Ga naar inhoud

Rode ridder en SF (aliens)


Recommended Posts

Welke reeks nummers van de rode ridder hebben invloed van SF en aliens?

Karel Biddeloo schuwde dit niet vanaf albumnummer 44, maar gaat dit door tot een bepaald nummer of is dit zo nu en dan.

Biddello tekende tot deel 206.

Ik ken de reeks niet goed, maar heeft wel mijn interesse vanwege mijn voorliefde voor SF strips.

 

greetz John

Link naar reactie

Hangt er een beetje vanaf wat je allemaal als sf beschouwt. De maagdenburcht bvb heeft weinig met klassieke sf te maken, maar gaat wel over een buitenaards wezen.

Maar in het algemeen komen dat soort elementen enkel nu en dan eens voor. Een vijftal albums zou ik gokken.

Link naar reactie

Er is een tijd geweest dat overal sf werd ingestopt. Dat was in de nasleep van de populariteit van Star Wars, eind de jaren 70. Dat was voor sf-liefhebbers en voor sf zelf een ramp: niks dan clichés over kwaadaardige robots, aliens, en ruimtegevechten. Het heeft de sf kapotgemaakt, en misschien was dat ook de bedoeling.

Link naar reactie
16 uren geleden, Hipster-69 zei:

Karel Biddeloo schuwde dit niet vanaf albumnummer 44, maar gaat dit door tot een bepaald nummer of is dit zo nu en dan.

 

eigenlijk gaat het dus vooral om deze drie albums:

afbeelding.thumb.png.9111e763e749d3d0683ab8260b0f8ed5.png

 

afbeelding.png.e896bab1ea1213846cb1fd0335abf885.png

 

afbeelding.thumb.png.585e324b79923045531dc3fc3a0b515b.png

maar wezens zoals in de nevelsteen lijken ook wel rechtstreeks uit sf pulpreeksen te komen

 

afbeelding.png.33049fe1dfb6906b05412c5435eb9c43.png

 

of dingen als dit

 

afbeelding.png.324762bdb818b29f37fd375b21de5c23.png

 

afbeelding.thumb.png.82be34f51cbfb4ea3e771c28b0a646d4.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 27/4/2023 om 15:15, TDPB zei:

 

eigenlijk gaat het dus vooral om deze drie albums:

afbeelding.thumb.png.9111e763e749d3d0683ab8260b0f8ed5.png

 

afbeelding.png.e896bab1ea1213846cb1fd0335abf885.png

 

afbeelding.thumb.png.585e324b79923045531dc3fc3a0b515b.png

maar wezens zoals in de nevelsteen lijken ook wel rechtstreeks uit sf pulpreeksen te komen

 

afbeelding.png.33049fe1dfb6906b05412c5435eb9c43.png

 

of dingen als dit

 

afbeelding.png.324762bdb818b29f37fd375b21de5c23.png

 

afbeelding.thumb.png.82be34f51cbfb4ea3e771c28b0a646d4.png

 

 

 

Kijk, hier kan ik iets mee.

Hoewel ik de indruk kreeg dat het veel meer albums zouden zijn.

Maar goed, desalniettemin een leuk iets om naar op zoek te gaan op mijn gemak.

 

Dank je wel voor de tip.

 

Link naar reactie

Die covers zien er wel echt ontzettend fout uit zeg! Hahahaha  Het is bijna cult!

 

Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?! 
De geniale ridder Bauknecht serie (oprecht een van de grappigste dingen die ik ooit heb gelezen) lijkt zo bijna onderdeel van de eigenlijke reeks te worden 🙂 

Het doet me aan de slechtste strip ooit denken (iets met Asterix- och, ik wou dat ik het nooit gelezen had.. trauma's!)

Ik krijg echt zin om deze rode ridder delen te gaan lezen omdat ik denk dat het echt hilarisch is! (al zal dat misschien niet helemaal de insteek zijn geweest van de makers 😉 

Link naar reactie
6 uren geleden, sanderg zei:

Die covers zien er wel echt ontzettend fout uit zeg! Hahahaha  Het is bijna cult!

