Ga naar inhoud

orange & teal in het beeldverhaal


cinco

Recommended Posts

Op zich is dat geen lelijk effect (kort samengevat: het beperken van het kleurenpalet tot variaties op blauw en oranje / geel voor een zo groot mogelijk contrast), maar het wordt knap vervelend als dat een heel verhaal lang volgehouden wordt, ongeacht van de locatie en of het dag of nacht is. 

 

Ik denk niet dat dat in strips een epidemie is zoals in film, op een individueel prentje hier en daar na. De Blauwbloezen met hun blauw uniform die afsteken tegen hun typische gele luchten, dat neigt er nog het meeste naartoe maar dat vind ik bv nog altijd geen 'orange & teal'. Al ben ik nu wel gaan zoeken naar een cover die zich niet tot overwegend blauwe en oranje tinten beperkt en dat valt toch niet mee :)

 

9791034736331-couv-M700x1200.jpg

 

(Ik heb al heel lang geen Blauwbloezen meer gelezen, is dit een echte cover? Want dat is toch wel erg onder Lambil zijn (vroegere) niveau.) 

 

In films wordt dat veel erger, het begint al bij de posters:

 

Movie_Posters_Orange_Blue_Featured-1200x 

 

Nu zul je wel evenveel posters bij mekaar kunnen harken die daar van afwijken he, maar het punt is dat sommige films dat gedurende de hele speelduur volhouden. En als je dat eenmaal opvalt, 'unsee' je dat niet meer. 

 

AAAABYDHdc8LrfCK0H3x6VSE-B0Ts1x1yXAaNFkL

the-hangover.jpg?width=1200

thehangover2crop.jpg?fit=604,321&ssl=1

v1.bjs3MjAzMzc7ajsxODYzODsxMjAwOzE5MjA7N

 

 

Link naar reactie

Ik ben ooit naar een tv-reeks beginnen kijken (vraag me niet meer wat, het ging over een school dacht ik) en heb dat geen twee afleveringen volgehouden. Er zaten letterlijk maar twee kleuren in iedere scene. Ieder kledingstuk, ieder decorelement was ofwel oranje ofwel blauw. Tot aan de veel te blauwe ogen van de acteurs toe.

 

edit: google leert me dat het AP Bio was

 

afbeelding.thumb.png.18700f14c127cc121dea8fd459f99ddf.png

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Het is er niet bewust om gedaan, maar door het ontwerp van het personages ook veel oranje en blauw in Kuifje (ook al begon die zijn carrière met een geel hemdje)

 

 

 

Was het Bob De Moor die hem gesuggereerd had om die garderobe van Kuifje te veranderen?

Ik meende een keer zoiets gelezen te hebben.

Link naar reactie

Het is van alle tijden... Hal Foster deed het al in Prince Valiant. De eerste afbeelding hieronder is van eind jaren 60, maar er zijn warschijnlijk nog veel oudere voorbeelden te vinden binnen Fosters werk (en  waarschijnlijk ook bij zijn tijdgenoten).

Ik vind die combinatie van oranje- en blauwe kleurschakeringen wel iets hebben...

 

pv.jpg

pv2.jpg

Link naar reactie
17 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Die tweede herken ik niet, maar deze is zeker geen Hergé of zelfs De Moor. Wel een hele goeie imitatie, zelfs de dialoog is heel overtuigend. 

Ik dacht, laat ik eens wat mensen in verwarring brengen met twee niet-Hergé platen. De eerste plaat komt uit een kortverhaal van Rodier.

Link naar reactie

Kleine 'orange & teal anekdote' :

Onlangs nam ik supergelukkig Marten Toonder's "De Doodende Straal" in het Frans mee voor een prijsje (in de Forbidden Zone).

 

DSC05950.JPG

Want door volgend mooie boek wist ik dat ik mij mocht gaan verwachten aan mooie 'teal & orange' koperen kleuren :

 

 942x1200.jpg

0tPVS1ZB-vlX6e2qrPEv8DuKT4TiEVEgV8lZhXaI

a282321c-f8b2-11e4-8152-9b89b50b730e.jpg

Maar het mocht niet zijn 😢 :

PlancheA_82577.jpg

Ook mooi maar toch even slikken. In de winkel zat hij in een plastiekje en ik durfde niet onbeleefd te zijn 😇

Oh well, zijn mooie expressionisme sijpelt ook door de groene tinten.
Volgende keer beter ;) 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...