Ga naar inhoud

het einde


cinco

Recommended Posts

21 minuten geleden, cinco zei:

Weet jij wat nu (officieel) als de laatste Guustgag wordt beschouwd?

 

Ik weet het niet uit mijn hoofd te zeggen. Het laatste in een album is een onafgewerkte pagina. De pagina (door Franquin), die het laatst in het tijdschrift stond, dat durf ik nu niet te zeggen. Ik heb mijn albums hier niet.

 

edit : volgens bdoubliees.com is gag 909 de laatste gag door Franquin in Spirou (1991) en dit de laatste cover (1992) tijdens Franquin's leven :

 

 

cover van franquin 1992.jpg

Link naar reactie

Het dreigende dinges. Als 10 jarige compleet in shock en huilen, tranen met tuiten... zelfs na herlezing de jaren daarna nog altijd tranen. 

 

Verder ook een straf einde van de eerste reeks van Messenger. Ik herinner me nog hoe ik van ontgoocheling voorlaatste pagina naar 'wow' ging op de laatste pagina. 

 

En Thorgal, kan niet meteen op de titel komen, dat meisje dat moet achterblijven. Een van de eerdere albums, met die draden die levens voorstellen. 

Link naar reactie

Rode Ridder 20, Kerwijn de Magier:

Lancelot: "er brandt een naam als vuur in mijn hart: Modred de verrader!"

Dit citaat maakte eind jaren 60 veel indruk op mij als jonge lezer. En is mij altijd bijgebleven. Pas jaren later kon ik het vervolg lezen in De wilde horde, omdat we dat album nog niet hadden.

Link naar reactie

Nero is de eerste grote Vlaamse reeks van meer dan 200 albums die een definitief laatste verhaal heeft gekend.

Een allerlaatste wafelenbak.

 

afbeelding.png.e9f0b32b1e7ab4055000308d3fc68cdd.pngafbeelding.png.63c9ab50fcc4f74eb63bf53e709891dc.png

 

En Koning Albert die er toen ook al naar hunkerde om zijn kroon en zijn troon door te geven, komt ook door het raam piepen.

 

"Moedig;" Zo noemde hij het besluit van Nero/Sleen om te stoppen.

Zelf moest de koning nog tot 2013 wachten voordat hij zelf die 'moed' kon opbrengen.

 

afbeelding.thumb.png.f95f63fbded312e029337253fb2d85a2.png

 

Maar is het einde wel zo voorspoedig? Tuizentfloot staat op het punt om een vreugdeschot af te vuren, maar heeft niet door dat zijn kanon recht op Nero gericht staat.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Nero is de eerste grote Vlaamse reeks van meer dan 200 albums die een definitief laatste verhaal heeft gekend.

Een allerlaatste wafelenbak.

 

En dat was niet eens echt definitief. Want we zijn ondertussen twee albums verder.

 

Wat zijn de andere reeksen? Suske en Wiske en Jommeke? Bij Urbanus is er de hint dat ze mss stoppen na nr 200. Alle andere reeksen zitten daar nog niet meteen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

 

 

Wat zijn de andere reeksen? Suske en Wiske en Jommeke? Bij Urbanus is er de hint dat ze mss stoppen na nr 200. Alle andere reeksen zitten daar nog niet meteen.

 

De Rode Ridder zit toch ook al bijna aan 300 en de Kiekeboes zal de 200 ook wel halen.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

En dat was niet eens echt definitief. Want we zijn ondertussen twee albums verder.

 

 

Maar dat zijn hommages.

De Jommes, de Red Riders, de J.Roms en de Amorassen worden ook niet gezien als deel van de hoofdreeks en deel van de telling.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Maar dat zijn hommages.

De Jommes, de Red Riders, de J.Roms en de Amorassen worden ook niet gezien als deel van de hoofdreeks en deel van de telling.

Er is een groot verschil met de reeksen die je daar aanhaalt: de namen waaronder ze verschijnen wijken allemaal af van het origineel. Het enige verschil dat de twee recente Nero-albums hebben met de vroegere zijn de tekenstijl en de namen van de auteurs.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

De Rode Ridder zit toch ook al bijna aan 300 en de Kiekeboes zal de 200 ook wel halen.

