Ga naar inhoud

Verkies je dat opvolgers kameleons zijn of dat ze hun eigen stijl zoeken met een reeks?


cinco

Verkies je dat opvolgers kameleons zijn of dat ze hun eigen stijl zoeken met een reeks?  

35 leden hebben gestemd

  1. 1. Verkies je dat opvolgers kameleons zijn of dat ze hun eigen stijl zoeken met een reeks?

    • kameleon
    • eigen stijl
    • variabel, afhankelijk van de reeks waar het om gaat


Recommended Posts

Ik heb precies toch liever dat de stijl wat gerespecteerd wordt. Er is een reden waarom een reeks geslaagd is, en in het geval van strips zit de tekenstijl daar toch niet voor weinig tussen. 

 

Maar dit gaat wel uit van reeksen die ik al graag lees die overgenomen worden (Asterix, B&M), en dus niet reeksen die ik pas goed vindt vanaf het moment dat iemand ze overgenomen heeft (Clifton, Robbedoes). 

Link naar reactie

Beetje tussen de twee. Zoals Lük zegt: een eigen stijl, maar wel in de sfeer van de voorloper. Reeksen als Clifton en Robbedoes of bvb Sammy zijn wat dat betreft ideale voorbeelden (en ook De Blauwbloezen, maar dan wel toen Lambil ze overnam).

En de reden is vrij simpel: een imitatie kan hoogstens even goed zijn als het origineel. Vaak slechter maar helaas nooit beter (want dan is het geen goede imitatie meer). 

Link naar reactie
2 uren geleden, Rik zei:

Eigen stijl heeft mijn voorkeur boven de voorgeschreven strakke richtlijnen op het gebied van het tekenwerk zoals bij Sus en Wis

 

Ik heb nochtans de indruk dat de richtlijnen bij S&W helemaal niet zo strak zijn. Neem van iedere tekenaar van de reeks één album (of zelfs twee) en je zal telkens een andere stijl hebben.

Link naar reactie
3 uren geleden, Rik zei:

Eigen stijl heeft mijn voorkeur boven de voorgeschreven strakke richtlijnen op het gebied van het tekenwerk zoals bij Sus en Wis en Donald Duck.

 

Wat een schotse vergelijking, @Rik. Wat Tom hierboven zegt: S&W lijkt me zich net in het andere kamp te bevinden. En Keno Don Rosas Donald Duck - wel een beter voorbeeld van consistent tekenwerk - is ook goed te onderscheiden van die van Carl Barks.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Wat een schotse vergelijking, @Rik. Wat Tom hierboven zegt: S&W lijkt me zich net in het andere kamp te bevinden. En Keno Don Rosas Donald Duck - wel een beter voorbeeld van consistent tekenwerk - is ook goed te onderscheiden van die van Carl Barks.

Je noemt net de 2 uitzonderingen op het gebied Duck. Werp eens een blik op de verhalen in het tijdschrift Donald Duck en kijk eens of je al die tientallen tekenaars die hier aan hebben gewerkt ook allemaal kan herkennen...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het was natuurlijk wel de bedoeling bij S&W dat de lezers niet doorhebben dat er een nieuwe tekenaar aan de slag is. Maar na een tijdje geven die er toch telkens weer hun eigen draai aan.

Beetje zoals Bud Sagendorf, toen hij Popeye overnam, hij dat wel deed in de stijl van Sagendorf, maar na een aantal jaren evolueerde naar een duidelijk herkenbare eigen stijl.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Daan zei:

De twee beste kameleonnen die momenteel werkzaam zijn in Europa zijn mijns inziens Achdé (Lucky Luke) en in iets mindere mate Conrad (Astérix). Beiden leveren erg goed werk terwijl er op veel scenario's waar ze mee moeten werken best wel een en ander af te dingen valt.

 

Ja, ik heb recentelijk enkele van die nieuwe Lucky Lukes gelezen en dat viel mij inderdaad op hoe goed die Morris-stijl werd gevolgd.

Link naar reactie
20 uren geleden, TDPB zei:

Ik vind nochtans dat Achdé de slechtste van alle Morris imitators is (na Conrad en Leonardo en die mens die de tekenfilmbewerkingen tekende)

Zijn werk is een imitatie maar het valt ook op dat het een imitatie is.

