Yncke Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Dit is een pagina uit de "The Firelight Isle". Het is een strip die gedrukt wordt in oblong, en die in portrait gelezen wordt. Wat een heel andere leeservaring oplevert, die de auteur ten zeerste benut. In de scene die aan deze pagina vooraf gaat, heeft de jongeman in het groen aan de vriendin van zijn jeugd in het rood verteld dat hij wil proberen in te treden in de religieuze orde die hun bestaan beheerst. Wat betekent dat als hij daarin slaagt, hij haar nooit meer zal kunnen zien. De sterren vormen een belangrijk element in deze religie. In deze pagina wordt hun gesprek onderbroken door de oproepen voor het ochtendgebed, en helpt het geluidseffect om je oog van die sterren naar het afscheid te leiden. Yncke B Hermann, Jeremiah 9, De winter van een clown: Vittorio yncke.be Link to comment
Ron P Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Toen ik rustig naar onder scrolde dacht ik eerst bij A wat is dat? Al dat zwart met gewoon een paar bogen. Maar toen zag ik het gehele plaatje. . Duidelijk A dus. Link to comment
Vittorio Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Ik besef nu pas dat Winter van een Clown al bijna veertig jaar oud is. 1983, vijf jaar na het net zo ijzige De Narrenhaven (Bernard Prince). Het openingsplaatje zet meteen de sfeer van het album neer, de koude is een van de hoofdpersonages. Voor de inkleuring van Fraymond blijf ik een enorme zwak hebben. Link to comment
Rik Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Moeilijke keuze maar toch voor B gekozen. Ik vind A teveel op een bidprentje lijken. Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yncke Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 Dan toch wel voorzien voor een heel groot gebed: yncke.be Link to comment
Rik Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 42 minuten geleden, Yncke zei: Dan toch wel voorzien voor een heel groot gebed: Maradonna??? Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Bart 01 Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Ik ga voor de sfeer van B. Link to comment
TDPB Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Moeilijke keuze. B heeft wat storende elementen. En moest me niet verteld zijn dat die bogen in A een geluidseffect was, dan had ik dat niet door. Link to comment
TDPB Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 6 uren geleden, Tweetie zei: Raymond en Hermann. Fraymond is zijn professionele naam. Link to comment
Tanuki Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Uiteindelijk A gekozen, maar van geen van beiden word ik warm. Zonder dat geluidseffect (?) had A mooier geweest. Link to comment
Lichtman Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Hm, weer geen makkelijke keuze. B vind ik helemaal niet mis, maar 't gebruik van de paginastand bij A geeft een meerwaarde, vind ik. De ruimtelijkheid wordt door de bogen extra in de verf gezet, schoon effect. 't Geeft goesting om de reeks eens te lezen. Link to comment
Waldorf Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Als dit toernooi ons iets leert, dan wel dat Hermann de meester van de landschappen is. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
TDPB Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 En van stilte-prentjes. Ik ken tekenaars die persé in ieder prentje een tekstballon willen zetten, terwijl er zoveel kracht kan uitgaan van een prentje waarin niets gezegd wordt. Hermann is een van de weinige tekenaars die weet hoe sterk een prent of een volledige pagina zonder tekst kan zijn (allez ja, weinige, er zijn er natuurlijk nog. En zeker in de mangawereld zie ik dat vaak, maar meestal niet zo effectief). Eventjes een close-up van een tak inlassen? Waarom niet. Een uitdovend vuur? Doe maar. Twee personages die als nietige wezens door een groots, desolaat landschap trekken. Zegt meer dan een hele pagina tekst. Link to comment
Recommended Posts