Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

Nu het nieuws wordt beheerst door het coronavirus, en misschien voor langere tijd, leek het me een goed idee er een topic over te starten. Hier kan je je angsten, frustraties en verwensingen, en misschien positieve spanning en adrenaline over het onderwerp kwijt. Omdat stripliefhebbers ook maar mensen zijn! 

Link naar reactie

OK- Een cross-post dan. :)

 

Ik krijg het serieus op mijn heupen van die corona-ontkenners.  For real?  Nog steeds?  Met de huidige cijfers?  C'mon.

Denk aan de ouderen en (zwaar en mild) zwakkeren van alle leeftijden in de maatschappij.  Neem uw verantwoordelijkheid.  Doe wat moet.  Nu.  Niet wanneer het te laat is.  Want eigenlijk is het al te laat.  Binnen twee weken zitten we met cijfers waarvan een groot deel nu nog staat te schreeuwen dat het onwaarschijnlijk is.  Er voor zorgen dat de verspreiding zo beperkt mogelijk blijft is niet hetzelfde als panikeren en is al zeker niet onnodig.  "Overdreven" maatregelen zijn er om dat moment in de toekomst waarop ze helaas alles behalve "overdreven" bleken te zijn, te voorkomen.  

De énige reden waarom dit wereldwijd in deze mate uitgebroken is, is omwille van de laksheid en ongepaste afwachtende houding op alle niveau's, van de hoogste in rang tot de doorsnee man op de straat.  Verantwoordelijkheid doorschuiven, daar zijn we allemaal goed in.  De massa heeft ook iets te veel last van het "ver van mijn bed" syndroom.  Enkel als het (te) dichtbij komt of persoonlijk raakt, gaat het lampje branden. 

Ook in mijn vriendenkring (uit de buurt) zijn nog steeds non-believers die "niet bang zijn voor dat griepje".   Stoer.  Bang zijn hoeft in geen geval.  Slim zijn wel.  Vandaag zijn ambulances af en aan gereden in het rusthuis pal tegenover mijn voordeur. Hulpverleners met maskers op. Ze hebben prijs.  Het ís er hoor.  Wake up.

Eén ding is zeker.  Als er zich ooit een 28 Days Later scenario voor doet, zijn we er allemaal aan.  Dat heeft de mensheid in de afgelopen weken wel bewezen.

 

Eigenlijk ben ik eerder ongerust over de nasleep.  Dit gaat op tal van vlakken grote gevolgen hebben na verloop van tijd, een kettingreactie aan gebeurtenissen die -denk ik- vooral economisch gaan doorwegen.  Met de verdraagzaamheid en meelevendheid die vandaag de dag overheerst in de wereld?  Ik wil niet doemdenken, maar heb weinig vertrouwen in de mensheid.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Quote

HK en Singapore herpakken zich al. Mensen dragen mondmaskers en blijven thuis tot de besmettingsgraad daalt. Men vindt ginds ook dat de Europese overheden crimineel bezig zijn door de ernst af te zwakken en verkeerde info door te sturen.



Ze moeten daar natuurlijk vooral niet te veel vinden van beslissingen elders en het hand boven eigen hoofd houden.  Analyseren wat in eigen gebied allemaal fout gelopen is en daaruit leren, om in de toekomst anders te kunnen handelen.  Als iedereen dat nu eens zou doen?  Ah, wat ben ik toch naïef.

 

Trump, nog zo'n clown.  Die staat nu, op het moment dat hij onder aanhoudende druk zijn kar volledig keert, met de vinger naar Europa te wijzen.  Diezelfde Trump die eerst weken lang staat te schreeuwen dat er geen enkele reden is om ons zorgen over te maken en het allemaal bangmakerij van de democraten is, die hun lachwekkende maatregelen maar beter steken waar de zon niet schijnt.  Een hoax zelfs!  Maar anderzijds toen wel al stelde dat het een reden is waarom die muur zeker zo snel mogelijk af moet, al die zieke Mexicanen.  Er waren daar amper besmettingen toen in de US al duidelijk was dat een probleem ontstond.  En bij die eerste toespraak waarin hij het dan toch begon te herkennen, had hij het alleen over het beschermen van de Amerikaanse economie, nul menselijkheid.  Geen woord over slachtoffers of dergelijke.  Het is toch een pateeke hé.