Mis ik iets? Welke Conrad en welke Leonardo hebben Lucky Luke dan getekend? Ik zou wel eens iets van hun werk willen zien. Ik ben benieuwd...

Link naar reactie

ja, Vittorio Leonardo deed wel degelijk meer dan inkleuren. Ik herinner me nog een interview met hem uit de tijd dat het eerste album van Achdé verscheen waarin Leonardo behoorlijk teleurgesteld reageerde op het feit dat hij de reeks niet mocht voortzetten zoals hij blijkbaar zelf had verwacht. Als je wat surft kan je hier en daar wat Lucky Luke tekeningen vinden die ofwel door Leonardo solo ofwel door Leonardo en Morris samen zijn ondertekend.

 

afbeelding.thumb.png.58c03036bdb12751afa180690b4a5335.png

 

afbeelding.thumb.png.33290958de47db5bbbdeeb64ffc59278.png

 

afbeelding.thumb.png.26dfaf19514adfd3caebfd35e4c13c66.png

(gesigneerd Morris maar volgens veilingshuis HUBERTY & BREYNE werk van Leonardo)

 

En hij tekende en schreef onder andere dit reclame album:

 

afbeelding.png.6eca97d2bb3fac3d49ebfde8383a2be6.png

 

afbeelding.thumb.png.71f5efd48c9f04a7448717bcbe95460b.png

 

afbeelding.thumb.png.9a58fcb459462a0f27963d8058f05802.png

 

afbeelding.thumb.png.9d7d6b60b7321410991b636e8328e4a6.png

 

 

 

Link naar reactie

Ik kan er niets over vinden, maar ik geloof dat het album "de duivelsranch" en minimaal één ander album waar ik de naam van kwijt ben ook door iemand anders zijn getekend. Het viel me altijd al op dat luke in dat album heel anders getekend werd. 

 

Kan natuurlijk ook dat morris eens iets anders probeerde, maar als hij al vaker met ghostartists werkte dan lijkt die kans me niet zo groot.

Link naar reactie

Interessant! Ik moet zeggen dat ik het werk van Vittorio Leonardo, zoals ik dat hierboven zien kan, op mij veel 'ronder' overkomt dan dat van Morris. Van Corad (Pearce) kan ik het niet echt zeggen, afgaande op die ene cover. Het werk van Achdé is misschien een pietsje gedetailleerder dan dat van Morris, maar dat vind ik juist prima. Ook kan Achdé heel goed en overtuigend nieuwe personages creëren in de stijl van Morris. Wat ik hierboven van Leonardo zie overtuigt mij allerminst op dat laatste vlak...

Link naar reactie
18 minuten geleden, Daan zei:

 Van Corad (Pearce) kan ik het niet echt zeggen, afgaande op die ene cover.

Conrad tekende het eerste Kid Lucky album. Je kan wel zien dat het van hem is (als je een beetje vertrouwd bent met zijn werk), maar ik vind het toch mooier dat wat Achdé doet.

 

afbeelding.thumb.png.a1fbabf598b08cf4afdd22559e4f7470.png

 

afbeelding.thumb.png.8361f3542a5c4669a1ba84913502b9e3.png

 

Conrad heeft zowat alle grote Franco-Belgische tekenaars 'gedaan'. Morris, Franquin (met de marsupilami) en Uderzo. Enkel Hergé ontbreekt nog.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Daan zei:

 @TDPBMag ik je vragen waar het voor jou wringt bij Achdé?

 

Ja, dat mag je.

Het is me te rommelig. Bij Morris was alles lekker strak en was er nagedacht over de compositie. Achdé lijkt het er meer lukraak op te smijten. Plus dat hij vaak ook teveel details tekent. Hij vult zijn beelden teveel. (iets waar de huidige Kiekeboes ook regelmatig last van hebben)

Maar ik moet toegeven dat Morris in zijn laatste 10 à 20 albums soms iets te summier begon te worden. En het veelvuldig gebruik van kopies -en dus ook minder variatie in de prentjes- was ook geen vooruitgang. Het spreekt voor het kameleon-zijn van Conrad dat hij zelfs dat imiteerde (zie die strook met de indianen: drie keer na elkaar quasi hetzelfde prentje).

Link naar reactie
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...