Ga naar inhoud

Kwaaie Marc Bourgne stopt met Michel Vaillant


Gast Kontiki

Recommended Posts

Marc Bourgne is niet langer de tekenaar van Michel Vaillant. In een ontgoochelde en kwade facebookpost betreurt hij de gang van zaken bij zijn uitgever, de manier van werken (of de afwezigheid ervan), het schenden van auteursrechten en moreel recht en de houding van uitgever Graton tegenover strips. Een paar andere, specifieke aanleidingen (waaronder een reis naar Macao waarvoor hij niet werd uitgenodigd) speelde ook mee bij het nemen van zijn beslissing.
Bourgne is tevens de scenarist van De Piraten van Barataria, die nog een paar albums loopt, en dit najaar verschijnt het eerste deel van een Alex-spin-off over de jeugdjaren van de Gallische Romein van Jacques Martin. Laurent Libessart (Morea) tekent die nieuwe spin-off.

Link naar reactie

De reeks wordt daarom nog niet stopgezet, hé. Ze zouden wel gek zijn, want nu worden er 10.000 exemplaren meer van verkocht dan de laatste jaren toen Jean Graton Michel Vaillant nog tekende (huidige oplage in het Frans= 30.000-40.000 per nieuw album). En ik vernam ook al iets over een spin-off waarvoor een bekende auteur al voortijdig afhaakte omdat het aangeboden budget te laag lag. Maar er zal dus een oplossing gezocht moeten worden voor het wegvallen van Marc Bourgne. Bourgne zou ook nog een western voorbereiden over Sitting Bull, getekend door Didier Pagot.

Link naar reactie
7 uren geleden, Kontiki zei:

De reeks wordt daarom nog niet stopgezet, hé. Ze zouden wel gek zijn, want nu worden er 10.000 exemplaren meer van verkocht dan de laatste jaren toen Jean Graton Michel Vaillant nog tekende (huidige oplage in het Frans= 30.000-40.000 per nieuw album). 

Kennelijk wennen die lage cijfers ook, want 30.000-40.000 per nieuw album is nu ook niet weer iets om over naar huis te schrijven. Waarschijnlijk zit je dan zo rond nummer 100 van de bestverkochte Franse albums. De uitgever houdt er geld aan over, maar ook weer niet reusachtig veel. En de auteurs kunnen er ook niet dik voor betaald worden.  

 

 

Link naar reactie

Je hebt het hier wel over een top-100 van 5000 verschenen strips. En het is een hele prestatie om er 10.000 méér te verkopen in een dalende markt. 

Dat er vier te betalen auteurs zijn en ook nog een familiebedrijf met rechthebbenden, maakt de te verdelen koek per kruimel natuurlijk kleiner.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Kontiki zei:

Iets naar beneden relativeren is ook een kunst. Je hebt het hier wel over een top-100 van 5000 verschenen strips.

Die 5.000 zijn nu net het probleem. Veel te veel uitgaven, waardoor de oplage per album te laag wordt. 

 

En een positie rond de 100 is toch niet zo heel best voor een strip die al 50 jaar loopt en waarvan de personages een heel brede bekendheid genieten? 

14 minuten geleden, Kontiki zei:

En het is een hele prestatie om er 10.000 méér te verkopen in een dalende markt. 

Dat er vier te betalen auteurs zijn en ook nog een familiebedrijf met rechthebbenden, maakt de te verdelen koek per kruimel natuurlijk kleiner.

Het is misschien iets meer dan de oude serie maar 30.000 is nog steeds niet veel. Michel Vaillant haalt nog niet eens 10% van de verkoop van Blake en Mortimer. 

 

Op een of andere manier is een nieuwe Blake en Mortimer of Asterix een event en een nieuwe Vaillant yet another album.    

