Ga naar inhoud

Manga Met ''volwassen Verhaal'', Help! Tips?


Yncke

Recommended Posts

On 5/2/2016 at 9:23 PM, Paul_NL said:

Als beginnend manga liefhebber heb ik reeds enkele titels aangeschaft en mij iets meer verdiept in de verschillende genres.

Shonen, ben ik achter, heb ik iets minder mee (dragonball heb ik compleet wegens jeugdsentiment) maar series als Death Note met veel actie (en in mijn ogen) minder verhaal, sprak me minder aan.

Seinen dan, vooral heel veel sci-fi vond ik (een genre wat ik zeer waardeer) maar voor mijn gevoel, en ik weet dat dit niet klopt, is er niet veel meer dan sci-fi wat een volwassen verhaal vertelt.

Ik zoek dus Manga met een sterk verhaal, voor een ouder publiek.

 

Monster heb ik inmiddels besteld, Kurosagi Corpse Delivery twijfel ik nog over..maar er zitten hier vast mensen die mij meer tips kunnen geven..hoop ik ;)

 

Inmiddels in mijn bezit:

 

Dragonball (compleet)

I am a Hero

Monster - Perfect Edition

Uzumaki

A Chinese Life

Tekkonkinkreet

Message to Adolf

Ayako

MW

A Zoo in Winter

Nausicaa (twijfel om aan te kopen)

Kurosagi Corpse Delivery Service (twijfel om aan te kopen)

 

Niet gekocht (en de reden ervoor)

 

Death Note (veel actie, weinig verhaal)

Planetes (enkel korte verhalen in 1 universum maar weinig tot niets overkoepelend)

Attack on Titan (zelfde reden als Death Note)

Berserk (zelfde reden als Death Note)

One Piece (zelfde reden als Death Note)

Naruto (zelfde reden als Death Note)

 

Ik hoop dat het jullie een idee geeft van mijn voorkeur en ik hoor heel graag tips.

Ik las uiteraard ook over Akira, maar dat wordt toch ook weer gelabeld als shonen en Ghost in the Shell.

 

Fullmetal Alchemist! Yzersterk zorgvuldig uitgesponnen verhaal met heel rijke karakters.

(Disclaimer: ik ken niet veel van die mangalabels.)

Link naar reactie

Een andere aan te raden reeks met ook wat culturele achtergrond van centraal Azië is Bride Stories

Da's inderdaad een goede reeks, maar een echt doorlopend verhaal zit daar toch niet in, naar mijn mening. Eerder een rode draad. Voor een historische achtergrond met een doorlopend verhaal denk ik vlugger aan Historie, maar dat is eerder gewoon een interessant verhaal dan een sterk verhaal.

 

Which reminds me: Parasyte is volgens mij ook een aanrader die als geheel een sterk verhaal vormt.

Link naar reactie

Ik zou wegblijven van iets als Fullmetal Alchemist als ik je niet-lijstje bekijk.

 

Bride Stories is inderdaad niet echt het doorlopende verhaal dat Paul lijkt te zoeken… Maar je hebt in het historische segment wel een breed aanbod. Historié werd reeds vernoemd maar je hebt ook iets als Cesare of Thermae Romae bijvoorbeeld. Maar Thermae Romae zou je ook kunnen beschouwen als een opeenvolging van korte stukken met als enige link het hoofdpersonage die z'n hoofd stoot in een thermen...

 

Ik zie in je lijstje titels waar je dieper kan gaan graven in het oeuvre van de auteurs (als je Tekkonkinkreet goed vond zal je de rest van Matsumoto’s oeuvre ook appreciëren), hetzelfde geldt voor Tezuka en Taniguchi.

 

Qua scifi is er Space Brothers… Dat is één lang uitgesponnen verhaal. Het voelt shonen-esque aan qua opbouw maar wel dieper qua verhaal en thematiek. Er zit wel een dosis typisch Japanse humor in. Maar als je Dragonball gelezen hebt zal je daar wel in kunnen meegaan.

