Ga naar inhoud

Verzamelen Om Het Verzamelen?


Diogenes

Recommended Posts

On 1/10/2016 at 11:55 PM, Paul_NL said:

Door een recente opmerking van Olsimar, die verbaast was dat ik kort na uitgave van een nieuw boek vroeg wanneer deel 2 uitkwam (zijn aanname was dat dit boek ongetwijfeld nog op een grote leesstapel las genaamd "leesachterstand") vroeg ik me af hoeveel mensen hier nog kunnen zeggen dat ze het verzamelen doen vanwege de boeken (en het lezen ervan) en niet "voor de heb" of puur om het verzamelen zelf.

 

Ik hoor veel mensen over leesachterstanden en dan vraag ik me af waarom iemand dan toch blijft kopen.

Natuurlijk heeft iedereen verplichtingen en kan je niet alles direct lezen, redenen genoeg waardoor "een achterstand" ontstaat.

 

Maar gaat het bij jullie nog daadwerkelijk om de boeken?

 

Interessant topic. Het gaat mij minder om de heb maar meer om de "grijpen nu het nog kan" De eurostrips ben ik nu al een jaartje of twee uit dus het kan veranderd zijn maar toen ik nog in dat wereldje zat was het altijd zo vlug mogelijk de nieuwste uitgaven bemachtigen voordat ze niet meer verkrijgbaar zijn. Met manga is dat nog erger in zekere zin. Het voordeel is dat je die ook online kunt lezen. Aan de andere kant, een complete manga reeks op papier is bijna onmogelijk te verkrijgen tenzij je voor de populaire reeksen gaat.

 

Herdrukken is zeldzaam in de wereld van de strip en kan soms heel lang duren. Dus voor strips geldt: "als het weg is, is het weg" en in de tijd dat ik nog eurostrips verzamelde was dat meestal al binnen een paar maanden. Met manga kan het soms nog vlugger gaan dankzij uitgaven met maar een zeer beperkte oplage. Dus als je nog van plan bent ooit in je leven desbetreffend stripboek te lezen dan kun je maar beter meteen kopen als het uitkomt want hoogstwaarschijnlijk krijg je geen tweede kans. Het is hard maar dat is de wereld van de strip.

 

Anyway, tot zover mijn kijk op de zaken en mijn beweegredenen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Mij gaat het enkel om het lezen, niet het verzamelen. Ik verkoop zelfs heel veel. Ik hou alleen de dingen die ik nog ooit eens wil herlezen, en de reeksen die ik op dit moment volg. 

 

Maar dat neemt niet weg dat ik een grote stapel achterstand heb liggen. Dat komt doordat ik soms een reeks stopzet, en daar dan enkele jaren later plots weer mee verder doe. In comics kunnen er bij grote franchises een hele stapel verschenen zijn, in die paar jaar. 

 

Alles wat ik koop, lees ik ook twee keer voor ik het naar de kast verhuis. 

Link naar reactie

Ik koop enkel nog de reeksen die ik al lang volg, of nieuwe reeksen die er echt goed uitzien.  Veel laat ik echer liggen in de winkels.  Toch heb ik nog een lees-achterstand, omdat ik vaak, bij verhalen bestaande uit cycli, toch liever alle albums in één keer lees (vooral dan voor tweedehands reeksen).  Daarnaast heb ik ook niet zoveel tijd om te lezen.  Werk, gezien, bijberoep, enz...

Link naar reactie

Ik koop zeer veel en heb voor jaren leesachterstand opgebouwd, maar ik heb ook een uitgebreide smaak met ook nog eens redelijk wat Franse en Amerikaanse aankopen. De tijd is er gewoon niet om het allemaal gelezen te krijgen, maar kopen om in een kast te verdwijnen zonder de zekerheid dat het ooit gelezen wordt doe ik niet. Voor de website moet ik vooral mee zijn met wat er in het Nederlands nieuw is. En er verschijnt zoveel. Nu begin ik dankzij integrales ook oudere reeksen te herlezen. 

