Ga naar inhoud

Tweede halve finale uitvinding 3 vs. uitvinding 8


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 05-02-20 at 08:00

Recommended Posts

Tweede halve finale.

 

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

162812208_ToverdrankvanAsterix.jpg.6b39f

 

Mijn keuze is de toverdrank van Asterix. 

Sterk genoeg om een hele stripreeks aan op te hangen. 

Zelfs bij de twee hoofdpersonen en hun onderlinge relatie speelt het een hoofdrol. 

Gelukkig is het geheim in de loop der tijden verloren gegaan, anders had nu de hele wereld Frans gesproken. 

 

Tweetie

 

 

B

 

Teletijdmachine.jpg.769fbdef45c6979cd182

 

De teletijdmachine van Barabas. Steeds beter geworden doorheen de geschiedenis.

 

Acor

Link naar reactie

Warmbloedige Galliers tegen het luchtpiano festival en Lambik wiens rechterhand Jerom zijn glimlach verklaart. Doeme. Ik vervloek de originele melders daarvan. Eenmaal je dat gezien hebt, kan je het niet meer on-zien.

Het zijn beide natuurlijk McGuffins die verhalen mogelijk maken. Maar terwijl Suske en Wiske zonder teletijdsmachine al lang vergeten zouden zijn, is de toverdrank nooit meer dan een enabler geweest.

 

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, Ambreville zei:

Warmbloedige Galliers tegen het luchtpiano festival en Lambik wiens rechterhand Jerom zijn glimlach verklaart. Doeme. Ik vervloek de originele melders daarvan. Eenmaal je dat gezien hebt, kan je het niet meer on-zien.

Het zijn beide natuurlijk McGuffins die verhalen mogelijk maken. Maar terwijl Suske en Wiske zonder teletijdsmachine al lang vergeten zouden zijn, is de toverdrank nooit meer dan een enabler geweest.

Het gaat er toch ook niet om wat de heren in hun prive doen, maar om de uitvinding? Ik wil ook niet weten wat Asterix en Obelix allemaal uitvoeren als ze in een donker bos overnachten ;):D

Link naar reactie

Ik vind nog altijd dat de bloopermachine van Kim de duidelijke winnaar had moeten zijn 🙂

 

Wat deze twee betreft: toverdrank=niks meer of minder dan doping dus bestaat al (wel niet met het extreme effect dat het in Astérix heeft). Tijdmachine=als dat ooit 'ns echt zou bestaan, dat zou wat geven. En hierdoor hebben S&W al talloze avonturen kunnen beleven in compleet andere settings. => B dus

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Je zou de waarde van A en B goed kunnen inschatten door ze over te hevelen naar andere reeksen.

 

Bij A (toverdrank) zijn de resultaten altijd voorspelbaar en saai (XIII drinkt toverdrank en timmert de mangoest in elkaar, of iets actueler, in de Beestenburcht geeft miss Bengalore de stier Silvio meteen maar een ongenadig pak slaag)

 

B levert interessantere verhaallijnen op. XIII die in de teletijdmachine stapt en een dagje meevaart op de Mayflower, lijkt me toch beter vertier dan een hersenloze knok- en slooppartij met een voor de hand liggende winnaar.   

 

 

 

Link naar reactie

Ik denk niet dat 't zou werken om de teletijdmachine te verzetten naar iets realistisch als XIII, want dan moet je een antwoord geven op de vraag wat de handelingen in het verleden veranderen aan het heden. Per slot van rekening is de teletijdmachine veel meer een eductief-uitstapje-naar-het-verleden-machine dan een echte tijdmachine.

 

De toverdrank is in die zin ook niet echt overzetbaar. Het dient om het speelveld in balans te brengen: de Romeinen hebben hun hele legermachine, de Galliërs  hun toverdrank. De toverdrank introduceren in een ander verhaal, brengt juist een onbalans.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Een dopingmiddel dat altijd het dezelfde verhaallijn en grapjes oplevert versus een onmogelijke uitvinding die ons honderden leuke en gevarieerde verhalen heeft gaf. En toch staat dat dopingmiddel voor?

