Hipster-69 Posted April 26, 2023 Share Posted April 26, 2023 Welke reeks nummers van de rode ridder hebben invloed van SF en aliens? Karel Biddeloo schuwde dit niet vanaf albumnummer 44, maar gaat dit door tot een bepaald nummer of is dit zo nu en dan. Biddello tekende tot deel 206. Ik ken de reeks niet goed, maar heeft wel mijn interesse vanwege mijn voorliefde voor SF strips. greetz John Quote Link to comment
TDPB Posted April 26, 2023 Share Posted April 26, 2023 Hangt er een beetje vanaf wat je allemaal als sf beschouwt. De maagdenburcht bvb heeft weinig met klassieke sf te maken, maar gaat wel over een buitenaards wezen. Maar in het algemeen komen dat soort elementen enkel nu en dan eens voor. Een vijftal albums zou ik gokken. Quote Link to comment
Peter Motte Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 Er is een tijd geweest dat overal sf werd ingestopt. Dat was in de nasleep van de populariteit van Star Wars, eind de jaren 70. Dat was voor sf-liefhebbers en voor sf zelf een ramp: niks dan clichés over kwaadaardige robots, aliens, en ruimtegevechten. Het heeft de sf kapotgemaakt, en misschien was dat ook de bedoeling. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 2 uren geleden, Peter Motte zei: Het heeft de sf kapotgemaakt, en misschien was dat ook de bedoeling. Yep. Er was in de jaren 70 een wereldwijd complot onder de makers van verhalen allerhande om sf kapot te maken. Kristof Berte 1 Quote Link to comment
Peter Motte Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 In het bijzonder bij wie doorgaans geen sf maakte. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
fantasiooo Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 Alien (1979) was de dood van sf? Quote Link to comment
TDPB Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 16 uren geleden, Hipster-69 zei: Karel Biddeloo schuwde dit niet vanaf albumnummer 44, maar gaat dit door tot een bepaald nummer of is dit zo nu en dan. eigenlijk gaat het dus vooral om deze drie albums: maar wezens zoals in de nevelsteen lijken ook wel rechtstreeks uit sf pulpreeksen te komen of dingen als dit Hipster-69 1 Quote Link to comment
Peter Motte Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 Het bronzen gevaar zou ook op de golem van rabbi Löw kunnen zijn gebaseerd. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Ambreville Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 Die Maagdenburcht kwam van Doctor Who. Quote Link to comment
TDPB Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 23 minuten geleden, Ambreville zei: Die Maagdenburcht kwam van Doctor Who. Die gaan dat dan ook maar bij Lovecraft gehaald hebben. Peter Motte 1 Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 28 minutes ago, Ambreville said: Die Maagdenburcht kwam van Doctor Who. Welk verhaal was dat? Quote Link to comment
Hipster-69 Posted May 16, 2023 Author Share Posted May 16, 2023 Op 27/4/2023 om 15:15, TDPB zei: eigenlijk gaat het dus vooral om deze drie albums: maar wezens zoals in de nevelsteen lijken ook wel rechtstreeks uit sf pulpreeksen te komen of dingen als dit Kijk, hier kan ik iets mee. Hoewel ik de indruk kreeg dat het veel meer albums zouden zijn. Maar goed, desalniettemin een leuk iets om naar op zoek te gaan op mijn gemak. Dank je wel voor de tip. Richard Boom-vavavoom 1 Quote Link to comment
acor Posted May 16, 2023 Share Posted May 16, 2023 Er zijn er zeker meer. Ik zal dit weekend eens door de reeks gaan. Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 Op 27/4/2023 om 19:00, TDPB zei: Die gaan dat dan ook maar bij Lovecraft gehaald hebben. HPL is ook zo iemand die soms bij sf wordt gerekend, alhoewel hij doorgaans bij horror wordt gezet. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
