Ga naar inhoud

Strips Voor Eerste En Tweede Middelbaar


feli

Recommended Posts

Mijn vrouw moet voor de bibliotheek van de school waar ze lesgeeft vier 'graphic novels' aankopen.  Daarbij vroeg ze mijn deskundig advies.  :e005:

De natuurlijke gang van zaken schrijft voor dat ik nu jullie deskundig advies vraag.

De enige vereiste is dat de boeken niet te moeilijk/zwaar zijn.

 

Mijn eerste gedacht was Bone (want dat vind ik zelf steengoed).  Maar dit zijn natuurlijk al 9 boeken, dus is dit jammer genoeg niet haalbaar.

Anders dacht ik ook aan bv. Smile van Raina Relgemeier, I kill Giants van Joe Kelly of Junker van Simon Spruyt.

 

Vanavond als ik thuis kom eens surfen want zo uit het hoofd weet ik niet wat allemaal in het Nederlands beschikbaar is.

 

Nog iemand die goede boeken weet voor die leeftijd?

 

Link naar reactie

Ik vindt de volgende boeken voor verschillende redenen geschikt.

Let wel, wat is nu precies grafiek novel !?!

 

Endurance                 : Silvester

Logicomix                  : De vliegende hollander

Helden van de Tour  : Oog & Blik / De bezige Bij

 

Bovenstaande boeken hebben tevens betrekking op vakken gegeven op school.

Weet echter niet of Logicomix nog leverbaar is aangezien De vliegende hollander er niet meer is als uitgeverij.

Link naar reactie

Ik vindt de volgende boeken voor verschillende redenen geschikt.

Let wel, wat is nu precies grafiek novel !?!

 

Endurance                 : Silvester

Logicomix                  : De vliegende hollander

Helden van de Tour  : Oog & Blik / De bezige Bij

 

Bovenstaande boeken hebben tevens betrekking op vakken gegeven op school.

Weet echter niet of Logicomix nog leverbaar is aangezien De vliegende hollander er niet meer is als uitgeverij.

 

DVH was onderdeel van een groter bedrijf en Logicomix is als énige product gecontinueerd bij de zusterdivisie Lebowski. Ik heb hun editie nog nooit gezien, maar ook deze is geloof ik al weer toe aan een derde of vierde druk. De DVH versie zat in één maand op 2 ;) me jealous... :)

 

En even on topic nog enkele die bij DVH vandaan kwamen:

 

Het verhaal van een slechte rat

Wals met Bashir

 

Vervolgens een kleine toevoeging - mensen die aantoonbaar kunnen maken dat zij bij een bibliotheek werken wil ik iets gaan regelen zodat we op beursen exemplaren aan hen kunnen geven. Ik moet dit kortsluiten nog, maar mijn intentie is om de licht beschadigde exemplaren zo nut te geven. Covers gaan in een openbare bibliotheek toch snel verder defect en zo hebben de licht beschadigde nog nut. Bij interesse kan men mij benaderen hieromtrent.

Link naar reactie

Hallo, eerste en tweede middelbaar? Willen jullie die kinderen echt doen stoppen met stripslezen! De meeste van die klasgenoten hebben amper Kiekeboe achter de kiezen, als ze al strips lezen ( en dus de beeldtaal machtig zijn ). En ga er aub vanuit dat 50% ook meisjes zijn. Mijn dochter zit in het eerste middelbaar en leest Mooie Navels, Charly, Aria, Kiekeboe, Lou, Jerome K Jerome Bloks, Fc De Kampioenen, Sus&Wis, Ype, Fromm&Viola,.... 

 

Voorstellen ( en dan nog... als de schooldirectie/ouderraad niet valt over een blote borst of piemel... ) :

 

- Shaun-Tan: de aankomst ( Zat in de boekenleesclub voor 6de leerjaar )

- Love 2: de tijger

- Geestenburg

- De Derde kus integraal ( Conz )

- Het verhaal van een slechte rat

- De Chninkel 

- de oorlogstrips van Ivan Adriaenssens

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
En ik denk dat veel van de titels die rwuitgeverij uitgeeft het ook goed zal doen.

Bv Wonder Woman de Hiketeia en vrijwel alle batman boeken.

