Ga naar inhoud

Wat zijn voor jou de hoogtepunten van de Kuifje-special?


cinco

Recommended Posts

Opvallend veel sterke bijdrages in deze uitgave. Vooral de meta-momenten blijven bij mij hangen.

 

9789086771783_LR.jpg.a6649ad5b6c1a1771c269751946b92b6.jpg

 

 

 

Franquin die afscheid neemt van Tineke

afbeelding.png.870ae74073f0858e9e400613c63d2162.png

 

 

Fré van der Mugge die stripfiguren zit na te lopen om hen verzekeringen aan te smeren

 

afbeelding.thumb.png.15d003cca17e47e6c57006c8878e8aa8.png

 

 

Kobijn die partycrasht bij de Kuifje-garde

 

afbeelding.thumb.png.49e05892fa473a4a4ca0c18afa4616c0.png

Link naar reactie

Heb het enkel nog maar doorbladerd. De meeste dingen zien er goed gemaakt uit. Het valt me alleen tegen dat ze van sommige reeksen meerdere versies in de Nederlandse uitgave hebben opgenomen, terwijl er in de Franse versie toch nog heel veel andere strips staan waar ze uit konden kiezen.

 

O ja, het viel me op dat Alex plots wel héél hetero is geworden 😏

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Alles van Boucq ! Wat een geslaagde uitgave is dit zeg!!!!!Allemaal nieuw materiaal! Moet megaduur zijn om te laten maken...

 

 

- Hallo, we zouden één pagina van jou willen. Ons budget is 100 euro.

- Bwoah, mijn paginaprijs is 1000 euro.

- Het is voor de Mega-Kuifje.

- De Mega-Kuifje? Deal!

 

Link naar reactie
4 uren geleden, lukoste zei:

Het onderdeel 'memorabele vakjes' is fantastisch. Daarvan krijg je goesting om de hele reeks te herlezen. 

Ik vind dat net het flauwste van alles. en compleet overbodig. Alle rechthebbenden van zowat alle Lombard-strips hebben er geen probleem mee dat iemand aan de haal gaat met hun personages, maar die van moulinsart deden natuurlijk weer moeilijk en dus moeten we het doen met wat pseudo-intellectueel geneuzel over prentjes uit Kuifje-albums.

Link naar reactie
49 minuten geleden, cinco zei:

 

Serafijn Lampion is telefonisch mogen gecontacteerd worden, dat is in de ogen van Moulinsart waarschijnlijk al een grote tegemoetkoming.

 

 

afbeelding.thumb.png.49e05892fa473a4a4ca0c18afa4616c0.png.5e02f5da0306cf94f1cc6e44750e058c.png

Misschien is het personage dat hier helemaal uiterst rechts staat (tussen Clifton en de deurstijl) Kuifje in zijn regenjas?

Link naar reactie

Ik heb iets meer dan de helft van de Kuifje-special gelezen, in het Frans, en door elkaar. Het valt op dat ik zoveel meer vertrouwd ben met Robbedoes/Spirou dan met Kuifje/Tintin. Uit het weekblad Robbedoes ken ik meer obscure dingen (de Flagada!) dan mainstream-strips uit Kuifje (Bob Morane? Nooit gelezen!)

De kwaliteit van de opgenomen strips loopt nogal uiteen. Clifton door Foerster is leuk, Julie, Klaartje & Cecile is Vives op het lijf geschreven, Trondheim is hilarisch, net zoals Boucq.

Het is mooi dat de oudstrijders van de Franco-Belgische strip nog een bijdrage leveren, al is de kwaliteit er niet meer: de tekeningen van Hermann zijn bedroevend, en Derib wist duidelijk ook niet wat te vertellen.

Ik heb tot nu toe de stukken overgeslagen waar jonge tekenaars aan de slag gaan met oude striphelden: Ton & Tinneke, Yakari,... Die zien er wel goed getekend uit, ik ben nieuwsgierig wat ze daarvan gemaakt hebben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb eergisteren de Nederlandse versie gekregen. Tot nu vind ik ook de bijdragen van Trondheim en Boucq de grappigsten. Clifton door Foerster is heel vreemd. Sommige bijdragen lezen als of de tekenaars en schrijvers een solicitatie doen om de reeksen voort te zetten: Bernard Prince door Matz bvb. De interessantste bijdragen zijn eigenlijk die waar de stijl erg verschilt van het originaal: Luc Orient door Turk getekend in beste Clifton-stijl is zo een.

