Ga naar inhoud

Hoe vermijden tekenaars kramp in hun handen?


Recommended Posts

Gewoon regelmatig je handen laten wapperen, goedendag zwaaien en vingers rustig strekken.

Ik ben serieus.

Dat doe ik als schrijver ook als ik lang bezig ben.

Ik herschrijf op bestelling lange teksten van anderen.

Dat betaald goed.

Ik heb klanten met een gruwelijk handschrift.

Ook brieven herschrijven in net handschrift.

Dat valt meer in de smaak dan getypte vellen.

En je moet experimenteren met een soepele en vloeiende schrijfwijze die past bij je motoriek. 

Het zogenaamde blokschrift is desastreus en de lussenhandschriften zijn voor de meeste mensen nogal vermoeiend.

En typen met een verkeerde houding leidt ook tot klachten

Ach ja, er is een hoop leed in de wereld.

Gratis advies, maar oefening baart kunst.

 

Link naar reactie

Ik heb er gelukkig nooit last van gehad. Ik teken en inkt vrij veel op een dag - maar na een uur of twee doe ik meestal even iets anders (buiten met de hond, was ophangen, iets op computer, enz.). Dat zal vast wel helpen - kramp in de handen lijkt me niet leuk.

 

Ik krijg wel eens last van mijn nek met tekenen/inkten en vooral bij inkleuren op de computer - ik denk dat mijn houding zeker beter kan.

Link naar reactie
1 uur geleden, charles zei:

Ik heb er gelukkig nooit last van gehad. Ik teken en inkt vrij veel op een dag - maar na een uur of twee doe ik meestal even iets anders (buiten met de hond, was ophangen, iets op computer, enz.). Dat zal vast wel helpen - kramp in de handen lijkt me niet leuk.

 

Ik krijg wel eens last van mijn nek met tekenen/inkten en vooral bij inkleuren op de computer - ik denk dat mijn houding zeker beter kan.

Zijt gij de veeltekenaar Charles Cambré 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Gewoon regelmatig je handen laten wapperen, goedendag zwaaien en vingers rustig strekken.

Ik ben serieus.

Dat doe ik als schrijver ook als ik lang bezig ben.

Ik herschrijf op bestelling lange teksten van anderen.

Dat betaald goed.

Ik heb klanten met een gruwelijk handschrift.

Ook brieven herschrijven in net handschrift.

Dat valt meer in de smaak dan getypte vellen.

En je moet experimenteren met een soepele en vloeiende schrijfwijze die past bij je motoriek. 

Het zogenaamde blokschrift is desastreus en de lussenhandschriften zijn voor de meeste mensen nogal vermoeiend.

En typen met een verkeerde houding leidt ook tot klachten

Ach ja, er is een hoop leed in de wereld.

Gratis advies, maar oefening baart kunst.

 

Ik herschrijf op bestelling lange teksten van anderen.

Dat betaald goed.

 

Hopelijk betalen ze je niet voor -dt fouten. Want dan betaalt dat heel goed!!! 

Link naar reactie
22 minutes ago, bammar said:

Ik herschrijf op bestelling lange teksten van anderen.

Dat betaald goed.

 

Hopelijk betalen ze je niet voor -dt fouten. Want dan betaalt dat heel goed!!! 

 

Savantas en bammar, jullie hebben dat goed gezien !

Ik heb de spellingscontrole, als die er al was, niet geraadpeegd. 

Maar ik ben gewend alles met de hand te schrijven.

De secretaressen tikken het dan verder uit.

En ja, het is fijn dat de mensen voor wie ik al jaren werk tevreden zijn.

Vooral bij speeches die gehouden moeten worden word ik regelmatig te hulp geroepen.

Mijn zicht gaat de laatste tijd wel achteruit.

Dat merk ik als ik lang op het scherm zit te turen.

Ik heb ook mijn handicaps...

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
1 uur terug, Lestat zei:

Maar toen ik onlangs enkele albums liet signeren op een beurs waren er inderdaad die eerst met ene blauw potlood de schets maakten.

Wat natuurlijk belachelijk is voor tekeningen die niet afgedrukt worden, want de bedoeling van dat blauw potlood is dat het niet te zien is in het uiteindelijke gedrukte resultaat. Maar bij dit soort tekeningen in boeken zie je die blauwe lijnen gewoon staan.

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

Sommige tekenaars werkten met een blauw potlood zodat ze niet hoefden te gummen. Gebeurt dat nog? Kopieerapparaten zijn er amper nog!

Dat had niets met kopieerapparaten te maken, want die kunnen dat blauw niet wegfilteren. Wel met klassieke druktechnieken en digitale scans waarbij dat blauw (of gelijk wel ander kleur eigenlijk) gemakkelijk uit de scan gehaald kan worden.

Link naar reactie

Ik heb eens een paar pagina's met blauwe potlood getekend maar vond het gewoon niet leuk. Ik vind gummen vervelend en om het zo min mogelijk te hoeven doen, inkt ik op blauwe uitdraaien van mijn schetsen. Ik scan mijn schetsen, draai ze uit in blauw op Bristol en daar ga ik op inkten. Scant prima en zeer weinig (tot geen) gummen. En als ik een fout maak of iets anders wil proberen - dan kan dat heel makkelijk zonder opnieuw dingen te moeten tekenen of over te trekken.

Link naar reactie
19 uren geleden, TDPB zei:
19 uren geleden, TDPB zei:

Wat natuurlijk belachelijk is voor tekeningen die niet afgedrukt worden, want de bedoeling van dat blauw potlood is dat het niet te zien is in het uiteindelijke gedrukte resultaat. Maar bij dit soort tekeningen in boeken zie je die blauwe lijnen gewoon staan.

Dat had niets met kopieerapparaten te maken, want die kunnen dat blauw niet wegfilteren. Wel met klassieke druktechnieken en digitale scans waarbij dat blauw (of gelijk wel ander kleur eigenlijk) gemakkelijk uit de scan gehaald kan worden.

 

Ik teken nog steeds met rood potlood (overgehouden aan stage bij Steven Dupré). Werkt heerlijk. Na het inkten filter ik in Photoshop de rode potloodlijnen meteen weg.

Bij signeren gebruik ik het rode potlood ook, alhoewel dat inderdaad geen zin heeft. Maar dat rood met zwart contrasteert mooi. 

Link naar reactie
On 3/13/2024 at 9:34 AM, cartoonesk said:

Sommige tekenaars werkten met een blauw potlood zodat ze niet hoefden te gummen. Gebeurt dat nog? Kopieerapparaten zijn er amper nog!

Ik teken ook de basisschets met blauwe potlood (met dank aan Steven Dupré voor de tip!), gewoon omdat dat voor mij toelaat om heel los op zoek te gaan naar de pose en zo, en daar dan met grijs potlood iets over te tekenen dat inktbaar is. De technologie is veranderd, maar het principe achter non repro blue is nog altijd dezelfde -- het is makkelijk achteraf weg te werken. :)

 

Ik heb 't meer voor blauw dan voor rood omdat 't voor mij minder opvalt eenmaal er een grijze lijn over staat. Maar geen idee wat de logica daarachter zou zijn.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...