Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

@Mask ziet over het hoofd dat er veel inspanningen zijn gedaan om de verspreiding van Covid-19 onder controle te houden.

Trouwens: tijdens de 1e lockdown leek het allemaal nog een ver-van-mijn-bed show. Ik kende niemand die besmet was, laat staan gestorven.

Maar tijdens de 2e lockdown veranderde dat: al twee verre familieleden die zijn gestorven, en twee dichte die werden besmet.

De ziekte is niet extreem dodelijk, maar wel extreem besmettelijk.

En het is nog maar de vraag hoeveel van de huidige niet-besmetten het zouden hebben overleefd als ze (zonder lockdown) waren besmet.

Link naar reactie
47 minuten geleden, Peter Motte zei:

@Mask ziet over het hoofd dat er veel inspanningen zijn gedaan om de verspreiding van Covid-19 onder controle te houden.

 

Neen hoor, zoals ik in mijn post zei: je kan dat zien als een bewijs dat de genomen maatregelen werken, of het kan ....

 

 

47 minuten geleden, Peter Motte zei:

En het is nog maar de vraag hoeveel van de huidige niet-besmetten het zouden hebben overleefd als ze (zonder lockdown) waren besmet.

 

Meer dan 95 miljoen besmette personen wereldwijd lijkt mij een voldoende grote groep om representatief te zijn voor gans Belgie. Als er op een groep van 95 miljoen 2% overlijdens zijn, dan zal dat bij 11 miljoen ook wel daar rond liggen.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Mask zei:

 

Men mag dan al jaren immuuntherapieën aan het ontwikkelen zijn, laten uitschijnen alsof immuuntherapieën op basis van RNA technologie al jaren gebruikt worden is de waarheid geweld aandoen denk ik.

 

En je bent appelen met peren aan het vergelijken. Er is een hemelsbreed verschil tussen experimentele geneesmiddelen toedienen aan kankerpatienten die weinig betere alternatieven hebben en een experimenteel geneesmiddelen toedienen aan miljoenen gezonde personen die daar eigenlijk geen nood aan hebben.

 

Er zijn voldoende hooggekwalificeerde personen die veel beter dan wij hier allemaal samen kunnen uitleggen wat dat spuitje juist doet en wat de mogelijke implicaties daarvan kunnen zijn. Hun stem wordt totaal genegeerd op de reguliere kanalen en je kan ze alleen maar vinden op de alternatieve sites, waar ze dan weggelachen kunnen worden, want ja, wie gelooft er nou al dat gebazel op het internet.

 

Op basis van je antwoord kan ik vermoedelijk wel stellen dat ik er iets langer mee bezig ben en een iets betere achtergrondkennis heb dan jij. Maar ik kan mis zijn. Feit is dat ik zes jaar chemie heb gestudeerd en daarbij een flink stuk biochemie 1.0.1 heb gekregen.

 

Die appelen en peren zijn beiden wel fruit. En uit die bewering haal ik mijn bovenstaande vermoeden: je hebt geen idee waar je over praat. Men gebruikt dezelfde technieken voor verschillende toepassingen. En wat die kankerbehandeling betreft is men stilaan dat experimentele aan het verlaten. Vijf jaar geleden had mijn collega vermoedelijk niet meer geleefd. Nu heeft hij zicht op een chronische kanker in plaats van een lethale. Al blijven zijn dokters voorzichtig.

Met het vaccin is het anders: men weet perfect wat het gaat doen. Maar beide toepassingen komen van CRISPR.

En is het niet eigen aan vaccins dat je die geeft aan mensen die niet ziek zijn? Opdat ze niet ziek zouden worden? Had jij geen nood aan een vaccin tegen polio? Of juist wel? Een vaccin is geen geneesmiddel.

 

Wat die hooggekwalificeerde personen betreft: laatst haalde er eentje het VRT-nieuws. De man zou een toonaangevend onderzoeker zijn naar vaccins en hij was te gast bij een van die youtube-conspiracy-journalisten die Nederland rijk is. Ik ben even zijn naam kwijt. Het filmpje begon nog goed, tot hij een kwartier ver in de uitzending enkele uitlatingen deed die zelfs mij de wenkbrauwen deed fronsen. Zijn relaas werd dan ook ongenadig debunked. Zijn credentials bleken trouwens ook niet zo schitterend zijn als de "journalist" deed uitschijnen.

 

En laat nu net dat wetenschap zijn: iemand kraamt iets uit en pas wanneer niemand dat kan weerleggen wordt het voor waar aangenomen. Wanneer virologen iets zeggen op tv is dat op basis van peer reviewed materie. En anders gebruiken ze woorden als "ik denk" om aan te geven dat wat ze gaan zeggen een mening is.

Wanneer youtube-wetenschappers iets zeggen, geldt dat ook. Niet zelden worden hun uitlatingen al snel weerlegd. Niet zelden zijn het ook geen echte wetenschappers maar mensen uit het alternatieve circuit, met alternatieve feiten zoals de woordvoerder van Trump het zo plastisch kon uitdrukken.

Het verschil met wetenschap is dat mensen die het, ik gebruik jouw woorden, gebazel op internet geloven niet bereid zijn om peer review te aanvaarden. Omdat het niet in hun kraam past, bang zijn, of zo diep in de fabeltjesfuik gezwommen zijn dat ze de weg niet meer terugvinden.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Met het vaccin is het anders: men weet perfect wat het gaat doen. Maar beide toepassingen komen van CRISPR.

En is het niet eigen aan vaccins dat je die geeft aan mensen die niet ziek zijn? Opdat ze niet ziek zouden worden? Had jij geen nood aan een vaccin tegen polio? Of juist wel? Een vaccin is geen geneesmiddel.

 

Ze hebben vorig jaar 80 miljoen kinderen niet kunnen inenten tegen polio vanwege de corona maatregelen en productie van het corona vaccin, zo zie je waar de prioriteiten liggen.