 

We gaan nu het voorspelbare gedoe krijgen waarbij iederéén naar iederéén staat te wijzen.  Om binnen enkele jaren, bij herhaling, uiteindelijk allemaal opnieuw dezelfde fouten te maken.  Dat het geheel zich van begin af aan exact afspeelde zoals je dat in de meeste filmscenario's ziet, namelijk dat een regering alles probeert stil te zwijgen en in te dekken (en daarvoor wel erg ver gaat) en zo de hele wereld in gevaar brengt, vond ik nog 't strafst van al.

We learned nothing.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
22 minutes ago, esteban² said:



 namelijk dat een regering alles probeert stil te zwijgen en in te dekken (en daarvoor wel erg ver gaat) en zo de hele wereld in gevaar brengt, vond ik nog 't strafst van al.

We learned nothing.

Waarom denk je dat ik altijd een negatieve houding aannneem als het gaat over de overheid? Voor sommigen een bron van vermaak. Maar uiteindelijk wanneer er problematische situaties ontstaan dan is het individu altijd wel de pineut.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Waarom denk je dat ik altijd een negatieve houding aannneem als het gaat over de overheid? Voor sommigen een bron van vermaak. Maar uiteindelijk wanneer er problematische situaties ontstaan dan is het individu altijd wel de pineut.

Spam het hier aub niet vol, we hebben het ondertussen allemaal al 100 keer gehoord.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Waarom denk je dat ik altijd een negatieve houding aannneem als het gaat over de overheid? Voor sommigen een bron van vermaak. Maar uiteindelijk wanneer er problematische situaties ontstaan dan is het individu altijd wel de pineut.

Je hebt geen ongelijk.

Wat de bron van vermaak betreft, ik denk dat het vooral de aanhoudende hoeveelheid posts daaromtrent is waar sommigen al eens over zagen, niet áltijd de inhoud op zich.  Enfin, dénk ik hé, dénk ik. :) 

 

Edit: Bonte gaf net de bevestiging. ;) 

 

Wat films betreft, denk ik dat Contagion (2011) het dichtst bij komt.  De meest realistische, dat in ieder geval.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Vandaag was het al wat drukker in de Colruyt maar ik vrees dat er nu redelijk wat gehamsterd zal worden de eerste week omdat heel de bevolking in paniek-modus zal zitten, al moet ik zeggen dat alles goed werd aangevuld. Als ze de magazijnen leeg halen en de rekken goed vullen zal dat wel goed komen.

 

Goed dat verse groenten niet gehamsterd kunnen worden, dan gaan we hier iets vegetarischer eten. :) 

Link naar reactie
13 hours ago, esteban² said:

Ik krijg het serieus op mijn heupen van die corona-ontkenners.  For real?  Nog steeds?  Met de huidige cijfers?  C'mon.

 

Ik beschouw mezelf niet als een corona ontkenner, maar als je het over de huidige cijfers hebt kun je toch niet over de feiten heen stappen:

 

Tijdens de griepepidemie van 2017/2018 was er in Nederland alleen over een periode van 18 weken een oversterfte van 9.440

Sterftecijfer van Coronavirus wereldwijd  tot nu toe over een periode van ~15 weken  bedraagt 4.728

 

Ik heb geen medische kennis, maar cijfers zijn cijfers. En afgaande op de cijfers zou je toch kunnen denken dat de huidige maatregelen misschien toch wel een beetje overdreven zijn. Tenzij men ons inderdaad niet alles vertelt. De enige verklaring  voor deze paniekreactie die we kunnen trekken met de huidige informatie is dat men echt bang is dat de klinieken niet kunnen gaan volgen, maar als ze dat al niet kunnen bij deze cijfers, dan hou ik toch mijn hart vast voor wanneer er eens echt een heel serieuze bedreiging is.

