Ga naar inhoud

Bobbedoes


Recommended Posts

Net als Catawiki een veilingsite, misschien handig om hier ook ervaringen te plaatsen.

Op zich positief over en ideaal om een serie te completeren, enige kanttekeningen, soms worden mails

door verkopers niet beantwoord, en eenmaal was er een verkoper die vergeten was het betaalde item

op te sturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik koop al een paar jaar strips via deze site.

Zowel via de advertentie's als de diverse veilingen.

Je hebt de ledenveiling maat b.v. afgelopen week was er een veiling van Professor Barabas en dat ging om 1500 strips, allemaal los aangeboden.

Moet zeggen dat ik tevreden ben over de prijzen van de boeken.

Ik heb hier leuke dingen kunnen kopen voor een, in mijn ogen goede prijs.

En tot op heden alles netjes in orde en op tijd geleverd.

Ook geen problemen gehad met vragen aan de verkopers.

En .........ook ik heb geen aandelen en provisie.

Is wat mij betreft echt een aanrader.

Link naar reactie

Ja die Barabas veiling was zeker de moeite waard, items aangeschaft zoals

Lucky Luke ( ter completering collectie )

Richard Corben- Wereld der mutanten ( Arboris 1985 )

Hanco Kolk- Meccano Gilette ( Arboris eerste druk )

Kolk/de Wit - Gilles de geus ( Arboris dossier editie )

Riff Rebb - Aan boord van de morgenster

Wasterlain - kereltje, een schattig klein bosje ( Albino HC 1983 )

Hans G Kresse- Matho Tonga ( voor die prachtige zwart wit tekeningen, waarvan Kresse later niet meer

tevreden mee was !!!!, hoe is dat toch mogelijk ? )

Een bonte verzameling strips.

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 1 year later...

Een week of drie geleden kwam ik deze tekening tegen op Bobbedoes. Aangeboden als "originele tekening van Will".
In mijn ogen overduidelijk niet van de hand Will. Ik heb dit gemeld aan Bobbedoes, maar vreemd genoeg nooit een reactie hierop ontvangen. De tekening is ook gewoon geveild.

 

05.thumb.jpg.834f0e33f3b8596cb4691b1aec9b58fe.jpg

 

https://www.bobbedoes.nl/item/detail/3a18c61a-a8e2-49e8-af3f-ab9dc299c49c

 

Vandaag biedt dezelfde verkoper een "originele tekening" aan van Tillieux. Lijkt mij toch ook niet te kloppen. Aan de wervende verkooptekst zal het overigens niet liggen. Je zou haast denken dat de verkoper zelf de tekenpen ter hand genomen heeft.

 

01.thumb.jpg.77192d4ada4d5c5685b082da268ccc22.jpg

 

https://www.bobbedoes.nl/item/detail/57d6c93a-edd4-48b8-8366-86cf6ccb838f

 

Vraag me dan toch af of Bobbedoes hier gewoon zit te slapen, of dat ze domweg alles laten passeren?
Of.. heb ik dit alles toch niet goed gezien?

 

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties. We hebben de tekening van Tillieux uit de veiling gehaald aangezien dat een 'kopie' leek van de tekening bij Catawiki. De twijfels over Baard en Kale zal ik nader bekijken en eventueel bespreken met de koper en verkoper. We hebben inderdaad hier tijdens de veiling een bericht over gehad heb ik vanmorgen gelezen, maar dat is helaas over het hoofd gezien. We proberen alle reacties zo goed en snel als mogelijk op te nemen. In de afgelopen jaren zijn er bij Bobbedoes helaas over meer dan 200 tekeningen al twijfels ontstaan die niet in de veilingen zijn uitgekomen. Over Hugo Pratt heb ik vooralsnog geen twijfels. Reacties zijn altijd uiteraard altijd welkom.

 

Het probleem is veelal dat er ook niet al te beste opdrachttekeningen, die als origineel worden aangenomen, in omloop zijn van tekenaars. Ik heb de tekeningen van Tillieux bij Catawiki bekeken en daar heb ik ook mijn twijfels over. In ieder geval een groot verschil met andere tekeningen van Tillieux.

Zo zijn bij vlotte tekeningen hulplijnen in potlood al vreemd.

 

De geveilde zaken bij Catawiki als voorbeeld van 'minder werk' van Tillieux, niets ten nadele van de medewerkers daar. Een verschil met bovenstaande tekening uit de post van Captivant.

