Ga naar inhoud

S P I R O U 4 0 0 0


Peter Motte

Recommended Posts

Cadeautjesmaand bij Spirou!

 

Ze hebben dan ook wel het een en ander te vieren.

 

Om te beginnen is het de 77e jaargang van Spirou. Dat betekent dus ook dat het vanaf volgend jaar niet meer mag verschijnen, want dan mogen ze het zelf niet meer lezen (haha). Tiens, zou dat de reden zijn dat hun Grote Concurrent verdwenen was?

 

Ten tweede verscheen in december dit jaar de 4000e aflevering! Er schijnen maar twee andere bladen te zijn met meer dan 4000 afleveringen, en het zijn geen stripbladen.

 

De redac heeft zich de laatste tijd heel wat inspanningen getroost om die 4000e afleveringen tijdens nota bene hun 77e jaar wat extra luister bij te zetten.

 

Ze hadden een Robbbedoes-verhaal door 71 auteurs waarvan je zelf het verloop bepaalt (nr. 3997).

Ze hadden nog eens een microverhaal met speciaal een omslag erbij (nr. 3998).

Nummer 4000 was dubbeldik: 100 p's i.p.v. 52 voor 2,9 euro i.p.v. 2,4.

En dan is er nog het dubbelnummer 4001/4002 voor kerst.

 

Bovendien zit in nr 4000 een bon voor 50% korting op 12 nummers: 12 afleveringen voor de prijs van 6, of slechts 14,40 euro. Dat is niet iets om te laten liggen.

Nog sterker: er wordt ook in vermeld dat je een half jaar abo kunt hebben voor ongeveer 2/3e van de prijs.

Ik ben beginnen rekenen en stelde vast dat als je de 50% korting neemt vanaf het 1e nr. van 2015, je daarna de 2/3e korting kunt nemen. De 2/3e korting kunt je aanvragen precies tot het moment dat je abo met de 50% korting zou stoppen.

 

Maar goed, net zoals de Playboy voor de artikelen wordt gelezen en niet voor de foto's, wordt Spirou voor de strips gelezen en niet voor de kortingen (wat betekent dat eigenlijk? ben ik nu eigenlijk niet compleet uit m'n nek aan het kletsen?).

 

En die strips mogen er nog altijd zijn. Ik vond het speciale nummer 4000 zelfs beter dan het speciale nummer 2000.

Link naar reactie

Ik vond het nummer een tegenvaller en dat is een beetje de algemene consensus, las ik op veel Franse sites en forums. De hoofdredacteur had er al een uitleg voor ook: te weinig budget, vooral omdat er twee dikke nummers na mekaar verschijnen. Het valt me nu extra op hoeveel slecht of matig getekende strips Spirou publiceert.

Link naar reactie

Ik vind nummer 4000 zeer zwak. Wel positief dat ze twee nummers van 100 pagina's na elkaar gebracht hebben.

Helaas, de kwaliteit lijdt er wel onder. Veel bladvulling...

Het merendeel van de strips die Spirou brengt vind ik lelijk en slecht getekend. Maar gelukkig zitten er ook nog leuke dingen tussen.

Tekenaars zoals Baron Brumaire vind ik geniaal.

Link naar reactie

Ik ben nog maar halfweg nr 4000. Het basisidee (wegens tijdsgebrek is het speciale nummer helemaal in het honderd gelopen) is best goed.

Ik onthield alvast een geniale gag in Tamara: ze heeft een idee, dus verschijnt een lamp boven haar hoofd, maar ze moet dan nog 2 plaatjes wachten vooraleer die lamp effectief licht begint te geven, "tja, spaarlampen!".

Link naar reactie

Och, kritiek zal er altijd zijn. Sommige mensen verwachten gewoon te veel van zo'n speciaal nummer.

Wat betekent het tenslotte?

Eigenlijk alleen maar dat je een dubbel nummer krijgt ipv een enkel nummer, maar verder kun je niets bijzonders verwachten. De auteurs en de redac proberen altijd het beste te brengen. Dat doen ze deze keer op 100 p's ipv op 52. Het nummer zakt nergens in.