 

oh wat schandalig van mij... zit ik mijn eigen materiaal niet aan te prijzen... :e008:

 

Maar Hiketeia is is een erg goed geschikte inderdaad. Laat mijns inziens de klasse van Rucka zien die echt perfect de mythologie gebruikt. Genoeg voer voor een fiks boekverslag ;)

Link naar reactie

1 en 2de middelbaar is de leeftijd van 12 en 13.

Heel wat titels die hier vernoemd werden lijken me voor iets oudere lezers genre 15/16 jaar.

 

Smile, Love, Bone, Amulet zou ik voor 12/13 jarigen aanraden.

 

Voor de 15/16 jarigen eerder zoiets als De dorpsgek van Schoonvergeten. (25 jaar gelezen moest iedereen in het zesde middelbaar dit verplicht lezen voor de Franse les.

Link naar reactie

Veel genoemde titels zijn toch geen Graphic Novels ??

Zoals ik zelf als zei: wat is precies een Graphic Novel. 

 

Bone

Chninkel

Love

Batman

Western

 

Bovengenoemde zijn naar mijn mening zeker geen Graphic Novels.

Ik dacht dat het criteria was dat het juist Graphic Novels moesten zijn.

Wanneer er suggesties moeten worden gegeven voor een leuke strip voor de 12/13 jarige kom ik zelf uiteraard met andere titels. :e012:

Link naar reactie

Wat sommigen hier durven voorstellen voor 12-jarigen... Logicomix begot. :e010: Of Boeddha. :e010: :e010:

 

Ik kwam op die leeftijd nog altijd niet verder dan Kiekeboe. Dan lijkt de volgende stap mij eerder een reeks van Van Hamme bijvoorbeeld. Graphic novels voor het eerste middelbaar? Als ze de (geforceerde) Nederlandse definitie voor een graphic novel bedoelen, is dat vrij contradictorisch. Als ze bundelingen van comics bedoelen, vertaald naar het Nederlands, dan kom je bij RW uitgeverij terecht. Als het 'gewoon strips' mogen zijn vind ik Mister Black wel een goede tip van Yncke.

 

Jammer dat Bone niet kan, dat was ideaal geweest.

 

Misschien ben je hier iets mee:

https://www.goodreads.com/list/show/5038.Best_Graphic_Novels_for_Children#6393631

https://www.goodreads.com/list/show/24894.Best_Graphic_Novels_for_Middle_School#6393631

 

Ik weet niet wat daarvan allemaal vertaald is. Smile en Amulet in ieder geval wel. (ik heb ze zelf niet gelezen)

Link naar reactie

Schaarde Batman zelf altijd onder de comics.

Blijkbaar toch wat veranderd in de afgelopen jaren.

 

Wilde de oude discussie niet opnieuw oprapen (waar ik in zelf niet eerder aan deelnam btw).

Maar de vraag die gesteld werd was duidelijk.

Of een boek te lastig is, is deels afhankelijk van welke niveau van opleiding de student volgt.

 

Bone is een geweldige strip, wanneer de taal niet relevant is en engels ook mag kan je hem in 1 bundeling krijgen geloof ik.

Link naar reactie

Ik denk dat met graphic novels bedoeld wordt dat het boeken moeten zijn. Geen strips van 45 pagina's. Zoals een Smile dus.

Het mag ook niet gewoon luchtig vertier zijn maar aan de andere kant ook niet te zwaar.

Logicomix zie ik iemand van het eerste middelbaar niet lezen eerlijk gezegd.

Amulet zou wel goed zijn denk ik. Jammer genoeg ook meer dan 1 boek.

 

Ik moet nog tot vannacht werken maar morgenvroeg vraag ik een betere omschrijving van hetgeen ze zoeken.

Link naar reactie

Engels begint maar in het tweede middelbaar, als 't nog is zoals 't was in mijn tijd, dus dat zal wel een beetje ambitieus zijn, denk ik...

 

Mijn zoontje krijgt in groep 8 van de basisschool al een behoorlijk niveau engels.

Ik heb er zelfs vragen over gesteld op zijn school. Vond zelf het niveau te hoog voor een basisschool.

In Nederland begin je op voortgezet onderwijs ook vanaf het eerste schooljaar met engels (naar mijn weten).