 

Het wordt afwachten met welke blijvende maatregelen we gaan zitten na dit corona virus.

Cash is alvast een grote slechterik. Zoveel mogelijk elektronisch betalen is de boodschap. Dat we bij elektronisch betalen allemaal met onze vingers op dezelfde toetsen zitten te duwen, dat kan dan blijkbaar weer geen kwaad.

Link naar reactie

Hetgeen ik van een dokter van UZ Gent gehoord heb is dat ze bang zijn voor een overcapaciteit, te weinig bedden in intensieve, te weinig beademingsmachines. De poging is nu om die piek uit te rekken zodat ze iedereen zo goed mogelijk kunnen helpen.

 

In Italië hebben ze nog veel minder bedden en daar doen ze momenteel aan oorlogs triage, die helpen we, die mag nu al dood gaan. Moet heel hard zijn voor het medisch personeel daar.

 

Al blijf ik het vreemd vinden dat ze dat wel lukt in een slecht griep jaar, als de vaccins eens niet helpen, en dat dit nu zo'n ramp is opeens. De logica klopt niet en daarom is er algemeen zoveel ongeloof denk ik.

Link naar reactie
2 hours ago, Bonte said:

Hetgeen ik van een dokter van UZ Gent gehoord heb is dat ze bang zijn voor een overcapaciteit, te weinig bedden in intensieve, te weinig beademingsmachines. De poging is nu om die piek uit te rekken zodat ze iedereen zo goed mogelijk kunnen helpen.

 

In Italië hebben ze nog veel minder bedden en daar doen ze momenteel aan oorlogs triage, die helpen we, die mag nu al dood gaan. Moet heel hard zijn voor het medisch personeel daar.

 

Al blijf ik het vreemd vinden dat ze dat wel lukt in een slecht griep jaar, als de vaccins eens niet helpen, en dat dit nu zo'n ramp is opeens. De logica klopt niet en daarom is er algemeen zoveel ongeloof denk ik.

Wij kennen niet alle cijfers in detail.

Het mortaliteitspercentage van griep kan hoger zijn dan van covid-19, maar de besmettingsgraad van griep kan veel lager zijn dan van covid-19. In dat geval loop je gewoon meer risico dat covid-19 de ziekenbedden overspoelt. Ziek is nu eenmaal ziek. In Nederland is dat nu al het geval.

Link naar reactie

Probleem met dit virus is dat er geen vaccins zijn, en dat men (nog) niet weet hoe je dit moet behandelen. Van de klassieke griep weten we dat allemaal wel. Covid-19 is van de corona-stam, en is in feite een vorm van SARS waar Azië enkele jaren geleden zo hard mee te stellen had. De SARS indertijd had een veel hogere mortaliteit, en dat is volgens mij de reden waarom wetenschappers er nu zo'n schrik van hebben. Komt daarbij dat China lange tijd ontkende dat er een probleem was, tot en met het oppakken en (toevallig) overlijden van de klokkenluider toe...

 

In Europa zou veel kunnen voorkomen worden moesten we eindelijk eens de gangbare regels van hygiëne beginnen toepassen. Die zogenaamd belachelijke regeltjes die al uittentreuren zijn herhaald in alle media: handen wassen, contactoppervlakken reinigen, ... In Japan zie je dat wie ziek is, probeert om anderen niet te besmetten middels handschoenen, mondmaskers en meer, hier vertrekken we van de omgekeerde logica: wie ziek is, loopt vrolijk (nu ja) zijn snot rond te strooien, en de gezonde mens maar keutert eens in zijn neus net na het hanteren van een deurklink.

 

Hoe meer redelijkheid men probeert te leggen in de officiële communicatie, hoe meer de mensen achterdochtig worden. Politici reageren daar dan op door maatregelen op te leggen die niet altijd op evenveel logica gestoeld zijn, maar wel lijken op wat de mensen willen horen. Gevolg: de mensen slaan in paniek en hamsteren de meest onnozele dingen, vooral omdat diezelfde politici benadrukken dat dat absoluut nodig is.

