Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

Ik snap het niet goed. Trekt het B-gevaar dus een tekenaar aan om tekeningen te maken van Nero en co. in diens boeken of op los blad, terwijl die tekenaar helemaal niks met Nero te maken heeft ('t was Stallaert die Sleen assisteerde, de naam Severin zegt me niks)? Hoe moet ik dat dan zien, zijn dat een soort van hommages (maar dan legitiem, geef Kuifje-toestanden...)?

 

't Is maar: ik kan ook wel wat Nero en co.-figuurtjes overtekenen hoor, als daar geld mee te verdienen valt 🙂

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
10 uren geleden, SPeeDy zei:

't Is maar: ik kan ook wel wat Nero en co.-figuurtjes overtekenen hoor, als daar geld mee te verdienen valt 🙂

Je mag altijd proberen om dat niveau te halen. Vrij beledigend als je weet dat ze die albums met dédi quasi gratis weggeven. Die van mij stonden op kaarten van 10 euro. Daar moet je er heel wat van doen om een dineetje in de Beenhouwerstraat te kunnen eten. Het doel is publiciteit voor Nero (museum) en voor hoe ze de interesse in Nero (stripheld) terug proberen te krijgen, nadat Nero toch al enigszins vergeten was.

 

Het B-Gevaar is eigenlijk geen partij, behalve dat Alec morgen op hun verjaardagsfeest signeert.

Voor zover ik weet werkt Alec aan nieuw materiaal van Nero. Naar stijl toe is hij eerder aan het werken op de oude stijl van voor de Standaard Uitgeverij maar heeft hij er toch een leuke, eigen draai aan gegeven.  Hij maakt ook tal van illustraties voor het blad Patati Patata (gratis te downloaden via stichting Marc Sleen). Op zaterdag houdt hij open atelier in het museum en is hij zeer goed bereikbaar.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, SPeeDy zei:

Ik snap het niet goed. Trekt het B-gevaar dus een tekenaar aan om tekeningen te maken van Nero en co. in diens boeken of op los blad, terwijl die tekenaar helemaal niks met Nero te maken heeft ('t was Stallaert die Sleen assisteerde, de naam Severin zegt me niks)? Hoe moet ik dat dan zien, zijn dat een soort van hommages (maar dan legitiem, geef Kuifje-toestanden...)?

 

't Is maar: ik kan ook wel wat Nero en co.-figuurtjes overtekenen hoor, als daar geld mee te verdienen valt 🙂

2

Link naar reactie
17 uren geleden, SPeeDy zei:

Ik snap het niet goed. Trekt het B-gevaar dus een tekenaar aan om tekeningen te maken van Nero en co. in diens boeken of op los blad, terwijl die tekenaar helemaal niks met Nero te maken heeft ('t was Stallaert die Sleen assisteerde, de naam Severin zegt me niks)? Hoe moet ik dat dan zien, zijn dat een soort van hommages (maar dan legitiem, geef Kuifje-toestanden...)?

 

't Is maar: ik kan ook wel wat Nero en co.-figuurtjes overtekenen hoor, als daar geld mee te verdienen valt 🙂

Severin werkt in en voor het Nero-museum als huistekenaar. 

Link naar reactie

Wat maakt dat nu uit? Merci Ambreville&marioboon voor de toelichting, maakt het al wat duidelijker. In Knokke-Heist kon je er ook komen maar dat kwam heel raar over vond ik en vroeg me oprecht af wat Sleen hiervan zou vinden.

Het zou aan te raden zijn dat men daar iets bij zet over wat de bedoeling is.

Tegenwoordig zijn die “stripfiguur door...” albums erg “in”, soms geslaagd maar soms ook veel minder. De meerwaarde van een Jomme bv. ontgaat me volledig, de Nero door Kim daarentegen vind ik top. Maar dat is persoonlijke mening natuurlijk.

 

En Johan, mijn (jonge) zoon tekent beter dan ik. Laat maar weten of je een tekening van hem wil 😏.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Op 5/6/2019 om 23:14, SPeeDy zei:

Wat maakt dat nu uit? Merci Ambreville&marioboon voor de toelichting, maakt het al wat duidelijker. In Knokke-Heist kon je er ook komen maar dat kwam heel raar over vond ik en vroeg me oprecht af wat Sleen hiervan zou vinden.

Het zou aan te raden zijn dat men daar iets bij zet over wat de bedoeling is.

Tegenwoordig zijn die “stripfiguur door...” albums erg “in”, soms geslaagd maar soms ook veel minder. De meerwaarde van een Jomme bv. ontgaat me volledig, de Nero door Kim daarentegen vind ik top. Maar dat is persoonlijke mening natuurlijk.

 

En Johan, mijn (jonge) zoon tekent beter dan ik. Laat maar weten of je een tekening van hem wil 😏.

Altijd maar die veronderstellingen. Hoera voor degenen die er zelf al de correcte duiding bij hebben gegeven, waarvoor dank (Boon, Mauser, Ambreville).  

Het is makkelijk achteraf te veronderstellen 'dat het heel raar over komt' in Knokke. Kijk, we staan er dan, een kleine moeite om rechtstreeks je ongenoegen te uiten ipv achteraf in het wilde weg te schieten.

