Ga naar inhoud

BESTE/MOOISTE STRIPPAGINA OOIT?


sanderg

Recommended Posts

we hebben in t verleden erg leuke wedstrijden gehad over de beste strip ooit en beste cover ooit. zou het niet n tof idee zijn om eens iets dergelijk te gaan met als topic ' mooiste strippagina' ooit? er zijn talloze prachtige splash pagina's ed en/of pagina's die uitblinken in opmaak, emotie etc. 

 

Ik herinner me van de eerdere wedstrijden dat er van die mooie balkjes waren waar t aantal stemmen werd bijgehouden. geen idee hoe je dat moet doen maar t zou top zijn om de verkiezing op dezelfde manier vorm te geven.

 

leuk idee?

Link naar reactie
17 minutes ago, Tweetie said:

Wat mij betreft is een strip een verhaal. Een losse pagina heeft eigenlijk geen waarde, het gaat om de bijdrage aan het verhaal.

 

Eens, maar dat zullen veel mensen ook zeggen van een cover. Die is er toch ook feitelijk louter ten dienste van het verhaal.

Ik (en ik denk toch velen met mij) ben van mening dat een losse strippagina ook een prachtig kunstwerk kan zijn.

 

Niet voor niks dat sommige pagina's (kuifje) voor tonnen het stuk verkocht worden en dat er expo's zijn (o.a. van Rosinski) waar mensen (tegen betaling) met name originele pagina's komen bewonderen.

 

 image.thumb.png.12f87b17cad5172505b971c1e39fe613.png

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Ik (en ik denk toch velen met mij) ben van mening dat een losse strippagina ook een prachtig kunstwerk kan zijn.

 

Absoluut mee eens. Er zijn pagina's die opvulsel zijn om het verhaal te laten verdergaan, maar er zijn pagina's waar de tekenaar loos mag gaan of die het verhaal dragen of beiden. Zo'n pagina zegt veel meer dan het mooiste stripplaatje. 

 

Ik zou dit heel graag eens zien mét commentaar van striptekenaars. Daar leer je zoveel uit. 

 

Voor de SSZ.be heb ik de kans om soms een plateninterview te doen. Soms laat een tekenaar zich gaan en legt hij bepaalde kijklijnen etc uit. Altijd super. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
29 minutes ago, Kool Thing said:

Absoluut mee eens. Er zijn pagina's die opvulsel zijn om het verhaal te laten verdergaan, maar er zijn pagina's waar de tekenaar loos mag gaan of die het verhaal dragen of beiden. Zo'n pagina zegt veel meer dan het mooiste stripplaatje. 

 

Ik zou dit heel graag eens zien mét commentaar van striptekenaars. Daar leer je zoveel uit. 

 

Voor de SSZ.be heb ik de kans om soms een plateninterview te doen. Soms laat een tekenaar zich gaan en legt hij bepaalde kijklijnen etc uit. Altijd super. 

 

Het zou toch geweldig zijn als we deze wedstrijd inderdaad zou kunnen gaan beginnen en dan de winnende tekenaar (als ie nog leeft ;-) de betreffende plaat van commentaar zouden kunnen laten voorzien via jou?

Nog wel beetje karige respons op deze draad... Verder lijkt het niemand een leuk idee, een dergelijk toernooi?

Link naar reactie

We waren achter de schermen al bezig over een nieuw toernooi voor deze winter. Maar voor het moment is er van alles tussen gekomen, persoonlijk en op't werk enz., waardoor ik nog niet veel tijd gehad heb (of zal hebben) om er verder over na te denken of aan mee te werken. 

Kheb het gelinkt in het subforum 'achter de schermen'.  

Link naar reactie
24 minutes ago, kuzuri said:

We waren achter de schermen al bezig over een nieuw toernooi voor deze winter. Maar voor het moment is er van alles tussen gekomen, persoonlijk en op't werk enz., waardoor ik nog niet veel tijd gehad heb (of zal hebben) om er verder over na te denken of aan mee te werken. 

Kheb het gelinkt in het subforum 'achter de schermen'.  

Top! Ik (en volgens mij vele anderen) vind die toernooien altijd erg leuk- hopelijk komt het er nog van. Alvast bedankt voor al je moeite in deze!

 

 

Link naar reactie

Bij het lezen van deze topic moest ik direct denken aan een pagina, feitelijk pagina’s, uit Kruistocht deel 4.

Deze strip bevat twee uitklapbare pagina’s, waardoor er een opeenvolging ontstaat van 4 pagina’s, waardoor er een totaalplaat ontstaat van de grote veldslag. Ik vond deze bijzonder of dit nu direct de mooiste is, dat betwijfel ik dan weer. 

 

Ik zal eens kijken of het lukt om een fototje te maken.

