Ga naar inhoud

Mooie Zomers en ander werk van Jordi Lafebre


cinco

Mooie Zomers  

22 leden hebben gestemd

  1. 1. favoriete cover

    • Zuidwaarts (2015)
    • De kreek (2016)
    • Mam'zelle Esterel (2017)
    • Krijger op rust (2018)
    • London calling (2018)
      0
    • -
    • Les Genêts (2021)
  2. 2. favoriete album

    • Zuidwaarts (2015)
    • De kreek (2016)
    • Mam'zelle Esterel (2017)
    • Krijger op rust (2018)
      0
    • London calling (2018)
      0
    • -
    • Les Genêts (2021)
      0


Recommended Posts

  • cinco changed the title to Mooie Zomers (poll)
22 uren geleden, Waldorf zei:

De eerste was de beste. De tweede was goed, bij de derde hadden we het allemaal al eens gelezen en de vierde en de vijfde waren ok. Maar in die eerste zat werkelijk alles goed. 

Ik geniet er nog steeds van! Van mij mogen ze voorlopig nog blijven komen.

Link naar reactie
Op 26/3/2021 om 16:20, Daan zei:

Ik geniet er nog steeds van! Van mij mogen ze voorlopig nog blijven komen.

 

Same here.

 

Ik heb net die eerste herlezen die zich in 1973 afspeelt.

De zoon des huizes leest op een bepaald moment een zin luidop uit de Erfenis van Rataplan, een album dat verscheen in 1973. En op de radio speelt La Maladie d'Amour, een lied uit 1973.

Die kleine details doen elk album aanvoelen als een tijdscapsule van het jaar waarin het verhaal zich afspeelt.

 

afbeelding.thumb.png.877178fff0827e17d0fd6bc6c93dccdd.png

 

Het niet-chronologische aspect van de reeks zorgt er ook voor dat je nooit weet wanneer en onder welke omstandigheden het volgende verhaal zich gaat afspelen. Een interessant concept.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • cinco changed the title to Mooie Zomers
  • cinco changed the title to Mooie Zomers (Zidrou/Lafebre)
  • 4 weeks later...

Toevallig gisteren avond aan Ondanks Alles begonnen. Na de eerste hoofdstukken heb ik al het gevoel dat dit een topper is. Ik hoop dat het zo blijft tot het einde.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Mooie zomers is typisch voor de strips van de laatste twintig of zo jaar, die gaan over de relaties tussen de hoofdpersonen, i.p.v. over de hoofdpersonen die andere moeten verslaang. Het is een verschuiving van de vroegere avonturenstrips, naar een meer psychologische strip (bij gebrek aan een betere term).

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Aaarggh! De ziekte van de prequels!

 

Nee, het is geen kwestie van prequels.

Het concept van de reeks is gewoon dat er in elk album een andere zomer van het gezin Falderault wordt belicht. Vergelijk het met mensen die herinneringen bovenhalen aan hun vakanties en dit ook niet noodzakelijk in chronologische volgorde doen.

Naarmate de serie groeit krijgt het de vorm van een puzzel waarbij telkens een nieuw stuk wordt gelegd, waardoor je merkt dat het geheel meer is dan de som van de delen.

Maar los daarvan biedt elk album op zich een afgerond verhaal zonder de noodzaak van voorkennis.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik doe mijn Mooie Zomers 1 & 2 weg.

Het is een goeie reeks, hoor, maar door stom toeval is het stilgevallen na nr. 2 en ondertussen sta ik al vier delen achter.

Ik doe ze weg aan 6 euro/stuk, dus 12 euro in totaal, exclusief de verzendkosten. Oorspronkelijk kostten ze 9,5 euro.

Het zijn 1e drukken, maar ik denk niet dat er een 2e druk bestaat.

Link naar reactie

Het is mijn favoriete reeks. :o

 

Dankzij het speciaal concept wint de serie met elk album aan kracht.

Het doet me denken aan dat hoofdstuk in Watchmen met Dr. Manhattan waarin hij allerlei verschillende gebeurtenissen in het leven op hetzelfde moment ervaart. Onze ervaring van tijd is misschien slechts gebonden aan de beperkingen van onze manier van waarnemen.

 

afbeelding.thumb.png.333db84fad01762f5237b998e3e502cd.png

 

In Ondanks Alles speelt Lafebre ook met het concept van tijd en vergankelijkheid. Toeval dat dit in twee werken van hem zo sterk aan bod komt?

 

afbeelding.thumb.png.91331559c0a60f28d60bd606f5d2a15f.png

 

afbeelding.thumb.png.d685881b90b843c3c5ead5bf8477bc9f.png

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

 

In Ondanks Alles speelt Lafebre ook met het concept van tijd en vergankelijkheid. Toeval dat dit in twee werken van hem zo sterk aan bod komt?

 

 

Ergens heb ik eens gelezen dat het enige dat echt de moeite is om over te schrijven het passeren van de tijd is. Zidrou is zeker niet de enige bij wie het aan bod komt. Lees ook 'De jaren' van Annie Ernaux. 'Bezoek van de knokploeg' van Jennifer Egan. 'Alles wat is' van James Salter.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

SSZ 'Voorlopig moet je van de familie Faldérault  geen nieuwe albums meer verwachten. Zidrou houdt het nog op een "misschien binnen enkele jaren", maar eerstvolgend dus niet. Lafebres eigen koers gaat nu voor. Sinds het grote suces van Ondanks Alles, waarvan een herdruk in het Nederlands wordt verwacht, heeft Jordi Lafebre de smaak van het schrijven te pakken. De Spaanse tekenaar werkt inmiddels aan een nieuw project dat hij zelf zal schrijven en tekenen. Maar dat heeft gevolgen voor de reeks Mooie Zomers die hij op scenario van Zidrou tekent.'

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik ben de reeks aan het herlezen, nu in chronologische volgorde. Gisteren ben ik tot aan deel 4, 1973, geraakt. Het is mooi hoe enkele zaken die terloops vermeld werden in dat eerst verschenen album later netjes terugkwamen: de miskraam in '69, de geboorte van de jongste in tijdens de reis van '70. Stripgoud, jammer dat Lafebre er (voorlopig??) de stekker uittrekt. Ook jammer dat hij enkel nog digitaal tekent, ik wil nog wel een plaat uit Mooie Zomers.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • cinco changed the title to Mooie Zomers en ander werk van Jordi Lafebre
  • 11 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...