Bijkomend gevolg: ik ga, zoals altijd na de laatste nachtshift, 's middags naar de winkel. Meestal maak ik dan iets eenvoudig 's avonds omdat ik geen zin heb om veel te koken... het zal vanavond geen spaghetti worden, dat kan ik je al vertellen.

 

Urbanus zong het al in 1974: Helemaal om zeep en het laatste oordeel kan niet ver meer zijn

Link naar reactie
11 minuten geleden, Peter Motte zei:

De eerste dode in China was een dokter, als ik me niet vergis.

Dat klopt niet helemaal. Maar de dokter die de kat de bel aanbond en in China luidop zei dat er een probleem was, is wel plots verdwenen en volgens officiële media "zelf ziek geworden en bezweken aan het virus"

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Mask said:

 

 

 

Het wordt afwachten met welke blijvende maatregelen we gaan zitten na dit corona virus.

Cash is alvast een grote slechterik. Zoveel mogelijk elektronisch betalen is de boodschap. Dat we bij elektronisch betalen allemaal met onze vingers op dezelfde toetsen zitten te duwen, dat kan dan blijkbaar weer geen kwaad.

Ideaal momnt om alles van cash te verbieden. En dan komt er nog de ineenstorting van het financieel systeem. Zij die cash bij de hand hebben zullen de gelukkigen zijn.

Besmettingen via cash is onzin. Zoals je zegt, met electronisch pinnen moet je ook contact maken met de toetsen. Je kan voor beide betaalmogelijkheden handschoenen en alcoholontsmetting gbruiken. Maar dat stond natuurlijk niet op het blaadje met FOD instructies dat hing aan de kassa van het Kruidvat toen ik daarstraks nog wat kleine boodschapjes deed.

Apenland.

Cash en BTC are king.

Link naar reactie

voor bedragen tot 25 euro kan je contactloos betalen bij een terminal. Je bankkaart  tegen de linkerkant richten, zonder pincode. Boven de 25 euro is het met je pincode.

 

https://www.bancontact.com/nl/particulier/contactloos-betalen

 

Met google pay app kan je met je smartphone betalen. 

 

https://pay.google.com/intl/nl_be/about/

 

Tevens laten vele handelaars Payconiq toe, betalen via je smartphone met de payconiq app. 

https://www.payconiq.be/

 

 

Mogelijkheden genoeg dus 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
Just now, Spiro said:

voor bedragen tot 25 euro kan je contactloos betalen bij een terminal. Je bankkaart  tegen de linkerkant richten, zonder pincode. Boven de 25 euro is het met je pincode.

 

https://www.bancontact.com/nl/particulier/contactloos-betalen

 

Met google pay app kan je met je smartphone betalen. 

 

https://pay.google.com/intl/nl_be/about/

 

Tevens laten vele handelaars Payconiq toe, betalen via je smartphone met de payconiq app. 

https://www.payconiq.be/

 

 

Mogelijkheden genoeg dus 

Er komt nog nieuwe regulatie wat betreft electronisch verkeer en vermogens op rekeningen. Ik ga daar nu niet op in anders wordt de moderatie weer kwaad en dat is nu niet mijn bedoeling.

Gezien de ECB ook toegang heeft tot ieders rekening en bank:

Not your keys: not your money.

Link naar reactie
8 minutes ago, Spiro said:

Mogelijkheden genoeg dus

Neen hoor. Geen van de mogelijkheden die jij opsomt gebruik ik, en ik ben ook geheel niet van plan ze nu wel te gebruiken en als het van mij afhangt ga ik ze nooit gebruiken.

Contactloos betalen en betalen zonder code heb ik afgezet voor mijn bankkaart en een smartphone heb ik niet.

 

Link naar reactie
16 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Mogelijke reden waarom Italië zo zwaar getroffen wordt:
[...]