sanderg Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 Die covers zien er wel echt ontzettend fout uit zeg! Hahahaha Het is bijna cult! Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?! De geniale ridder Bauknecht serie (oprecht een van de grappigste dingen die ik ooit heb gelezen) lijkt zo bijna onderdeel van de eigenlijke reeks te worden Het doet me aan de slechtste strip ooit denken (iets met Asterix- och, ik wou dat ik het nooit gelezen had.. trauma's!) Ik krijg echt zin om deze rode ridder delen te gaan lezen omdat ik denk dat het echt hilarisch is! (al zal dat misschien niet helemaal de insteek zijn geweest van de makers Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Peter Motte Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 Sommige ervan zijn bij mij te koop (hint). Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
lordofindifference Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 6 uren geleden, sanderg zei: Die covers zien er wel echt ontzettend fout uit zeg! Hahahaha Het is bijna cult! Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?! De geniale ridder Bauknecht serie (oprecht een van de grappigste dingen die ik ooit heb gelezen) lijkt zo bijna onderdeel van de eigenlijke reeks te worden Het doet me aan de slechtste strip ooit denken (iets met Asterix- och, ik wou dat ik het nooit gelezen had.. trauma's!) Ik krijg echt zin om deze rode ridder delen te gaan lezen omdat ik denk dat het echt hilarisch is! (al zal dat misschien niet helemaal de insteek zijn geweest van de makers Ik had ergens gelezen dat De Vluchtelingen er gekomen is in de slipstream van het succes van Star Wars. Zou best kunnen kloppen, is van 1978, net zoals De Amoureuze Amazone (sus & wis) en Vreemde bezoekers (Robert en Bertrand). Dank u George Lucas Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 1 uur terug, lordofindifference zei: Zou best kunnen kloppen, is van 1978, net zoals De Amoureuze Amazone (sus & wis) Daarin herken je zelfs Empirial Cruisers. Zelf vond ik het trouwens erg flauw. Het mist de brede horizonten van SW. En dat wil wat zeggen, want zo breed zijn die horizonten daar eigenlijk ook niet, maar je krijgt wel het gevoel dat ze breed zijn. In de S&W daarentegen lijkt het allemaal wat meer op een lokaal schermusteling met een slecht gehumeurd dorpshoofd dat toevallig de enige paarden van de streek heeft. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Op 17/5/2023 om 13:26, sanderg zei: Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?! Waarom niet? Waarom zouden aliens enkel maar de aarde kunnen bezoeken in het heden of de toekomst? Dat was juist het leuke aan Biddeloo; hij beperkte zich niet tot de typisch middeleeuwse dingen. Het is nog een wonder dat de Rode Ridder nooit door de tijd reisde en ergens in de toekomst terecht kwam. Quote Link to comment
sanderg Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 12 minuten geleden, TDPB zei: Waarom niet? Waarom zouden aliens enkel maar de aarde kunnen bezoeken in het heden of de toekomst? Dat was juist het leuke aan Biddeloo; hij beperkte zich niet tot de typisch middeleeuwse dingen. Het is nog een wonder dat de Rode Ridder nooit door de tijd reisde en ergens in de toekomst terecht kwam. Eens, maar als dit destijds was gebeurd hadden we er nu nog wel van geweten plus dat het er allemaal nogal knullig uitziet op de covers.. maar dat is juist weer leuk Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
TDPB Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 24 minuten geleden, sanderg zei: Eens, maar als dit destijds was gebeurd hadden we er nu nog wel van geweten Maar met de draken en zombies en tovenaars en monsters allerhande heb je geen probleem? Richard Boom-vavavoom 1 Quote Link to comment
sanderg Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 19 minuten geleden, TDPB zei: Maar met de draken en zombies en tovenaars en monsters allerhande heb je geen probleem? Nee, want, behalve de zombies, past dat wel in de Arthur en Sint joris legendes en dergelijke.. aliens niet Het is een beetje als het terecht verketterde deel van Indiana Jones.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