 

https://veiling.catawiki.nl/kavels/26333517-berck-desorgher-gos-lambil-mitacq-tillieux-6x-originele-tekening-op-los-blad-1975
https://veiling.catawiki.nl/kavels/13783975-tillieux-maurice-originele-opdrachttekening-guus-slim-1975
https://veiling.catawiki.nl/kavels/2889799-gil-jourdan-12-p-t-e-explosive-+-opdrachttekening-sc-herdruk-1974

tillieux1.jpg

tillieux2.jpg

tillieux3.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, BobVanGeffen zei:

Over Hugo Pratt heb ik vooralsnog geen twijfels.

 

Hoewel de handtekening bij die indiaan niet erg overtuigend is, kon ik de tekening niet online terugvinden. Pratt was natuurlijk geen "nette" tekenaar en ik vind dit geen hoogstaand voorbeeld van zijn talent, maar smaken verschillen.

 

P.S. En dit soort generieke figuren leent zich ook veel minder voor vervalsingen dan bv. Corto.

Link naar reactie

Er worden veel tekeningen aangeboden bij Catawiki waarbij de toeschrijving niet klopt, oftewel vervalsingen. Door hier met meerdere mensen naar te kijken en zo nodig hulp van buitenaf in te roepen van o.a. tekenaars en uitgevers komen deze zo goed als nooit meer op de veilingen. De vervalsingen zijn soms van een dusdanig niveau dat ze moeilijk van echt zijn te onderscheiden. De Indiaan van Pratt zou boven elke twijfel moeten zijn verheven om geplaatst te kunnen worden, want indien echt is dit een zeer waardevolle tekening.

Link naar reactie
23 uren geleden, BobVanGeffen zei:

Over Hugo Pratt heb ik vooralsnog geen twijfels. Reacties zijn altijd uiteraard altijd welkom.

 

 

Kokervisie? Maar je staart je waarschijnlijk blind op de tekening.

 

Eenvoudig trucje, onthoud 'm: let bij dedicaces op de datering, bijna niemand kan 'met zwier' cijfers overnemen.

 

prattfausse01.thumb.jpg.0832e654b10cd75aa731ce04d0fd06cc.jpg

 

De eerste negen zijn aantoonbaar authentiek. De laatste is de Bobbedoes-aanbieding van Gobelijn (tevens aanbieder van de valse Guus Slim...)

 

Twee keer 1979:

 

prattfausse02.jpg.f6493cdd1ddbb6558b177c511eeb1bee.jpg

 

Authentiek en...?

 

 

Link naar reactie

De naam tot daar aan toe (ook al zijn daar verschillen op) maar het jaartal 1979 is duidelijk niet in Pratt zijn geschrift. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

De handtekening en jaartal zijn inderdaad te netjes, maar ik vind de tekening ook erg voorzichtig. Met te veel moeite op papier gezet (net als de Will en Tillieux). Niet de vrije lijn van Pratt.

 

Even gegoogled op "Pratt indian":

 

pratt2.thumb.jpg.fd75c12f35986d7c066078a253a64098.jpg

 

Links de omslagtekening van Pratt voor het album Leggende Indiane (1989) (gespiegeld voor het gemak), rechts de tekening aangeboden door Gobelijn.

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Tweetie zei:

De echte Pratts lijken allemaal erg slordig en haastig. En ook niet altijd consistent. 

Die laatste handtekening is in verhouding met de andere erg netjes.  

 

Bij de laatste handtekening zie je dat de letter P de A en de T raakt. Dit heb ik verder nog niet gezien bij handtekeningen van Pratt.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
15 uren geleden, Captivant zei:

De handtekening en jaartal zijn inderdaad te netjes, maar ik vind de tekening ook erg voorzichtig. Met te veel moeite op papier gezet (net als de Will en Tillieux). Niet de vrije lijn van Pratt.

 

Even gegoogled op "Pratt indian":

 

pratt2.thumb.jpg.fd75c12f35986d7c066078a253a64098.jpg

 

Links de omslagtekening van Pratt voor het album Leggende Indiane (1989) (gespiegeld voor het gemak), rechts de tekening aangeboden door Gobelijn.

 

 

 

Knap gevonden hoor, het origineel staat op Pinterest:

 

12c16f6ba760346f2523e3ea05dd012f.jpg

 

Van Geffen heeft zo te zien de aanbieding in het asvat gekieperd naast de vervalste Tillieux van dezelfde verkoper

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...