Ga naar inhoud

de 3 favorieten van de eerste 30 Suske en Wiskes (rode reeks)


cinco

de eerste 30 Suske en Wiskes (rode reeks)  

41 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favorieten:

    • Rikki en Wiske in Chocowakije (1945)
    • (Op) Het eiland Amoras (1945)
    • De sprietatoom (1946)
    • De vliegende aap (1946)
    • De zwarte madam (1947)
    • De koning drinkt (1947)
    • Prinses Zagemeel (1947)
    • De bokkerijders (1948)
    • De witte uil (1948)
    • De mottenvanger (1948)
    • Bibbergoud (1949)
    • Lambiorix (1949)
    • De stierentemmer (1950)
      0
    • De stalen bloempot (1950)
    • Het zingende nijlpaard (1950)
    • De ringelingschat (1951)
    • De tuf-tuf-club (1951)
    • Het bevroren vuur (1951)
    • De sterrenplukkers (1952)
    • De lachende wolf (1952)
    • De dolle musketiers (1952)
    • Het vliegende hart (1952)
      0
    • De tamtamkloppers (1953)
    • De knokkersburcht (1953)
    • De circusbaron (1953)
    • De speelgoedzaaier (1954)
    • De ijzeren schelvis (1954)
    • De kleppende klipper (1955)
    • De straatridder (1955)
      0
    • De brullende berg (1955)
      0
  2. 2. bonusvraag: beste antagonist van het eerste uur



Recommended Posts

De Gekalibreerde Kwibus heb ik niet aan de lijst toegevoegd omdat het oorspronkelijk onder 'de avonturen van Lambik' is uitgebracht.

 

Het Vliegende hart staat er dan wel weer tussen, ook al kan dat als een twijfelgeval gezien worden.

Let wel, het bijgevoegde De Snoezige Snowijt moet buiten beschouwing gelaten worden.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Door dit zo te rangschikken, heb ik eigenlijk beter zicht gekregen op de chronologische volgorde.

Eigenlijk is Jerom er toch nog vroeger bij gekomen dan ik dacht.

 

 

na zeven jaar. Zo vlug is dat nu ook weer niet.

 

55 minuten geleden, cinco zei:

 

Pwah... het één was oorspronkelijk een soort van nevenreeks terwijl het ander toch steeds als een S&W verhaal is gepromoot

 

Altijd al raar gevonden dat ze dat verhaal (of de drie verhalen eigenlijk) nooit in de reguliere reeks hebben heruitgegeven, of nooit als basis hebben gebruikt om er een nieuw album rond te maken.

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

 

na zeven jaar. Zo vlug is dat nu ook weer niet.

 

 

Ik dacht dat hij pas decennia later erbij was gekomen.

Komt waarschijnlijk ook door die Blauwe Reeks.

Ik dacht vroeger zelfs dat de Rode Reeks had stilgelegen toen Vandersteen aan de Blauwe bezig was.

Er was in de jaren '90 geen internet om dat na te pluizen. (technisch gezien was er wel al een vroege vorm van internet, maar bij mij thuis hadden ze dat nog niet) En ik was ook niet zo geïnteresseerd in S&W om dat allemaal te gaan opzoeken in de bibliotheek.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Lambiorix, De Speelgoedzaaier en De Straatridder maar het hadden er makkelijk drie andere kunnen zijn. 

 

Jerom groeit vrij snel uit dat mijn minst favoriete personage maar in de beginjaren was die double act met Lambik - toen echt nog wel een held - wel heel genietbaar.

 

En De Ijzeren Schelvis is niet beter of slechter dan de andere, en zeker niet minder prekerig, maar heeft wel dit:

 

2058181.gif?406

 

Heinz deelt mijn mening:

 

Es0i6_TWMAErsrA.jpg

 

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Wat is de mening hier over De Mottenvanger?

Heb die nog ergens zien liggen en wist niet of het verhaal de moeite was om aan te schaffen.

 

afbeelding.thumb.png.09ef2d36974d17f84e6747ba60fa9116.png

 

Ik zou hem nog eens moeten lezen, ik veronderstel dat ie niet beter of slechter is dan andere albums uit die tijd. Verschillende typische elementen zijn aanwezig:

Spoiler

mysterieuze opbouw, onze vrienden die tijdelijk vijanden worden (een redelijk extreem geval zelfs), Belangrijke Boodschap aan het eind en onbevredigende verklaring voor de Mysterieuze Onbekende en zijn mysterieuze gedrag.

 

Als ik me niet vergis, is dat verhaal pas later in de tijdlijn als album opgenomen omdat het onderwerp controversieel was. In 1948 zagen velen er commentaar in op hun eigen gedrag tijdens de oorlog, die toen nog vers in het geheugen lag. 

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

Als ik me niet vergis, is dat verhaal pas later in de tijdlijn als album opgenomen omdat het onderwerp controversieel was. In 1948 zagen velen er commentaar in op hun eigen gedrag tijdens de oorlog, die toen nog vers in het geheugen lag. 

 

Het twaalfde stripverhaal in de reeks als je Rikki en Wiske en de gekalibreerde kwibus er ook bij telt, maar pas in 1957 als het 31ste album uitgebracht. In de vierkleurenreeks kreeg het nummer 142 en in de witte reeks nummer 25.

 

Simpel toch, die S&W nummering. :mellow:

 

 

afbeelding.png.bf2249e1b5b4f5fbf67c4f0c41067a34.png

Link naar reactie
  • 8 months later...

Is er eigenlijk een specifiek album in de vroege periode van de Rode Reeks waar je sterk de evolutie in verhaal en tekenstijl kunt zien onder invloed van de hoger gelegde lat voor de Blauwe Reeks?

( de Bokkerijders en de Witte Uil dateren nog van voor het eerste Blauwe Reeksverhaal, dus ergens in de daaropvolgende albums zou er verschil moeten beginnen merkbaar zijn, maar zelf ben ik niet zo vertrouwd met die oorspronkelijke versies)

 

7484419_orig.thumb.jpg.846e7d406db1bba55277e7fe41083f49.jpg

 

uil.thumb.gif.d2189e61be7e09452860f2f8afd18deb.gif

 

afbeelding.thumb.png.09ef2d36974d17f84e6747ba60fa9116.png.52f4dd24777ed0d09e33494fc216ccaa.png

 

79_SW138_intro.thumb.jpg.12111c8a98c27344f155be8caf3194ca.jpg

 

46_SW144_intro.thumb.jpg.ff135cf5cf8d7c1771eb1a605a36a40f.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...