prent, limited edition cover of wat dan ook projecteert, tegen mijn muur hangen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 hours ago, Tom MDP said:


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Zelfs al wordt er volop digitaal gewerkt en verhandeld, dan nog is er het aspect eigendomsrecht. Wat ook weer duidt op: het in bezit willen hebben. Of: ten allen tijde toegang hebben, recht hebben, de vrijheid hebben op de toegang tot hetgeen aangekocht werd.

Wellicht zijn er een hoop digitale strips die ik niet enkel maar wil huren voor een maand, maar ook een digitale kopie van wil hebben. Wat als ik ze opnieuw wil lezen, na bijv. anderhalf/3 jaar? Ik ga niet opnieuw huren. Ik wil enkel eenmaal betalen voor een product, zowel een papieren versie als een digitale versie en da's, nadat ik ervoor betaald heb, dan mijn eigendom. Dewelke ik dan opsla onder de vorm die ik verkies.

Eigendom. Bezit. Blijft relevant. Ook in het digitale tijdperk. Meer dan ooit zelfs.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Een formule als Spotify, waarbij je voor een klein maandelijks bedrag eindeloos kan lezen, is volgens mij absoluut niet haalbaar.  De meeste van die apps kunnen rekenen op lidmaatschappen van over de hele wereld.  Onze markt is te klein.  Laat staan dat het de redding van de strip kan worden. 

Daarnaast blijft een film als eindproduct exact hetzelfde.  Of je hem nu koopt, huurt via VOD of illegaal download, die film beleef je nog steeds op dezelfde manier.  Min of meer hetzelfde met muziek, al zullen puristen dat (terecht) tegen spreken, of je die nu op CD koopt, op de radio hoort of via Spotify gaat beluisteren, in the end blijft het exact hetzelfde.  Niet zo met strips. 

Dat gaat van een stuk papier dat je in handen hebt naar een versie te bekijken op een scherm.  Dat is in alle mogelijke opzichten een volledig andere ervaring.  Er zijn fans, maar er is, zo bleek hier al herhaaldelijk, een meerderheid die het maar niets vind.  De jeugd dan?  Wel ...  Ik merk (schoolverband etc) dat de kinderen die wél strips lezen, effectief boeken willen vasthouden.  Wat mij nog het meest verraste, veel kinderen gaan naar de BIB strips halen.  Ik dacht -verkeerdelijk- dat die tijd wat voorbij was.  Noch mijn petekind, noch haar schoolgenoten, noch kinderen uit de zwemclub of muziekschool, noch haar vrienden, waar toch behoorlijk wat lezers tussen zitten, gebruiken Yieha.  Geen interesse.  Want ja, omdat zij altijd een paar "Sisters", "Celestines" en "Dad's" enz mee heeft, komt dat wel degelijk ter sprake.  En als de jeugd er al geen interesse in heeft ... De oudere generatie, ik reken oa mijn vader en nonkels en tantes daaronder, moeten er vaak ook niet van weten.  Het laatste dat mijn vader wil bij iets ontspannend als een strip lezen, is om óók dát nog eens op een scherm te gaan doen.  Dat is, zo zegt hij, alles behalve aangenaam lezen en heel vermoeiend voor de ogen.  Hij doet nochtans wel al de rest wat je maar kan bedenken via de tablet.

Yieha is overigens geen succesverhaal, dat viel onlangs nog te lezen op oa De Stripspeciaalzaak.

Je gaat volgens mij niet méér striplezers kweken door het aanbod naar een scherm te brengen.  En het idee dat een strip moet aangepast worden naar een smartphone of tablet?  Veel fantasie komt daar niet bij kijken.  Dat is dan één strook of één kader en een swipe-functie (bijvoorbeeld) om verder te lezen.  Als je er andere dingen gaat bij verzinnen, zoals 3D-effecten of bewegende achtergronden en dergelijke, ben je de strip aan 't opsmukken met truukjes.  Zo'n dingen blijven nooit duren.  En in hoeverre verschilt het dan nog van een tekenfilm?

Ik denk persoonlijk niet dat de toekomst van de strip in de digitale wereld gezocht moet worden.  Maar goed, ik heb niet de waarheid in pacht.  Weet ik veel. ;) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Er is een verschil tussen een consument en een liefhebber. De consument wil veel voor weinig en vindt het dan ook geen probleem om een hapklare selectie voor de grootste gemene deler voorgeschoteld te krijgen.  Je zegt het zelf eigenlijk al: 'de gemiddelde' kijker/luisteraar'. Je hebt het niet over de fijnproevers, de connaisseurs die hun product zorgvuldig uitkiezen, op waarde weten te schatten en koesteren. De liefhebber die nog vlinders in zijn buik krijgt als hij zijn (op)nieuw ontdekte pronkstuk aan zijn collectie kan toevoegen. Netflix is voor de onverschillige toeschouwer die met de telefoon in zijn hand op de bank series zit weg te 'bingen' zonder er ook maar iets van mee te krijgen...

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het is een en/en verhaal. Maar veel mensen vervallen bij het ontstaan van nieuwe tech die nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt,  veelal in een of/of denken. "Ah, internet en digitalisatie. Cool, ik verkool direkt heel mijn collectie met kasten en al en ga alles huren bij Yieha."

Het is niet omdat er Tesla's zijn dat men daarom alle old timers en alle auto's op fossiele brandstoffen moet links laten liggen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Het is niet omdat er Tesla's zijn dat men daarom alle old timers en alle auto's op fossiele brandstoffen moet links laten liggen.

