Ga naar inhoud

Verzamelen Om Het Verzamelen?


Diogenes

Recommended Posts

Ik ben lezer en verzamelaar en koop zeer veel.En de reden daarvoor is zoals hier en daar al vermeld dat sommige reeksen in alsmaar

kleinere oplages verschijnen. (zie hc's Saga , Daedalus , L , .... )

Dus de leesachterstand is aanzienlijk en daarbij heb ik steeds minder tijd om te lezen.Maar erg vind ik dit niet en kan soms genieten van al die leuke strips die ik nog moet lezen.Er was een tijd ( ook in de nineties ) dat er geen leesachterstand was maar de markt van toen kan je niet meer vergelijken met nu.Tegenwoordig wordt bijna alles ook in het NL uitgegeven , de keuze is veel groter geworden.

Leuke tijden voor stripliefhebbers dus.

Link naar reactie

Strips zijn zoals boeken, ze zijn er om te lezen. Het alleen maar kopen om te hebben is zoals een CD kopen en er nooit naar luisteren, een fles goeie whisky kopen en er alleen naar kijken, of een cinematicket kopen en niet eens de zaal binnen te gaan.

 

Leesachterstand ontstaat dikwijls uit tijdsgebrek of doordat je prioriteiten ergen anders liggen (terug tijdsgebrek). Er waren perioden dat ik elke dag minstens één stripalbum, de krant en een naslagwerk las. Het is nu al terug enkele weken geleden dat ik één Kirby-verhaal (15 pagina's) las, helaas.

Een strippagina per week tekenen en een album per jaar eisen hun tol  :e007: .

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik koop enkel om te verzamelen, niet om te lezen. Het vervolledigen van reeksen, het zoeken naar en vinden van albums, enz.: dat maakt(e) me bijzonder tevreden. Het is nu wel al enkele jaren geleden dat ik strips kocht, en ik volg het niet echt meer.

Maar ik kijk graag plaatjes, bewonder ook graag verschillende tekenstijlen, en neem zo nu en dan iets uit de kast.

Mijn leesachterstand hier groeit enkel door de nieuwe topics die Paul_NL opent.

Link naar reactie

Waarom? De boeken komen wel naar mij, lijkt me veel handiger.

Of moet iedereen die engelstalige muziek beluistert emigreren?

Tinternet is toch wel een spelbederver. Vroeger ging ik regelmatig naar Londen om boeken en muziek te kopen die hier niet te vinden waren. Megagrote boeken en muziekwinkels.

 

/nostalgie

Link naar reactie

Net zoals de meesten hier tracht ik alles te lezen wat ik koop. Meestal, nu minder dan vroeger, las ik zaken uit de bib en indien goed bevonden kocht ik ze. Ondertussen heb ik een bescheiden leesachterstand opgelopen. Van sommige artiesten/auteurs koop ik puur om te verzamelen de verschillende edities.

Link naar reactie

Ik kan hier kort over zijn, mijn strips dienen in de eerste plaats om te lezen. Iets in huis halen waarvan je weet dat je het enkel in de kast zal zetten lijkt me zonde van het geld. Zelfs al is het belachelijk goedkoop. 

 

Wat de mening van Mr. EGO betreft, vanuit mijn perspectief is dat net een goeie evolutie. Wij Vlamingen lezen al jaren strips, romans en boeken allerhande waarvan het overduidelijk is dat ze door Nederlanders werden vertaald. Termen zoals "teringlijer" worden daarin ook frequent gebruikt, en ik heb daar nog geen klachten over gelezen. Bekijk het als een verrijking van je eigen taalkennis als je zo'n dingen leest en aanvaard dat jouw Nederlands niet noodzakelijk de standaard voor iedereen hoeft te zijn. 

 

Hmmm, mij valt het vlaamse vertaalwerk ook wel eens op. Lollige vlaamse woorden kan ik wel waarderen maar de typische vlaamse zinsopbouw wordt me toch wel eens te gortig. Paul_NL vraagt om namen, mij schiet Kris de saeger nu te binnen.

Link naar reactie

Lezer en verzamelaar, wel steeds meer ook dedie verzamelaar.

Hierdoor veel boeken op beurzen moeten aanschaffen, die ik normaal niet had gekocht, omdat het niet echt mijn smaak is of omdat het een los deel uit een reeks is. Hierdoor is leerachterstand ontstaan. Op zich soms gunstig, dan kan je er soms meerdere van 1reeks achter elkaar lezen zonder stop

Link naar reactie

Hmmm, mij valt het vlaamse vertaalwerk ook wel eens op. Lollige vlaamse woorden kan ik wel waarderen maar de typische vlaamse zinsopbouw wordt me toch wel eens te gortig. Paul_NL vraagt om namen, mij schiet Kris de saeger nu te binnen.