Al te veel klagen over mijn leesachterstand ga ik niet doen. Het is een comfortabele genoegdoening om vast te stellen dat ik me nooit nimmer jamais een moment ga vervelen met al wat er nog te lezen valt. En behalve strips lezen wil ik ook nog wel eens films kijken of uit gaan met vrienden.

Link naar reactie

Ik koop enkel nog maar om te lezen (occasioneel nog wel eens een 'antieke' strip).

 

Leesachterstand? Een boekenplank van ongeveer 1m breed, maar daar zitten ook veel strips tussen die ik al lang heb en waar ik maar niet doorgeraak. De rest beschouw ik eerder als een voorraad waaruit ik regelmatig iets uitkies.

Link naar reactie

Het is een combinatie, maar lezen staat wel op 1. Zo nu en dan koop ik ook wel eens iets voor het verzamelen zoals de integrale van Blueberry, terwijl ik de reeks al heb ik softcover. Ook bepaalde beursuitgaven, prentjes, originelen, portfolio's e.d. koop ik eerder uit een verzameloogpunt dan om te lezen.

Link naar reactie

Ik ben geen verzamelaar, maar een lezer. Als ik een boek/strip koop, is dat altijd met de intentie het te lezen. Soms lukt dat niet meteen, maar de intentie tot lezen is er altijd. De leesachterstand op het gebied van strips is niet erg groot, maar wat romans en dergelijke betreft heb ik er tientallen ongelezen klaar staan, voor als ik op pensioen ben. Of ingesneeuwd.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik ben geen verzamelaar, maar een lezer. Als ik een boek/strip koop, is dat altijd met de intentie het te lezen. Soms lukt dat niet meteen, maar de intentie tot lezen is er altijd. De leesachterstand op het gebied van strips is niet erg groot, maar wat romans en dergelijke betreft heb ik er tientallen ongelezen klaar staan, voor als ik op pensioen ben. Of ingesneeuwd.

2

 

Maar ik denk dat ik soms eens iets koop om het te hebben.

En boeken heb ik vaak uit nieuwsgierigheid gekocht.

 

En verder is dit het soort discussies waar ik beter niet aan meedoe. Er is veel te veel over te zeggen.

Link naar reactie

Ik koop om te lezen. Je zou waarschijnlijk kunnen argumenteren dat dat niet opgaat voor de papieren versies van webcomics, maar ik vind de tijd voor het 'omslaan van een pagina' bij het online lezen nog altijd een beetje storend.

 

Leesachterstand. Drie gewone strips op mijn 'zeker mijn smaak' - stapeltje (mijn reserve om mezelf eens mee te verwennen), vier dikke op mijn 'goedkoop en misschien eens proberen' - stapeltje (voor als ik nog eens ver moet treinen), en dan nog ergens een dertigtal digitale van verschillende Humble Bundles, maar ik denk niet dat ze me allemaal zullen interesseren, dus in hoeverre ze allemaal 'te lezen' zijn is zeer de vraag.

Link naar reactie

ik koop veel te veel. Ik heb dan ook een enorme leesachterstand (meerdere meters).

Soms wil je ook eens een reeks aanvullen en koop je een enorme stapel in 1 keer en deze krijg je niet verwerkt.

 

 

Maar het blijft gewoon een probleem omdat er zoveel toffe zaken uitkomen die echt wel de moeite zijn.

 

Ook het feit dat ik een aantal jaar geleden ben blijven doorkopen, maar doordat ik privé met verschillende projecten bezig was er quasi niet gelezen is heeft dit probleem wel een serieuze boost gegeven.

 

Maar het blijft wel nog steeds plezant om gewoon 's avonds te kunnen kiezen uit de grote hoop die nog gelezen moet worden.

Link naar reactie

Die vraag heb ik me ook al dikwijls gesteld. Ben ik een lezer-verzamelaar of een jager-verzamelaar? Eerder een lezer-verzamelaar denk ik dan. Want ik verzamel strips omdat ik ze wil lezen. 't Gaat om het verhaal. M'n smaak is zeer uitgebreid en ik ben een junkie die contstant iets nieuws nodig heeft. Euro-strips laat ik tegenwoordig bewust wat links liggen (op een paar reeksen na). Ik lees al wel langer Amerikaanse strips, maar zeker nu ik terug single issues koop, ben ik contstant op zoek naar nieuwe dingen. En door series als Vinland Saga en Wolfsmund, is m'n interesse naar manga toch ook weer serieus aangewakkerd. Er komen zoveel nieuwe, interessante, dingen uit... En ik wil die zo snel mogelijk hebben...

