Ga naar inhoud

Hermann Wint Grand Prix Van Angoulême


Recommended Posts

 

 

Hermann bezit zelf nog 3/5 van zijn originelen en hij twijfelt momenteel harder dan ooit om een grote verkooptentoonstelling te laten organiseren. Hij denkt namelijk ook al aan later, wanneer hij er niet meer is. In België behoren originelen tot de erfenis waar zijn zoon volgens Hermann vermoedelijk zijn appartement voor zal moeten verkopen om de successierechten te kunnen betalen. Hermann denkt er ook wel aan om eventueel originelen te schenken aan diverse musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië (zoals Schuiten heeft gedaan), maar in een ander interview raadde hij zijn zoon integendeel aan om zijn originelen gewoon te verbranden, liefst met uitnodiging van de fiscus die kan toezien op de vernietiging van het eigendom.

 

Vreemd verhaal, Hermann kan een deel van zijn originelen in natura schenken aan zijn zoon/familie/vrienden. Hij kan zijn werk verkopen en het geld doorsluizen of op een andere manier fiscaal vriendelijk wegzetten. Er zijn zoveel manieren om roerende goederen uit de klauwen van de fiscus te houden. 

Link naar reactie

Hij heeft in elk geval geen verstand van fiscaliteit- zoveel is duidelijk. Verbranding van zijn werk door zijn zoon (na zijn dood. anders kan hij ze net zo goed zelf verbranden) doet er niet aan af dat de zoon de originelen eerst zelf heeft geerfd. De waarde van de erfenis zal moeten worden bepaald op het moment van verkrijging (dus in onverbrande staat). 

Ik neem aan dat de regels van de erfbelasting in Belgie op dit punt niet afwijken van de Nederlandse regelgeving

Link naar reactie

Veel prachtig tekenwerk.

 

Alleen, toen Raymond de kleuren deed vond ik het mooier dan nu Hermann het zelf doet. 

Wat Hermann zelf doet is helaas maar een flauwe afspiegeling van het inkleurwerk van Raymond. Niet voor niets krijgt Raymond nog steeds royalties voor zijn (of haar?) werk aan de strips van Hermann.

Link naar reactie

Vreemd verhaal, Hermann kan een deel van zijn originelen in natura schenken aan zijn zoon/familie/vrienden. Hij kan zijn werk verkopen en het geld doorsluizen of op een andere manier fiscaal vriendelijk wegzetten. Er zijn zoveel manieren om roerende goederen uit de klauwen van de fiscus te houden. 

 

Steek dat in een vennootschap met zichzelf en zijn zoon als aandeelhouder. Bij overlijden zijn de kosten miniem. Allez, tis iets complexer dan dat, maar het komt erop neer. Dank aan de sjoemelaars van Optima die mij eens dat systeem uitlegden. "Successierechten zijn een belasting op domheid", zei Michel Maus ooit. Soit, dat is off topic. Ik ben niet zo'n grote Hermann-fan, maar veel respect voor zijn werk.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

In beginsel vind ik dat wel goed. Zo kunnen mensen tegen een redelijke prijs een klein origineel in huis halen.

EUR 250-400 voor zo'n lelijke tekening vind ik behoorlijk aan de prijs. Als ik 'm kreeg zou ik deze Bernard Prince nog niet ophangen.

 

Spaar dan iets langer en schaf zoiets aan:

https://veiling.catawiki.nl/kavels/8230831-hermann-originele-aquarel-red-dust-comanche-2014

https://veiling.catawiki.nl/kavels/8230885-hermann-originele-aquarel-jeremiah-2014

https://veiling.catawiki.nl/kavels/7738197-hermann-originele-aquarel-aymar-2008

Link naar reactie

Tja.. ik vind t ook geen geweldige tekening, maar allee... t is leuk dat het voor velen betaalbaar zal zijn :-) Hij heeft er ook wel van dergelijke gemaakt die beter zijn. Als je fan bent dan is het ieg een mogelijkheid om iets origineels te kunnen kopen. Van iemand als Tardi bijvoorbeeld is dat al vele malen moeilijker. Er zijn wel dedicaces te koop (ik zou persoonlijk overigens nooit een dedicace kopen), maar dat is toch wel echt van een heel ander kaliber dan werk uit de albums van Tardi.