 

Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?! 
De geniale ridder Bauknecht serie (oprecht een van de grappigste dingen die ik ooit heb gelezen) lijkt zo bijna onderdeel van de eigenlijke reeks te worden 🙂 

Het doet me aan de slechtste strip ooit denken (iets met Asterix- och, ik wou dat ik het nooit gelezen had.. trauma's!)

Ik krijg echt zin om deze rode ridder delen te gaan lezen omdat ik denk dat het echt hilarisch is! (al zal dat misschien niet helemaal de insteek zijn geweest van de makers 😉 

 

Ik had ergens gelezen dat De Vluchtelingen er gekomen is in de slipstream van het succes van Star Wars.

Zou best kunnen kloppen, is van 1978, net zoals De Amoureuze Amazone (sus & wis) en Vreemde bezoekers (Robert en Bertrand).  Dank u George Lucas :):)

Link naar reactie
1 uur terug, lordofindifference zei:

 

Zou best kunnen kloppen, is van 1978, net zoals De Amoureuze Amazone (sus & wis)

 

Daarin herken je zelfs Empirial Cruisers.

Zelf vond ik het trouwens erg flauw. Het mist de brede horizonten van SW. En dat wil wat zeggen, want zo breed zijn die horizonten daar eigenlijk ook niet, maar je krijgt wel het gevoel dat ze breed zijn. In de S&W daarentegen lijkt het allemaal wat meer op een lokaal schermusteling met een slecht gehumeurd dorpshoofd dat toevallig de enige paarden van de streek heeft.

Link naar reactie
Op 17/5/2023 om 13:26, sanderg zei:

Een ridder in een sci fi setting.. Hoe kom je er op!? Iets met Merlijn of zo ok.. maar aliens?!

 

Waarom niet? Waarom zouden aliens enkel maar de aarde kunnen bezoeken in het heden of de toekomst?

 

Dat was juist het leuke aan Biddeloo; hij beperkte zich niet tot de typisch middeleeuwse dingen. Het is nog een wonder dat de Rode Ridder nooit door de tijd reisde en ergens in de toekomst terecht kwam.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

 

Waarom niet? Waarom zouden aliens enkel maar de aarde kunnen bezoeken in het heden of de toekomst?

 

Dat was juist het leuke aan Biddeloo; hij beperkte zich niet tot de typisch middeleeuwse dingen. Het is nog een wonder dat de Rode Ridder nooit door de tijd reisde en ergens in de toekomst terecht kwam.

Eens, maar als dit destijds was gebeurd hadden we er nu nog wel van geweten 🙂

 

plus dat het er allemaal nogal knullig uitziet op de covers.. maar dat is juist weer leuk

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

ik bedoelde: dat hadden we ook nog geweten moesten die er geweest zijn.

Dat is waar maar...

 

- spoiler-

 

De Arthur verhalen en de legende van Sint joris en dergelijke zijn  slechts volksverhalen en legendes en niet echt gebeurd 😉 

 

Dergelijke verhalen stammen (veelal) echter wel daadwerkelijk uit de middeleeuwen 

 

Ridders, tovenaars en draken passen daarom van oudsher goed bij elkaar.

Bij aliens is dat niet het geval..

 

 

Link naar reactie

Karel Biddeloo omschreef de reeks zelf als een pulpstrip. En dat is dan ook wat hij in veel van zijn verhalen stopte: pulpelementen. Hij is volledig buiten de afgemeten grenzen van een klassieke ridderstrip gegaan en maakte er iets totaal anders van.

 

Alle genoemde albums zijn gewoon puur amusement om te lezen. Als kind vond ik ze fantastisch en soms zelfs behoorlijk eng. Ik blijf ze ook nu nog met plezier herlezen.

Link naar reactie
  • 1 month later...
On 5/18/2023 at 8:06 PM, Geinz said:

De vluchtelingen

Karpax, de man van staal

De beelden van Djomaz

Nirwana

De duivelszee

Gilgamesj

De zwarte toren

Medusa

De rode herberg

 

 

On 5/18/2023 at 9:46 PM, acor said:

Alle bovenstaande genoemde albums plus deze:

De overlevenden

Reis naar Atlantis

Magiërs van Atlantis

Het scheepskerkhof

Zimbabwe

 

genieten :)

Van mij mag het best weer eens een keer :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...