Rik Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Eigen stijl heeft mijn voorkeur boven de voorgeschreven strakke richtlijnen op het gebied van het tekenwerk zoals bij Sus en Wis en Donald Duck. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Lük Bey Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Ik heb precies toch liever dat de stijl wat gerespecteerd wordt. Er is een reden waarom een reeks geslaagd is, en in het geval van strips zit de tekenstijl daar toch niet voor weinig tussen. Maar dit gaat wel uit van reeksen die ik al graag lees die overgenomen worden (Asterix, B&M), en dus niet reeksen die ik pas goed vindt vanaf het moment dat iemand ze overgenomen heeft (Clifton, Robbedoes). Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Beetje tussen de twee. Zoals Lük zegt: een eigen stijl, maar wel in de sfeer van de voorloper. Reeksen als Clifton en Robbedoes of bvb Sammy zijn wat dat betreft ideale voorbeelden (en ook De Blauwbloezen, maar dan wel toen Lambil ze overnam). En de reden is vrij simpel: een imitatie kan hoogstens even goed zijn als het origineel. Vaak slechter maar helaas nooit beter (want dan is het geen goede imitatie meer). Quote Link to comment
TDPB Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 2 uren geleden, Rik zei: Eigen stijl heeft mijn voorkeur boven de voorgeschreven strakke richtlijnen op het gebied van het tekenwerk zoals bij Sus en Wis Ik heb nochtans de indruk dat de richtlijnen bij S&W helemaal niet zo strak zijn. Neem van iedere tekenaar van de reeks één album (of zelfs twee) en je zal telkens een andere stijl hebben. Quote Link to comment
Hamirubi Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 3 uren geleden, Rik zei: Eigen stijl heeft mijn voorkeur boven de voorgeschreven strakke richtlijnen op het gebied van het tekenwerk zoals bij Sus en Wis en Donald Duck. Wat een schotse vergelijking, @Rik. Wat Tom hierboven zegt: S&W lijkt me zich net in het andere kamp te bevinden. En Keno Don Rosas Donald Duck - wel een beter voorbeeld van consistent tekenwerk - is ook goed te onderscheiden van die van Carl Barks. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Rik Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 19 minuten geleden, Hamirubi zei: Wat een schotse vergelijking, @Rik. Wat Tom hierboven zegt: S&W lijkt me zich net in het andere kamp te bevinden. En Keno Don Rosas Donald Duck - wel een beter voorbeeld van consistent tekenwerk - is ook goed te onderscheiden van die van Carl Barks. Je noemt net de 2 uitzonderingen op het gebied Duck. Werp eens een blik op de verhalen in het tijdschrift Donald Duck en kijk eens of je al die tientallen tekenaars die hier aan hebben gewerkt ook allemaal kan herkennen... Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Hamirubi Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 OK, we houden het dan op S&W. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
TDPB Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Het was natuurlijk wel de bedoeling bij S&W dat de lezers niet doorhebben dat er een nieuwe tekenaar aan de slag is. Maar na een tijdje geven die er toch telkens weer hun eigen draai aan. Beetje zoals Bud Sagendorf, toen hij Popeye overnam, hij dat wel deed in de stijl van Sagendorf, maar na een aantal jaren evolueerde naar een duidelijk herkenbare eigen stijl. Quote Link to comment
Daan Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 De twee beste kameleonnen die momenteel werkzaam zijn in Europa zijn mijns inziens Achdé (Lucky Luke) en in iets mindere mate Conrad (Astérix). Beiden leveren erg goed werk terwijl er op veel scenario's waar ze mee moeten werken best wel een en ander af te dingen valt. Quote Link to comment
cinco Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 19 minuten geleden, Daan zei: De twee beste kameleonnen die momenteel werkzaam zijn in Europa zijn mijns inziens Achdé (Lucky Luke) en in iets mindere mate Conrad (Astérix). Beiden leveren erg goed werk terwijl er op veel scenario's waar ze mee moeten werken best wel een en ander af te dingen valt. Ja, ik heb recentelijk enkele van die nieuwe Lucky Lukes gelezen en dat viel mij inderdaad op hoe goed die Morris-stijl werd gevolgd. Quote Link to comment