 

Dit soort werkjes van Hermann zijn wel (wat) beter dan (veel van zijn) dedicaces, maar het is natuurlijk nog niet helemaal 'the real thing'. Van veel tekenaars bestaat een dergelijke 'tussencategorie' eigenlijk helemaal niet en dat is toch wel wat spijtig voor de mensen met een iets minder dikke portemonnee die toch graag wat origineels zouden willen kopen.

Wat ik niet helemaal begrijp trouwens is waarom Hermann zo'n moeite heeft met het verkopen van platen e.d. Hij heeft ze toch vast niet allemaal thuis aan zijn muur hangen?! Nu liggen ze waarschijnlijk stof te happen in mappen 

Link naar reactie

Och je moet dat niet zo letterlijk nemen.

Hermann heeft nooit geen moeite gehad met verkopen (enkel met verkopen via een galerie :-)

Er is dan ook al redelijk wat van hem op de markt, en als ze zeggen dat hij nog 2/3 heeft zal dit toch voornamelijk van de laatste one shots en Jeremiahs zijn waar hij waarschijnlijk nog meer dan 90% heeft. Uit de goede periode is heel wat meer weg.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

EUR 250-400 voor zo'n lelijke tekening vind ik behoorlijk aan de prijs. Als ik 'm kreeg zou ik deze Bernard Prince nog niet ophangen.

 

Spaar dan iets langer en schaf zoiets aan:

https://veiling.catawiki.nl/kavels/8230831-hermann-originele-aquarel-red-dust-comanche-2014

https://veiling.catawiki.nl/kavels/8230885-hermann-originele-aquarel-jeremiah-2014

https://veiling.catawiki.nl/kavels/7738197-hermann-originele-aquarel-aymar-2008

 

Is inderdaad beter maar ook duurder he

Zo kan je bezig blijven tot je hier uitkomt

http://2dg.me/asg

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik zie inderdaad op 2dgalleries ed erg mooi werk staan (oa bij jou Mzee ;-) toch volg ik al heel wat jaren de verkoop van originelen maar echt mooi werk van Hermann is, los van veilingen, volgens mij toch wel altijd redelijk zeldzaam geweest.. (net als van bijvoorbeeld Rosinski, maar diens productie is ook veel lager)..

 

Hermann heeft in vergelijking al veel meer verkocht dan Rosinski hoor enkel nooit via een gallerij of via een tentoonstelling.

Dus moest je bij hem langsgaan of bij andere verzamelaars die bij hem waren langsgeweest.

 

Mijn Hermann verzameling is trouwens nog minimaal als je ze vergelijkt met die van Jean Arnold, die heeft waarschijnlijk nog een 150 tal platen liggen

 

http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=9742

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

, maar in een ander interview raadde hij zijn zoon integendeel aan om zijn originelen gewoon te verbranden, liefst met uitnodiging van de fiscus die kan toezien op de vernietiging van het eigendom.

 

Dit lijkt mij iets te veel op het verhaal van Malik die ook nog liever zijn pagina's wou verbranden dan dat de helft ervan naar zijn (ex) vrouw zou gaan

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zowel Casemate als dBD, de twee belangrijkste Franse stripinfomagazines, besteden ruime aandacht met interviews aan Hermann. Uit een van die interviews leerde ik dat de expo voor Angoulême uit een tweehonderdtal originelen zal bestaan, onderverdeeld in thematische onderwerpen zoals de regen, de nacht, de woestijn, enzovoort.

 

Hermann bezit zelf nog 3/5 van zijn originelen en hij twijfelt momenteel harder dan ooit om een grote verkooptentoonstelling te laten organiseren. Hij denkt namelijk ook al aan later, wanneer hij er niet meer is. In België behoren originelen tot de erfenis waar zijn zoon volgens Hermann vermoedelijk zijn appartement voor zal moeten verkopen om de successierechten te kunnen betalen. Hermann denkt er ook wel aan om eventueel originelen te schenken aan diverse musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië (zoals Schuiten heeft gedaan), maar in een ander interview raadde hij zijn zoon integendeel aan om zijn originelen gewoon te verbranden, liefst met uitnodiging van de fiscus die kan toezien op de vernietiging van het eigendom.