 

Als gezond persoon jonger dan 60 vind ik het beter om Covid te de ziekte krijgen dan het vaccin omdat het langer en beter beschermt en je immuniteit tegen andere corona variaties verder aansterkt. Een vaccin is sowieso tijdelijk en beschermt minder tegen varianten en zal dus levenslang moeten herhaald worden.

 

Dat is mijn boerenverstand van hetgeen ik op de landbouwschool heb geleerd, wat is jou mening met je meer technisch wetenschappelijke achtergrond? 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Bonte zei:

 

Als gezond persoon jonger dan 60 vind ik het beter om Covid te de ziekte krijgen dan het vaccin omdat het langer en beter beschermt en je immuniteit tegen andere corona variaties verder aansterkt. Een vaccin is sowieso tijdelijk en beschermt minder tegen varianten en zal dus levenslang moeten herhaald worden.

 

Dat is mijn boerenverstand van hetgeen ik op de landbouwschool heb geleerd, wat is jou mening met je meer technisch wetenschappelijke achtergrond? 

 

Ik ben dan wel jonger dan 60 maar ik zou echt nooit kiezen voor covid boven het vaccin.  Lang geleden heb ik een longontsteking en wat recenter een aantal keren hevige astmatische bonchritis gehad.  Snakken naar adem is zo vreselijk, prik me dan maar lek. Daarnaast, is het wel zo dat het krijgen van covid je langere tijd beschermt ?

Link naar reactie
11 minuten geleden, retep zei:

Ik ben dan wel jonger dan 60 maar ik zou echt nooit kiezen voor covid boven het vaccin.  Lang geleden heb ik een longontsteking en wat recenter een aantal keren hevige astmatische bonchritis gehad.  Snakken naar adem is zo vreselijk, prik me dan maar lek. Daarnaast, is het wel zo dat het krijgen van covid je langere tijd beschermt ?

Levenslange bescherming (het wordt een verkoudheid) zolang je in contact blijft met de Covid-varianten zodat je immuunsysteem zichzelf blijft updaten. Hoe ouder je wordt hoe minder goed je lichaam die immuniteit blijft updaten en ook hoe meer je jezelf afschermt van andere corona-varianten (bv in een rusthuis) dan wordt die weerstand ook navenant zwakker. Je moet regelmatig besmet worden met varianten om je bescherming op peil te houden. Dat is hoe het werkt bij de honderden andere vergelijkbare corona virussen, daarom dat ze tot nu toe nooit de moeite hebben gedaan om er vaccins voor te ontwikkelen. 

 

Ik moet wel toegeven dat het toch redelijk zwaar was, ik krijg nooit een zware griep maar ik was wel 3 weken van de kaart van die Covid, gelukkig nooit moeten hoesten. Dus ik begrijp de zin van een vaccin wel maar als een toekomstige herhaalprik de juiste Covid versie niet heeft (wat bij griep af en toe gebeurt) dan wordt iedereen evengoed besmet en waren alle vorige vaccinaties een maat voor niets. Vaccins kunnen erg nuttig zijn maar in het geval van griep en covid vind ik ze nadelig omdat ik meer vertrouwen heb in m'n eigen immuunsysteem.

 

Dat ze besmette mensen toch aanraden om een vaccin te nemen vind ik helemaal patat, dat is extra risico voor geen enkel voordeel. Dat begrijp ik niet.

Link naar reactie
42 minuten geleden, Bonte zei:

 

Als gezond persoon jonger dan 60 vind ik het beter om Covid te de ziekte krijgen dan het vaccin omdat het langer en beter beschermt en je immuniteit tegen andere corona variaties verder aansterkt. Een vaccin is sowieso tijdelijk en beschermt minder tegen varianten en zal dus levenslang moeten herhaald worden.

 

Dat is mijn boerenverstand van hetgeen ik op de landbouwschool heb geleerd, wat is jou mening met je meer technisch wetenschappelijke achtergrond? 

 

Ten eerste weet ik niet waar je die betere bescherming door het virus vandaan haalt. Ik heb dat nog nergens bevestigd zien staan. Als jij besmet bent geweest door de Belgische variant, kan je evengoed door een andere variant besmet worden als die totaal andere spike-eiwitten heeft. Idem met het vaccin.

Dit is een virus. Virussen muteren en we hebben het geluk dat Covid trager muteert dan de Influenza. Voor die laatste geldt dat je je jaarlijks laat inenten en men hoopt dat de variant die tot hier geraakt de juiste is. Dat zal voor Covid vermoedelijk niet anders worden. Normaliter hebben virussen de neiging te muteren tot varianten die wel besmettelijk zijn, maar minder schadelijk. Virussen die hun gastheer te snel doden leven immers niet lang wegens een te lage kans tot voortplanten.

 

De Corona-varianten die tot nu toe het nieuws hebben gehaald waren veel dodelijker (SARS, MERS) maar minder besmettelijk. Daarom dat men die in Azië heeft weten te houden. Het was wachten op het moment dat er eentje de wereld rond zou geraken en ja, men heeft te lang gewacht om zich daar degelijk mee bezig te houden. Dat is ondertussen wel duidelijk. De politiek (VN, WHO, ... dat niveau) heeft dat te lang onderschat.

 

Ik vind het trouwens frappant dat mensen, jij niet alleen Bonte, het hebben over vertrouwen hebben in het eigen immuunsysteem. Terwijl een vaccin niet anders doet dan je immuunsysteem een bootcamp te geven in het herkennen van de vijand zodat het onmiddellijk in gang kan schieten als de eerste virussen hun intrede maken. Zonder een vaccin moet dat systeem helemaal van 0 af aan beginnen.