 

Probleem is dat je in het Engels lijkt te lezen en ik weet helemaal niet wat er op die markt allemaal beschikbaar is qua titels. Iets als Ki-Itchi zal je ook wel appreciëren, maar geen idee of dat uitgegeven is in het Engels.

Link naar reactie

Een paar kortere manga, waarmee je de smaak zeker te pakken zal krijgen:

 

nausicaa is sowieso ook een no-brainer. Als je Ghibli films goed vindt is dit een instant hit. Geen makkelijk verhaal, maar steeds erg begrijpbaar en in 7 delen afgerond. Iets om je tanden in te zetten.

 

om Vinland saga kan je nauwelijks heen, als je het over hedendaagse manga hebt, dit heeft echt alles. 7 dikke delen in het engels vertaald totnogtoe, met daarin de eerste 2 grote arcs.

 

No longer human is een donker drieluik dat je eens gelezen moet hebben.

 

The flowers of evil, 11 delen, over de duistere kant in ons allemaal, heb ik haast blind gekocht, maar ik was hier totaal weg van.

Link naar reactie

Akira was trouwens mijn eerste manga, destijds in vertaling bij Glenat. Ik vond het toen wel goed, maar pas als ik daarna nog veel meer manga gelezen had, begreep ik het ten volle.

 

Verslaafd aan manga werd ik door Berserk. De eerste arc, over the band van the hawk, de eerste 13 delen ofzo, is misschien nog steeds het beste in mangaland. :)

Link naar reactie

Planetes is het verhaal van een groep mensen die vuilnis uit de ruimte opruimen mer heel veel plaats voor karakterontwikkeling. Maakt dat een goed verhaal? Ik vind van wel, maar als je actie en coole ruimtegevechten zoekt, heb je de verkeerde reeks vast. Maar ik, ik hou wel van onderkoelde sf als solaris of 2001 ofzo...

 

 

En berserk is geweldadig, zeer zeker, maar het is toch vooral het verhaal, het middeleeuwse epos dat me trekt. De driehoeksverhouding tss guts, griffith en casca is erg goed uitgewerkt.

 

Engelse manga is wel aan een inhaalbeweging toe, er worden toch aardig wat goeie nieuwe reeksen opgestart.

Link naar reactie

Oké dit is nogal mosterd na de maaltijd maar mocht je nog geintresseerd zijn: 

 

Alle reeksen die ik hieronder aanraad zijn Seinen reeksen en (als ik me niet vergis) allemaal reeksen die nog niet genoemd zijn maar absoluut de moeite van het lezen waard zijn. Juist als je op zoek bent naar ietwat meer volwassens.

 

MPD Psycho:  Psychologische thriller met wat sci fi trekjes. Hoog intelligent en zeer duister. Absoluut adults only.

Heads: Een hidden gem deze seinen psychologische horror reeks. Het engste wat ik tot nog toe gelezen heb. Absolute aanrader als je houdt van psychologishe horror.

The Quest for the Missing Girl Ijzersterke psychologisch thriller

Bokurano: Lijkt in het eerste opzicht op een ontzettend cliché mecha reeksje maar vergis je niet. Eén van de meest harde en emotioneel slopende reeksen die ik gelezen heb. 

Tokyo Ghoul: Heeft een hele slechte reputatie gekregen door de abominabele anime adaptatie maar de manga is fantastisch. Een gothisch drama met sterke socio politieke kantjes. 

 

Tot slot, dit is al gezegd maar je vergist je in Berserk. Het begint idd met heel veel actie en weinig plot maar vanaf vol 3 (ongeveer) komt het plot op gang en ontspint zich een drama van Shakesperiaanse proporties. Zonder enige twijfel één van de beste fantasy reeksen die ik gelezen heb. En dan heb ik het niet alleen over manga.

 

Oh en ja Vinland Saga en Planetes zijn absoluut de moeite waard! Vinland Saga vanaf deel 3/4. Planetes vanaf deel 2 waarin de doorlopende verhaallijn wordt geintroduceerd.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Als je Tezuka goed vindt, dan zal je van hem Ode to Kirohito 2 delen) en Apollo's song (1 dik boek) ook wel kunnen smaken. Dororo (3 deeltjes) is minder "volwassen" maar vind ik toch ook de moeite.