:lachuuh:

 

Maar tegelijk ook intriest dat we als individuen op dergelijke manier moeten te werk gaan om het beetje aan eigendom gewoon uit de alomtegenwoordige grijpgrage duivelsklauwen van de immer naar geld dorstende roverheid.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vreemd verhaal, Hermann kan een deel van zijn originelen in natura schenken aan zijn zoon/familie/vrienden. Hij kan zijn werk verkopen en het geld doorsluizen of op een andere manier fiscaal vriendelijk wegzetten. Er zijn zoveel manieren om roerende goederen uit de klauwen van de fiscus te houden. 

Gisteren "belastingen betalen is voor dommen" gezien, programma gepresenteerd door Jort kelder. Blijkt dat de doorsnee Nederlander helemaal niet zo vrij is om zijn zuurverdiende centen zomaar te kunnen doneren aan bijv. zoon of dochterlief.

 

Het komt neer op +/- 20 000/jaar (eenmalig ) en dan de volgende jaren slechts een bedragje van boven de 1000 euro.

 

Man, man man...wat een achterlijkheid toch. Zo jaloers zijn op hetgeen een individu heeft verdient tijdens zijn leven.

 

"Geld fiscaal viendelijk wegzetten"...tot ze het belasten. Fiscaal vriendelijke klimaten hebben nogal dikwijls de neiging om in zeer korte tijd radikaal om te slaan.

 

Kijk wat ze hier in Belziek aan het uitvreten zijn: vermogensbelasting.

 

Het gaat hem erom dat mensen hun vermogen graag ergens veilig kunnen stellen en de mogelijkheid willen om het heel makkelijk te kunnen omzetten van roerend naar onroerend en omgekeerd. Al naargelang de omstandigheden waarin het individu zich bevindt.

 

Overal wordt het bankgeheim opgehoffen of is het reeds opgehoffen. Financiële privacy, die heb je niet meer.

Link naar reactie

Gisteren "belastingen betalen is voor dommen" gezien, programma gepresenteerd door Jort kelder. Blijkt dat de doorsnee Nederlander helemaal niet zo vrij is om zijn zuurverdiende centen zomaar te kunnen doneren aan bijv. zoon of dochterlief.

 

Het komt neer op +/- 20 000/jaar (eenmalig ) en dan de volgende jaren slechts een bedragje van boven de 1000 euro.

 

Man, man man...wat een achterlijkheid toch. Zo jaloers zijn op hetgeen een individu heeft verdient tijdens zijn leven.

 

"Geld fiscaal viendelijk wegzetten"...tot ze het belasten. Fiscaal vriendelijke klimaten hebben nogal dikwijls de neiging om in zeer korte tijd radikaal om te slaan.

 

Kijk wat ze hier in Belziek aan het uitvreten zijn: vermogensbelasting.

 

Het gaat hem erom dat mensen hun vermogen graag ergens veilig kunnen stellen en de mogelijkheid willen om het heel makkelijk te kunnen omzetten van roerend naar onroerend en omgekeerd. Al naargelang de omstandigheden waarin het individu zich bevindt.

 

Overal wordt het bankgeheim opgehoffen of is het reeds opgehoffen. Financiële privacy, die heb je niet meer.

 

Je kan een ton aan een kind schenken voor de koop van een woning, helemaal belasting vrij. Verder mag men een ruime 5000 per jaar per kind schenken. Wat informeer je je toch altijd slecht voor je rants.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/schenken/

Link naar reactie

Bijgaand een (niet zo beste-sorry, gemaakt met mijn mobiel) foto van de Hermann uit mijn collectie. De tekening is uit 1986. Het leuke vond ik dat de meest voorname personages van Hermann er allemaal op zijn afgebeeld en dat de tekening uit de periode komt dat hij net bezig was met Schemerwoude en de Jeremiah's op hun best waren.

Wat ik wel jammer vindt is dat ik niet weet waar deze tekening voor is gebruikt. Ik meen me te herinneren dat de persoon van wie ik de tekening kocht me destijds vertelde dat hij was gemaakt voor de poster van een stripfestival. Komt iemand van jullie de tekening bekend voor? 

post-698-0-95941500-1484643108_thumb.jpg

Link naar reactie

Volgens hem wint hij tijd door het allemaal rechtstreeks in kleur te schilderen. En zo komt hij aan twee, soms drie strips per jaar.