 

De vergelijking maken met griep vind ik trouwens verkeerd. Veel te weinig mensen vaccineren zich tegen griep, zodat uiteindelijk er nog altijd een grote groep mensen ziek worden. We hebben dat altijd normaal gevonden. In mijn sector wil dat zeggen dat het normaal is dat voor een bepaalde periode van het jaar een aantal mensen ziek wordt (meestal dezelfden dan nog) en er dus anderen hun verlof moeten laten vallen om de minimumbezetting te garanderen. Griep, verkoudheid, ... qua trainen van het immuunsysteem zit het dan toch niet zo snor. Met een vaccin zouden de meesten niet ziek worden, die ene keer uitgezonderd dan misschien wanneer het vaccin toch niet goed pakt. Ik zie onze kansen met een pak beter in dan zonder.

Link naar reactie

Blij dat Tanuki de voice of reason is in deze thread, want ik zie nu en dan toch wel eens vreemde kronkels verschijnen.  Vooral de koppige zekerheid waarmee die verkondigd worden baart mij wat zorgen.  (om het véél te zwaar uit te drukken)  Vooral omdat het om mensen gaat waar mee te praten valt en die ook merkbaar op zoek zijn naar betrouwbare informatie en feiten, maar anderzijds helemaal vast zitten in hun eigen overtuiging.  Ook al is reeds 735 keer op zeer overtuigende wijze aangetoond dat hun redenering niet klopt, ze keren uiteindelijk steeds terug naar hetzelfde idee.  Is dat wat men tunnelvisie noemt?  Een deel wishful thinking ook, je pense.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 uren geleden, Tanuki zei:

Ten eerste weet ik niet waar je die betere bescherming door het virus vandaan haalt. Ik heb dat nog nergens bevestigd zien staan. Als jij besmet bent geweest door de Belgische variant, kan je evengoed door een andere variant besmet worden als die totaal andere spike-eiwitten heeft. Idem met het vaccin.

Dit is een virus. Virussen muteren en we hebben het geluk dat Covid trager muteert dan de Influenza. Voor die laatste geldt dat je je jaarlijks laat inenten en men hoopt dat de variant die tot hier geraakt de juiste is. Dat zal voor Covid vermoedelijk niet anders worden. Normaliter hebben virussen de neiging te muteren tot varianten die wel besmettelijk zijn, maar minder schadelijk. Virussen die hun gastheer te snel doden leven immers niet lang wegens een te lage kans tot voortplanten.

 

De Corona-varianten die tot nu toe het nieuws hebben gehaald waren veel dodelijker (SARS, MERS) maar minder besmettelijk. Daarom dat men die in Azië heeft weten te houden. Het was wachten op het moment dat er eentje de wereld rond zou geraken en ja, men heeft te lang gewacht om zich daar degelijk mee bezig te houden. Dat is ondertussen wel duidelijk. De politiek (VN, WHO, ... dat niveau) heeft dat te lang onderschat.

 

Ik vind het trouwens frappant dat mensen, jij niet alleen Bonte, het hebben over vertrouwen hebben in het eigen immuunsysteem. Terwijl een vaccin niet anders doet dan je immuunsysteem een bootcamp te geven in het herkennen van de vijand zodat het onmiddellijk in gang kan schieten als de eerste virussen hun intrede maken. Zonder een vaccin moet dat systeem helemaal van 0 af aan beginnen.

 

De vergelijking maken met griep vind ik trouwens verkeerd. Veel te weinig mensen vaccineren zich tegen griep, zodat uiteindelijk er nog altijd een grote groep mensen ziek worden. We hebben dat altijd normaal gevonden. In mijn sector wil dat zeggen dat het normaal is dat voor een bepaalde periode van het jaar een aantal mensen ziek wordt (meestal dezelfden dan nog) en er dus anderen hun verlof moeten laten vallen om de minimumbezetting te garanderen. Griep, verkoudheid, ... qua trainen van het immuunsysteem zit het dan toch niet zo snor. Met een vaccin zouden de meesten niet ziek worden, die ene keer uitgezonderd dan misschien wanneer het vaccin toch niet goed pakt. Ik zie onze kansen met een pak beter in dan zonder.

 

Immuniteit blijkt al 8 maanden te zijn omdat er nog maar 8 maanden getest is, ze verwachten jaren. Bij de andere SARS van 2003 is dit ondertussen al 17 jaar en tellende.

https://www.healthline.com/health-news/how-long-does-immunity-last-after-covid-19-what-we-know

 

Ik heb daar best wel vertrouwen in want bij andere corona en sars virussen is dit ook zo.

 

Een vaccin met stukjes van het virus helpt altijd maar tijdelijk. Ja, ik begrijp wel hoe vaccins en een vaccinatie programma werken maar Covid is geen Polio die je kunt uitroeien door de kinderen in te enten. Bij Polio werd tot nu toe trouwens meestal gewoon een volledig virus gegeven, ze zoeken dan een variant uit die niet ziekmakend is en dan krijg je levenslang bescherming.

 

Bij Covid-19 zitten we nog bij de introductiefase van het virus, eenmaal iedereen besmet is wordt het een ongevaarlijke kinderziekte en/of een verkoudheid. Studies bevestigen dat ook al is het wachten tot we zover zijn om helemaal zeker te weten. 

https://www.miamiherald.com/news/coronavirus/article248455480.html

 

Link naar reactie
Op 18/1/2021 om 11:17, Mask zei:

 

Men mag dan al jaren immuuntherapieën aan het ontwikkelen zijn, laten uitschijnen alsof immuuntherapieën op basis van RNA technologie al jaren gebruikt worden is de waarheid geweld aandoen denk ik.

 

En je bent appelen met peren aan het vergelijken. Er is een hemelsbreed verschil tussen experimentele geneesmiddelen toedienen aan kankerpatienten die weinig betere alternatieven hebben en een experimenteel geneesmiddelen toedienen aan miljoenen gezonde personen die daar eigenlijk geen nood aan hebben.