Link naar reactie
9 minuten geleden, MarcusK zei:

Ik heb eergisteren de Nederlandse versie gekregen. Tot nu vind ik ook de bijdragen van Trondheim en Boucq de grappigsten. Clifton door Foerster is heel vreemd. Sommige bijdragen lezen als of de tekenaars en schrijvers een solicitatie doen om de reeksen voort te zetten: Bernard Prince door Matz bvb. De interessantste bijdragen zijn eigenlijk die waar de stijl erg verschilt van het originaal: Luc Orient door Turk getekend in beste Clifton-stijl is zo een.

Ik had hem liever een Clifton zien tekenen. Wat dat betreft is het een beetje raar dat aan de ene kant tekenaars van vroeger hun eigen reeks tekenen (Hermann bijvoorbeeld) en aan de andere kant ze reeksen van anderen tekenen terwijl anderen hun reeksen tekenen.

 

Ik zit nog niet zo ver in het boek, maar Corintin vond ik heel goed gedaan. En er zijn nog enkele kortverhalen die meer dan behoorlijk zijn. Het kort verhaal is nochtans een moeilijk genre. Als je goed en wel begonnen bent moet je al terug beginnen afronden. Comanche heeft wat dat betrfet ook een goed scenario.

 

De twee Suske en Wiske-verhalen vind ik een tegenvaller. Ze hebben beiden amper iets te maken met de blauwe reeks en de verhaaltjes hebben ook niets bijzonders te bieden.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik had hem liever een Clifton zien tekenen.

 

 Comanche heeft wat dat betrfet ook een goed scenario.

Maar Turk heeft de laatste jaren toch sowieso weer Clifton verhalen getekend. :)

 

Die Comanche is wel goed, maar er was toch al een kortverhaal waarin verteld werd hoe Red Dust met de zadel aan dit kruispunt terechtkwam. Is dit nieuwe verhaal nu een alternatieve versie of is dat een ander kruispunt?

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

De twee Suske en Wiske-verhalen vind ik een tegenvaller. Ze hebben beiden amper iets te maken met de blauwe reeks en de verhaaltjes hebben ook niets bijzonders te bieden.

 

Ja, qua verhaal was dat matig, maar S&W getekend door Henriet zou ik wel in een volwaardige one-shot willen zien.

 

afbeelding.thumb.png.5f37f6eead90cb1d31e6a3e221df23fa.png

 

Of eentje door Meynet die enkele jaren geleden al een sterke hommage aan de Blauwe Reeks in ex-librisvorm heeft gemaakt.

 

MeynetLaCavaledOrsurinstagramle121221.thumb.jpg.b004122fec173486eec1a81c722482f1.jpg

 

 

Link naar reactie
38 minuten geleden, MarcusK zei:

Maar Turk heeft de laatste jaren toch sowieso weer Clifton verhalen getekend. :)

 

Die Comanche is wel goed, maar er was toch al een kortverhaal waarin verteld werd hoe Red Dust met de zadel aan dit kruispunt terechtkwam. Is dit nieuwe verhaal nu een alternatieve versie of is dat een ander kruispunt?

een prequel op dat ander verhaal?

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

 

(alhoewel Wiske niet eens haar Kuifje-kapsel heeft)

 

Mogelijk is de inclusie van S&W voornamelijk bedoeld geweest om een groter Nederlandstalig doelpubliek aan te spreken met deze uitgave en daarom dat ze voor de meest bekende look en samenstelling van de cast hebben gekozen.

Dat Stripmunk ook voornamelijk focust op de S&W-bijdrage in deze special, sterkt eveneens die gedachte.

 

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

een prequel op dat ander verhaal?

