cinco Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Het is de laatste tijd al verschillende malen op het forum ter sprake gekomen. Dus tijd voor een volwaardige thread hierover. Quote Link to comment
cinco Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 Dit is de link die Lük Bey over deze kleurencombinatie postte in één van de toernooi-threads: http://theabyssgazes.blogspot.com/2010/03/teal-and-orange-hollywood-please-stop.html Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Op zich is dat geen lelijk effect (kort samengevat: het beperken van het kleurenpalet tot variaties op blauw en oranje / geel voor een zo groot mogelijk contrast), maar het wordt knap vervelend als dat een heel verhaal lang volgehouden wordt, ongeacht van de locatie en of het dag of nacht is. Ik denk niet dat dat in strips een epidemie is zoals in film, op een individueel prentje hier en daar na. De Blauwbloezen met hun blauw uniform die afsteken tegen hun typische gele luchten, dat neigt er nog het meeste naartoe maar dat vind ik bv nog altijd geen 'orange & teal'. Al ben ik nu wel gaan zoeken naar een cover die zich niet tot overwegend blauwe en oranje tinten beperkt en dat valt toch niet mee . (Ik heb al heel lang geen Blauwbloezen meer gelezen, is dit een echte cover? Want dat is toch wel erg onder Lambil zijn (vroegere) niveau.) In films wordt dat veel erger, het begint al bij de posters: Nu zul je wel evenveel posters bij mekaar kunnen harken die daar van afwijken he, maar het punt is dat sommige films dat gedurende de hele speelduur volhouden. En als je dat eenmaal opvalt, 'unsee' je dat niet meer. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Ambreville Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Het levert wel mooie plaatjes op. Jim's colorist verkoopt de serie voor hem. Quote Link to comment
TDPB Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Ik ben ooit naar een tv-reeks beginnen kijken (vraag me niet meer wat, het ging over een school dacht ik) en heb dat geen twee afleveringen volgehouden. Er zaten letterlijk maar twee kleuren in iedere scene. Ieder kledingstuk, ieder decorelement was ofwel oranje ofwel blauw. Tot aan de veel te blauwe ogen van de acteurs toe. edit: google leert me dat het AP Bio was Quote Link to comment
TDPB Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Het is er niet bewust om gedaan, maar door het ontwerp van het personages ook veel oranje en blauw in Kuifje (ook al begon die zijn carrière met een geel hemdje) Quote Link to comment
cinco Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 ook in videogames Vooral game designer Hideo Kojima (Metal Gear Solid, Zone of the Enders) blijkt een fan van deze kleurencombinatie. Quote Link to comment
cinco Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 5 minuten geleden, TDPB zei: Het is er niet bewust om gedaan, maar door het ontwerp van het personages ook veel oranje en blauw in Kuifje (ook al begon die zijn carrière met een geel hemdje) Was het Bob De Moor die hem gesuggereerd had om die garderobe van Kuifje te veranderen? Ik meende een keer zoiets gelezen te hebben. Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 39 minuten geleden, TDPB zei: Die tweede herken ik niet, maar deze is zeker geen Hergé of zelfs De Moor. Wel een hele goeie imitatie, zelfs de dialoog is heel overtuigend. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
cinco Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 Niets kan het halen van de orange & teal lifestyle. Quote Link to comment
Savantas Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 In de Cosa Nostra reeks wordt het ook vaak toegepast. Quote Link to comment
Savantas Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Het is van alle tijden... Hal Foster deed het al in Prince Valiant. De eerste afbeelding hieronder is van eind jaren 60, maar er zijn warschijnlijk nog veel oudere voorbeelden te vinden binnen Fosters werk (en waarschijnlijk ook bij zijn tijdgenoten). Ik vind die combinatie van oranje- en blauwe kleurschakeringen wel iets hebben... Quote Link to comment
TDPB Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 17 uren geleden, Lük Bey zei: Die tweede herken ik niet, maar deze is zeker geen Hergé of zelfs De Moor. Wel een hele goeie imitatie, zelfs de dialoog is heel overtuigend. Ik dacht, laat ik eens wat mensen in verwarring brengen met twee niet-Hergé platen. De eerste plaat komt uit een kortverhaal van Rodier. Quote Link to comment
Savantas Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 35 minuten geleden, TDPB zei: Ik dacht, laat ik eens wat mensen in verwarring brengen met twee niet-Hergé platen. De tweede plaat komt uit een kortverhaal van Rodier. Quote Link to comment
Ptrck Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Milan Hulsing maakt er in De Smokkelaar en het vervolg Spaans Rood ook veel gebruik van. Quote Link to comment
Retardi Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Samen met de gele luchten is dit toch wel de topic van het jaar. Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 4 uren geleden, Retardi zei: Samen met de gele luchten is dit toch wel de topic van het jaar. Wat mij betreft was het 'op elkaar lijkende covers'. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Lük Bey Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Het heeft nu ook de politiek geïnfecteerd! Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
cinco Posted January 8, 2021 Author Share Posted January 8, 2021 orange & teal in de jaren '30 Quote Link to comment
BobFish Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 1 uur geleden, cinco zei: orange & teal in de jaren '30 Mooi ! Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
BobFish Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Kleine 'orange & teal anekdote' : Onlangs nam ik supergelukkig Marten Toonder's "De Doodende Straal" in het Frans mee voor een prijsje (in de Forbidden Zone). Want door volgend mooie boek wist ik dat ik mij mocht gaan verwachten aan mooie 'teal & orange' koperen kleuren : Maar het mocht niet zijn : Ook mooi maar toch even slikken. In de winkel zat hij in een plastiekje en ik durfde niet onbeleefd te zijn Oh well, zijn mooie expressionisme sijpelt ook door de groene tinten. Volgende keer beter Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
TDPB Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Geeft natuurlijk alles met het drukprocede te maken. Quote Link to comment
BobFish Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 14 minuten geleden, TDPB zei: Deze heb ik in de kast, vind ik persoonlijk de mooiste versie Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
TDPB Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 da's meer groen en beige Quote Link to comment
cinco Posted August 15, 2021 Author Share Posted August 15, 2021 De orange & teal beperkt zich bij Louisiana niet alleen tot de cover. Quote Link to comment
Lük Bey Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Echt lelijk. Zonde van het mooie tekenwerk. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
kbellon Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Op 23/12/2020 om 20:50, Lük Bey zei: In films wordt dat veel erger, het begint al bij de posters: Net nog iets leuks gerelateerd gezien: Quote Link to comment
cinco Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Droomt er iemand in orange&teal? Quote Link to comment
Lük Bey Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Orange & Teal, die andere epidemie die anno 2022 nog niet bezworen is... Hopelijk is de trailer geen voorbode van hoe de serie zelf eruit zal zien, want dan belooft het een armoedige kijkervaring te worden. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 The rings of power? Betekent dat dat het géén verfilming van de boeken wordt? Anyway, bestaat er nog geen Britse detective reeks waarvan de twee hoofdpersonages Orange & Teal heten? Quote Link to comment
Recommended Posts