Dus een Franstalige artiest kan zich niet inleven in een andere strip. Met enige voorkennis zou je weten dat Nero een grote periode in La Cité verscheen en er verhalen in/via Samedi Jeunesse gepubliceerd werden en dat er finaal 150 Nero's vertaald werden naar het Frans. Dus niet onlogisch dat Sleen ook over de taalgrens een schare fans heeft die net ingepalmd werden door die absurde, surreële humor van deze 'Vlaamse' artiest die blijkbaar veel universeler is dan je denkt.

Blasfemie voor Marini om Batman te tekenen én zelfs te schrijven. Schandalig dat Romano Molenaar zich in Amerikaanse comicwateren begaf. Hoe is het mogelijk dat Gerben Valkema Suske en Wiske tekent, Zidrou ook er maar eentje durft te schrijven, schoenmakers blijf bij jullie verengde leest.

Iemand met een cultuurbad wil net hokjesdenken vermijden.

Sinds 2018 ondergaat het Marc Sleen Museum een metamorfose met vanaf november oa nieuw personeel, Alec Severin is daar één van, in de eerste plaats onthaalmedewerker die uitleg verschaft over Sleen, het museum, de krantenstrip in het algemeen, Dirk Stallaert... En o ja, een Brussels museum (ik zeg bewust niet Vlaams) waar 95% anderstalige bezoekers komen, dus een goedgebekte Franstalige kan dan geen kwaad.

Wanneer die dan ook nog eens kan tekenen heb je een uniek gegeven dat geen enkel museum kan aanbieden. Dus natuurlijk in dienst tredend voor de Stichting Marc Sleen hebben wij de autoriteit om rond Nero te werken. 

Mocht je het museum bezoeken, dan zou je merken dat de inkom gratis is. Dus hoe proberen wij inkomsten te genereren via de verkoop van boeken. En ja, gesigneerde gepersonaliseerde boeken voor slechts 10 euro (Ghost of the Sand Street - Fantôme de la Rue des Sables). Resultaat: de 'Vlaamse' Nero wordt opgepikt door -hou je vast- Amerikanen, Chinezen, Britten, Duitsers, Portugezen, Fransen, Canadezen, Japanners... waar wij aan uitleggen dat de typische Belgische lichtsurreële geest (het is dan ook een spook) erin rondwaart. Da's toch een behoorlijk souvenir dat je mee naar je thuishaven kan nemen!

Ondertussen zit hij daar al meer dan een half jaar te werken, heeft hij 5 Patati & Patata's rijkelijk geïllustreerd en krijgen we maandelijks minstens 1.000 bezoekers over de vloer, een veel- maar dan enorm veelvoud van voorheen. Welk museum kan zoiets aanbieden?

 

Een van de organisatoren van Knokke-Heist nodigde ons uit om ons een keer buiten het museum te promoten, had ik al niet aangegeven dat de Vlaming -o ironie- zo vaak het museum zelf komt bezoeken. Helaas heeft Severin alle signeeracties buiten Brussel afgezworen, dus was de enige manier om onze verplaatsing te gelde te maken geprefabriceerde gesigneerde boeken aan te bieden, wat enorm gesmaakt werd door de liefhebbers die het kunnen van Severin onderschrijven.

 

Voilà de context onder welk gesternte deze artiest het universum van Nero verrijkt. Meer info kan je regelmatig volgen op onze facebookpagina: www.facebook.com/Stichting-Marc-Sleen-281448075218992/ 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Konincks zei:

Prima geschreven stuk, Erik.

Waarin je, goed geformuleerd, uitlegt hoe de vork in de steel zit.

Ik ben indertijd lerarenopleider geweest in Amsterdam.

Jij kunt zo voor de klas.

De beste bijdrage van 2019 aan het forum.

Is dit cynisch bedoeld? Eigenlijk meer een beetje Calimero gedrag.......ik denk ook niet dat kinderen blij naar school zouden gaan door dit verongelijkt gedrag. Dat overdreven toontje over bezoekers, nationaliteiten, dat geen ander museum dit heeft en hoe geweldig Nero wel niet is........waarom? Heel fijn dat het zo goed gaat met het Nero museum, daar zal niemand iets op tegen hebben. Maar een normale uitleg zonder al die verdedigingen had ook voldaan......Speedy maakt een onschuldig grapje en was eigenlijk niet eens kritisch....nou nou schande.......

Niemand heeft hier enige veronderstelling losgelaten, er was iemand die zich, heel terecht, afvroeg wat de connectie van Severin met Nero was.......en eerlijk gezegd, ik zag die ook niet. Het blijkt nu dus dat Severin een medewerker van het museum is, die ook tekent. Dat is hartstikke leuk en zeker een meerwaarde voor de bezoekers. Maar zijn er ook Nero boeken van zijn hand of tekent hij, zoals verondersteld, gewoon dedicaces in boeken van een andere tekenaar? Ook geen probleem, waarom niet, maar dan klopt de grappig bedoelde veronderstelling/kwinkslag van Speedy toch heel aardig?
Dit is volstrekt onvergelijkbaar met een tekenaar, die daadwerkelijk uitgegeven albums tekent van een reeks (ook al is die van een ander). Maar misschien volgen die nog in dit geval?

Dat het geen Vlaming is slaat inderdaad nergens op, dat maakt niks uit. Strips zijn universeel en ook Nero zal zijn fans over de grens hebben. Maar een iets meer ervaren Reep lezer kent onze gele vogelvriend inmiddels......😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...