Ga naar inhoud

Veiling originele tekeningen Piet Pienter en Bert Bibber


Recommended Posts

Geachte stripliefhebber,

 

Op 24 en 25 april vindt bij Campo & Campo de veiling Moderne en Hedendaagse Kunst plaats. Dit keer hebben we in onze veiling een zeer bijzonder segment. Ter ere van de 100ste verjaardag van POM (Jozef Van Hove, 1919-2004) worden drie mappen met de originele tekeningen van ‘De Avonturen van Piet Pienter en Bert Bibber’ aangeboden.

Twee van de mappen met originele tekening worden in hun geheel aangeboden, De Barbier van Bombilla en Polaristatie-preparaat XX.

Het verhaal De Hypnosestralen wordt plaat per plaat geveild. Daarnaast kunt u ook op verschillende losse schetsjes van POM bieden.

 

Onderstaand vindt u de link naar onze catalogus waar u een overzicht van de loten kunt vinden met alle bijkomende uitleg.

https://www.campocampo.be/nl/veiling/veiling-moderne-en-hedendaagse-kunst 

 

Het gaat om de loten 100 tot en met 166.  Deze zullen geveild worden woensdag 24 april om 15u Bij Campo & Campo, Grote Steenweg 19-21, 2600 Antwerpen-Berchem

U kunt de loten nog elke dag komen bekijken tot en met zondag 21 april, doorlopend van 10 tot 18u.

 

1300126 1e pagina (Large).JPG

1300166 1e pagina (Large).JPG

1300126 detail5.JPG

Link naar reactie

Er werden enkele jaren geleden inderdaad al enkele gehele verhalen verkocht bij Bernaerts. Sommige verhalen per pagina andere per geheel.

Heeft er iemand info over de veiling van gisteren?

Ik he het ook pas vandaag opgemerkt anders had ik zeker meegedaan.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Zo’n openingspagina had ik wel gewild, zou mooi passen bij de eindpagina die ik al heb.

Iemand een idee of er veel kopers waren of zijn het eerder enkele (semi) handelaars die alles opgekocht hebben?

blijf het spijtig vinden dat ik het net te laat opgemerkt heb maar zo zullen er nog velen zijn veronderstel ik

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
1 uur terug, Mzee zei:

Zo’n openingspagina had ik wel gewild, zou mooi passen bij de eindpagina die ik al heb.

Iemand een idee of er veel kopers waren of zijn het eerder enkele (semi) handelaars die alles opgekocht hebben?

blijf het spijtig vinden dat ik het net te laat opgemerkt heb maar zo zullen er nog velen zijn veronderstel ik

 

 

Prijzen zullen alleen maar zakken.

600-800€ is al een tegenvaller.

De prijzen op 2de hands van aangeboden platen lag de afgelopen jaren hoger.

Maar het is duidelijk dat de erfgenamen geld geroken hebben en je mag er zeker van zijn dat er nog veel meer zal volgen.

En dat weet de markt reeds.

Ik ben ervan overtuigd dat je datgene dat je nu gemist hebt in de toekomst goedkoper zal kunnen kopen.

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, schoeren zei:

Maar het is duidelijk dat de erfgenamen geld geroken hebben en je mag er zeker van zijn dat er nog veel meer zal volgen.

En dat weet de markt reeds.

Ik ben ervan overtuigd dat je datgene dat je nu gemist hebt in de toekomst goedkoper zal kunnen kopen.

Waarschijnlijk heb je gelijk. Het is tenslotte geen strip waar nog een groot publiek voor is. En de strip zal eerder mnder dan meer bekend worden. 

Ik verwacht dat er slechts een kleine doelgroep voor de originelen is,.

Link naar reactie
2 uren geleden, Mzee zei:

Iemand een idee of er veel kopers waren of zijn het eerder enkele (semi) handelaars die alles opgekocht hebben?

Gezien de veiling overdag tijdens werktijden lijkt me dat de platen bij slechts enkele (semi) handelaars of grote verzamelaars terecht zijn gekomen. Veiling op andere tijden had volgens mij in hogere prijzen geresulteerd..

Link naar reactie
10 uren geleden, schoeren zei:

Prijzen zullen alleen maar zakken.

600-800€ is al een tegenvaller.

De prijzen op 2de hands van aangeboden platen lag de afgelopen jaren hoger.

Maar het is duidelijk dat de erfgenamen geld geroken hebben en je mag er zeker van zijn dat er nog veel meer zal volgen.

En dat weet de markt reeds.

Ik ben ervan overtuigd dat je datgene dat je nu gemist hebt in de toekomst goedkoper zal kunnen kopen.

