Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

9 uren geleden, Tweetie zei:

Ze zijn allebei gratis, maar de tekenaars steken er natuurlijk wel meer effort in. 

wat zingt die Tweetie vogel toch slecht zeg !!!!

 

en er vanuit gaan dat alles gratis is?? waar haal je dat toch ? 

ik weet wel de oplossing voor je = organiseer je zelf iets !! een festival of ander gebeuren , dan zal je zelf eens zien hoe veel werk en andere zaken er in kruipen , dan zal je misgooien eens stoppen met klagen enz ( je was al bezig met Boris ook , maanden op voorhand  )

 wees gewoon blij met wat je kan scoren bij tekenaars waar je fan van bent !!! 

als je iets extra wilt , doe dan een bestelling , dat is het verschil dus , dat je ziet !!

 

met zeer vriendelijke groeten van - de Danny 

Link naar reactie

Vergeet niet dat voor een tekenaar dit puur goodwill is. Die paar albums maken de zaak niet. De meeste organisatoren buiten Como hebben niet de budgetten om ze zelfs maar een behoorlijke vergoeding te geven. Als je ze dan nog als gratis printers gaat behandelen, dan is alle respect zoek. Ja er zijn tekenaars die wat meer doen voor iemand die hun een leuk weekend bezorgt, ja sommige tekenen wat langer bij een interessante conversatie en ja er zijn er die een commissie doen, sketches verkopen of wat extra kleur toevoegen tegen een centje. Als ik naar Arroyo kijk van zaterdag heeft die voor een 350 euro verkocht aan schetsen en meer dan 40 tekeningen gemaakt. Daar moet je toch respect voor hebben en niet klagen dat er bij de een wat meer lijntjes staan dan bij de andere. Voor die 350 euro, wat reiskosten en een spaghetti is er geen enkele IT'er die daarvoor op zaterdag samen met de echtgenote een lange verplaatsing maakt.

 

 

 

Link naar reactie

Wat kunnen Belgische herders toch slecht luisteren... 

 

Ik ga er van uit dat als je iets in deze draad plaatst - de dedi draad - dat het dan gaat om gratis dedis. Als het gaat om betaalde dingen, zet ze dan in in de commissie draad. 

 

En natuurlijk is er niks mis mee als iemand die iets organiseert gratis een wat meer uitgebreide tekening krijgt. Dat vind ik van de kant van de tekenaars een normale gang van zaken. Maar natuurlijk is er dan een verschil tussen  die dedis en de vele dedis die voor de fans gemaakt zijn.

 

En wie is Boris? 

Link naar reactie

Scan0041.thumb.jpg.2237edd241de93c5c7b0d04d766f5978.jpg

 

Dit is er eentje van Dany. Normaal tekent hij in zwart-wit. Voor een kleine bijdrage wordt dat kleur met meer decor. Is dat nu een dédi of een commission? Er zit nog een categorie tussen beide in voor schetsen etc die je op een beurs koopt en die vaak voor een tekenaar een extraatje zijn om de verdiensten toch nog mogelijk te maken. Zie ook mijn tekening van Maza hogerop.

 

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ambreville zei:

Daar moet je toch respect voor hebben en niet klagen dat er bij de een wat meer lijntjes staan dan bij de andere. 

Ik klaag ook niet over een meer uitgebreide tekening voor iemand van de organisatie die een tekenaar maakt terwijl hij in z'n hotel zit of zo.  Daar merk ik zelf tijdens de dag niets van. En het is de mensen van de organisatie gegeund als tegenprestatie voor al het werk.

En als de tekenaar zelf iets wil bijverdienen door tegen betaling wat extra te doen  (kleur of zo), zodat hij niet het hele weekend voor niets zit te werken , kun je daar ook moeilijk iets tegen in brengen. 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Dit is er eentje van Dany. Normaal tekent hij in zwart-wit. Voor een kleine bijdrage wordt dat kleur met meer decor. Is dat nu een dédi of een commission? Er zit nog een categorie tussen beide in voor schetsen etc die je op een beurs koopt en die vaak voor een tekenaar een extraatje zijn om de verdiensten toch nog mogelijk te maken. Zie ook mijn tekening van Maza hogerop.