 

 

DC686CE5-8EE2-4E25-A93C-7EEA85015F49.jpeg

Link naar reactie

Best wel eens met de bevindingen van Sanderg en Kool Thing.  Ik kan enorm genieten van bepaalde platen op zich.  Of het nu om een tekening van één pagina groot gaat, omwille van de schoonheid op zich en het feit dat deze in sommige gevallen de essentie van een album in één oogopslag kan vatten, of het inderdaad een indrukwekkende verzameling repen is die iets bijzonders doen binnen het album op zich.  Het Thorgal voorbeeld was al fijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 hours ago, De Hollander said:

Bij het lezen van deze topic moest ik direct denken aan een pagina, feitelijk pagina’s, uit Kruistocht deel 4.

Deze strip bevat twee uitklapbare pagina’s, waardoor er een opeenvolging ontstaat van 4 pagina’s, waardoor er een totaalplaat ontstaat van de grote veldslag. Ik vond deze bijzonder of dit nu direct de mooiste is, dat betwijfel ik dan weer. 

 

Ik zal eens kijken of het lukt om een fototje te maken.

 

 

DC686CE5-8EE2-4E25-A93C-7EEA85015F49.jpeg

Ik kende deze niet maar t ziet er prachtig uit! wel lastig om daar een goede foto van te maken..

Link naar reactie
1 hour ago, Konincks said:

Misschien is het beter de beste scene te noemen dan de beste pagina. Maar noem dan nog liever 10 interessante scenes van verschillende reeksen... Ik ben gek op lijstjes; van top tiens, top twintigs, top honderds, top duizends. Het aanduiden van een absolute top is nogal aanmatigend, maar wel voor onmiddellijke tegenspraak vatbaar. Knuppels in het hoenderhoek; spanning, sensatie, topsport en een heleboel heisa. Veel strips staan er vol van, ( En nu mijn tweede bakkie koffie. Zou die lekkerder zijn dan de eerste? )

 

Wellicht een idee om het toernooi straks 'de verkiezing van de beste/ mooiste strippagina' ooit te noemen. Ik denk dat dit voor velen wel een (begrijpbare) lading dekt wat hij/zij (zijn er hier eigenlijk zij's? :-D) er mee moet. Het kan dan gaan om zowel het ethische aspect (is iets technisch gewoon heel knap gemaakt?), het emotionele aspect en/of het aspect of de pagina voor het verhaal waar het onderdeel van uitmaakt een relevant sleutelmoment uitbeeldt. 

 

Voor mijn keuze zijn alle drie deze onderdelen doorslaggevend geweest- nooit eerder (en ook nooit later overigens ;-) heeft een pagina mij zodanig geroerd als deze pagina, een absoluut hoogtepunt in de gehele Thorgalreeks (en in de stripwereld an sich voor mij). Daarnast en er is voor mij nog steeds geen betere tekenaar dan Rosinski- het is soms bijna bovenmenselijk hoe schitterend hij de vroegere Thorgals tekende.

Link naar reactie
1 hour ago, ivo said:

De eerste pagina van "De Schaduwen voorbij" van Rosinski is wat mij betreft een echte topper :-).

 

ombres.thumb.jpg.6f71fecb74cc3088219370fc743dcacf.jpg

Dit is inderdaad absoluut een epische plaat! De sfeer die wordt neergezet is fantastisch en zuigt je meteen het verhaal in. Ongelofelijk knap gedaan. Rosinski zelf geeft overigens in zijn monografie al wat toelichting op deze pagina

Link naar reactie
  • sanderg changed the title to BESTE/MOOISTE STRIPPAGINA OOIT?
1 minute ago, esteban² said:

Helaas zit mijn hele verzameling al een paar jaar in verhuisdozen, dat zal vermoedelijk zo zijn tot 2019.  Dus ik kan geen foto's nemen.  Maar ik denk dat mijn keuze op een pagina uit Blankets zou vallen.  Of ééntje uit Cuervos.

Ik ken beide helaas niet dus ik ben erg benieuwd... Is er geen afbeelding te vinden op internet? ;-)

Link naar reactie

Ik heb al wat zitten zoeken, maar heb ze nog niet gevonden.  Cuervos hoort bij één van de beste dingen die ik ooit gelezen heb.  Helaas zijn enkel de eerste 2 delen in 't Nederlands verkrijgbaar, waardoor ik de sluitende delen nooit gelezen heb. 'k Zou die desondanks dan zeker al aanraden. Net als Blankets (Craig Thompson) trouwens, wat misschien wel mijn favoriete graphic novel allertijden is.  Tot nu toe althans.  'k Geloof dat @Chimi er ook een behoorlijke liefhebber van is, if I remember well.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
43 minuten geleden, sanderg zei:

ik ben onderhand wel ontzettend benieuwd!! van wat ik zie op het internet over cuervos ziet het er idd ontzettend gaaf uit! zijn die overige delen niet in het Engels uitgebracht misschien?

Geen idee eigenlijk.  Goede vraag. ;) 

En hoewel het geen van mijn persoonlijke keuzes zou zijn, is het voorbeeld van Chimi alvast raak.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...