 

Er zijn voldoende hooggekwalificeerde personen die veel beter dan wij hier allemaal samen kunnen uitleggen wat dat spuitje juist doet en wat de mogelijke implicaties daarvan kunnen zijn. Hun stem wordt totaal genegeerd op de reguliere kanalen en je kan ze alleen maar vinden op de alternatieve sites, waar ze dan weggelachen kunnen worden, want ja, wie gelooft er nou al dat gebazel op het internet.

Ik ga mezelf totaal niet hooggekwalificeerd noemen.

Maar het is niet dat de dingen die ik zei maar wat random gebazel zijn. Ik ben effectief dagelijks met gerelateerde zaken bezig.

En ik zou dit niet experimenteel geneesmiddelen toedienen noemen. Het is een geneesmiddel dat is goedgekeurd door FDA en EMA, dan is er nog weinig experimenteel aan, maar eerder gestaafd door voldoende onderzoek. Volgens die logica kan je elke geneesmiddel dat volgens een nieuw aangrijpingspunt of een nieuwe technologie op de markt komt, gaan classificeren als "experimenteel". En dat zijn er redelijk wat.

Het is niet omdat het iets nieuws is, dat men niet weet wat men doet.

Link naar reactie
Op 18/1/2021 om 22:56, Tanuki zei:

 

Ten eerste weet ik niet waar je die betere bescherming door het virus vandaan haalt. Ik heb dat nog nergens bevestigd zien staan. Als jij besmet bent geweest door de Belgische variant, kan je evengoed door een andere variant besmet worden als die totaal andere spike-eiwitten heeft. Idem met het vaccin.

Dit is een virus. Virussen muteren en we hebben het geluk dat Covid trager muteert dan de Influenza. Voor die laatste geldt dat je je jaarlijks laat inenten en men hoopt dat de variant die tot hier geraakt de juiste is. Dat zal voor Covid vermoedelijk niet anders worden. Normaliter hebben virussen de neiging te muteren tot varianten die wel besmettelijk zijn, maar minder schadelijk. Virussen die hun gastheer te snel doden leven immers niet lang wegens een te lage kans tot voortplanten.

 

De Corona-varianten die tot nu toe het nieuws hebben gehaald waren veel dodelijker (SARS, MERS) maar minder besmettelijk. Daarom dat men die in Azië heeft weten te houden. Het was wachten op het moment dat er eentje de wereld rond zou geraken en ja, men heeft te lang gewacht om zich daar degelijk mee bezig te houden. Dat is ondertussen wel duidelijk. De politiek (VN, WHO, ... dat niveau) heeft dat te lang onderschat.

 

Ik vind het trouwens frappant dat mensen, jij niet alleen Bonte, het hebben over vertrouwen hebben in het eigen immuunsysteem. Terwijl een vaccin niet anders doet dan je immuunsysteem een bootcamp te geven in het herkennen van de vijand zodat het onmiddellijk in gang kan schieten als de eerste virussen hun intrede maken. Zonder een vaccin moet dat systeem helemaal van 0 af aan beginnen.

 

De vergelijking maken met griep vind ik trouwens verkeerd. Veel te weinig mensen vaccineren zich tegen griep, zodat uiteindelijk er nog altijd een grote groep mensen ziek worden. We hebben dat altijd normaal gevonden. In mijn sector wil dat zeggen dat het normaal is dat voor een bepaalde periode van het jaar een aantal mensen ziek wordt (meestal dezelfden dan nog) en er dus anderen hun verlof moeten laten vallen om de minimumbezetting te garanderen. Griep, verkoudheid, ... qua trainen van het immuunsysteem zit het dan toch niet zo snor. Met een vaccin zouden de meesten niet ziek worden, die ene keer uitgezonderd dan misschien wanneer het vaccin toch niet goed pakt. Ik zie onze kansen met een pak beter in dan zonder.

Ik ben het hier ook mee eens. Zowel door een vaccin te krijgen als door de ziekte te doorlopen gaat je immuunsysteem zich weren tegen toekomstige besmettingen.

 

Het verschil is echter dat je van het vaccin hoogstens een dag wat last hebt op de injectieplaats en dat je van corona te krijgen wel een tijd niet goed kunt zijn en indien je pech hebt levenslange gevolgen aan overhouden of zelfs overlijden indien je een risicopatiënt bent.

Link naar reactie
9 uren geleden, kbellon zei:

En ik zou dit niet experimenteel geneesmiddelen toedienen noemen. Het is een geneesmiddel dat is goedgekeurd door FDA en EMA, dan is er nog weinig experimenteel aan, maar eerder gestaafd door voldoende onderzoek.

 

De fase van eerst testen op dieren is overgeslagen.

 

Het Pfizer vaccin is niet getest geweest op personen ouder dan 85.

Maar de eerste personen die men gevaccineerd heeft waren praktisch allemaal ouder dan 85 jaar.

 

Verder blijkt uit e-mails dat de Europese commissie druk uitgeoefend heeft op het EMA om het vaccin toch maar zo snel mogelijk goed te keuren. Blokkerende bezwaren die het EMA naar voren gebracht heeft zijn weggevaagd.

 

Bij de overgang van klinisch produkt naar commercieel produkt hebben ze het produktie proces aangepast, en hebben ze vlug vlug nieuwe produktielijnen en fabrieken moeten opstarten.

De vaccins die klinisch getest geweest zijn bevatten allemaal tussen de 69% en 81% "geïntegreerd" RNA, de vaccins die nu beschikbaar gesteld worden bevatten gemiddeld 59%, maar er zitten er bij met waardes van 51%-52% RNA. Een blokkerende factor volgens het EMA. Want minder RNA kan betekenen dat er meer onzuiverheden in zitten, waarvan het effect dus niet getest is geweest.