De toverdrank kan weer een push gebruiken. Ik zou het juist omdraaien. De toverdrank is niet de McGuffin die zwaar verhalen in gang stuurde. Enkel de bewaker van een Status Quo waardoor de Romeinen creatief moesten worden om onverzettelijke Galliers te overhalen om bij hun te komen.  op het einde wordt er wel eens een slokje gedronen en wat Romeinen ineeen gemept, maar daar gaan de meeste verhalen niet over. Romeinse lusthof, het vijfde legioen, de intrigant... De toverdrank is een stevige enabler, maar niet waar het om draait.

Bij Suske en Wiske heeft de teletijdsmachine wel heel wat leuke vehalen mogelijk gemaakt, maar ondertussen is die citroen zodanig uitgeperst, ook door de hoge produktiesnelheid, dat je er imuun aan wordt. Het nodigt zelfs juist uit tot creatieve luiheid van de makers. Even een bekende figuur opzoeken, teletijdsmachine en weer een aflevering van Suske en Wiskepedia maken. Die mogen voor mij de brandstapel op (cfr. trailer JOJO Rabbit). De beste Suske en Wiskes imho komen uit de periode dat Vandersteen en Geerts samenwerkten of dat Geerts pas vertrokken was met inkts van Erik De rob. De charmante koffiepot, de poenschepper, de klankentapper,... En ook het spaarzaam gebruik van de teletijdsmachine in die periode.  Nu is het gewoon een excuus voor luiheid van scenaristen.

 

Overigens... Doping werkt. De teletijdsmachine zal nooit kunnen werken.

 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Ambreville zei:

Bij Suske en Wiske heeft de teletijdsmachine wel heel wat leuke vehalen mogelijk gemaakt, maar ondertussen is die citroen zodanig uitgeperst, ook door de hoge produktiesnelheid, dat je er imuun aan wordt.

 

Vergelijk dan gewoon de eerste 30 teletijdmachineverhalen met de 30 asterixverhalen.

Of zie het anders; juist door die machine konden de makers zo lang blijven verderdoen. Indien Asterix pakweg 100 keer op het eind van het verhaal de romeinen een flinke pandoering gaf, zou je daar ook al lang immuun aan zijn.

 

En we moeten Vandersteen (en Geerts) alle recht aandoen, ondanks het bestaan van de teletijdsmachine hebben ze daarnaast nog een rits verhalen gemaakt waarin door de tijd wordt gereisd zonder die machine (denk bvb aan de blauwe reeks). Van creative luiheid kan je ze moeilijk verdenken.

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Romeinse lusthof, het vijfde legioen, de intrigant... De toverdrank is een stevige enabler, maar niet waar het om draait.

Maar wel steeds storend aanwezig. Neem De Romeinse Lusthof, er zit een leuke vondst in om de bewoners weg te jagen, niet met geweld maar door de bard 's nachts te laten zingen. Komt geen toverdrank aan te pas. Maar vervolgens trekt het legioen erin en daar heeft Goscinny dan weer geen leuke oplossing voor. Hij zet heel lui weer de toverdrank op tafel en er wordt dus weer flink gemept en gesloopt. Ik vind dat hoe dan ook zonde om de boel dan toch weer zo voorspelbaar af te ronden. 

 

 

Link naar reactie

Teletijdmachine.jpg.769fbdef45c6979cd182

 

Jerom heeft geen schakelaar nodig zolang hij Lambik heeft.

Hij heeft ook geen toverdrank nodig.

Asterix en co zouden dan weer handig gebruik kunnen maken van een teletijdmachine om Caesar's verovering van Gallië tijdig te voorkomen.

Al zou dit natuurlijk wel een butterfly-effect hebben doorheen gans de geschiedenis.

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Zwendel zei:

De uitvinding die een reeks kapotgemaakt heeft (de toverdrank)

Kom, kom. Er is een verhaaltechnische reden nodig waarom een klein Gallisch dorpje het vol kan houden tegenover een enorm Romeins miltair-industrieel complex. En dan die prachtige gevechten van een paar dorpsbewoners tegen de enorme overmacht van zwaarbewapende, gepantserde legioenen. 