 

Kan mij voorstellen dat een school als leerinstituut de lat wat hoger wilt leggen voor zijn/haar studenten met een eigen bibliotheek.

Voor een gewone strip (voor vermaak en makkelijk te lezen) kun je nog steeds terecht bij je eigen bibliotheek.

 

Ik had vroeger Bommel op mijn boekenlijst van school staan.

Het is erkende Nederlandse literatuur. Dacht daarmee makkelijk mijn boekenlijst te vullen.

Bleek dat mijn leraar zelf groot fan was van Bommel en er erg veel van wist. Werd uiteindelijk een uitdagende boekbespreking.

Snap zelf dan ook wel dat Blauwbloezen niet akkoord is voor een school en een graphic novel wel.

 

Ben benieuwd waar feli mee terugkomt. :e012:

Link naar reactie

Ik heb het nogmaals gevraagd.  De boeken hebben ze nodig voor de lessen Nederlands.  Engelse boeken zijn dus uitgesloten.
De lessenreeks gaat over de "graphic novel" of striproman.

De juiste invulling hiervan kon ze mij niet echt zeggen want ze zijn de lessen nog aan het voorbereiden.  Het gaat dus over de strip, in langer formaat, met wat meer 'diepte' dan de krantenstrips dat ze normaal lezen.
Het mag zeker niet te zwaar zijn want de meest gelezen strip bij de gasten is 'F.C. de kampioenen'.  De sprong mag dus niet te groot zijn.
De lessen zijn voor het tweede middelbaar maar aangezien ze na de lessen in de schoolbib terecht komen moeten ze ook voor de leeftijd van het eerste middelbaar doenbaar zijn.  En zoals ik dacht moeten het echt boeken zijn, geen 45 pagina strips.

 

Ik stelde al 'Smile' voor en dat vond ze heel goed.

Link naar reactie

  De boeken hebben ze nodig voor de lessen Nederlands.  Engelse boeken zijn dus uitgesloten.

 Het gaat dus over de strip, in langer formaat, met wat meer 'diepte' dan de krantenstrips dat ze normaal lezen.

Het mag zeker niet te zwaar zijn want de meest gelezen strip bij de gasten is 'F.C. de kampioenen'.  De sprong mag dus niet te groot zijn.

De lessen zijn voor het tweede middelbaar maar aangezien ze na de lessen in de schoolbib terecht komen moeten ze ook voor de leeftijd van het eerste middelbaar doenbaar zijn.  En zoals ik dacht moeten het echt boeken zijn, geen 45 pagina strips.

 

Dat is dus blijkbaar een genre dat  amper tot niet bestaat in het Nederlands. Misschien moet een of andere uitgever zich daar maar eens serieus op storten.

 

Met uitzondering van het laatste ken ik niets van wat hieronder staat, maar het lijkt allemaal wel gepast:

9789030365372.jpg

 

Hollywood Jan
Schrijver: Michaël Sanlaville
Illustrator: Jan Vivès
 

Jan is een verlegen, onzekere jongen die nergens echt bij hoort en op school wordt gepest. Gelukkig heeft hij drie vrienden die hem helpen en beschermen: de filmsterren Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Russell Crowe! Samen met hen speelt Jan in een reeks spectaculaire filmscènes. Humoristische strip over wat verzonnen vrienden voor je kunnen betekenen.

 

 

Leeftijd: 12+

Uitgever: KSTR

Verschenen: 2011

ISBN: 9789030365372

Aantal bladzijden: 140

 

9789061699668.jpg

 

Mackbeth
Schrijver: William Shakespeare, Erik Bindervoet, Robbert-Jan Henkes
Illustrator: Aart Clerkx
 

Dit stripverhaal is een navertelling van Shakespeare´s tragedie Macbeth. Shakespeare vertelt aan klas 2b van een Haarlems lyceum over zijn werk, met name over de achtergronden dit theaterstuk. Dan volgt de bewerking van de tragedie zelf in strips en in tekst. De Schotse generaal Mackbeth, neef van koning Duncan, vermoordt de koning en treedt in zijn voetsporen. Maar het recht zal toch uiteindelijk moeten zegenvieren. Met nawoorden van Shakespeare en van de bewerkers.

Deel in de serie ´Klassiek geïllustreerd, waarin ook een bewerking verscheen van Shakespeares´ Hamlet.