 

Ce que disent les documents sur les vaccins anti-Covid-19 volés à l’Agence européenne des médicaments

[...]dans un échange avec Le Monde, l’agence reconnaît que « les courriels divulgués reflètent les problèmes et les discussions qui ont eu lieu ».[...]

 

https://www.lemonde.fr/planete/article/2021/01/16/vaccins-ce-que-disent-les-documents-voles-a-l-agence-europeenne-des-medicaments_6066502_3244.html

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Mask zei:

 

De fase van eerst testen op dieren is overgeslagen.

 

Het Pfizer vaccin is niet getest geweest op personen ouder dan 85.

 

Want minder RNA kan betekenen dat er meer onzuiverheden in zitten, waarvan het effect dus niet getest is geweest.

 

 

De eerste twee zaken zet ik weg als niet ter zake doend.

Testen op dieren overgeslagen, et alors? Een goeie zaak voor de dieren enerzijds, anderzijds is de enige ter zake doende test wel gedaan: op mensen.

Niet getest op 85+. Et alors? Gaat je DNA plots wél veranderen als je 85 geworden bent? Wat hier wel van tel is, is dat men misschien het vaccin beter niet geeft aan mensen met een zwakke gezondheid, iets wat je wel meer ziet bij 85+, maar in principe in elke leeftijdsgroep wel kan voorkomen. Denk hierbij aan die 82-jarige die stierf enkele dagen na het vaccin (82! Geen 85) en enkele hoogbejaarden in Noorwegen. In alle gevallen loopt het onderzoek nog.

 

Dat minder RNA meer onzuiverheden wil zeggen, in een klinisch productieproces... Sorry hoor, maar als productieoperator moet ik hier eens mee lachen. Dat is typisch het soort uitspraken dat men doet om twijfel te zaaien bij de onwetende massa.

Link naar reactie

Het is ook niet zo dat alleen maar risicopatiënten of ouderen kunnen sterven aan covid-19. Er zijn ook kerngezonde mensen aan gestorven.

En als je het overleeft, zit je met het probleem van de heel lange revalidatie en misschien houd je er zelfs kortademigheid aan over, ongeacht of je voordien kerngezond was.

 

PS de VS heeft al meer dan 400 000 overlijdens, onder Trump was het de grootste corona-ontkenner.

 

PPS Onlangs gelezen dat zowat 35% van de bevolking bang is van spuitjes. Zou dat dan niet de belangrijkste motivatie van antivaxxers zijn, i.p.v. hun gelul over bijverschijnselen of religieuze gronden?

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

PPS Onlangs gelezen dat zowat 35% van de bevolking bang is van spuitjes. Zou dat dan niet de belangrijkste motivatie van antivaxxers zijn

 

Of misschien is het wel omdat in de VS tussen 1989 - 2021 al meer dan 4 miljard dollar uitbetaald is door het National Vaccine Injury Compensation Program ?

 

Of misschien is het omdat het Department of Health in 2018 heeft moeten toegeven dat ze sinds 1988 er nog niet één keer in geslaagd zijn om een vaccine safety report af te geven ?

 

Maar zoals je zegt,  het zou ook kunnen dat ze gewoon bang zijn voor spuitjes... :e009:

Link naar reactie
7 uren geleden, Mask zei:

 

Of misschien is het wel omdat in de VS tussen 1989 - 2021 al meer dan 4 miljard dollar uitbetaald is door het National Vaccine Injury Compensation Program ?

 

Of misschien is het omdat het Department of Health in 2018 heeft moeten toegeven dat ze sinds 1988 er nog niet één keer in geslaagd zijn om een vaccine safety report af te geven ?

 

Maar zoals je zegt,  het zou ook kunnen dat ze gewoon bang zijn voor spuitjes... :e009:

Is dat nu gewoon omdat 4 miljard hoog klinkt en dat mensen dan zo idioot zijn om dit soort stellingen aan te nemen als een goede reden? 
De onzin die hier tegenwoordig verkondigd wordt is mindblowing.

Link naar reactie
8 uren geleden, Sprinkhaan zei:

Is dat nu gewoon omdat 4 miljard hoog klinkt en dat mensen dan zo idioot zijn om dit soort stellingen aan te nemen als een goede reden? 
De onzin die hier tegenwoordig verkondigd wordt is mindblowing.

 

Als weldoordachte en degelijk onderbouwde bewering is dit een post die kan tellen en daar is dan ook weinig tegen in te brengen. U hebt me bij deze dan ook helemaal overtuigd! Verbijsterend!

 

 

Link naar reactie

Volgens mij kan het vlug opgelost worden als ze de paniek bij de bevolking wat kunnen inperken.

 

In Israël ervaren ze nu dat de vaccins maar half zo werkzaam zijn dan wat de producenten beweren, geen grote verrassing lijkt me. Een vaccin voorkomt ook geen besmetting, het zorgt er alleen voor dat je minder ziek wordt maar je bent nog steeds besmettelijk. En als klapper op de vuurpijl hebben ze net ontdekt dat de Braziliaanse variant opnieuw zorgt voor herbesmettingen bij een deel van de eerder al besmette mensen, dat wil zeggen dat de huidige vaccins ook niet meer effectief zullen zijn.

 

https://www.hln.be/nieuws/virologen-slaan-alarm-braziliaanse-en-zuid-afrikaanse-mutanten-zorgen-voor-herbesmettingen~a4e86b71/

 

Het komt er dus op neer dat we een hoog besmettelijk corona virus niet kunnen tegenhouden, als dat besef er eenmaal is kan de normaliteit terugkeren of we blijven permanent in de huidige situatie. Idealiter moeten we in de lente en zomer alles open smijten om zoveel mogelijk van de actieve gezonde bevolking te besmetten op een moment dat de ziekenhuizen minder belast zijn en dat de besmettingen zelf minder ernstig zijn. 