Kris' bijkomende probleem is dat hij een aantal nieuwe spellingsaanpassingen heeft gemist.

Link naar reactie
  • 5 months later...

Ach, verzamelen.  Eens je door die microbe bent gebeten, kom je er niet meer vanaf.  In De Bond (krant van De Gezinsbond) verscheen op 23 oktober 2015 (dus kort voor de Boekenbeurs) een column van de 87-jarige Gaston Durnez.  Hij heeft het weliswaar over boeken en niet over strips maar de herkenbaarheid is er niet minder om.

post-197-0-96258700-1466340299_thumb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Leuk stukje van die 87 jarige Gaston. Hij heeft al zijn boeken dus nog. Dat plaatst mij voor een dilemma, zou ik op die leeftijd er ook geen afstand van kunnen doen of zorg ik dat ik tegen die tijd alles (het meeste) verkocht heb en geniet ik nog van wat het opbrengt?   Als je kinderen hebt is dat natuurlijk niet aan de orde, maar ik ben benieuwd hoe de andere repers er over denken en van plan zijn....

Link naar reactie

Hetzelfde luxeprobleem hier. Ik maak me constant wijs dat wanneer ik alles eens goed opruim, en nog een kast voor die open plek bijkoop, alles weer netjes gerangschikt staat. Maar ik moet me niets wijsmaken. Zonder het één en ander weg te doen gaat dat nooit lukken. Wat het wegdoen moeilijk maakt, is dat het enige wat ik ooit in het verleden weggedaan heb een aantal LP's zijn. Dat was toen de CD's opkwamen en ik van een aantal LP's de CD versies wilde hebben. En nu heb ik daar dus een geweldige spijt van. Ik heb geen platenspeler meer, ik zou ze niet kunnen draaien, en ik heb ze op CD,  maar ik heb toch spijt dat ik die LP's nu niet meer heb.

Link naar reactie

Leuk stukje van die 87 jarige Gaston. Hij heeft al zijn boeken dus nog. Dat plaatst mij voor een dilemma, zou ik op die leeftijd er ook geen afstand van kunnen doen of zorg ik dat ik tegen die tijd alles (het meeste) verkocht heb en geniet ik nog van wat het opbrengt? Als je kinderen hebt is dat natuurlijk niet aan de orde, maar ik ben benieuwd hoe de andere repers er over denken en van plan zijn....

Iedereen die verzamelt stelt zich af en toe wel eens zulke vragen. Wat bezinning kan geen kwaad.

Mijn principe is: koop wat je leest, en lees wat je koopt.

Link naar reactie

Een probleem zijn eindeloze reeks en reeks aangekondigd als X delen, maar wegens succes doen we toch nog maar voort. Ik begrijp dat wel uit standpunt uitgeverij, maar is lastig als verzamelaar. Soms hak ik een knoop door en stop er toch mee, als het vet van de soep is of ik bepaalde series ontgroeid ben. Zo ben ik gestopt met S&W, RR (maar nu toch dl 250 gekocht), Largo Winch, XIII, Jeremiah, Kiekeboe(jaja, toen de naam nog niet veranderd was). Ik betrap me er dan wel op dat ik op een bepaald moment begonnen ben met comics en manga's. Leesplezier is dikwijls langer en nemen veel minder plaats in. Ik doe zelden iets weg. Enkel wat me echt niet kan/kon boeien, en dat is niet veel...

En soms start ik terug met reeksen waarmee ik gestopt was. Bv. Blauwbloezen, waarvan ik me afvroeg waarom ik daar eigenlijk mee gestopt was.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Een probleem zijn eindeloze reeks en reeks aangekondigd als X delen, maar wegens succes doen we toch nog maar voort.

Momenteel heb ik dat probleem met de knap getekende Isabellae. Goed uitgewerkt scenario ook. Maar in een interview dat ik op internet vond, merkten de auteurs op dat de reeks zo lang loopt als de uitgeverij het mogelijk maakt.

 

Ik begrijp dat wel uit standpunt uitgeverij,

Het is niet alleen voor de uitgever van belang, ook voor de auteurs. Ze zijn ook beter af als ze een goedlopende reeks hebben die ze kunnen blijven verlengen, dan af en toe iets nieuws te moeten proberen.

Tenslotte werken ze soms een half jaar aan zo'n boek, en sommige ablums kosten zelfs een jaar werk.

Als het dan niet goed verkoopt, verlies je een half jaar tot een jaar inkomen.

 

Soms hak ik een knoop door en stop er toch mee

Doe ik ook wel eens.

 

 

Bv. Blauwbloezen, waarvan ik me afvroeg waarom ik daar eigenlijk mee gestopt was.

Dat is een onderschatte reeks, maar ze ziet er weinig aantrekkelijk uit: pagina's vol blauwe uniformen of pagina's vol grijze uniformen. Maar de scenario's zijn erg goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...