fantasiooo Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Je favoriete stripreeks combineert toch een middeleeuwse setting met science-fiction-elementen? Quote Link to comment
Ambreville Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 30 minutes ago, sanderg said: Nee, want, behalve de zombies, past dat wel in de Arthur en Sint joris legendes en dergelijke.. aliens niet Het is een beetje als het terecht verketterde deel van Indiana Jones.. Kuch lukoste 1 Quote Link to comment
sanderg Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 36 minuten geleden, Ambreville zei: Kuch Jaja.. Thorgal en de zijnen is/zijn strikt gezien geen aliens.. de elfjes en kabouters en andere gekkigheid hier keur ik nog goed onwille van Noorse mythologie Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
TDPB Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 1 uur geleden, sanderg zei: Nee, want, behalve de zombies, past dat wel in de Arthur en Sint joris legendes en dergelijke.. aliens niet ik bedoelde: dat hadden we ook nog geweten moesten die er geweest zijn. Quote Link to comment
Geinz Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 De vluchtelingen Karpax, de man van staal De beelden van Djomaz Nirwana De duivelszee Gilgamesj De zwarte toren Medusa De rode herberg Peter Motte 1 Quote Link to comment
acor Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Alle bovenstaande genoemde albums plus deze: De overlevenden Reis naar Atlantis Magiërs van Atlantis Het scheepskerkhof Zimbabwe Peter Motte 1 Quote Link to comment
sanderg Posted May 19, 2023 Share Posted May 19, 2023 10 uren geleden, TDPB zei: ik bedoelde: dat hadden we ook nog geweten moesten die er geweest zijn. Dat is waar maar... - spoiler- De Arthur verhalen en de legende van Sint joris en dergelijke zijn slechts volksverhalen en legendes en niet echt gebeurd Dergelijke verhalen stammen (veelal) echter wel daadwerkelijk uit de middeleeuwen Ridders, tovenaars en draken passen daarom van oudsher goed bij elkaar. Bij aliens is dat niet het geval.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Waldorf Posted May 19, 2023 Share Posted May 19, 2023 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
acor Posted May 19, 2023 Share Posted May 19, 2023 Karel Biddeloo omschreef de reeks zelf als een pulpstrip. En dat is dan ook wat hij in veel van zijn verhalen stopte: pulpelementen. Hij is volledig buiten de afgemeten grenzen van een klassieke ridderstrip gegaan en maakte er iets totaal anders van. Alle genoemde albums zijn gewoon puur amusement om te lezen. Als kind vond ik ze fantastisch en soms zelfs behoorlijk eng. Ik blijf ze ook nu nog met plezier herlezen. $tripofiel 1 Quote Link to comment
Willem II Posted July 12, 2023 Share Posted July 12, 2023 Op 18/5/2023 om 21:46, acor zei: Alle bovenstaande genoemde albums plus deze: De overlevenden Reis naar Atlantis Magiërs van Atlantis Het scheepskerkhof Zimbabwe Deze albums heb ik hooguit 1 keer gelezen. Misbaksels! Volslagen onzin! Quote Link to comment
acor Posted July 12, 2023 Share Posted July 12, 2023 1 uur terug, Willem II zei: Deze albums heb ik hooguit 1 keer gelezen. Misbaksels! Volslagen onzin! Ook 'De overlevenden'? Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 12, 2023 Share Posted July 12, 2023 Dat wordt een strijd tussen eeneiïge tweelingen. Of een spiegelgevecht. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Richard Boom-vavavoom Posted July 13, 2023 Share Posted July 13, 2023 On 5/18/2023 at 8:06 PM, Geinz said: De vluchtelingen Karpax, de man van staal De beelden van Djomaz Nirwana De duivelszee Gilgamesj De zwarte toren Medusa De rode herberg On 5/18/2023 at 9:46 PM, acor said: Alle bovenstaande genoemde albums plus deze: De overlevenden Reis naar Atlantis Magiërs van Atlantis Het scheepskerkhof Zimbabwe genieten Van mij mag het best weer eens een keer Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor Link to comment
Joe Dredd Posted July 13, 2023 Share Posted July 13, 2023 Best goede en leuke albums. Niks mis mee. Quote Link to comment
Recommended Posts