Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (6)] uitvinding 21 vs. uitvinding 11


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

50 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 02-01-20 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

699995222_plastiekenwalvis.JPG.c55320f2c

 

Gobelijns Plastieken Walvis... daar was ik als kind dol op. Onder water, maar zonder die claustrofobische u-boot experience...

 

lordofindifference

 

 

B

 

Grasmobiel.png.fec7098c95dfa538488a8fec5

 

De Grasmobiel van Professor Gobelijn.  
 

Quote

Bio-ingenieurs van de Universiteit Gent werken aan methodes die van gras een biobrandstof kunnen maken. Een beetje zoals ‘de ‘grasmobiel’ uit een strip van Jommeke.
 

Onderzoekers van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen zijn al langer op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. “Gras is er in overvloed, dus het is ideaal als biologische brandstof”, legt doctoraatsstudent Way Cern Khor uit.
 

Volgens de onderzoeker is de nieuwe brandstof vooral belangrijk voor de luchtvaart. “Elektrische wagens bestaan al, maar elektrische vliegtuigen nog niet”, redeneert hij.
 

Nog veel werk aan de winkel

Toch is de ‘grasmobiel’ nog niet voor morgen, waarschuwt de wetenschapper. “Op dit moment is de hoeveelheid biobrandstof die uit gras gemaakt kan worden nog beperkt tot enkele druppels. Het huidige proces maakt het erg duur. En uiteraard moeten ook motoren compatibel zijn met de brandstof.” Dat zal volgens Way Cern Khor nog enkele decennia duren.


Gobelijn was dus revolutionair in 1974.

 

esteban²

Link naar reactie
1 uur geleden, Yncke zei:

Ik kies voor de grasmobiel omwille van de verdedigende tekst. :)

Ha, als 't daar van afhangt :)

 

Mag ik u voorstellen : de plastieken walvis

 

Een geniale uitvinding van Prof. Bogelijn, ik bedoel Prof. Gobelijn...

 

Let op het ongemeen elegante 'sleek' design, mogelijk gemaakt door de uitvinding van een nieuw soort plastic, sterker dan staal of beton...

Bovendien, eerder dan te kiezen voor een klassiek duikboot model, gaat de prof voor 'walvis' look, dit waarschijnlijk om de andere zeedieren niet te verschrikken.   (vergelijken we dit met de latere uitvinding ' de grasmobiel', dan kunnen we alleen opmerken dat de PW een afgewerkt produkt betreft, daar waar de GM zich duidelijk nog in het stadium van produkt ontwikkeling bevindt.  Volgens mij een punt voor de PW )

 

Dat de prof zich van zijn ecologisch beste kant laat zien ( reeds in 1972 ! ) kan je merken daar de Plastieken Walvis geen uitlaatgassen uitstoot ( anders zouden er bubbel te zien moeten zijn... Hieruit kunnen we opmaken dat de PW op batterijen vaart, of dat de prof een of andere 'propere' energiebron heeft uitgevonden.  In elk geval CO2 neutraal :)  ( vergelijk met de GM : beide toestellen zijn 'groen' : gelijk spel )

 

Als we dan gaan kijken naar de 'collateral inventions', dan blijkt dat Gobelijn niet alleen de PW heeft geconstrueerd, maar tevens een aantal duikpakken voor divers gebruik.  Zelfs een model voor papegaaien is niet teveel voor de prof :) (cfr de zingende oorbellen )  ( De GM heeft niet direkt spin-off uitvindingen , dus +1 voor de PW)

 

Als laatste argument breng ik nog graag het fantasie element naar voor.  De Grasmobiel is een fantastische uitvinding, da's waar hé... Maar als we eerlijk zijn moeten we toch toegeven dat de wereld onderzee veel meer onze fantasie en verwondering kan prikkelen, een wereld die nog te ontdekken valt.. verzonken steden, vreemde zeewezens, geheimzinnige onderzeese grotten... enfin , wat mij betreft wint hier toch ook de PW het van de GM

 

Dat betekent dat een weloverwogen stem enkel een kan zijn voor de Plastieken Walvis, I rest my case,

 

En bovendien : Season's greetings aan iedereen van de Getekende Reep hé :)

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, SPeeDy zei:

Hum, ging eerst grasmobiel stemmen maar na het verdedigingsbetoog is het de walvis geworden. Wat als alle auto’s op gras zouden rijden, dan gaan de voetballers serieus protesteren. En dat willen we niet.

 

9 uren geleden, Yncke zei:

@lordofindifference All righty, je hebt me overtuigd. :)

 

10 uren geleden, Ambreville zei:

De Walvis. De grasmobiel is gewoon een downgrade van Vitamitje.

 

Dame, Heren,

 

De Plastieken dankt u voor uw stem :)  't zal moeilijk zijn de Grasmobiel van de overwinning te houden, maar op zijn minst zal het stemmenverschil toch niet zo vernederend zijn... :)  the PW FTW !

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Hebben ze die grasmobiel achteraf zelf nog eens herbruikt?
Ik heb ze in de strips wel nog regelmatig onder water zien rondtuffen met die plastieken walvis, maar met een grasmobiel zie je ze niet meer rijden.

 

Waarom zouden ze als ze ook nog een vliegende bol hebben staan?

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Waarom zouden ze als ze ook nog een vliegende bol hebben staan?

 

De vliegende bol is niet goed voor hun ecologische voetafdruk.

En dan laat ik internationale overzeese trips er nog buiten.

Ze gebruiken de vliegende bol zelfs als ze gewoon ergens in België moeten zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...