Slecht getekende strips?

In het algemeen niet. Daar zit iets achter.

In 4000 lijk je slecht getekende strips te krijgen, maar dat komt door het idee dat er een "bug" in het nummer is geslopen. Dus in alle strips gaat er iets verkeerde: Tamara is per ongeluk een foto ipv een tekening, de computer van de tekenaars van Nelson was kapot, zodat hij slecht getekend is, enz...

Ik heb wel het gevoel dat er een auteur was die er niet echt iets van heeft gemaakt, nota bene Munuera. De enige oplossing die hij had, was slecht getekende laatste plaatjes van De Campbells. Andere tekenaars hebben het heel goed gevonden.

Animal Lecteur, bijv., met die verzamelaar die géén overdreven eisen stelt. Subliem.

 

En wat die slechte tekeningen betreft: ze lijken slecht, maar ze zijn het niet. Het doet me denken aan Taco Zip uit de jaren 80. Daar kwam ook kritiek op dat het slecht getekend was, en om het tegendeel te bewijzen heeft doen een lezer zelf eens een Taco Zip getekend en ingestuurd. Het verschil was duidelijk.

 

Spirou trekt tegenwoordig veel meer de kaart van de humor dan vroeger. Aanvankelijk was het avontuur + humor, maar sinds er minder feuilletons in staat, ligt de klemtoon op humor. In een verhaal van een pagina of acht kun je moeilijk een goed uitgewerkt avontuur brengen.

En ogenschijnlijk knullige tekeningen maken precies deel uit van de ontspannen, ongedwongen, humoristische indruk die de verhalen moeten oproepen. Als ik me niet vergis was Bercovici de eerste die op die manier werkte.

 

Overigens brengt Spirou ook Beauté, en daarvan kun je toch echt niet volhouden dat het slecht getekend is.

Link naar reactie

Nou, Linthout, ik ben het niet met je eens dat er in Robbedoes zo veel slecht getekende strips staan. Welke zijn dat dan? Kun je titels geven?

Ikzelf heb nooit veel gevoeld voor de stijl van Vrouwen in 't Wit (Bercovici), en als ik eens goed nadenk, was misschien wel Hardy de eerste die op zo'n manier werkte, met Arkel. Maar die mensen kunnen wél tekenen. Je doet het niet zomaar na.

In Spirou 4000 staat er volgens mij maar één slecht getekende pagina, nl. die van Maggy Garrisson. Te geforceerd, niet natuurlijk genoeg.

 

dirk (monsieur toupet) heeft ook wel een stuk van de waarheid gezien: er zijn altijd minder goed getekende strips geweest. Overigens is het me pas onlangs opgevallen dat Tillieux (Guus Slim) veel beter tekende dan Will (Baard & Kale), maar ik las veel liever B&K dan Guus Slim. En toch blijft het een kwestie van stijlverschillen: Wills stijl is gewoon anders.

 

Wat ik het meest mis in de huidige Spirou, zijn de feuilletons. Maar met meer feuilletons was het blad al lang ten onder gegaan, omdat een volledig uitgegeven verhaal in een stripalbum financieel binnen bereik van de meeste liefhebbers is. Daardoor kopen ze Spirou niet meer.

De huidige Spirou is geschikter als occassionele aankoop.

En dat betekent natuurlijk wel een heel andere aanpak.

Link naar reactie

Die laatste prenten van Munuera waren van zijn dochtertje en dat had een betekenis bij het verhaal.

Omdat meneer Campbell opgegeten is door dat grote beest?

Dat had ik er ook zo'n beetje achter gezocht, maar het zit wel ver weg.

De grap zelf is niet slecht, al vinden sommigen ze misschien te veel te verwachten.

Link naar reactie

Dat ze er weer leuke hebbedingen insteken als 'micro-verhalen', posters, prentkaarten... en ik neem direct een abonnement !  Niets leuker dan op rommelmarkten rond te snuffelen naar losse Kuifje- en Robbedoesmagazines waar de posters nog inzitten.  Dat bood toch echt een meerwaarde !