Maar dat klopt toch qua tijd niet? Als ik het goed begrijp eindigen beide kortverhalen met hetzelfde bild: Red Dust staat alleen met zijn zadel aan de straat en in de achtergrond komt er de koets naar Greenfall Hills aan - precies het moment met die dan het eerste album begon. Of is dat hier in het nieuwe verhaal niet dezelfde straat en misschien een heel andere (vroegere) dag? Dan zou het meer zo'n grap zijn dat Red Dust al eerder eens allen met een zadel (maar zonder paard) aan een straat terechtkwam.

Link naar reactie
2 uren geleden, MarcusK zei:

Maar dat klopt toch qua tijd niet? Als ik het goed begrijp eindigen beide kortverhalen met hetzelfde bild: Red Dust staat alleen met zijn zadel aan de straat en in de achtergrond komt er de koets naar Greenfall Hills aan - precies het moment met die dan het eerste album begon. Of is dat hier in het nieuwe verhaal niet dezelfde straat en misschien een heel andere (vroegere) dag? Dan zou het meer zo'n grap zijn dat Red Dust al eerder eens allen met een zadel (maar zonder paard) aan een straat terechtkwam.

In het eerste album gaat hij naar Greenstone falls

Dat andere kortverhaal begint in Greenfalls en eindigt dat hij wacht op de diligence naar Tumbleweed.

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Volgens mij zetten ze dat er alleen onder als herinnering aan het oorspronkelijke feuilleton-karakter van veel verhalen in Tintint/Kuifje. Net zoals het tijdschrift A Suiver / Wordt Vervolgd, dat trouwens niet vervolgde, want het werd stopgezet.

Dat dacht ik eerst ook. Maar zo een verhaaltje zonder einde is een beetje frustrerend om te lezen.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

In het eerste album gaat hij naar Greenstone falls

Dat andere kortverhaal begint in Greenfalls en eindigt dat hij wacht op de diligence naar Tumbleweed.

 

De oude kortverhaal eindigt (tenminste in de Duitse versie ;) ) ermee dat hij op de koets wacht die naar Greenstone Falls vaart. Dat was ja de clou van het verhaal dat het eerste album precies daar zoude aansluiten.

 

In de nieuwe kortverhaal worden inderdaad geen stedennamen genoemd, alleen Arrow Desert waar hij aan het einde naar toe wil. Misschien is dat dus een heel andere tijdpunt. Of Yves H. kende dat oude verhaal van zijn vader niet. ;)

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Dat dacht ik eerst ook. Maar zo een verhaaltje zonder einde is een beetje frustrerend om te lezen.

 

Bij the Venture Bros hadden ze in seizoen 2 een aflevering die een vervolg was op een niet-bestaand eerste deel om het feuilleton-concept waarbij je vroeger soms afleveringen miste op de hak te nemen.

 

a73a4a61590_original.thumb.jpg.dd24e9e33a31ef56735b633241e3ce43.jpg

 

Vaak ook vroeger bij mensen gezien dat ze bijvoorbeeld de Zonnetempel hadden maar niet de 7 Kristallen Bollen.

Of Raket naar de Maan zonder Mannen op de Maan.

En de Kuifje-film van Spielberg heeft ook zijn logisch vervolg op het Geheim van de Eenhoorn nooit gezien.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, MarcusK zei:

De oude kortverhaal eindigt (tenminste in de Duitse versie ;) ) ermee dat hij op de koets wacht die naar Greenstone Falls vaart. Dat was ja de clou van het verhaal dat het eerste album precies daar zoude aansluiten.

 

In de nieuwe kortverhaal worden inderdaad geen stedennamen genoemd, alleen Arrow Desert waar hij aan het einde naar toe wil. Misschien is dat dus een heel andere tijdpunt. Of Yves H. kende dat oude verhaal van zijn vader niet. ;)

In de Nederlandse versie lijkt het alsof ze de namen omgekeerd hebben.

Wat handig is, want nu zijn het gewoon twee afzonderlijke verhalen.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Bij the Venture Bros hadden ze in seizoen 2 een aflevering die een vervolg was op een niet-bestaand eerste deel om het feuilleton-concept waarbij je vroeger soms afleveringen miste op de hak te nemen.

 

Een creative schrijver kan daar zeker iets leuks van maken.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...