Asterix-36-PL4b (1).jpg

Link naar reactie

Uiteraard is de toverdrank geen competitie voor de teletijdmachine.  De rest speel voor mij niet mee.  En als het dan toch zou moeten meespelen, heeft de teletijdmachine véél meer variatie gebracht in een reeks die ook zonder de teletijdmachine prachtige avonturen heeft voortgebracht.  In Asterix komt de inbreng van de toverdrank eigenlijk altijd op hetzelfde neer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
14 uren geleden, Zwendel zei:

De uitvinding die een reeks kapotgemaakt heeft (de toverdrank) tegen de uitvinding die een reeks groot gemaakt heeft (de teletijdmachine).

Ik zou de oplage en vertalingen van Asterix gerust tegen die van Bob en Bobette durven gooien. Het enige wat Asterix ooit schade heeft toegebracht was een inspanningstest op een dokterskabinet die Goscinny te vroeg wegnam.

 

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Tweetie zei:

. En dan die prachtige gevechten van een paar dorpsbewoners tegen de enorme overmacht van zwaarbewapende, gepantserde legioenen.

Ik ben langzaam maar zeker een ouwe vent aan het worden, en dus zeg ik schaamteloos: geweld is niet grappig.

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

schaamteloos: geweld is niet grappig.

Het is natuurlijk geen echt geweld, want er gaat nooit iemand dood. In de echte gevechten van de Romeinen was dat wel anders. Als ik zie hoe Obelix een verzameling Romeinse helmen opbouwt, is dat gewoon grappig.

 

Waarschijnlijk houd je ook niet van Tom en Jerry of Wiley en de Road Runner? 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is natuurlijk geen echt geweld, want er gaat nooit iemand dood. In de echte gevechten van de Romeinen was dat wel anders. Als ik zie hoe Obelix een verzameling Romeinse helmen opbouwt, is dat gewoon grappig.

 

Waarschijnlijk houd je ook niet van Tom en Jerry of Wiley en de Road Runner? 

Het is dertig jaar geleden dat ik die dingen nog heb bekeken.

Ik ben blijkbaar op een punt gekomen dat ik (een iets te grote) Obelix zie die heel veel onschuldige ventjes pijn doet. Hetzelfde heb ik meer en meer met al die Amerikaanse super- en andere helden die ieder probleem enkel maar met geweld en lmoord kunnen oplossen.

Link naar reactie
8 uren geleden, Tweetie zei:

Het is natuurlijk geen echt geweld

Wel traumatisch, volgens onderzoekers:

Quote

 

BACKGROUND:
The goal of the present study was to analyze the epidemiology and specific risk factors of traumatic brain injury (TBI) in the Asterix illustrated comic books. Among the illustrated literature, TBI is a predominating injury pattern.

METHODS:
A retrospective analysis of TBI in all 34 Asterix comic books was performed by examining the initial neurological status and signs of TBI. Clinical data were correlated to information regarding the trauma mechanism, the sociocultural background of victims and offenders, and the circumstances of the traumata, to identify specific risk factors.

RESULTS:
Seven hundred and four TBIs were identified. The majority of persons involved were adult and male. The major cause of trauma was assault (98.8%). Traumata were classified to be severe in over 50% (GCS 3-8). Different neurological deficits and signs of basal skull fractures were identified. Although over half of head-injury victims had a severe initial impairment of consciousness, no case of death or permanent neurological deficit was found. The largest group of head-injured characters was constituted by Romans (63.9%), while Gauls caused nearly 90% of the TBIs. A helmet had been worn by 70.5% of victims but had been lost in the vast majority of cases (87.7%). In 83% of cases, TBIs were caused under the influence of a doping agent called "the magic potion".

 

BRON

Link naar reactie
10 uren geleden, Aleksandr zei:

oH

wel leuk plaatje!

waar heb je dat gevonden?

Dan Lanos heeft deel 2 van La Croix Sanglante afgewerkt en vult zijn tijd (en budget) momenteel met wat commissies te doen. Naast het spul van zijn serie, de traditionele helden etc... heeft hij er ook wat Asterix-hommages tussen gestopt. De mensen die in Ronse komen zullen hem wel kennen.

 

1.thumb.jpg.53a1580cd555a28123a334f16473272a.jpg2.thumb.jpg.2290a2110d9a710300989f57c41157bc.jpg3.thumb.jpg.b16060399a6e4a81ff58fed4525a1863.jpg963436458_51QiTJN5dL._SX357_BO1204203200_.jpg.31e243e824d0cc5a11b4c71478807ff0.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...