 

 

Leeftijd: 15+

Uitgever: De Harmonie

Verschenen: 2011

ISBN: 9789061699668

Aantal bladzijden: 94

 

9789088101427.jpg

Alice in Wonderland

Schrijver: David Chauvel
Illustrator: Xavier Colette
Vertaald uit het Frans door: niet bekend
 

Stripbewerking van het klassieke verhaal over Alice in Wonderland van Lewis Carroll. Het verhaal is ingekort en Alice heeft in de donkergekleurde illustraties een Japanse look. Een moderne, beslist niet zoetsappige bewerking van een fantasierijk verhaal.

 

 

Leeftijd: 9-12

Uitgever: Daedalus

Verschenen: 2010

ISBN: 9789088101427

Aantal bladzijden: 71

 

9789022557075.jpg

 

De Hobbit, of Daarheen en weer terug
Schrijver: J.R.R. Tolkien, Charles Dixon, Sean Deming
Illustrator: David Wenzel
Vertaald uit het Engels door: diverse vertalers
 

Deze graphic novel is een bewerking van het wereldberoemde verhaal van J.R.R. Tolkien: De Hobbit. Het verhaal vormt een soort proloog op het driedelige serie ´In de ban van de ring´. In dit verhaal wordt verteld waar de ring vandaan komt en hoe deze in het bezit is gekomen van Bilbo Balings, de hobbit.

Er verscheen in 2010 ook een herdruk van het oorspronkelijke verhaal (Mynx).

 

 

Leeftijd: 12+

Uitgever: Boekerij

Verschenen: 2010

ISBN: 9789022557075

Aantal bladzijden: 133

 

9789044813708.jpg

Mijn extra leven
Schrijver: Johan Unenge
Illustrator: Johan Unenge
Vertaald uit het Zweeds door: Maaike Lahaise
 

In een Zweedse stad heerst werkloosheid en neemt de criminaliteit toe. De bewoners uit een asielzoekerscentrum krijgen daarvan de schuld. De vlucht van enkelen uit dit centrum zorgt voor een escalatie van de problemen.

Mattias vertelt het verhaal. Hij houdt een vluchteling verborgen in de kelder, zijn vader is bij de politie en hij heeft een vriendin met racistische ideeën. Als hij ziet dat zij een swastika om haar hals draagt, beseft hij dat het tussen hen nooit iets kan worden. Mattias leert door de omstandigheden zijn vrienden, maar ook zichzelf beter kennen.

 

Leeftijd: 12+

Uitgever: Clavis

Verschenen: 2010

ISBN: 9789044813708

Aantal bladzijden: 255

 

 

 

En Midgar natuurlijk! Alleen past dat ook weer niet, want het verhaal is niet afgerond na één album.

9789081422512.jpg

 

Midgard (serie)
Schrijver: Steven Dupré
Illustrator: Steven Dupré
 

Het eerste deel van de serie ´Midgard´ bevat twee verhalen: De aanval en De inval. Ze vormen samen een keerdruk en waar je begint te lezen, is niet zo belangrijk. In het ene verhaal reizen de Vikingen langs de Europese kusten. In het andere verhaal strandt een buitenaards wezentje juist op de Ierse kust als de Noormannen daar binnenvallen. De strip is uitgevoerd in zwart-wit. Wordt vervolgd door Onderweg (2012).

 

 

Leeftijd: 12+

Uitgever: Stripgilde

Verschenen: 2011

ISBN: n.v.t.

Aantal bladzijden: 106

Link naar reactie

Hoe bedoel je niet bestaat.

Gemaakt door een tekenaar uit de benelux?

Het bestaat een beetje, zie mijn aanpassingen hierboven.

Maar de traditionele Nederlandstalige stripuitgevers beperken zich voor die leeftijd echt wel op strips van 30 à 44 pagina's. Zelfs als Standaard een soort Graphic Novel rond Suske en Wiske op de markt brengt wordt dat uitgegeven in een klassiek stripalbumvorm.

Link naar reactie

Ik geef zelf ook les aan deze doelgroep en probeer regelmatig een strip in mijn lessen binnen te smokkelen.