TDPB Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ik vind nochtans dat Achdé de slechtste van alle Morris imitators is (na Conrad en Leonardo en die mens die de tekenfilmbewerkingen tekende) Zijn werk is een imitatie maar het valt ook op dat het een imitatie is. Quote Link to comment
Daan Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 20 uren geleden, TDPB zei: Ik vind nochtans dat Achdé de slechtste van alle Morris imitators is (na Conrad en Leonardo en die mens die de tekenfilmbewerkingen tekende) Zijn werk is een imitatie maar het valt ook op dat het een imitatie is. Mis ik iets? Welke Conrad en welke Leonardo hebben Lucky Luke dan getekend? Ik zou wel eens iets van hun werk willen zien. Ik ben benieuwd... Quote Link to comment
Daan Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Ah, gevonden: Conrad tekende twee spin-offs in de serie Kid Lucky en Leonardo was een assistent van Morris, kleurde in en tekent af en toe een dedi... Ik ben nog niet erg overtuigd... Kun je betere voorbeelden aanleveren @TDPB? Quote Link to comment
Ambreville Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 19 minuten geleden, Daan zei: Mis ik iets? Welke Conrad en welke Leonardo hebben Lucky Luke dan getekend? Ik zou wel eens iets van hun werk willen zien. Ik ben benieuwd... Conrad was de helft van 'Pearce'. Kid Lucky, maar ook Okhlahoma Jim in de hoofdreeks. Tenret was de ontbrekende naam. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Vittorio Leonardo heeft meegeholpen aan de tekeningen van Rataplan (zie afbeelding). Zo ook een tekenaar genaamd Michel Janvier. Quote Link to comment
Ambreville Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 17 minuten geleden, cartoonesk zei: Vittorio Leonardo heeft meegeholpen aan de tekeningen van Rataplan (zie afbeelding). Zo ook een tekenaar genaamd Michel Janvier. Dat was als colorist. Tenret deed daar het tekenwerk als knecht. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Bij stripinfo.be staat Vittorio als medetekenaar vermeld bij sommige albums (anders zou hij toch niet op die covers vermeld staan?), evenals de andere tekenaar die ik noemde. Verder weet ik het niet. Quote Link to comment
TDPB Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 ja, Vittorio Leonardo deed wel degelijk meer dan inkleuren. Ik herinner me nog een interview met hem uit de tijd dat het eerste album van Achdé verscheen waarin Leonardo behoorlijk teleurgesteld reageerde op het feit dat hij de reeks niet mocht voortzetten zoals hij blijkbaar zelf had verwacht. Als je wat surft kan je hier en daar wat Lucky Luke tekeningen vinden die ofwel door Leonardo solo ofwel door Leonardo en Morris samen zijn ondertekend. (gesigneerd Morris maar volgens veilingshuis HUBERTY & BREYNE werk van Leonardo) En hij tekende en schreef onder andere dit reclame album: Aloys Oosterwijk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Heel vroeger was Leonardo al meer dan inkleurder alleen, dus zo gek vind ik het niet. Quote Link to comment
TDPB Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 De tekenfilmbewerking 'De ballade van de daltons' en 'Daisy Town' zijn door Pascal Dabère, een verdienstelijke ghostartist getekend: Quote Link to comment
TDPB Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 En wat ik dus wou zeggen, van al die tekenaars is Achdé nu net de enige waarvan het opvalt dat het Morris niet is. Quote Link to comment
Vaatwasser Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Ik kan er niets over vinden, maar ik geloof dat het album "de duivelsranch" en minimaal één ander album waar ik de naam van kwijt ben ook door iemand anders zijn getekend. Het viel me altijd al op dat luke in dat album heel anders getekend werd. Kan natuurlijk ook dat morris eens iets anders probeerde, maar als hij al vaker met ghostartists werkte dan lijkt die kans me niet zo groot. Quote Link to comment