 

Omdat we tegenwoordig alles atomair kunnen nameten dachten ze dat we een nieuw virus konden identificeren en tegenhouden. China 'bewees' dat extreme lockdowns de verspreiding tijdelijk kunnen tegengaan (al heb ik er m'n bedenkingen bij hoe eerlijk ze daar zijn) en dus werd de rest van de wereld moreel verplicht om hetzelfde te doen. Zeker toen duidelijk werd dat er lucratieve vaccins op de markt gingen komen moesten we de epidemie uitrekken tot die klaar waren. Nu ze er zijn blijken ze maar half te werken en al voorbijgestreefd door nieuwe varianten, zoals verwacht want dit is de normale gang van zaken bij hoog besmettelijke virussen.

 

Het ziet er uit dat we alles veel erger gemaakt hebben in de poging om het virus tegen te gaan. Er zijn maar erg weinig mensen gered met zelfs duizenden extra doden door de maatregelen (bv de hittedoden door het verbod op airco), de vaccins bieden geen oplossing en de economische ramp zal wereldwijd naar verwachting miljoenen slachtoffers maken, eerder tientallen miljoenen als de voorspellingen maar een beetje juist zijn. De maatregelen duwen 260 miljoen mensen extra de armoede en hongersnood in, dit zijn toestanden die je enkel meemaakt bij wereldoorlogen. Ongelofelijk wat we onszelf aandoen.

 

Dat besef moet er ooit komen en ik hoop dat dit voor de zomer zal gebeuren, ik denk niet dat ze een lockdown in de zomer nog kunnen doordrukken als de sterfgevallen op een aanvaardbaar pijl blijven hangen. We starten het jaar zelfs met een ondersterfte vergeleken met 2017 dus als dat verderzet wordt het helemaal onmogelijk om beperkingen op te leggen.

 

Ondertussen is het voor veel bedrijven al te laat, de helft van de horeca gaat failliet en waarschijnlijk ook de contactberoepen, reissector en entertainment. Achter elk bedrijf schuilen persoonlijke drama's die mensen heel hun leven zullen meeslepen, jonge mensen worden opgeofferd. Onderwijs is een ramp met een ongelofelijk aantal verloren jaren middenin de belangrijkste periode van hun leven, de corona generatie zal nog voor decennia hoofdbrekens veroorzaken, weeral een pak jonge mensen die opgeofferd worden.

 

De strijd tegen Corona is inderdaad een oorlog, eentje met heel veel kanonnenvlees.

Link naar reactie
Op 21/1/2021 om 10:32, Tanuki zei:

 

De eerste twee zaken zet ik weg als niet ter zake doend.

Testen op dieren overgeslagen, et alors? Een goeie zaak voor de dieren enerzijds, anderzijds is de enige ter zake doende test wel gedaan: op mensen.

Niet getest op 85+. Et alors? Gaat je DNA plots wél veranderen als je 85 geworden bent? Wat hier wel van tel is, is dat men misschien het vaccin beter niet geeft aan mensen met een zwakke gezondheid, iets wat je wel meer ziet bij 85+, maar in principe in elke leeftijdsgroep wel kan voorkomen. Denk hierbij aan die 82-jarige die stierf enkele dagen na het vaccin (82! Geen 85) en enkele hoogbejaarden in Noorwegen. In alle gevallen loopt het onderzoek nog.

 

Dat minder RNA meer onzuiverheden wil zeggen, in een klinisch productieproces... Sorry hoor, maar als productieoperator moet ik hier eens mee lachen. Dat is typisch het soort uitspraken dat men doet om twijfel te zaaien bij de onwetende massa.

Gewoon even een ongerelateerd vraagje: waar ben je net productie operator? Misschien kom ik je zonder het te weten wel eens tegen. :D 

Link naar reactie
1 uur terug, Eemis zei:

Als men het gewone leven nu gewoon zijn gang laat gaan :
 

Dan krijg je eerst dit:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/21/pakkende-getuigenissen-uit-britse-ziekenhuizen/
 

en vervolgens dit:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/05/ecuador-excuses-overheid-voor-lijken-op-straat/
 

en niet alleen in verre landen, maar ook hier.

Alle economische drama's ten spijt, zonder de maatregelen had onze economie ook kapot gegaan. Of wat denk je dat er gebeurt als de helft van de werknemers niet komt opdagen in de haven? De logistiek, de supermarkten...
De lockdown in de eerste golf heeft laten zien welke sectoren onmisbaar zijn, en welke niet.
Zonder maatregelen waren er veel meer mensen gestorven omdat ze de zorg die ze nodig hadden gewoon niet hadden kunnen krijgen. En het is nog maar de vraag hoeveel van de noodzakelijke productie en logistiek zou blijven draaien.

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Eemis zei:

Als men het gewone leven nu gewoon zijn gang laat gaan : hoe zal men dan met de extreme overbelasting voor ziekenhuizen moeten omgaan.  Elke avond om 20:00 wat handjes klappen in de tuin ?

Als het terug warmer wordt lijkt me de ideale periode omdat er dan minder zieken zijn en minder last van virussen in het algemeen.

 

Corona patienten meer thuis behandelen met de juiste medicijnen (bloedverdunners en een bepaalde cortisone blijken belangrijk) zou ook een goeie stap zijn, de meeste gaan naar het ziekenhuis omdat ze bang zijn, niet omdat het noodzakelijk is. Als je erover nadenkt is dat ook logisch, de hoeveelheid virus die je binnen krijgt is belangrijk (viral load) en op de covid afdeling krijg je direct de volle lading.