Ik zou het een commissie noemen, zodra je iets extra aan de tekenaar betaalt. Maar dat is mijn definitie en die van jou is wellicht anders. 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Ambreville zei:

Vergeet niet dat voor een tekenaar dit puur goodwill is. Die paar albums maken de zaak niet. De meeste organisatoren buiten Como hebben niet de budgetten om ze zelfs maar een behoorlijke vergoeding te geven. Als je ze dan nog als gratis printers gaat behandelen, dan is alle respect zoek. Ja er zijn tekenaars die wat meer doen voor iemand die hun een leuk weekend bezorgt, ja sommige tekenen wat langer bij een interessante conversatie en ja er zijn er die een commissie doen, sketches verkopen of wat extra kleur toevoegen tegen een centje. Als ik naar Arroyo kijk van zaterdag heeft die voor een 350 euro verkocht aan schetsen en meer dan 40 tekeningen gemaakt. Daar moet je toch respect voor hebben en niet klagen dat er bij de een wat meer lijntjes staan dan bij de andere. Voor die 350 euro, wat reiskosten en een spaghetti is er geen enkele IT'er die daarvoor op zaterdag samen met de echtgenote een lange verplaatsing maakt.

thx Rudy 

Link naar reactie

Zet dédi/commissie gewoon allemaal in 1 draad en de kous is af. Het gaat er hier toch om om de repers mee te laten genieten van verkregen tekenwerk dus waarom dat onderscheid maken? Dat er voor originele een aparte thread bestaat is wél te verantwoorden.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Er is een verschil. Een origineel is in principe werk dat deel uitmaakt van een publicatie. Bij een commissie ben je net zoals bij Rubens de opdrachtgever en bespreek je met de tekenaar wat je graag getekend wil zien. Ik ben nu bezig met eentje van Grella (voor de verandering), dat is toch een heel ander proces dan een 'uitgebreide' dédi die toch binnen een meer beperkte tijd op een festival of in een winkel dient te gebeuren. De huidige threads werken wel denk ik.

 

 

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Ambreville zei:

Er is een verschil. Een origineel is in principe werk dat deel uitmaakt van een publicatie. Bij een commissie ben je net zoals bij Rubens de opdrachtgever en bespreek je met de tekenaar wat je graag getekend wil zien. Ik ben nu bezig met eentje van Grella (voor de verandering), dat is toch een heel ander proces dan een 'uitgebreide' dédi die toch binnen een meer beperkte tijd op een festival of in een winkel dient te gebeuren. De huidige threads werken wel denk ik.

Amai, jij bent grote fan 🙂

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Ik ga er van uit dat als je iets in deze draad plaatst - de dedi draad - dat het dan gaat om gratis dedis. Als het gaat om betaalde dingen, zet ze dan in in de commissie draad. 

 

true

Al is DEDI in mijn ogen meer een SCHETS. En gratis tegen betaling van een album, is niet helemaal gratis maar ik begrijp je idee

2 uren geleden, belgiumdog zei:

 organiseer je zelf iets !! een festival of ander gebeuren , dan zal je zelf eens zien hoe veel werk en andere zaken er in kruipen ,

true. Behalve als de organisatoren zelf betaald worden :)
Dan hebben ze al een beloning, denk ik.

1 uur geleden, Tweetie zei:

Ik zou het een commissie noemen, zodra je iets extra aan de tekenaar betaalt. Maar dat is mijn definitie en die van jou is wellicht anders. 

klopt. Maar er is idd een grijs gebied, zo bljikt.

1 uur geleden, SPeeDy zei:

Zet dédi/commissie gewoon allemaal in 1 draad en de kous is af. Het gaat er hier toch om om de repers mee te laten genieten van verkregen tekenwerk dus waarom dat onderscheid maken? Dat er voor originele een aparte thread bestaat is wél te verantwoorden.