 

Link naar reactie

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat die reeks dan maar gelijk gestopt moet worden? En waarom die vergelijking met die twee andere reeksen? Geen enkele andere reeks haalt die torenhoge oplages. Wat is dat voor zinloze graadmeter?

Die "iets meer" relativeer je ook nogal droogkloterig. Van 20.000-30.000 naar 30.000-40.000, komaan zeg. Zelfs de vertalingen belanden hier telkens in de top-10 van best verkochte strips.

Michel Vaillant is een goed verkopende reeks. Bourgnes afscheid betekent niet het einde van de reeks.

Link naar reactie
10 uren geleden, Kontiki zei:

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat die reeks dan maar gelijk gestopt moet worden? En waarom die vergelijking met die twee andere reeksen? Geen enkele andere reeks haalt die torenhoge oplages. Wat is dat voor zinloze graadmeter?

Die "iets meer" relativeer je ook nogal droogkloterig. Van 20.000-30.000 naar 30.000-40.000, komaan zeg. Zelfs de vertalingen belanden hier telkens in de top-10 van best verkochte strips.

Michel Vaillant is een goed verkopende reeks. Bourgnes afscheid betekent niet het einde van de reeks.

da's bijna een verdubbeling procentueel gezien. Da's idd wel ferm. Wat ik me soms afvraag, er doen heel veel échte personages mee. Moeten de auteurs toestemming hebben daarvoor?

Link naar reactie
2 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik noteer: "30 000 albums is niet veel". Je leert hier op het forum al eens wat bij zeg.

Voor Frankrijk vind ik dat niet echt veel. Zeker niet voor een strip met een tekenaar, achtergrondtekenaar, twee scenaristen en een licentie die voor de strip betaald moet worden. 

Als er flink geld mee wordt verdiend zou worden. dan zou Marc Bourgne echt niet weglopen. Maar aan een andere strip houdt hij waarschijnlijk zelf net zoveel of zelfs meer over.

Link naar reactie

Vind ervan wat je wil. Dat is een hoge oplage als je een duidelijke kennis hebt van de huidige marktsituatie daar. Het zit in een comfortabele subtoplaag waarin geen reeksen worden stopgezet met zo'n oplages. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kontiki zei:

Vind ervan wat je wil. Dat is een hoge oplage als je een duidelijke kennis hebt van de huidige marktsituatie daar. Het zit in een comfortabele subtoplaag waarin geen reeksen worden stopgezet met zo'n oplages. 

Kontiki (of een ieder ander die er wat zinnigs over kan zeggen), wat is eigenlijk een grens waarbij een Vlaams of Nederlandse uitgever uit de kosten is bij de uitgave een stripboek? Zal natuurlijk verschillen per uitgever en ik begrijp dat ik de vraag enorm simplificeer. Maar grosso modo....hoeveel strips moet je ongeveer verkopen om de kosten te dekken?

Link naar reactie

Dat hangt van zoveel uiteenlopende factoren af dat daar geen pasklaar antwoord op bestaat als je niet met concrete keuzes werkt.

Ten eerste of je zelf de opdrachtgever van een tekenaar bent of enkel strips in vertaling brengt. Hoeveel wil een tekenaar krijgen en vind je daar een compromis in?

Op welke schaal wil je de strip uitgeven en waar wil je die allemaal te koop aanbieden (enkel stripwinkels of ook ketens en supermarkten). Met andere woorden: welke distributeur moet je inschakelen die een flink bedrag op de groothandelsprijs inpikt. Of rijd je er zelf mee rond naar je verkooppunten?

Met welke drukker ga je in zee? Geef je ook andere strips uit waardoor je de drukkosten kan verdelen over de meerdere titels? Ga je voor digitaal drukwerk of drukpers?

Breng je de strip uit in softcover of hardcover of allebei? Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen.

Zijn de pagina's zwart-wit of kleur? Ook daar wordt al een schifting gemaakt.

Hoeveel pagina's voor de strip? Dat weegt ook door op alle kosten.