Daan Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Interessant! Ik moet zeggen dat ik het werk van Vittorio Leonardo, zoals ik dat hierboven zien kan, op mij veel 'ronder' overkomt dan dat van Morris. Van Corad (Pearce) kan ik het niet echt zeggen, afgaande op die ene cover. Het werk van Achdé is misschien een pietsje gedetailleerder dan dat van Morris, maar dat vind ik juist prima. Ook kan Achdé heel goed en overtuigend nieuwe personages creëren in de stijl van Morris. Wat ik hierboven van Leonardo zie overtuigt mij allerminst op dat laatste vlak... Quote Link to comment
TDPB Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 18 minuten geleden, Daan zei: Van Corad (Pearce) kan ik het niet echt zeggen, afgaande op die ene cover. Conrad tekende het eerste Kid Lucky album. Je kan wel zien dat het van hem is (als je een beetje vertrouwd bent met zijn werk), maar ik vind het toch mooier dat wat Achdé doet. Conrad heeft zowat alle grote Franco-Belgische tekenaars 'gedaan'. Morris, Franquin (met de marsupilami) en Uderzo. Enkel Hergé ontbreekt nog. Quote Link to comment
Daan Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Ja, het is wel knap gedaan, wat Conrad daar doet, toch vind ik het ook wat povertjes... Ikzelf zie toch liever Achdé. @TDPBMag ik je vragen waar het voor jou wringt bij Achdé? Quote Link to comment
TDPB Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 3 minuten geleden, Daan zei: @TDPBMag ik je vragen waar het voor jou wringt bij Achdé? Ja, dat mag je. Het is me te rommelig. Bij Morris was alles lekker strak en was er nagedacht over de compositie. Achdé lijkt het er meer lukraak op te smijten. Plus dat hij vaak ook teveel details tekent. Hij vult zijn beelden teveel. (iets waar de huidige Kiekeboes ook regelmatig last van hebben) Maar ik moet toegeven dat Morris in zijn laatste 10 à 20 albums soms iets te summier begon te worden. En het veelvuldig gebruik van kopies -en dus ook minder variatie in de prentjes- was ook geen vooruitgang. Het spreekt voor het kameleon-zijn van Conrad dat hij zelfs dat imiteerde (zie die strook met de indianen: drie keer na elkaar quasi hetzelfde prentje). Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 2 uren geleden, TDPB zei: J En het veelvuldig gebruik van kopies -en dus ook minder variatie in de prentjes- was ook geen vooruitgang. Kopies?? Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 2 uren geleden, TDPB zei: Het is me te rommelig. Bij Morris was alles lekker strak en was er nagedacht over de compositie. Dat gevoel heb ik soms bij de nieuwe Asterixen. (ook al doet Conrad uitstekend werk in die stijl van Uderzo) Quote Link to comment
TDPB Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 1 uur terug, cinco zei: Kopies?? Morris had een goed draaiende fotokopiemachine in zijn tekenkamer staan. Quote Link to comment
Ambreville Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 5 minuten geleden, TDPB zei: Morris had een goed draaiende fotokopiemachine in zijn tekenkamer staan. Die techniek zie je wel meer. Vooral zo bij die scènes met een variatie op een kadertje. Quote Link to comment
Hamirubi Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 8 uren geleden, cinco zei: Dat gevoel heb ik soms bij de nieuwe Asterixen. (ook al doet Conrad uitstekend werk in die stijl van Uderzo) MIjn mening (al tig keer hier verkondigd): ik vind Conrad ondermaats en te cartoony. Maar dat vond ik van de oude Uderzo ook wel. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Aloys Oosterwijk Posted November 10, 2023 Share Posted November 10, 2023 Vittorio Leonardo kleurt sinds ongeveer aflevering 15/ 16 de Open Dossiers van Cor Morelli in. Daarvoor was het Wilma Leenders en de eerste 13 deed ik zelf. Erg aimabele man en het is goed samenwerken met hem. Air and alexjodo 1 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.