 

We hebben nu al kerst en nieuwjaar gehad, de solden zijn volop bezig, winkels zijn open en de lagere scholen zijn nu ook al een tijdje open en we zien nog steeds geen stijging, zelfs met de nieuwe varianten in het land en in volle virus seizoen. Werken die lockdowns wel? Al die maatregelen worden gedaan zonder wetenschappelijke basis, eerder integendeel, de vorige 100 jaar tonen aan dat alles loslaten zorgt voor minder doden op het einde. Dit is niet het eerste nieuwe virus dat we meemaken, dat hebben we elke 5 a 10 jaar wel.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Bonte zei:

Als het terug warmer wordt lijkt me de ideale periode omdat er dan minder zieken zijn en minder last van virussen in het algemeen.

 

Een positief effect van een warmere periode op Covid-19 is er niet. Op griep wel, daarom was hetzelfde effect met corona verwacht, maar dat was dus een tegenvaller.

Het lagere aantal besmettingen, zieken en doden midden 2020 was het gevolg van de eerdere lockdown.

Link naar reactie

Degene die naar het ziekenhuis gaan zijn degene die in ademnood verkeren en continue gemonitored moeten worden. De rest blijft gewoon thuis. Ze pakken die echt niet binnen als het niet nodig is. Ik ken er ondertussen een paar in mijn omgeving die thuis zijn uitgeziekt en, hoewel ze een week lang amper hun bed uit konden, toch voldoende saturatie bleven houden. Een nicht van mij had minder geluk en lag enkele weken in het ziekenhuis, biddend dat ze niet verplaatst moest worden naar intensieve. Zij kijkt nu aan tegen maandenlang revalideren.

 

Beter weer zal inderdaad helpen, als de ramen weer open gaan in de huizen en bedrijven en de mensen meer buiten komen.

En ja, de lockdowns werken. We hebben elke keer de cijfers zien dalen en sinds de tweede golf zijn er eigenlijk nog geen versoepelingen geweest. De scholen werken al sinds voor de kerstvakantie in een soort part-time regime, 12-plussers hebben al maanden niet meer naar de scouts, sportclubs, ... mogen gaan.

De kaart van Sciensano wordt bleker en bleker (dalende cijfers in bijna alle gemeenten wil dat zeggen) en als dit zich blijft doorzetten volgt de daling van de druk op de ziekenhuizen vanzelf. Dan kunnen we terug beginnen lossen als ook de vaccins meer en meer verdeeld geraken.

 

Als loslaten minder doden betekent op het eind, Bonte, moet je je geschiedenisboeken er nog eens bijhalen. Vergeleken met de Spaanse Griep zitten we nog maar aan 5% van het minimum vermoedelijke aantal doden.

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Bonte zei:

We hebben nu al kerst en nieuwjaar gehad, de solden zijn volop bezig, winkels zijn open en de lagere scholen zijn nu ook al een tijdje open en we zien nog steeds geen stijging, zelfs met de nieuwe varianten in het land en in volle virus seizoen. Werken die lockdowns wel?

 

Absoluut. Ik denk dat je toch over het hoofd ziet dat de solden maar in mineur verliepen, dat ze zelfs tot half februari werden verlengd omdat winkels maar onverkochte stocks blijven hebben, dat er toch wel mensen zijn die zo verstandig zijn om niet naar het buitenland op reis te gaan, dat veel winkels ontsmettingsproducten aan de ingang hebben, dat familiebijeenkomsten niet eens zijn toegelaten enz.

Er zijn wel enkele grote uitbraken, dat klopt, maar de coronacijfers gelden voor heel België. Dus een plaatselijke sterke stijging kan worden teniet gedaan door een algemene geringe daling.

Dat is ook de reden dat bij wetenschappelijk onderzoek het kardinaalgetal van de onderzochte verzameling groot genoeg moet zijn, omdat bij kleine kardinaalgetallen het relatieve effect van één of twee gevallen erg groot kan zijn.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tanuki zei:

Dan krijg je eerst dit:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/21/pakkende-getuigenissen-uit-britse-ziekenhuizen/
 

en vervolgens dit:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/05/ecuador-excuses-overheid-voor-lijken-op-straat/
 

en niet alleen in verre landen, maar ook hier.

Alle economische drama's ten spijt, zonder de maatregelen had onze economie ook kapot gegaan. Of wat denk je dat er gebeurt als de helft van de werknemers niet komt opdagen in de haven? De logistiek, de supermarkten...
De lockdown in de eerste golf heeft laten zien welke sectoren onmisbaar zijn, en welke niet.
Zonder maatregelen waren er veel meer mensen gestorven omdat ze de zorg die ze nodig hadden gewoon niet hadden kunnen krijgen. En het is nog maar de vraag hoeveel van de noodzakelijke productie en logistiek zou blijven draaien.

Allemaal afhankelijk hoe bang je de mensen maakt, het dodenaantal is momenteel ongeveer 2x een stevige griep, dat is veel maar niet extreem. Om de paar jaar gaan ziekenhuizen ook in lockdown vanwege de griep, het gaat 'm puur over perceptie en bangmakerij.

 

In m'n tankstation zijn veel truckers en als er een groep is die zich van niets aantrekt zijn het deze wel, de haven zal wel van hetzelfde zijn want die zijn ook blijven doorwerken. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Bonte zei:

de haven zal wel van hetzelfde zijn want die zijn ook blijven doorwerken. 

Wij zitten al meer dan een half jaar met mondmaskers aan door te werken ja. Op minimumbezetting, de dagmensen zoveel mogelijk thuis, ontsmettingsmiddelen worden met bidons tegelijk aangeleverd... Jobs worden continue geëvalueerd op noodzakelijkheid als er teveel mensen tegelijk aan moeten werken.

We hadden het geluk (?) dat onze shutdown net voor de tweede golf gepland en beëindigd was, anders hadden we die moeten uitstellen.

 

De haven is een essentiële sector wegens de logistiek, de chemie waar ik werk wegens de aanmaak van grondstoffen voor letterlijk alles. Wat ik maak lijkt in eerste instantie niet essentiëel: textiel is niet levensnoodzakelijk, maar je vindt het ook terug in mondmaskers en apparatuur... Waar trek je de grens?