 

Mogelijk ja, en ik denk ook (en dat geldt voor elk land hier in Europe): kapot bezuinigd de voorbije jaren en nu met de kleinste crisis met de handen in het haar zitten en grote paniek...

Link naar reactie
41 minuten geleden, Mask zei:

 

 en nu met de kleinste crisis met de handen in het haar zitten en grote paniek...

De laatste mensen die nog echt een crisis hebben meegemaakt, zitten nu in de rusthuizen zich af te vragen wanneer ze nog eens bezoek krijgen.

Sinds '45 heeft West-Europa geen échte crisis meer meegemaakt. Ook dit zou zo geen paniek mogen veroorzaken maar ja, rotverwend als we zijn...

Dit is de tijd van de influencers en trendwatchers. Alleen al het feit dat zo'n mensen bestaan zegt al genoeg. En dan zitten ze er nog eens allemaal naast ook, wij zijn met z'n allen de snowflake-generatie.

 

Mensen die in een speelgoedbootje een zee oversteken in de winter zien we liefst zo snel mogelijk teruggaan naar waar ze vandaan komen. Het feit dat ze zoiets doen doet ons niet beseffen dat waar ze vandaan komen de situatie misschien niet zo best is.

Maar één viruske en we sprinten met z'n allen naar de winkel om te vechten voor de laatste rol wc-papier en pak flessenwater. Flessenwater godbetert!

Link naar reactie

@Yncke gebeurt bij ons al op een eigen netwerk. Werd normaal vooral gebruikt voor internationale videoconferenties, maar nu ook binnen het bedrijfsterrein. Onze bazen zitten nu vooral thuis te "werken", enkel de blauwe boorden zoals wij wagen ons nog op het fabrieksterrein. We moeten wel, het duurt minstens drie dagen om de fabriek te stoppen en vreemd genoeg lopen we de laatste weken zelfs op een hogere last dan normaal. Dat is sinds 2008 niet vaak meer gebeurd. Van het "schoon verdiep" zien we dagelijks enkel nog 1 meestergast (normaal 3) en 1 bedrijfsleider (normaal veel te veel).

Link naar reactie
53 minutes ago, Spiro said:

Paniek? Welke paniek dan?

Bedoel je dat ironisch, of meen je dat?

 

Effe kort overzicht van de laatste uren:

 

Portugal kondigt noodtoestand af
Marokko sluit grenzen met Spaanse enclaves
Iraanse veiligheidstroepen moeten binnen de 24 uur alle straten leeg maken.
Oekraïne sluit grenzen voor buitenlanders
Spanje roept noodtoestand uit.
EU heeft richtlijnen voor medische screenings aan grenzen klaar.
Duitse politie voert grenscontroles in.
Amerika gaat nationale noodtoestand uitroepen

 

M.a.w. grenzen gaan langzamerhand dicht en overal wordt noodtoestand uitgeroepen.

Ik heb nog nooit hier bij ons zoveel gevechtsvliegtuigen 's nachts horen over vliegen als deze week.

 

Ik noem dat lichte paniek. Ofwel voorbereiding op iets heel serieus wat we nog niet weten...

Link naar reactie

@Mask

Née, er beginnen maatregelen te komen om het virus in te dijken en ieder land heeft zijn eigen methode om er mee om te gaan. Als een land te weinig doet dan krijgen ze het deksel op de neus als het verkeerd loopt. Als ze doortastend zijn dan zijn ze in "paniek". Ik begrijp die logica niet. 

 

Link naar reactie

Mijn dochter zit in spanje, stage vlakbij Malaga.

Heb haar vandaag gesproken en er werd haar verzocht 2 weken thuis te werken(in haar appartement daar).

Ze liet vandaag wat foto's zien van lege schappen in de supermarkt.

Maar ze heeft eten en de vriezer ligt vol.

Vermoeden is dat veel mensen de steden ontvluchten naar hun 2e huis.

Ze is absoluut niet in paniek en ziet het wel aan.

