Ga naar inhoud

Webcomics.


cartoonesk

Recommended Posts

Op instagram nooit, maar ik deed dat wel op facebook. Je kreeg eigenlijk veel appreciatie, vaak wel eens een repliek, maar dan vooral likes, hartjes, etc. Af en toe kreeg je wel eens negatieve commentaar, vooral dan van mensen die zelf niet tekenen en zure mensen (vb. perspectief is niet goed, je bent een knoeier). Soms van die mensen die alles politiek maken. Maar eerlijk gezegd is dat een minderheid. De meeste reacties zijn zeer positief.

 

Grootste nadeel: mensen delen vaak je tekening zonder je te vermelden of de originele post. Daardoor ben ik begonnen met handtekeningen en datumvermelding.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Lestat zei:

Op instagram nooit, maar ik deed dat wel op facebook. Je kreeg eigenlijk veel appreciatie, vaak wel eens een repliek, maar dan vooral likes, hartjes, etc. Af en toe kreeg je wel eens negatieve commentaar, vooral dan van mensen die zelf niet tekenen en zure mensen (vb. perspectief is niet goed, je bent een knoeier). Soms van die mensen die alles politiek maken. Maar eerlijk gezegd is dat een minderheid. De meeste reacties zijn zeer positief.

 

Grootste nadeel: mensen delen vaak je tekening zonder je te vermelden of de originele post. Daardoor ben ik begonnen met handtekeningen en datumvermelding.

Dank je wel voor je reactie. Ik vraag juist specifiek om de ervaringen met instagram want ik wil misschien toch eens een smartphone en ik geloof dat je op instagram enkel kunt publiceren via een smartphone (?).

Op facebook plaats ik enkel tekeningen op mijn privé-profiel, die staat ingesteld op "vrienden" dus weinig vervelende reacties maar ook niet zoveel "likes".

groet.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 8/11/2023 om 21:30, feli zei:

De link werkt niet.

 

Op 10/11/2023 om 09:19, Air zei:

De link heeft het even gedaan. (Ik had er een bladwijzer van gemaakt)

No hamertime 😒

Dat kan ik uitleggen. De eerste dag op instagram, werd mijn account in de middag al geschorst! 😮 Ik weet niet wat ik verkeerd deed, misschien twijfelden ze of ik een authentiek persoon ben. Ik heb een paar acties moeten uitvoeren en nu is mijn account er weer (en doet de link hierboven het weer).

groetjes.

 

cartoon hits.jpg

Link naar reactie

Nou moe! Nu zegt instagram dat mijn account gehackt is, dat ik mijn wachtwoord met anderen gedeeld heb om meer likes en volgers te krijgen. Dat is niet waar. Straks ben ik weer thuis en kan ik niet meer op de computer. Ik zie morgen wel weer, hoe het ervoor staat. Als iemand een oplossing weet...

Als je mijn instagrampagina niet kunt zien, weet je waarom.

tot later.

(edit : nog steeds hetzelfde... :( Kunnen jullie iets raars op mijn pagina zien?)

(edit 2 : het is in orde. Ik kon via een andere browser mijn wachtwoord wijzigen. :) )

 

Hier is een voorbeeld van de aquarel's, die ik speciaal voor instagram heb gemaakt. :) 

 

woestijn.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb op instagram (4 x) de melding "je bericht is lager in het overzicht geplaatst omdat het mogelijk in strijd is met onze richtlijnen van de communtity". Verder geen informatie, ook niet als ik erop klik. ❓ Zou het mogelijk zijn dat het gaat over deze tekening van Aurora? Ik heb gezien dat Dany ook schaars geklede getekende dames plaatst.

 

aurora.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik heb op instagram (4 x) de melding "je bericht is lager in het overzicht geplaatst omdat het mogelijk in strijd is met onze richtlijnen van de communtity". Verder geen informatie, ook niet als ik erop klik. ❓

 

Ik zag gisteren een cartoonist hetzelfde plaatsen. Hij had die meldingen tientallen keren gekregen, ook zonder uitleg.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik publiceerde in de periode 2014-2018 elke week een strippagina van 'Grueson' op 9 websites (waarvan 2 van mezelf). Met pagina's op FB en Instagram bereik je misschien meer personen, maar wat me stoort aan die sociale media is dat ze de afmetingen van je afbeelding aanpassen. Met trial and error heb ik ervaren dat je op FB het beste resultaat krijgt met afbeeldingsbreedtes van 1000 à 1500 pixels.

Bovendien kan je niet langer een gif (en ik bedoel niet een animated gif) opladen op facebook, en laat dat nu net perfect (samen met png-8) zijn voor een lineaire tekening.

 

In de periode 2014-2018 waren websites nog niet helemaal gefocust op smartphones, je had dus 'vaste' templates. Elke pagina was per website aangepast aan de breedte-ruimte van hun template, zo kreeg je het scherpste beeld. Dat is nu anders geworden.

 

Het voordeel van het publiceren op sites met webcomics is dat je een comic-geïnteresseerd publiek bereikt en dat het zeer verspreid is (de Engelstalige toch).

 

En je krijgt feedback: wijzen op taalfouten, maar ook podcasts waarin je strip besproken wordt. Je kan ook bepaalde zaken aftoetsen, zoals de speurtocht naar de ideale cover voor een later boek. Je hebt ook een idee hoeveel mensen je bereikt. 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het formaat van instagram is wel een dingetje. In het begin heb ik speciaal op vierkantjes getekend/geschilderd. Mijn meeste tekeningen zijn op A4-formaat. Als je dan een tekstballon bovenaan de A4-tekening hebt, heb je pech. Strips heb ik nog niet vaak op instagram gezet. Misschien lukt dat door de kaders te splitsen, zoals ik wel eens bij anderen zie.

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Het formaat van instagram is wel een dingetje. In het begin heb ik speciaal op vierkantjes getekend/geschilderd. Mijn meeste tekeningen zijn op A4-formaat. Als je dan een tekstballon bovenaan de A4-tekening hebt, heb je pech. Strips heb ik nog niet vaak op instagram gezet. Misschien lukt dat door de kaders te splitsen, zoals ik wel eens bij anderen zie.

Bedankt voor je reactie!

Ik plaats wekelijks een (oude) strip op Instagram, maar dat is een foto (in perspectief). Nu ik terug via mijn computer op Instagram geraak, zal ik nu waarschijnlijk een digitaal bestand opladen.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...