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Nou, Linthout, ik ben het niet met je eens dat er in Robbedoes zo veel slecht getekende strips staan. Welke zijn dat dan? Kun je titels geven?

Ikzelf heb nooit veel gevoeld voor de stijl van Vrouwen in 't Wit (Bercovici), en als ik eens goed nadenk, was misschien wel Hardy de eerste die op zo'n manier werkte, met Arkel. Maar die mensen kunnen wél tekenen. Je doet het niet zomaar na.

In Spirou 4000 staat er volgens mij maar één slecht getekende pagina, nl. die van Maggy Garrisson. Te geforceerd, niet natuurlijk genoeg.

 

dirk (monsieur toupet) heeft ook wel een stuk van de waarheid gezien: er zijn altijd minder goed getekende strips geweest. Overigens is het me pas onlangs opgevallen dat Tillieux (Guus Slim) veel beter tekende dan Will (Baard & Kale), maar ik las veel liever B&K dan Guus Slim. En toch blijft het een kwestie van stijlverschillen: Wills stijl is gewoon anders.

 

Wat ik het meest mis in de huidige Spirou, zijn de feuilletons. Maar met meer feuilletons was het blad al lang ten onder gegaan, omdat een volledig uitgegeven verhaal in een stripalbum financieel binnen bereik van de meeste liefhebbers is. Daardoor kopen ze Spirou niet meer.

De huidige Spirou is geschikter als occassionele aankoop.

En dat betekent natuurlijk wel een heel andere aanpak.

Nee, dat ga ik niet doen. Dat is een eindeloze discussie. Ik vind Maggy Garrisson bijvoorbeeld uitstekend getekend!

Het heeft ook met smaak te maken...

Feit is dat ik Spirou in elk geval nog stukken beter vind dan Eppo. Maar ik blijf ze wel allebei kopen. Al was het maar om hen te steunen. Ik lees die bladen eigenlijk amper.

Link naar reactie

Dat ze er weer leuke hebbedingen insteken als 'micro-verhalen', posters, prentkaarten... en ik neem direct een abonnement !  Niets leuker dan op rommelmarkten rond te snuffelen naar losse Kuifje- en Robbedoesmagazines waar de posters nog inzitten.  Dat bood toch echt een meerwaarde !

Als abonnee krijg je vrijwel elke week een bijlage en wanneer je een jaar lang abonnee blijft krijg je een extraatje

Zo is er bvb al eens een boekje met 3D-brilletje geweest.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Als abonnee krijg je vrijwel elke week een bijlage en wanneer je een jaar lang abonnee blijft krijg je een extraatje

Zo is er bvb al eens een boekje met 3D-brilletje geweest.

Deze keer zit er een USB-sleutel bij.

Dat microverhaaltje was er deze keer ook voor de niet-abonnees.

Link naar reactie

Wat is goed, en wat is slecht? 

Ik vond Robbedoes schitterend om lezen in de jaren 80, ik herinner mij dat ik met kerstmis als cadeau 2 van die verzamelalbums kreeg om te lezen.

Baard en Kale, Biebel, Isabelle, Fluitefloren (iemand?), Timoer, Tom Carbon, ... En dan de hardere verhalen van Archie Cash. Prachtig was dat. 

Ik heb ze gelezen en herlezen tot die albums uit elkaar hingen. 

 

Maar ik ben intussen opgegroeid, en Robbedoes is ook geevolueerd, de tekenaars en scenaristen zijn deels ingewisseld voor anderen. 

Hoewel ik geen regelmatige lezer ben, vind ik Robbedoes vandaag toch goed. Er zit voor elk wat wils bij, en ik houd er ook rekening mee dat Robbedoes niet in hoofdzaak wordt gemaakt voor veeleisende 40ers maar voor iedereen, vooral de jeugd dan, die gewoon wil ontspannen met een strip en eens wil lachen of een spannend verhaal wil. En ik vind dat de makers van Robbedoes daarin slagen. 

Link naar reactie

Morgen is er een nieuwe Spirou, dus wie de 4000 nog wil, moet er nu op jagen.