Om nog maar te zwijgen over het feit dat wij, de haven in zijn geheel, de bulk van de rijkdom in Vlaanderen creëren en/of transporteren.

Ik weet niet hoe het bij POA zit, maar op ons bedrijf zijn er relatief weinig besmettingen geteld. Op mijn plant zijn er een paar in quarantaine moeten gaan. Op één na allemaal besmet door hun vrouw die ofwel in een ziekenhuis, ofwel in een rusthuis werken. Er werken op de plant een 120-tal mensen waarvan 66 in shift. Geen enkele besmetting is daar doorgegeven.

 

De grootste problemen hebben we met Oostblokkers: contractoren en truckers lijken soms in een andere wereld te leven. Die worden continue aangesproken, enkele hebben al een vermaning gehad. We houden ze dan ook zoveel mogelijk op afstand om het uit de controlekamer te houden.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Bonte zei:

Allemaal afhankelijk hoe bang je de mensen maakt, het dodenaantal is momenteel ongeveer 2x een stevige griep, dat is veel maar niet extreem.

Maar zelfs voor een stevige griep is er nog nooit een lockdown geweest waarbij in scholen maar halftijds wordt lesgegeven, tientallen winkels worden gesloten, bioscopen, theaters en concertzalen worden gesloten, stripbeurzen worden afgelast, familiebezoeken worden beperkt.

En ondanks dat het leven met een stevige griep gewoon doorgaat, halen ze nog maar de helft van het huidige aantal doden.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

 

Ik spreek me niet uit over het aantal doden, maar wat het niet kunnen bolwerken door de Britse ziekenhuizen betreft, dat probleem hadden ze ook al in 2018, zonder corona.

 

Daily Mail 6 januari 2018 front-page: Now the NHS tells us: Don't get ill.

 

Many A&E units have been severely overcrowded in recent days, with patients lying in corridors and ambulances queuing outside.

‘Hospitals have already been forced to cancel tens of thousands of operations and NHS chiefs fear things will only get worse… On Tuesday, hospitals were ordered to cancel up to 55,000 non-urgent operations and put patients in mixed-sex wards to create more room.

 

https://www.thepaperboy.com/uk/daily-mail/front-pages-today.cfm?frontpage=52829

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Mask zei:

 

Ik spreek me niet uit over het aantal doden, maar wat het niet kunnen bolwerken door de Britse ziekenhuizen betreft, dat probleem hadden ze ook al in 2018, zonder corona.

Irrelevant. Wij hebben daar twee keer niet ver vandaan gezeten. Een week langer talmen en we zaten er voorbij.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Mask zei:

Jeetje, wat een pretentie.

Dat heeft niets met pretentie te maken. I did my own research. Op school, met vergaarde kennis, en met wat experts ter zake daarover te zeggen hebben. Dat men de stap van dierentesten heeft overgeslagen... Wat maakt dat nu uit?

En dat ik lach met je bewering over onzuiverheden... Man, waar zit de logica? Elk medicijn wordt verdund verdeeld. Is het je nog nooit opgevallen dat Dafalgan 500 en 1000 even groot zijn? Is de ene dan zuiverder dan de andere?

Op mij komt dit over alsof je persé iets negatiefs wil vinden in alles wat over de vaccins gezegd is geweest, zodat je er toch maar geen moet halen.

Probeer liever eens te weerleggen wat ik schrijf. Dat het wél relevant is of er op dieren wordt getest, of dat de UK minder bedden heeft in de ziekenhuizen. In plaats van iemand van pretentie te beschuldigen omdat die je beweringen weerlegt.

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Irrelevant. Wij hebben daar twee keer niet ver vandaan gezeten. Een week langer talmen en we zaten er voorbij.

Ik vind dat ze begin 2020 al een week te lang getalmd hebben om de 1e lockdown uit te roepen. De poltici durfen niet genoeg zware maatregelen te nemen.

 

Ondertussen wordt verwacht dat de VS meer dan een half miljoen doden zal tellen.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tanuki zei:

Op mij komt dit over alsof je persé iets negatiefs wil vinden in alles wat over de vaccins gezegd is geweest, zodat je er toch maar geen moet halen.

Sommigen reageren inderdaad zo op alle beweringen over covid-19, corona en de cijfers in verband ermee. Het is zogezegd nooit waar wat je zegt.

 

In NL zijn er enkele gemeenten waar anti-vaxxers erg sterk staan, en die hun kinderen niet willen inenten tegen kinderziekten. Daar krijgen ze dan ook af en toe een epidemietje waardoor de kinderen een goeie week ziek zijn.

Link naar reactie

Manaus: Brazil's city on the Amazon river buckles under second Covid wave

Manaus: Brazil's city on the Amazon river buckles under second Covid wave

Brazilian scientists are working hard to understand the new variant that was found in the Amazon. At the same time, doctors in the rainforest’s biggest city Manaus are struggling to control rising numbers of deaths from Covid-19 and soaring cases, as the country goes through a devastating second wave.

Brazil has started vaccinating people, but with a collapsed health system in the Amazon, the light at the end of the tunnel feels a very long way away. BBC South America correspondent Katy Watson reports.

 

zie https://www.bbc.com/news/av/world-latin-america-55757085

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Yncke zei:

De stad werd compleet afgesloten van de buitenwereld en hadden maar 2 slachtoffers in die periode volgens de oude kranten, de bewoners werden daar toch redelijk zot en enkele maanden later in 1919 ging de stad terug open waardoor ze alsnog de Spaanse griep binnen kregen. Een eiland kun je nog afsluiten maar ooit moet je terug open gaan, hoe dan ook.

 

https://www.gjsentinel.com/news/western_colorado/gunnison-quarantine-likely-slowed-spread-of-1918-virus/article_1b4db26e-6a43-11ea-ab84-8f8ed8c8898a.html

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...