Hij pakt nog mee wat hij kan vertellen want hij begint zijn uitgevers er al op te wijzen dat hij naar de 80 jaar gaat. Zijn nieuwe reeks Duke is voorlopig een eerste cyclus van drie delen. Verder durft hij nog niet te kijken.

Link naar reactie

Bijgaand een (niet zo beste-sorry, gemaakt met mijn mobiel) foto van de Hermann uit mijn collectie. De tekening is uit 1986. Het leuke vond ik dat de meest voorname personages van Hermann er allemaal op zijn afgebeeld en dat de tekening uit de periode komt dat hij net bezig was met Schemerwoude en de Jeremiah's op hun best waren.

 

Wat ik wel jammer vindt is dat ik niet weet waar deze tekening voor is gebruikt. Ik meen me te herinneren dat de persoon van wie ik de tekening kocht me destijds vertelde dat hij was gemaakt voor de poster van een stripfestival. Komt iemand van jullie de tekening bekend voor? 

Dat is wel een zeer mooie tekening! Ik heb even wat opzoekingswerk verricht, maar heb de publicatie niet kunnen vinden.

Zelf heb ik onlangs mijn eerste plaat van Hermann kunnen bemachtigen. Weliswaar niet uit een van zijn bekendste reeksen, maar wel eentje uit Nick.

http://www.2dgalleries.com/art/nick-nic-79227

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Bedankt! :-D Ik ben er ook erg blij mee
Prachtige plaat trouwens van Nick!

Mocht iemand mijn tekening bekend voorkomen dan hoor ik het graag- ik ben echt heel benieuwd waar ie voor is gebruikt.

Ik zou trouwens zelf ook graag gezien hebben hoe het werk eruit had gezien wanneer hij de inkting zou hebben gecombineerd met zijn verferij. 
Ik meen me wel te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat hij veel tijd uitspaarde met het werken in zijn huidige stijl- het inkten kostte hem meer moeite. Dat strookt met wat Kontiki vermeldt. 

Ik vind het erg knap dat hij zijn potloodwerk rechtstreeks inkleurt, maar dat is ook een groot risico. Foutjes na inkting zijn te corrigeren. Foutjes in het potloodwerk bemoeilijken het kleurwerk (gummen e.d. komt de kwaliteit van het papier niet ten goede) en foutjes in de inkleuring zijn helemaal niet meer te corrigeren.  

Misschien dat deze werkstijl er ook wel deels debet aan is geweest dat ik in de loop der jaren zijn tekenwerk minder vind geworden. Zijn oude zwart-wit werk vond ik echt beter

Link naar reactie

Hermann heeft in vergelijking al veel meer verkocht dan Rosinski hoor enkel nooit via een gallerij of via een tentoonstelling.

Dus moest je bij hem langsgaan of bij andere verzamelaars die bij hem waren langsgeweest.

Nooit? In 2015 was er nochtans een verkooptentoonstelling in de Brusselse Galerij Paris-Bruxelles. Dit waren vooral illustraties maar er werden ook een gelimiteerd aantal platen verkocht.

Link naar reactie

Ja daar waren heel wat platen bij maar daarvan mochten er maximaal 5 verkocht worden.

En aangezien die allemaal op voorhand verkocht waren zijn ze nooit online geweest, zelfs niet diegene die niet verkocht waren.

De recente tekeningen en hertekende covers mochten wel allemaal weg...maar die hadden minder succes alhoewel er van die covers toch ook redelijk wat verkocht zijn geraakt.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Jammer! Ik had graag gezien welke platen hij in de verkoop deed en wat er voor werd gevraagd. Vreemd toch dat dingen al worden verkocht voor de expo begint. Dat is ook de reden geweest dat ik reeds op voorhand mijn interesse toonde bij champaka voor n Blake en Mortimer plaat bij de laatste expo. Wat er toen op de site te koop werd aangeboden was ook n uitgeklede versie van het oorspronkelijke aanbod..

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...