Lijkt me prima als meer mensen dat zouden doen.

Er worden richtlijnen uitgegeven (niet de dicht bij elkaar, als je symptonen vertoont blijf dan thuis etc.).

Ik denk dat als je je gezond verstand gebruikt je e.e.a. kunt voorkomen.

en verder is het toch koffiedik kijken.

Bij ons op het werk zitten we er nog

Thuiswerken kan , maar is gewoon niet practisch.

Ik kijk het gewoon aan en mochten er dingen veranderen dan zie ik het vanzelf.

 

Link naar reactie

@Spiro

Je kan gelijk hebben. Maar ik zie het een beetje anders. Ik denk dat men er nog altijd rekening mee houdt dat dat virus ook wel eens gefabriceerd zou kunnen zijn en dat men de mogelijkheid dat het om biologische oorlogsvoering zou kunnen gaan niet voor 100% kan uitsluiten. We hebben een virus dat wegheeft van SARS, maar ook eigenschappen vertoont die vergelijkbaar zijn met HIV en Ebola. Er zit dus van alles een beetje in.

Zelfs als dat niet het geval zou zijn en het om een geheel natuurlijk fenomeen gaat, kan het feit dat enkele grote partijen mekaar toch niet geheel  vertrouwen en niet weten wat ze moeten denken van mekaar grote gevolgen hebben. De Chinezen wijzen (of wezen) naar de Amerikanen, De Amerikanen vertrouwen de Chinezen niet, en wij hier in Europa vertrouwen geen van beiden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Griekenland is in oorlog met Turkije. Terreur-aanslagen komen er ook nog eens bij. Corona triggert ook bankencrisis. Wij gaan door een bottleneck.
Naast de economische mogelijke meltdown, is dat viruske niet zo onschadelijk als men wil laten geloven. Het brengt ook onherstelbare orgaanschade toe, vooral bij mensen die al een verzwakte gezondheid hebben, indien ze 'genezen' van corona. Maar daar horen we Van Ranst dan weer niet over.
 

Link naar reactie
17 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Griekenland is in oorlog met Turkije. Terreur-aanslagen komen er ook nog eens bij. Corona triggert ook bankencrisis. Wij gaan door een bottleneck.

En dan vergeet je nog Saudi-Arabië die de oliemarkt zit te ontwrichten. We zitten midden in een perfecte storm.

Link naar reactie
22 uren geleden, esteban² zei:

Denk aan de ouderen en (zwaar en mild) zwakkeren van alle leeftijden in de maatschappij.  Neem uw verantwoordelijkheid.  Doe wat moet.  Nu.  Niet wanneer het te laat is.  Want eigenlijk is het al te laat.  Binnen twee weken zitten we met cijfers waarvan een groot deel nu nog staat te schreeuwen dat het onwaarschijnlijk is.  Er voor zorgen dat de verspreiding zo beperkt mogelijk blijft is niet hetzelfde als panikeren en is al zeker niet onnodig.  "Overdreven" maatregelen zijn er om dat moment in de toekomst waarop ze helaas alles behalve "overdreven" bleken te zijn, te voorkomen.  

Als je gezond bent dan heb je hier niet veel van te vrezen. Je moet vooral uit aandacht voor de ouderen en chronisch zieken goed opletten. Daarom moest ik vandaag ook zo lachen toen ik zag hoe iedereen zonder enige vorm van bescherming de supermarkten bestormde. 

 

6 uren geleden, Tanuki zei:

n Japan zie je dat wie ziek is, probeert om anderen niet te besmetten middels handschoenen, mondmaskers en meer, hier vertrekken we van de omgekeerde logica: wie ziek is, loopt vrolijk (nu ja) zijn snot rond te strooien, en de gezonde mens maar keutert eens in zijn neus net na het hanteren van een deurklink.

Japan is dan ook een collectivistische samenleving. Het zit bij hen ingebakken dat je rekening houd met het belang van iedereen. Onze bedrading is hier niet op ingesteld. Eerst ik en dan de rest. 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...