 

 

Ah juist, de Rode Ridder.

Kiekeboes zitten nog maar aan 158. Nog 40 albums te gaan. Een tiental jaar dus. Het zou best kunnen dat ze die 200 niet halen.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Niet veel optimisme voor de toekomst van het Vlaamse beeldverhaal?

Ik hoop toch dat alles nog minstens tien jaar voortbolt voordat het niet meer rendabel is.

Tien jaar is lang. Het kan zelfs langer zijn als ze de frequentie albums per jaar verminderen.  En zoals de oplages ieder jaar wat meer zakken... wie weet wanneer het zal eindigen

 

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Tien jaar is lang. Het kan zelfs langer zijn als ze de frequentie albums per jaar verminderen.  En zoals de oplages ieder jaar wat meer zakken... wie weet wanneer het zal eindigen

 

 

Hoe zit het met de Kampioenen? Dat zou ook wel een reeks kunnen worden die de 200 haalt.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

En Bessy, daar heb ik totaal geen zicht op maar volgens online bronnen zouden er honderden albums van die reeks zijn, voornamelijk in Duitsland.

Da's dan dus geen Grote Vlaamse reeks he.

Hier in Vlaanderen verschenen er 'maar' 164 in het Nederlands. (992 in het Duits).

Link naar reactie
22 minuten geleden, TDPB zei:

992 in het Duits

 

Ik zal nooit snappen hoe ze er in geslaagd zijn om 992(!) titels in het Duits te maken.

Zelfs al was het bandwerk of rap-rap getekend, dan nog.

Ik bedoel... 992. Waren dat slechts 20 bladzijden per strip of wat? Andere reeksen hebben al tussen de 40 en 50 jaar nodig om aan 200 albums te raken.

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

Ik zal nooit snappen hoe ze er in geslaagd zijn om 992(!) titels in het Duits te maken.

Zelfs al was het bandwerk of rap-rap getekend, dan nog.

Ik bedoel... 992. Waren dat slechts 20 bladzijden per strip of wat? Andere reeksen hebben al tussen de 40 en 50 jaar nodig om aan 200 albums te raken.

Ze waren inderdaad niet zo lang. Geen idee hoeveel pagina's precies. 22? En ze hebben wel niet zoveel verschillende verhalen gemaakt. Sommige werden verschillende keren hernomen, andere waren bewerkingen van Old Shatterhand verhalen waar ze gewoon andere hoofdjes op kleefden.

Vergeet ook niet dat het om een maandelijkse en later twee-wekelijkse publicatie ging.

 

https://bessy.ophetwww.net/geschiedenis.php

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
Op 12/7/2021 om 11:54, TDPB zei:

Ze waren inderdaad niet zo lang. Geen idee hoeveel pagina's precies. 22? En ze hebben wel niet zoveel verschillende verhalen gemaakt. Sommige werden verschillende keren hernomen, andere waren bewerkingen van Old Shatterhand verhalen waar ze gewoon andere hoofdjes op kleefden.

Vergeet ook niet dat het om een maandelijkse en later twee-wekelijkse publicatie ging.

 

https://bessy.ophetwww.net/geschiedenis.php

Met Jerom deden ze ongeveer hetzelfde, maar die heette in het Duits Wastl.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Niet letterlijk een einde, maar het moment waarop Blueberry Angel Face afknalt in "Het einde van de lange rit" is toch een soort afsluiter die me is bijgebleven.

Kuifje heeft ook een paar mooie eindes, zoals de spannende landing in "Mannen op de maan", met daarna de kolder rond Haddock.

En wat te denken van de abrupte "dood" van Isabelle Avondrood in Maanzieke mummies? Alsof Tardi het plots helemaal had gehad met dat mens.

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 4 months later...
Op 5/7/2021 om 16:56, Willem II zei:

Rode Ridder 20, Kerwijn de Magier:

Lancelot: "er brandt een naam als vuur in mijn hart: Modred de verrader!"

Dit citaat maakte eind jaren 60 veel indruk op mij als jonge lezer. En is mij altijd bijgebleven. Pas jaren later kon ik het vervolg lezen in De wilde horde, omdat we dat album nog niet hadden.

Dit dus!

RR20 KdM einde.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...