Ga naar inhoud

Striprariteiten


gedo

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje benieuwd en op zoek naar stripboek rariteiten.
Zoekwerk heeft nog niet veel opgeleverd en geeft zeer onzorgvuldige resultaten.
Misschien dat u reepers mij en misschien andere verder kunnen helpen?

Dus wat is de kleinste strip ooit uitgegeven? De dikste? De langste? Eerste strip in 3d? Strip met de meeste tekst? Meeste tekenaars gewerkt aan 1 strip? Meeste potloden aan versleten? Grootste pop-up? Strip van hout? Met ledlicht?Etc etc. Kortom alle rariteiten binnen de stripwereld. Of welke steken er door een bijzonder element boven alle andere uit.

Inhoudelijke kwalificaties op zowel teken als verhaal werk uitgesloten natuurlijk want deze zijn nooit objectief.

Link naar reactie

Qua rariteiten:

1) https://en.wikipedia.org/wiki/The_League_of_Extraordinary_Gentlemen:_Black_Dossier  bevat ergens een 3D-brilletje dat je uit moet knippen, daarna een hoop blz. in 3D. 

2) Immondys van Hulet: flap die je uit moet vouwen in 4 delen (dacht ik)

3) Asem (Legendre/Rouffa): met kalkpapier hier en daar

 

 

Als speciale tekenstijlen ook tellen die wat uit de band springen (allemaal zwart-wit);

Zwartkijken (Franquin)

Sin City (Frank Miller)

Cromwell Stone (Andreas)

 

Brecht Evens is ook wel een specialleke (stripmuur in Antwerpen trouwens)

 

Verder en Wachten op een eiland (Legendre): moeilijk te beschrijven, bekijk het eens. Maar het zijn zeker rariteiten...

 

Dikste strip? Er zijn verschillende bundels die echt wel dik zijn: Bone one volume edition bv. en de Compendium editions van The Walking Dead. Maar wat de dikste strip ooit is weet ik niet.

 

Het tapijt van Bayeux is eigenlijk een geborduurde strip: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tapijt_van_Bayeux

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Verder was de enige strip ooit die genomineerd was voor de Libridis Literatuurprijs. Het jaar erop hebben ze de reglementen veranderd zodat er nooit meer opnieuw een strip genomineerd kon worden.

Link naar reactie

Dus wat hebben we tot nu toe:

 

Kleinste: Agent 327 Dossier Minimium Bug

Grootste: Het Grote Kabouter Wesley Boek

Dikste: Bone Full Color One Volume Edition 1367 pagina's

Eerste volledige digitaal getekende: Digitaline

Eerste op cd-rom: Nan Madol

Langste stripstrook: Het Verdriet van Turnhout

Enige strip met Libris Literatuurprijs nominatie: Verder

Enige comic die drie maal door verschillende uitgeverijen is uitgegeven máár door de zelfde vertaler vertaald is: Watchmen

De duurste plaat (originele prijs): De koning drinkt:

 

Andere noemenswaardige rariteiten:

The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier en Jim Curious: Reis naar de diepten van de oceaan bevatten een 3D-brilletje

Immondys:  flap die je uit moet vouwen in 4 delen (naar verluid)

Asem (Legendre/Rouffa): Bevat 8 kalken als extra laag aan het verhaal.

 

Vele staan nu reeds in mijn wens/zoeklijsten! Maar daar kan meer bij! Duurste winkelprijs? Grootste bedrag uitgegeven voor? Meest verkocht? Grootste flop?( zoals ET bij de computer games) Gebruik gemaakt van vreemde materialen? etc etc

Link naar reactie

Chris Wares Building Stories is op zich een rariteit: een doos met daarin strips in diverse vormen en formaten en de doos moet je ook al lezen.

 

Ik kan nu niet op de titel komen, maar in het Frans bestaat een speciale uitgave over een chirurg of zo. De strip lees je feitelijk door voorgesneden stukken papier (alsof ze met een scalpel zijn gesneden) open te plooien zodat telkens weer nieuwe prenten tevoorschijn komen.

 

Dit is ook een leuke, van Pascal Rabaté. Een 'strip' in accordeonvouw met op de voorkant een zicht op een straat waarbij je als een gluurder binnenkijkt in appartementen en tafereeltjes op straat. Tekstloos. Op de achterkant dezelfde straat, maar dan 's nachts.

 

93569917.png

 

Ik heb ook ergens een Franse strip liggen, de titel ontschiet mij opnieuw, waarbij je op het zwarte bikini'tje van een babe op de cover moet wrijven. Het is thermische inkt, hoe harder je wrijft en hoe warmer het dus wordt, hoe meer het verdwijnt waardoor je eventjes een glimp krijgt van wat eronder zit. Als het weer afkoelt, is het weer zoals voorheen.

 

Alleen al voor dit soort druktechnische grapjes koop ik dit graag.

 

Gedo, striprariteit is één woord.

Link naar reactie

Volgens mij X-men (V2)  #1 uit 1991 met 8,1 miljoen exemplaren. In vijf verschillende varianten uitgebracht. 

Ik zou het toch liever bij Nederlandstalige strips houden. Anders zitten we hier over dingen te spreken die we hier nooit tegenkomen.

 

En meestverkocht Nederlandstalig: dat zal wel een Suske en Wiske zijn vermoed ik?

Link naar reactie

Ik zou eerder een Asterix verwachten.....

Ik weet het niet, Asterix is toch meer een 'volwassenenstrip' dacht ik en daarom mindere verkoop? Asterix en de Belgen had (in België) wel een fameuze oplage, maar meer dan S&W?

 

In ieder geval zal het een strip moeten zijn die zowel in Belgie als Nederland succes heeft en dat zijn er buiten Sus en Wis niet zoveel.

 

http://www.fameuzefanclub.nl/nieuws/suske_en_wiske_blijft_best_verkochte_stripreeks.html

Link naar reactie

Van De Raap van Rubens zijn er in het Rubensjaar zo'n 600.000 van verkocht. Maar het kan net zo goed dat door de tientallen Herdrukken van albums van Jommeke en Suske en Wiske (dan bedoel ik tot meer dan twintig herdrukken van één bepaalde titel) de totale verkoop van die albums tot ver boven het miljoen kunnen liggen.

Link naar reactie

Lijkt me leuk, interessant en relevant om dit eens uit te dokteren.

Mijn exemplaar van België gestript is nog ingepakt, maar is daarin niks over te lezen?

In Hendrickx' en Van Gompels boekje staan enkele - uiteraard gedateerde - cijfers... maar waarschijnlijk enkel voor reeksen (en niet voor individuele strips).

 

Ik verwacht in ieder geval een Suske en Wiske op 1, na verschillende herdrukken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...