Dus ik heb leesachterstand omdat ik toch redelijk wat koop, maar ook omdat ik niet al te veel tijd heb om te lezen.

Ik probeer mezelf in te tomen en eerst wat achterstand in te halen om pas dan weer naar de winkel te gaan, maar soms kan ik me gewoon niet inhouden en dan... bam, weer een stapeltje extra.

Link naar reactie

Door een recente opmerking van Olsimar, die verbaast was dat ik kort na uitgave van een nieuw boek vroeg wanneer deel 2 uitkwam (zijn aanname was dat dit boek ongetwijfeld nog op een grote leesstapel las genaamd "leesachterstand") vroeg ik me af hoeveel mensen hier nog kunnen zeggen dat ze het verzamelen doen vanwege de boeken (en het lezen ervan) en niet "voor de heb" of puur om het verzamelen zelf.

 

Ik hoor veel mensen over leesachterstanden en dan vraag ik me af waarom iemand dan toch blijft kopen.

Natuurlijk heeft iedereen verplichtingen en kan je niet alles direct lezen, redenen genoeg waardoor "een achterstand" ontstaat.

 

Maar gaat het bij jullie nog daadwerkelijk om de boeken?

 

Aha mijn naam wordt genoemd en dat is goed  :e012:

 

Voor wat mezelf betreft kan ik zeggen dat ik koop om te verzamelen wat ik graag lees. Ik heb wel periodes gekend (stripzaak te dicht in de buurt) dat ik strips kocht om het verzamelen, ik las wel alles maar dan kwam ik er later achter dat ze toch niet brachten wat ik gehoopt had. Veel verkocht dan ook weer. Nu ben ik vooraf kritischer en koop wat ik ook echt in de kast wil hebben en houden. Dat ik wel een verzamelaarsinstinct heb bewijst mijn drang om intergrales te kopen van series die ik compleet en netjes als SC in de kast heb staan. Ik moet mijzelf inhouden om deze niet blindelings te kopen (note to myself: BJ Hawker en Bruno Brazil aan mezelf voorbij laten gaan). 

Ik moet wel bekennen dat ik door tijdgebrek een wel een overzichtelijke leesachterstand heb maar dat vind ik niet erg en het komt ook dat ik, zeker bij series, graag weer een stuk of wat albums teruglees.

Link naar reactie

Ben een beetje van beide.  Antieke strips verzamel ik, maar daar ben ik een beetje einde verzameling.  Heb dus bijna alles wat me interesseert, buiten natuurlijk de onbetaalbare zaken zoals "A strip called.... Doris Dobbel".

 

Voor de rest koop ik zeer selectief en probeer ik alles te lezen.  Ook al heb ik een leesachterstand van enkele honderden strips.  Zoals eerder aangehaald in dit topic moet je bepaalde zaken wel kopen, denk hierbij aan de Saga uitgaven in HC (sorry, ben een hardcover fan) anders moet je er binnen de kortste keren een veelvoud voor betalen.

 

Ja, en heb pu mapjes om mijn antieke strips in te steken. :e010:

 

Ben trouwens een tijdje geleden terug begonnen om een 1-75 Matchbox collectie compleet te krijgen(in de originele doosjes natuurlijk).  Is een beetje een flikkerlicht ding.  Ben er mee bezig - ben er niet mee bezig - ben er mee bezig - ben er niet mee bezig - ben er mee bezig - ben er niet mee bezig - ...............