 

600-800 is toch ook wat de schatting was? Als alle (zo'n 150?)  platen inderdaad voor 600 en hoger zijn verkocht zal het zeker geen tegenvaller zijn. Ik weet niet hoeveel erfgenamen er zijn, maar die hebben dan toch een ton te verdelen - er zijn dagen dat ik het niet verdien. 😉

Ik zag er een paar op Catawiki en 1 deed er 1400, maar ook 1 slechts 570 -  en dat was voordat er 150 platen hier werden aangeboden.

Paar jaar geleden werden er ineens honderden pagina's Trigie op Catawiki aangeboden met als gevolg dat de prijzen daalden naar rond de 600. Maar zelfs tegen die prijs werd een deel niet verkocht. Ondertussen gaan ze alweer regelmatig naar de 1000. Trigie zal toch niet meer fans hebben als PP en BB? Bij Pogo van Walt Kelly ging het ook zo. Erfgenamen dumpten alles op de markt en de prijzen daalden fors. Die klimmen ook alweer maar niet erg snel. Ik denk dat die platen van PP en BB wel zo rond die 600-800 zullen blijven hangen, zeker als ze dit keer allemaal verkocht zijn. 

Link naar reactie

Er komt nog eens ongeveer 30% kosten bij, dus 800 wordt al direct 1000 euro. En op Catawiki zijn ook al redelijk wat pagina's minder dan 800 euro gegaan hoor, zo uitzonderlijk laag vind ik het dus ook niet en er zijn ondertussen al veel pagina's op de markt gekomen.

 

Weet iemand wat die volledige verhalen gegaan zijn?

Link naar reactie

Overigens; ik was best verbaasd dat POM zo'n, 600-800 kost per plaat. Ik kende het werk wel, maar niet zo als Biddeloo (Rode Ridder), Attanasio, Mau...

Ik heb deze week een aantal pagina's gekocht van toch best bekende Vlaamse tekenaars (Funcken, Reding, Attanasio, Aidans) - geen van die platen haalde de 600 euro. Is POM in Belgie misschien veel bekender dan in Nederland? Of is het gewoon een 'blinde vlek' bij mij?

 

Link naar reactie

Pom is toch 1 van de grondleggers van de moderne Vlaamse strip en een groot voorbeeld van Merho, in Vlaanderen zeker een bekende reeks maar nooit voortgezet door een andere tekenaar en daarom wat in de vergetelheid geraakt. Pom was ook geen voorstander om de verhalen in te kleuren wat z'n bekendheid bij het jonge publiek heeft ingeperkt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Rene zei:

Ik heb deze week een aantal pagina's gekocht van toch best bekende Vlaamse tekenaars (Funcken, Reding, Attanasio, Aidans)

Dat zijn geen Vlaamse tekenaars hoor.

 

De pagina's van die PP en BB albums die in zijn geheel zijn verkocht gaan binnenkort wel elders opduiken. Vorige keer was dat ook zo.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Tom B zei:

Dat zijn geen Vlaamse tekenaars hoor.

 

De pagina's van die PP en BB albums die in zijn geheel zijn verkocht gaan binnenkort wel elders opduiken. Vorige keer was dat ook zo.

Haal ik Vlaanderen en Belgie weer door elkaar. Belgische tekenaars bedoelde ik.

Excuus!

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 26/4/2019 om 00:38, Tweetie zei:

Gezien de veiling overdag tijdens werktijden lijkt me dat de platen bij slechts enkele (semi) handelaars of grote verzamelaars terecht zijn gekomen. Veiling op andere tijden had volgens mij in hogere prijzen geresulteerd..

Er staat er nu 1 te koop op Cata - maar ik weet niet of deze van de grote veiling afkomstig is.

De aanbieder lijkt me in ieder geval geen echte handelaar (te weinig kavels).

 https://veiling.catawiki.nl/kavels/27044289-pom-van-hove-jozef-originele-pagina-piet-pienter-en-bert-bibber-hypnose-stralen-1985?target_ab_goals=recently_viewed_lots_bid_on_related_lot

 

Link naar reactie

Het is in ieder geval uit hetzelfde album. 

Het kan ook een verzamelaar zijn die er meerdere heeft gekocht en er nu eentje aanbiedt om van de winst z'n eigen exemplaar te bekostigen. 

 

Het zal interessant zijn om de Campo & Campo opbrengsten met die van Catawiki te vergelijken. 

Mijn verwachting zou zijn dat een internet veiling meer opbrengt.  

Link naar reactie
  • 4 months later...

Voor de mensen die het nog niet wisten, op 16 november organiseert Bernaerts een veiling van Pom-platen.

Ik zeg het omdat vorige keer een aantal mensen de veiling hadden gemist.

 

De platen die deze keer worden aangeboden komen allen uit de volgende albums:

 

Avontuur in San Doremi

Storm over Akhabakhadar

De Anti-zwaartekracht-generator 

 

https://www.bernaerts.eu/catalog/image_highlights/viewpdf.php?cat=2019_11_CAT_STRIPS_POM_web.pdf

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...