Nabestellen van oude nummers is volgens mij niet mogelijk. Op de website heb ik er niks over gevonden (geef toen, het ding kost maar 2,40 euro, de dubbele 2,90, en er zouden een boel postzegels op moeten).

 

De nieuwe van morgen is een Spirou 4001/4002.

Het zit nog in de traditie van de dubbele kerstnummers, maar eigenlijk lossen ze dat tegenwoordig op door de kerstweek zelf géén nummer uit te brengen, en de week voor kerst een dubbelnummer.

Daarna is het dus een tijd geen Spirou, dé gelegenheid om je bon voor -50% op 12 nrs uit Spirou 4000 te gebruiken, zodat ze het geld hebben als het eerste nummer van 2015 wordt verzonden.

Als je dan op het einde van dat proefabonnement de korting van zo'n 30% gebruikt (dat is net voor 31 maart), dan heb je het nog een half jaar met een hoge korting.

 

Aan jullie de keus.

Die 50% gebruik ik in elk geval.

Link naar reactie

Natuurlijk is dat ook jeugdsentiment.

Ik blijf ook vinden dat het blad toen beter was.

Dat dacht ik ook, ik heb er ook heel nostalgische herinneringen aan, maar ik heb onlangs even al die nummers van de jaren '70 doorbladerd (en dus Spirou nr 2000!) en eigenlijk viel dit tegen. Buiten de gekende ikonen die ook nog vandaag standhouden zat er ook nogal wat vulling tussen. Wat ik wel aandoenlijk vond was al die oude publiciteit; platendraaiers, brommers, Bifi, enz... ;-)

Link naar reactie

Het nieuwe Robbedoes-one-shot ziet ernaaruit dat het de slechtst verkopende in de reeks zal worden. Snel counteren met de geplande verhalen van Frank Pé of Marc Hardy.

 

 

Verkijk je niet op de naambekendheid van Tehem in Frankrijk!

 

Maar dat het de lelijkste R&K zal zijn, is ook al duidelijk (hoewel ik zijn Malika Secouss best kon pruimen!)

Link naar reactie

Het nieuwe Robbedoes-one-shot ziet ernaaruit dat het de slechtst verkopende in de reeks zal worden. Snel counteren met de geplande verhalen van Frank Pé of Marc Hardy.

 

Is die zo slecht? Was toch een scenario van Makyo?

 

PS Zidrou verwacht die Hardy pas in 2016... ( Ik zou het nog eens moeten herlezen ) 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik bedoelde dan ook de verkoop van het album in het Nederlands. Dan maakt het geen zier uit wat Tehem in het Frans betekent. Ik ken zijn werk uit Tcho, maar ik zie er de oudere generatie hier niet voor verdrummen. Mocht ik bij Ballon werken en ik zou er over de centen moeten gaan, zou ik toch durven opwerpen of het wel vertaald moet worden om geen gat in het budget te slaan.

Link naar reactie

Ik bedoelde dan ook de verkoop van het album in het Nederlands. Dan maakt het geen zier uit wat Tehem in het Frans betekent. Ik ken zijn werk uit Tcho, maar ik zie er de oudere generatie hier niet voor verdrummen. Mocht ik bij Ballon werken en ik zou er over de centen moeten gaan, zou ik toch durven opwerpen of het wel vertaald moet worden om geen gat in het budget te slaan.

Heeft iemand een afbeedling van die lelijke one-shot?

Link naar reactie

Na je overige pleidooien zal ik het je toch niet kunnen uitleggen wat eraan schort. Voor alle duidelijkheid: ik ben een grote fan van deze reeks en ik vind de verscheidenheid een grote troef. Ook die van Tehem vind ik een waardevolle toevoeging. Maar als ik me kan projecteren op een groter publiek, niet enkel op het forum, durf ik met grote zekerheid - of toch alleszins zonder grote twijfel - te zeggen dat dit niet goed zal verkopen. Leg dat nu eens naast alle vorige albums in de reeks en oordeel nuchter.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...