Moet je er als uitgever van leven of doe je het erbij? Heb je medewerkers te betalen of doe je het alleen?

Ga je elk weekend op stripfestivals staan, met of zonder je tekenaar om te signeren? Heb je eventueel een webshop? Ga je reclame maken? Op welke manier?

...

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

Voor Frankrijk vind ik dat niet echt veel. Zeker niet voor een strip met een tekenaar, achtergrondtekenaar, twee scenaristen en een licentie die voor de strip betaald moet worden.

Je mag je natuurlijk niet alleen blind staren op de verkoop in Frankrijk. Vaillant lijkt me het soort strip te zijn waarvan ook nog wat vertalingen verschijnen. Alle beetjes helpen.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Het zit in een comfortabele subtoplaag waarin geen reeksen worden stopgezet met zo'n oplages. 

Natuurlijk wordt Michel Vaillant niet stopgezet als reeks, wat moet de uitgever anders gaan doen? Deze titel is het bestaansrecht van uitgeverij Graton. 

 

En het zit inderdaad op een punt waar reeksen niet worden stopgezet. Maar dan niet omdat het een comfortabale situatie is. Meer omdat de auteurs er weinig aan verdienen, maar de uitgever nog steeds genoeg. Je kunt als uitgever best strips uitgeven met een lage oplage als je de beloning van de auteurs maar naar beneden schroeft.    

Link naar reactie

Los van alle discussies over verkoopscijfers en dergelijke meer toont dit vooral aan dat er een dikke haar in de boter zit ergens in het creatieve proces. Zelf heeft hij het in zijn facebookpost immers niet over de loonbrief, wel over de manier van werken.

En dat is verdomd jammer, zeker omdat ik de reboot eigenlijk beter vind dan het origineel, al was ik wel verrast door de afloop van de verhaallijn rond Jean-Pierre.

Het geeft ook aan dat wanneer een andere tekenaar het overneemt, het er eentje gaat moeten zijn die wat meer kan slikken dan Marc.

Link naar reactie

Tweetie, in al de voorbije maanden dat je over oplages en inkomsten je mening geeft, blijf je maar veronderstellingen en eigen aannames spuien, gebaseerd op eigen aanvoelens. Ik baseer datgene wat ik post louter op cijfers uit interviews, artikels, studies en wat ik weet door concrete info. De oplage van Michel Vaillant stond bijvoorbeeld in Casemate en heb ik indertijd hier verwerkt: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1707.php#Michel-Vaillant, cijfers uit een verkooptop-100 heb ik al meermaals gepost). Dit is bijna pestgedrag van je. Ik geef het weer maar eens op. Ik kan niet op tegen dergelijke aanhoudende berichten.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kontiki zei:

Tweetie, in al de voorbije maanden dat je over oplages en inkomsten je mening geeft, blijf je maar veronderstellingen en eigen aannames spuien, gebaseerd op eigen aanvoelens. Ik baseer datgene wat ik post louter op cijfers uit interviews, artikels, studies en wat ik weet door concrete info. De oplage van Michel Vaillant stond bijvoorbeeld in Casemate en heb ik indertijd hier verwerkt: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1707.php#Michel-Vaillant, cijfers uit een verkooptop-100 heb ik al meermaals gepost). Dit is bijna pestgedrag van je. Ik geef het weer maar eens op. Ik kan niet op tegen dergelijke aanhoudende berichten.

Het is geen pestgedrag, maar meer een meningsverschil over de praktische betekenis van cijfers, nog niet eens de cijfers zelf.

 

Een positie rond de 100 van de 5000 qua verkoopcijfers is relatief gezien goed, maar ik vind de oplagecijfers an sich nog steeds aan de lage kant als je bedenkt hoeveel mensen met die strip hun brood mee moeten verdienen. Een jaar of dertig geleden was een strip met zo'n oplage stopgezet, tegenwoordig is het een subtopper. Als je vervolgens bedenkt dat de overgrootte meerderheid van de albums qua oplage daaronder zit, is het geen wonder dat de meeste van de makers van die strips ver onder de armoedgrens terecht komen.