Ik vrees een beetje dat de overstap familiestrip-GN nogal hoog gegrepen gaat zijn. Door het literaire karakter van een aantal GN's is dit voor de gemiddelde 13-jarige een ver-van-mijn-bed-show.

 

Tom haalt hierboven enkele leuke voorbeelden aan, maar dat zijn dan vaak versimpelde romanbewerkingen.

 

Zelf laat ik de leerlingen een realistisch getekende strip bespreken en zelfs dat is voor een aantal leerlingen al een stap te ver.

Als je bijvoorbeeld de Boogschutters van Thorgal in je schoolbib zou steken, kun je daar al heel wat mee aanvangen rond opbouw van een verhaal, beeldtaal, feminisme, ...

Da's een vrij klassiek verhaal, maar wel goed verteld en mooi in beeld gebracht. Daar heb ik toch al wel heel wat leerlingen mee over de streep kunnen trekken.

 

Daarnaast zijn er nog wel wat albums die kunnen dienen:

 

  • Het eerste deel van 'Legende' (Swolfs) valt ook altijd in de smaak
  • Michel (Zidrou) moet misschien ook wel lukken.
  • Het Uitstel (Gibrat): dit zijn wel 2 delen, maar het is een redelijk duidelijke en spannende vertelling
  • Maus (Spiegelman) is voor hen nog te moeilijk, maar ik neem dat altijd wel mee naar de les en ze zijn daar ongelooflijk door geïntrigeerd

 

Samen met Bart Proost heb ik trouwens een educatief dossier samengesteld aan de hand van zijn Alexanderstrips en zijn Alleen op de Wereld, die volgend voorjaar verschijnt. Dat is een bruikbare insteek op maat van de eerste graad. Zeker eens uitchecken op zijn site. De opportunist heeft er in deze topic trouwens zelf al reclame voor gemaakt! 

Met zijn Remiverhaal heeft hij m.i. een album gemaakt (ook wel een romanadaptatie natuurlijk) dat wel geschikt is voor de jongere lezers en het lijkt in elk geval op een GN!  :e012:

 

Link naar reactie

Goh ja, Hollywood Jan. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben. Niet meteen het beste van Vivès, maar wel het meest geschikt voor die doelgroep denk ik. En helemaal in de lijn van het gevraagde.

 

@Kool Thing: laat je dan eens weten wat je dochter ervan vond? Dat vind ik wel interessant, gezien het feit dat ze blijkbaar vrij veel strips leest van verschillende genres.

Link naar reactie

Ik geef zelf ook les aan deze doelgroep en probeer regelmatig een strip in mijn lessen binnen te smokkelen.

Ik vrees een beetje dat de overstap familiestrip-GN nogal hoog gegrepen gaat zijn. Door het literaire karakter van een aantal GN's is dit voor de gemiddelde 13-jarige een ver-van-mijn-bed-show.

 

Tom haalt hierboven enkele leuke voorbeelden aan, maar dat zijn dan vaak versimpelde romanbewerkingen.

 

Zelf laat ik de leerlingen een realistisch getekende strip bespreken en zelfs dat is voor een aantal leerlingen al een stap te ver.

Als je bijvoorbeeld de Boogschutters van Thorgal in je schoolbib zou steken, kun je daar al heel wat mee aanvangen rond opbouw van een verhaal, beeldtaal, feminisme, ...

Da's een vrij klassiek verhaal, maar wel goed verteld en mooi in beeld gebracht. Daar heb ik toch al wel heel wat leerlingen mee over de streep kunnen trekken.

 

Daarnaast zijn er nog wel wat albums die kunnen dienen:

 

  • Het eerste deel van 'Legende' (Swolfs) valt ook altijd in de smaak
  • Michel (Zidrou) moet misschien ook wel lukken.
  • Het Uitstel (Gibrat): dit zijn wel 2 delen, maar het is een redelijk duidelijke en spannende vertelling
  • Maus (Spiegelman) is voor hen nog te moeilijk, maar ik neem dat altijd wel mee naar de les en ze zijn daar ongelooflijk door geïntrigeerd

 

Cool! :)

Link naar reactie

Geen graphic novel, maar wel te doen voor lezers die de overstap willen maken naar de 'serieuzere strip': XIII en De Schorpioen. Die verhaallijnen lopen over meerdere albums en komen wat mij betreft perfect overeen met een boek. Ik raad ze zelf regelmatig aan bij mijn leerlingen. De verhaallijnen zijn niet te ingewikkeld. 