Link naar reactie

Ik ben zonder twijfel een striplezer. Mijn leesachterstand blijft altijd beperkt tot enkele albums. Ik lees wel geen comics en geen manga (met uitzondering van het werk van Taniguchi). Als ik op bepaalde momenten al eens een volledige reeks tegelijk koop, probeer ik die toch zo snel mogelijk gelezen te krijgen. Puur strips kopen om een reeks volledig te houden of direct in de kast te zetten, doe ik nooit. En ik  geniet enorm van het herlezen van  volledige reeksen al dan niet in het vooruitzicht van een interview. Strips zijn om gelezen te worden en niet als een zuiver collector's item.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik koop ook veel, maar wel met de intentie alles te lezen. Ik vind het heerlijk om ruime keuze te hebben als ik zin heb een boek te lezen. Dan loop ik naar de kast en kies ik waar ik zin in heb. Meer dan voldoende ongelezen boeken. Ik vraag me echter wel eens af wanneer is het genoeg, maar er komt zoveel uit wat m'n interesse heeft, dat ik blijf kopen.

Link naar reactie

Ik ga voor een groot gedeelte mee in wat Diogenes en Kontiki zeggen.  Voor mezelf speelt verder ook mee dat ik voornamelijk verzamel omdat  het werk van de tekenaars me enorm aanspreekt, want ik zie strip echt als een kunstvorm.  Hetgeen wat ik dan niet lees komt eigenlijk eerlijk gezegd omdat ik het vertaalwerk erg slecht vind. Ik kom er niet doorheen, het is veel te Belgisch en veel woorden begrijp ik dan niet. De zinnen lopen niet lekker en gaat me steeds meer tegen staan. In mijn beleving spreken de personages niet zulke zinnen uit en ik vind dat de vertaler(s) meer aan inleving mogen doen. Dit is vooral bij 2-3 uitgeverijen het geval. Het is nu zelfs zo dat ik van te voren inkijk door wie het vertaald is en als het door degene is vertaald van wie ik het vertaalwerk echt beneden peil vind, dat ik de strip gewoon laat liggen. Dat is best erg jammer en zonde, want als uitgever steek je er veel werk in om een album verzorgd uit te geven,maar bezuinigd vervolgens wel op goed vertaalwerk. Terwijl ze volgens mij meer zouden verkopen wanneer het vertaalwerk gewoon goed vlot leest. Ben ik de enige (Nederlander) die dit een punt vind, of zijn er nog meer mensen die er zo over denken? Want anders zouden we onze klacht kunnen bundelen en misschien dat de uitgever er dan iets aan wil doen, want anders kan ik net zo goed een album in het frans kopen voor de plaatjes. Want waarom kan het bij de grote uitgeverijen het wel goed gaan? Alhoewel ik bij hen de laatste tijd ook steeds vaker een typisch Belgisch woord aantref, maar daar wil ik niet al te zwaar aan tillen.  Bijvoorbeeld woorden zoals "voorsmaakje" vind ik raar staan, maar ik begrijp wel wat er bedoeld wordt, want wij zeggen "voorproefje".  Misschien is dit iets voor een nieuw draadje??

Link naar reactie

Ik ben een lezer.

 

Vroeger had ik zelfs de regel: "niks kopen vooraleer vorige aankopen zijn gelezen" - dat houdt het wat onder controle. Tegenwoordig ben ik wat lakser, maar vooral omdat ik minder lees en dan dreig nieuwe 'afleveringen' te mislopen... (Van Arq bvb. - niet van Kobijn ;) )

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ik kan hier kort over zijn, mijn strips dienen in de eerste plaats om te lezen. Iets in huis halen waarvan je weet dat je het enkel in de kast zal zetten lijkt me zonde van het geld. Zelfs al is het belachelijk goedkoop. 

 

Wat de mening van Mr. EGO betreft, vanuit mijn perspectief is dat net een goeie evolutie. Wij Vlamingen lezen al jaren strips, romans en boeken allerhande waarvan het overduidelijk is dat ze door Nederlanders werden vertaald. Termen zoals "teringlijer" worden daarin ook frequent gebruikt, en ik heb daar nog geen klachten over gelezen. Bekijk het als een verrijking van je eigen taalkennis als je zo'n dingen leest en aanvaard dat jouw Nederlands niet noodzakelijk de standaard voor iedereen hoeft te zijn. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...