Akira moet je toch 'ns proberen hoor. Bij mij sloeg wel het einde tegen (ondertussen 2x gelezen, 2x zelfde gevoel).

Als je graag ook kortverhaaltjes leest: Black Jack (Tezuka, 17 delen. Wisselend van kwaliteit), Master Keaton (6 delen so far, Urasawa, idem wisselend van kwaliteit).

No.9 (9 delen) heb ik ook graag gelezen, doet wat aan Golden City denken.

Van Urasawa zeker Pluto lezen. In 't begin gaat het wat raar aanvoelen (Astro boy, duh), maar ik garandeer je dat je na 2 delen de overige 6 asap wil uitlezen.

Ikigami (10 delen) is niet slecht, maar ik had er meer van verwacht.

 

Nausicäa heb ik na 2 delen verkocht (en dat is zeldzaam bij mij).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

mja, tezuka, urasawa, taniguchi, allemaal goed en wel, maar zijn zoveel toffe, hedendaagse manga's.

Die zou ik aanraden.

 

Momenteel ben ik wild van Goodnight punpun, a silent voice, wolfsmund en i am a hero.

Ook de bundelingen van Chi's sweet home lees ik zeer gretig.

Langere reeksen die ik volg zijn dorohedoro en Knights of sidonia.

Ik zag dat ook er in het najaar bundelingen van blame staan gepland, die ga ik ook zeker volgen!

Link naar reactie

MPD interesseert me wel, maar onvindbaar of erg in het engels.

Heads ken ik niet

Bokurano eens 5 hoofdstukken gelezen, maar niet goed bevonden, ik denk dat ik te weinig geduld had, moet ik zeker eens opnieuw proberen

Tokyo Ghoul staat al een tijdje op mijn to try list.

 

Weet je wat me een ook een toffe nieuwe reeks lijkt? One punch man!

Link naar reactie

In Worlds End noch MPD, noch Heads, noch Bokurano, Tokyo Ghoul enkel delen 4&5. En ik blader toch altijd graag 'ns vooraleer ik iets koop. Vinland Saga stoot het formaat me echt af. Een manga wordt nu net gekenmerkt door klein formaat, makkelijk mee te nemen. VS is net het tegenovergestelde.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

MPD interesseert me wel, maar onvindbaar of erg in het engels.

Heads ken ik niet

Bokurano eens 5 hoofdstukken gelezen, maar niet goed bevonden, ik denk dat ik te weinig geduld had, moet ik zeker eens opnieuw proberen

Tokyo Ghoul staat al een tijdje op mijn to try list.

 

Weet je wat me een ook een toffe nieuwe reeks lijkt? One punch man!

 

MPD is fantastisch! (lees  mijn klare taal als je meer wil weten) en de deeltjes 1 - 10 zijn wel te vinden maar prijzig dat geef ik toe.

 

Heads is niet gelicensenseerd in het Engels dus niet interessant voor jou maar misschien wel voor Paul

 

Wat Bokurano betreft is mijn advies simpelweg: lees t/m chapter 9. In ch7 wordt nml de grote twist onthuld en de twee chapters daarna geven aan waar de reeks wereklijk om draait. Als je dan nog niet zelfs maar een beetje ge-intrigeerd bent is het niks voor jou maar het zou me verbazen. Bokurano is nml zowel diep filosofische sci fi als een keihard en zwaar emotioneel drama. Met andere woorden: echt iets voor jou lijkt mij zo

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Geen planetes hoor.

na urasawa (monster, pluto en 20th CB) las ik berserk, zeker de eerste arc is mss nog steeds het beste dat er op mangagebied te lezen valt. Vinland saga ligt in het verlengde.

 

Parasyte - slechts 8 delen - is zeker ook een reeks die je verder kan helpen.