Link naar reactie

Ik geef zelf ook les aan deze doelgroep en probeer regelmatig een strip in mijn lessen binnen te smokkelen.

Ik vrees een beetje dat de overstap familiestrip-GN nogal hoog gegrepen gaat zijn. Door het literaire karakter van een aantal GN's is dit voor de gemiddelde 13-jarige een ver-van-mijn-bed-show.

 

Tom haalt hierboven enkele leuke voorbeelden aan, maar dat zijn dan vaak versimpelde romanbewerkingen.

 

Zelf laat ik de leerlingen een realistisch getekende strip bespreken en zelfs dat is voor een aantal leerlingen al een stap te ver.

Als je bijvoorbeeld de Boogschutters van Thorgal in je schoolbib zou steken, kun je daar al heel wat mee aanvangen rond opbouw van een verhaal, beeldtaal, feminisme, ...

Da's een vrij klassiek verhaal, maar wel goed verteld en mooi in beeld gebracht. Daar heb ik toch al wel heel wat leerlingen mee over de streep kunnen trekken.

 

Daarnaast zijn er nog wel wat albums die kunnen dienen:

 

  • Het eerste deel van 'Legende' (Swolfs) valt ook altijd in de smaak
  • Michel (Zidrou) moet misschien ook wel lukken.
  • Het Uitstel (Gibrat): dit zijn wel 2 delen, maar het is een redelijk duidelijke en spannende vertelling
  • Maus (Spiegelman) is voor hen nog te moeilijk, maar ik neem dat altijd wel mee naar de les en ze zijn daar ongelooflijk door geïntrigeerd

 

Samen met Bart Proost heb ik trouwens een educatief dossier samengesteld aan de hand van zijn Alexanderstrips en zijn Alleen op de Wereld, die volgend voorjaar verschijnt. Dat is een bruikbare insteek op maat van de eerste graad. Zeker eens uitchecken op zijn site. De opportunist heeft er in deze topic trouwens zelf al reclame voor gemaakt! 

Met zijn Remiverhaal heeft hij m.i. een album gemaakt (ook wel een romanadaptatie natuurlijk) dat wel geschikt is voor de jongere lezers en het lijkt in elk geval op een GN!  :e012:

Hoe groot schat je de kans in om beide delen van Het uitstel te vinden????

Link naar reactie

12-13 jarigen lijkt me een bijzonder moeilijke leeftijdsgroep om graphic novels aan te presenteren. Het moet immers aansluiten bij hun leefwereld. Voor jongens is dat nog "drang naar avontuur", meisjes mss al meer emotioneel beladen verhalen. De mix vinden lijkt me niet altijd mogelijk, dus zou ikzelf opteren voor 2 sporen: enerzijds voor jongens, anderzijds voor meisjes.

En dan zou ik de echte keuze laten afhangen van wat men in de lessen wil brengen: wil men aantonen dat strips een aan literatuur en/of film evenwaardig medium zijn? Wil men een cultuurhistorische benadering van strips in de Benelux? Contrast Vlaamse krantenstrip met franstalige Spirou/Tintin/Pilote strips? Of wil men aantonen dat strips een tijdsgeest kunnen illustreren (vb de rel rond Kuifje in Afrika)?

Wil men de strip als ingangspoort gebruiken om een dieper maatschappelijke discussie te voeren, op schoolniveau?

Link naar reactie

Hoezo te moeilijk? In die tijd worden boeken zoals Harry Potter aangeraden.

Je hoeft het niet 100% te begrijpen om er toch wat uit te krijgen.

 

 

In Maus zitten heel wat lagen in en het zou jammer zijn als er alleen een spannend oorlogsverhaal zou overblijven.

Maar je hebt gelijk dat het als basis wel kan dienen (allegorie, link met een fabel bv....)

 

 

Hoe groot schat je de kans in om beide delen van Het uitstel te vinden????

 

 

Deel 2 blijkt inderdaad nog moeilijk te verkrijgen. Mijn excuses...

Hopelijk verschijnt er snel een integrale, zoals van Gibrats andere tweeluik 'Elke raaf pikt'.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...