Inderdaad. Dat is ook wat ik bij mezelf merk. Simpele Standaard Uitgeverij uitgaves, dupuis strips laat ik meer en meer links liggen. Tirages de Tête daarentegen koop ik meer en meer. Iets gelijkaardig zie je ook bij het standaard boek.

 

7 uren geleden, esteban² zei:

Een formule als Spotify, waarbij je voor een klein maandelijks bedrag eindeloos kan lezen, is volgens mij absoluut niet haalbaar.  De meeste van die apps kunnen rekenen op lidmaatschappen van over de hele wereld.  Onze markt is te klein.  Laat staan dat het de redding van de strip kan worden. 
 

Daarom is er ook een grotere schaal. Yieha bestaat niet. Dat is gewoon branding van een taal binnen Izneo. Terwijl Yieha aarzelend begint (die catalogus wordt ook rampzalig gepresenteerd), lopen de andere talen binnen Izneo goed. Ik heb mijn abonnementen op Spirou en DBD via Izneo lopen. Geen gedoe meer met tijdschriften halen, er missen in de post, en daarna te bedenken wat je met dat oud papier doet. Alles staat netjes op mijn Ipad zodra het klaar is. En mijn archief is niet beperkt in tijd of ruimte. Vertrouw ik die publieke cloud niet, dan doe ik gewoon een copy van de albums naar mijn eigen cloud. Niet koosjer, maar wel simpel mocht de uitgever verdwijnen.

Papier zal altijd bestaan, maar digitaal afdoen als een rage werd eerder al gedaan door de analoge fotografen, de verhuurders van videobanden,... Uiteindelijk is dit de brede evolutie waar een deel van ons zich in de cloud zal bevinden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 hours ago, Ambreville said:

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden. Ik zie ook nog maar zelden analoge reflexcamera’s.

Dus naast het feit dat ik dan digitale strips moet kopen die qua prijs niet veel verschillen van de papieren versie, zou ik ook nog een tablet van 1200 euro moeten aanschaffen??

De jeugd doet meer digitaal, daar is geen twijfel over maar dat ze ineens wel strips gaan lezen omdat die nu in een app staan? Daar twijfel ik dan wel aan. Daar is meer voor nodig dan het enkel het medium aan te passen.

Bovendien is hun nummer 1 toestel een smartphone en geen tablet.

 

Ik heb wel een (wat meer betaalbare) 9.7in ipad en daar lees ik wel manga en wat tijdschriften op maar voor strips blijf ik het onhandig vinden, te klein scherm, tenzij je een 12.9in hebt en dan nog kan je de tekeningen die 2 pagina's in beslag nemen niet in optimale grootte presenteren. Daarnaast breng ik reeds de hele dag achter een computerscherm door, daarnaast nog TV. Die strip op papier brengt toch een zekere rust met zich mee. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

 

Digitaal is de toekomst maar dat betekent niet dat strips in hun huidige vorm zullen verdwijnen. Ik zie eerder een co-relatie waarbij het een het ander aanvult. Zoals tijdens de week de krant op de tablet lezen en in het weekend op papier.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Natuurlijk gaan ze naast elkaar blijven bestaan. De Amish leven toch ook nog vrolijk verder. Maar markten hebben hun regels. Je hebt een risico op een verenging van het aanbod waarbij je mogelijk in Nederlandse krantenwinkels gaat uitkomen met vier for vijf uitgaves van Donald Duck, en voor de rest niet veel soeps.

Deel dit bericht


Link naar bericht

"Dus naast het feit dat ik dan digitale strips moet kopen die qua prijs niet veel verschillen van de papieren versie…"

 

Het gaat met strips dezelfde kant op als kranten; zeer veel is gratis op internet te zien. Vooral comics, maar toch ook steeds meer Europees.

Ik heb net een Korrigans pagina gekocht, maar heb alleen de eerste 2 boeken (zit in die 500-serie); boek 3 en 4 dus maar even online bekeken om te zien waaruit mijn pagina komt, en meteen mijn 2 boeken van papier herlezen en boek 3 en 4 online. Ik vind zelf van papier prettiger - maar da's de leeftijd. ALS je kinderen al aan het lezen krijgt, zal het toch vooral van digitaal moeten komen.

 

Strips digitaal kopen zal alleen werken als de prijs fors naar beneden gaat t.o.v. papier. Is ook logisch, de produktie -en distributiekosten zijn veel lager.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 uren geleden, Neat Stuff zei:

De consument wil veel voor weinig en vindt het dan ook geen probleem om een hapklare selectie voor de grootste gemene deler voorgeschoteld te krijgen.

Zelfs dat niet eens. Zie Netflix wat hemel en aarde beweegt om Friends nog een aantal jaren aan te kunnen bieden.

 

2 uren geleden, Ambreville zei:

Daarom is er ook een grotere schaal. Yieha bestaat niet. Dat is gewoon branding van een taal binnen Izneo. Terwijl Yieha aarzelend begint (die catalogus wordt ook rampzalig gepresenteerd), lopen de andere talen binnen Izneo goed. Ik heb mijn abonnementen op Spirou en DBD via Izneo lopen. Geen gedoe meer met tijdschriften halen, er missen in de post, en daarna te bedenken wat je met dat oud papier doet.

Grotere schaal, schmotere schaal. Spotify maakt nauwelijks winst en voelt de hete adem van Amazon en Apple in de nek. Die op hun beurt trouwens weleens zwetend wakker worden van Tencent.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...