 

 

Link naar reactie

En daar ga je weer. En wat weet jij van de cijfers van dertig jaar geleden? En van de afspraken met de tekenaars en scenaristen? Wie zegt dat die reeks hun enige bron van inkomsten is voor die auteurs en voor de uitgever? Ze delen de inkomsten, maar ook het werk.

Hierzie, een interview met Derib uit 2010: http://www.actuabd.com/Derib-Si-Dupuis-pensait-qu-on-ne Een reeks werd in de goeie weekbladperiode niet uitgegeven als er geen 25.000 te verkopen exemplaren van te verwachten viel bij Dupuis. Bij concurrent Le Lombard was dat trouwens 20.000 exemplaren (15.000 FR + 5.000 NL). Dat aantal werd in de decennia daarna almaar lager om groen licht te kunnen geven. Michel Vaillant zit daar nog steeds knap boven.

Kunnen we het er tenminste over eens zijn dat Michel Vaillant wèl een goed verkopende reeks is? Tegen de Franse verkoopprijs van 15,50 euro x 35.000 exemplaren is dat een brutobedrag van 542.500 euro. Dat is allerminst aan de lage kant.

Link naar reactie

Je doet het niet helemaal voor niks Kontiki. Ik kan je feiten en achtergrond info wel waarderen....   (ook al heb je het meerdere malen uitgekauwd)

Ik begrijp uit het verhaal van Bourgne dat hij zich niet meer thuis voelt bij Graton, maar ik vroeg me af waarom hij met Graton in zee is gegaan en niet eigen een serie op poten heeft gezet.... Zou het bij Graton dan lucratiever geweest zijn? Hopelijk gaat hij nu weer terug naar Roodbaard...

Link naar reactie
10 minuten geleden, Mr.EGO zei:

Ik begrijp uit het verhaal van Bourgne dat hij zich niet meer thuis voelt bij Graton, maar ik vroeg me af waarom hij met Graton in zee is gegaan en niet eigen een serie op poten heeft gezet.... Zou het bij Graton dan lucratiever geweest zijn? Hopelijk gaat hij nu weer terug naar Roodbaard...

Roodbaard is nu ook niet bepaald een eigen reeks.

Er zijn maar weinigen gegeven om nog een eigen reeks gestart te krijgen én die lange tijd te laten lopen. Een reeks als Vaillant (of bijvoorbeeld Roodbaard) biedt wat meer zekerheid. En ja, in ruil voor die zekerheid en een iets hoger inkomen moet je er bemoeienissen van andere bijnemen. Soms valt dat mee, soms kan dat moeilijk zijn. Het hangt er vanaf hoeveel de rechthebbenden zich willen moeien. En hoe gemakkelijk de tekenaar/scenarist in kwestie daarmee kan omgaan.

Link naar reactie
42 minuten geleden, Mask zei:

In plaats van 5 strips van 9 euro koop je er dan 3 van 15. Dat is toch geen probleem? Je zou gewoon je lat wat hoger leggen, waardoor de inhoud van je kasten voor jou enkel maar kwalitatiever wordt.

 

De meeste strips worden niet gekocht om kasten mee te vullen, maar om te lezen. Twee strips extra kunnen lezen voor hetzelfde budget is voor de meeste mensen een meerwaarde.

Link naar reactie
3 uren geleden, Mask zei:

In plaats van 5 strips van 9 euro koop je er dan 3 van 15. Dat is toch geen probleem? Je zou gewoon je lat wat hoger leggen, waardoor de inhoud van je kasten voor jou enkel maar kwalitatiever wordt.

 

ik denk dat de stripspeciaalzaken niet zo content zouden zijn met deze redenering

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...