Nou

 

Voor mij

 

DEDI = schetsen
COMMISSIES =  uitgewerkte tekeningen


Dus er is verschil genoeg, en wat mij betreft mogen dit soort "ART" threads zelfs een apart subforum krijgen :)

Als we toch bezig zijn :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, belgiumdog zei:

wat zingt die Tweetie vogel toch slecht zeg !!!!

 

Ja, onze grote gele vogel is echt een opbouwende positieve vogel......😢

 

Dedie is gratis, Commissie is op aanvraag met betaling.

Origineel is een reeds gemaakte tekening (al dan niet gepubliceerd), die je koopt, maar geen invloed op de productie had.

 

Dedies bij Skull en andere Brusselse SSZ zijn soms ook een soort van commissies, omdat je dan vreselijk dure boeken van een verhaal moet kopen.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Lecram zei:

Dedies bij Skull en andere Brusselse SSZ zijn soms ook een soort van dedies, omdat je dan vreselijk dure boeken van een verhaal moet kopen.

Die Tirages de Tête worden verkocht aan de reguliere prijzen. Als je als uitgever een Djief zijn reis uit Canada betaald, dan heb je ook wat meer omzet nodig dan een NL strip van 9 euro. Deelnemen is altijd uw eigen keuze.

Btw. reguliere Hermann dédi op 13/4 bij Skull.

 

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, Ambreville zei:

Niet altijd.Bruno Graff heeft de dédi nodig. Bij Sculpteurs de Bulles of Khani is het een randgeval. Editions Black & White of BD Empher kunnen echt leven zonder dédi's. Ik heb de Tirage van Charlotte. Dat is een prachtboek, ongeacht of Bonhomme er in gekribbeld heeft of niet.

Ik vind stripboeken over de 100 euro niet realistisch, mooi of niet, het verhaal wordt er niet beter van 😉. De kosten van de signeersessies in Skull etc. worden gewoon omgeslagen in die boeken, maakt niet uit, ieder zijn keuze. Ik kocht in A wel eens die luxes en liet dan signeren in mijn Nederlandse boeken en verkocht de luxes later door (meestal met handtekening erin), verschil in aankoop/verkoop was mijn signeerticket.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Tweetie zei:

IK zou het op een gratis versus betaald verschil houden.. 

 

Zie bv  de site van de Dutch Comic Con, daar heet alles waarvoor betaald is een commissie: http://www.dutchcomiccon.com/nl/Programma/Special_Guests/Artists/Commissies

 

Hey, voor mijn part houdt iedereen zijn eigen definitie, geen probleem ;) Ik vindt alleen als pakweg een Suske en Wiske tekenaar 10-15 EUR vraagt voor een figuurtje ter plaatse (geen probleem mee overigens, iedereen bepaalt zelf zijn prijzen), dat je dat moeilijk een commissie kan noemen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Een tijdje terug had ik Robbedoes en Kwabbernoot en De schaduw van Z tweedehands gekocht (€2,50) en toen ik hem deze week eens uit het plastic hoesje haalde werd ik verrast door een dédi. Een klein krabbeltje maar wel leuk natuurlijk, ik heb dat nog nooit meegemaakt ☺️

 

Wel vreemd dat het in een album van Franquin staat, ik heb zo'n beeld voor me dat Gerard een jonge jongen was die gewoon dacht: makers van Robbedoes, leuk! Maar omdat het zo'n simpel tekeningetje is en de namen van Tome en Janry er allebei staan vroeg ik me af of de dédi experts hier er misschien meer over kunnen vertellen. Hebben Tome en Janry hier nu elk hun eigen naam opgeschreven, of heeft de een dat ook voor de ander gedaan? Janry is de tekenaar, maar ik kan me voorstellen dat Tome dit tekeningetje ook wel kan maken. Bijna iedereen zou dit tekeningetje kunnen maken 😄 (Maar ik ga er maar van uit dat ie echt is.)

 

Geweldig verhaal trouwens De schaduw van Z, wat is Zwendel een heerlijk onuitstaanbaar personage!

 

1286642289_TweedehandsRobbedoes2.thumb.jpg.12a85fcd5775bc7384d9e9dabd5cbbae.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...