 

En als je echt japan wil voelen kan je niet om de 3 grote samoeraireeksen. Ik noem ze gemakkelijlheidshalve zo, maar allen draaien vooral om karakters, geschiedenis en een uitgediept verhaal

 

Blade of the immortal - 28 delen. Het ultieme wraakverhaal.

 

Vagabond - 12 vizbig delen en rising. De mooiste tekenstijl met heel veel psychologie van een krijger.

 

Lone wolf and cub - 28 delen - vermijd de doorstart - over de ultieme liefde tussen vader en zoon.

Link naar reactie

Om echt Japan te voelen zo ik het no-theater proberen, of haiku-poëzie, of groene thee, of wasabi (maar echte wasabi vind je bij ons eigenlijk niet, het is bijna altijd een soort sterke mosterd i.p.v. echte, zachte wasabi) enz.

Ik heb mijn twijfels aan de samurai-reeksen die je vermeldt, al zijn ze waarschijnlijk wel goed wat betreft historische gegevens.

Link naar reactie

Vooral wat betreft de mentaliteit. De Japanse mentaliteit is niet dezelfde als de onze (pas op: er zijn ook veel overeenkomsten), en ik weet niet of dat in die reeksen goed tot uiting komt. Sommige manga is duidelijk gemaakt voor een internationale markt, en vooral: wat internationaal goed aanslaat, slaat misschien aan precies omdat het niet de echte Japanse mentaliteit is.

Mijn stelling is: om een land echt te kennen, moet je er gewoond of gewerkt hebben, en het best van al alletwee.

Link naar reactie

Vooral wat betreft de mentaliteit. De Japanse mentaliteit is niet dezelfde als de onze (pas op: er zijn ook veel overeenkomsten), en ik weet niet of dat in die reeksen goed tot uiting komt. Sommige manga is duidelijk gemaakt voor een internationale markt, en vooral: wat internationaal goed aanslaat, slaat misschien aan precies omdat het niet de echte Japanse mentaliteit is.

Mijn stelling is: om een land echt te kennen, moet je er gewoond of gewerkt hebben, en het best van al alletwee.

 

Ik denk dat de 3 reeksen een heel goed beeld scheppen van Japan in het edo tijdperk. Wonen of werken kan je in dat tijdperk geen van beiden he, of je moet een teletijdmachine hebben ;)

 

De drie reeksen die ik noemde vind ik voor mezelf erg essentieel, of het nu klopt of niet, het zijn 3 ijzersterke epossen.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Oude thread, maar ik vis 'm even op om mijn aanraders toe te voegen:

 

Gate: Thus the JSDF Fought There! (Yanai Takumi & Sao Satoru)

gebaseerd op novels, er zijn ook twee seizoenen anime van.

Tokyo wordt aangevallen via een poort naar een andere wereld die plots opende in Ginza.

 

Golden Kamuy (Noda Satoru)

speelt zich af in het Hokaido rond de Meiji-jidai. Naast actie ook veel info over de Ainu-cultuur.

 

Rin (Harold Sakuichi)

Fushimi wil mangaka worden. Plus een vleugje fantasy. Aanrader!

 

Alles van Adachi Mitsuru. Recentste reeksen zijn Cross Game, Mix, Over Fence.

Veelal baseball, soms komen andere sporten aan bod. Eentje is een jidai-geki (Nijiro Togarashi)

Alle leeftijden!

 

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 4 years later...

'hier zijn enkele manga's voor volwassenen die zeer de moeite zijn

 

I am a hero' van Hanazawa Kengo

'Under Ninja' van Hanazawa Kengo

'Sun Ken Rock' van Boichi

'Ajin' van Miura Tsuina - Sakurai Gamon

'Boys on the Run' van Hanazawa Kengo

'Yamikin Ushijima-Kun' of 'Ushijima the Loan Shark' van Manabe Shohei

'Inu Yashiki' van Oku Hiroya

Goodnight Punpun van Asano Inio

'Vagabond' van Inoue Takehiko - Yoshikawa Eiji

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...