Ga naar inhoud

het einde


cinco

Recommended Posts

Het einde van de 5-delige reeks "De kinderen van de wind" (Bourgeon).

In de laatste tekening staat een tekstblok/voice-over van de heldin waarin ze, na alle miserie en ontberingen die ze 5 albums lang heeft moeten ondergaan, het volgende zegt.

"Vrijdag 29 maart 1782.. Op deze dag, de dag dat ik werkelijk van alles bevrijd ben, dreigde ik bijna te vergeten dat ik pas 18 jaar ben.. Ik heb nog 'n heel leven voor me..."

Dat is me altijd bij gebleven enerzijds omdat ik zelf ook schrok van het feit dat ze nog maar 18 jaar was en anderzijds omdat dit zo'n hoopvolle gedachte was na al die miserie die ze had doorstaan.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
6 uren geleden, Theodoor zei:

Het einde van de 5-delige reeks "De kinderen van de wind" (Bourgeon).

In de laatste tekening staat een tekstblok/voice-over van de heldin waarin ze, na alle miserie en ontberingen die ze 5 albums lang heeft moeten ondergaan, het volgende zegt.

"Vrijdag 29 maart 1782.. Op deze dag, de dag dat ik werkelijk van alles bevrijd ben, dreigde ik bijna te vergeten dat ik pas 18 jaar ben.. Ik heb nog 'n heel leven voor me..."

Dat is me altijd bij gebleven enerzijds omdat ik zelf ook schrok van het feit dat ze nog maar 18 jaar was en anderzijds omdat dit zo'n hoopvolle gedachte was na al die miserie die ze had doorstaan.

Prachtig! Een reeks die iedereen moet gelezen hebben. Zo echt moderne klassiekers worden er toch minder en minder gemaakt. Zeker qua reeksen.

Link naar reactie
16 uren geleden, Theodoor zei:

Het einde van de 5-delige reeks "De kinderen van de wind" (Bourgeon).

In de laatste tekening staat een tekstblok/voice-over van de heldin waarin ze, na alle miserie en ontberingen die ze 5 albums lang heeft moeten ondergaan, het volgende zegt.

"Vrijdag 29 maart 1782.. Op deze dag, de dag dat ik werkelijk van alles bevrijd ben, dreigde ik bijna te vergeten dat ik pas 18 jaar ben.. Ik heb nog 'n heel leven voor me..."

Dat is me altijd bij gebleven enerzijds omdat ik zelf ook schrok van het feit dat ze nog maar 18 jaar was en anderzijds omdat dit zo'n hoopvolle gedachte was na al die miserie die ze had doorstaan.

Absoluut waar, als ik het weer lees gaat er weer een sensatie door mij heen. 

Jammer, dat de delen erna nooit meer dat niveau hebben bereikt. 

Ook niet in zijn andere reeksen. 

Link naar reactie
16 uren geleden, De Hollander zei:

Absoluut waar, als ik het weer lees gaat er weer een sensatie door mij heen. 

Jammer, dat de delen erna nooit meer dat niveau hebben bereikt. 

Ook niet in zijn andere reeksen. 

 

De eerste 2 delen van ILO zijn erg de moeite. Ik heb altijd gevonden dat Bourgeon daar een nieuw soort striptaal ontwikkelde. Het gespeel met ilO (de slechten) en Olsimar (de goeien) zonder het verder uit te leggen. Later ook het gegoochel met kleuren om gemoedsstemmingen, gevaar of kampen aan te duiden. Dat is toch allemaal grensverleggend. 

Link naar reactie
20 uren geleden, De Hollander zei:

Absoluut waar, als ik het weer lees gaat er weer een sensatie door mij heen. 

Jammer, dat de delen erna nooit meer dat niveau hebben bereikt. 

Ook niet in zijn andere reeksen. 

Is de eerste 5 delen dus een afgerond geheel? Zo ja, dan moet ik deze reeks ook eens halen... Is t n realistische reeks vergelijkbaar met schemerwoude of meer fantasy?

Link naar reactie
8 uren geleden, fenip zei:

 

8 uren geleden, sanderg zei:

Ziet er prachtig uit!

 

Is ook gewoon prachtig

Wel in het frans natuurlijk

En met een kleine bijdrage van mezelf 🙂

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
11 uren geleden, Mzee zei:

 

 

Is ook gewoon prachtig

Wel in het frans natuurlijk

En met een kleine bijdrage van mezelf 🙂

 

 

Jammer dat dit enkel in het Frans komt... Mijn Frans is beroerd.. 

 

Soms wel jammer dat ik ook geen Belg of Fransman ben.. om nog optimaler van mijn striphobby te kunnen genieten had ik eigenlijk beter Frans moeten kunnen...

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

De platen? Zoekt Raphaël die echt op bij de verzamelaars?

Ja ze gaan tot bij de verzamelaars om aan goede scans te geraken.

en zo komt het dat ik vermeld wordt in het dankwoord 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

@cinco Ravian - de tijdopener

@Peter Motte@linthout om één of andere reden heb ik er een dubbel gevoel bij. Was het de schok omdat de reeks erop zat? Geen idee. Maar ik denk dat ik ook niet helemaal mee was met het slot. Tot aan de rand van het grote niets was er niets aan de hand, met de laatste twee had ik het gevoel van "is dit het dan?"

 

Ik weet niet of je het fenomeen "axing" in manga kent. Een soort bijltjesdag. Reeksen die het niet zo goed doen in de pijlingen van de weekbladen worden dan geschrapt om plaats te maken voor nieuwe. De reeksen die moeten stoppen krijgen dan nog een paar weken om af te ronden. En dat zie je dikwijls aan het verhaal: dat plotse slot valt op.

 

Vergis je niet, Ravian is en blijft één van mijn favoriete reeksen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 21/6/2021 om 10:48, cartoonesk zei:

Hommeles in Rommelgem.

  Toon verborgen inhoud

Het valse einde, waar het leek alsof iedereen was gezwendelstraald!

 

 

Kan je stellen dat deze plaat uit de Intrigant ook als zo een soortgelijk vals einde kan beschouwd worden?

 

afbeelding.thumb.png.a90f61c78fa48ad916b3bb7fdfffccec.png

Link naar reactie
16 minuten geleden, cartoonesk zei:

Een soort van maar als je het album leest, merk je wel dat er nog wat pagina's volgen dus heeft het niet helemaal hetzelfde effect.

 

En door Bravo Brothers kon je niet inschatten waar Hommeles stopte. Ja, op die manier.

Mij leek het ook alsof Franquin zijn stoute schoenen aantrok en met dat einde benadrukte dat hij klaar was met de serie en de figuren. Zijn laatste grote Robbedoesverhaal, the end.

 

Link naar reactie
Op 5/7/2021 om 10:33, cartoonesk zei:

Yep.

Echter, als de Asterix-pagina op de rechterpagina stond, als je het voor het eerst in een tijdschrift las, had het wel een soortgelijk effect kunnen hebben. :) 

 

Weet je nog toen de Flatersaga de laatste Guust was en dat het album eindigde in de ruimte met gans die achterstallige post zwevend als een ring rond die planeet.

Ik zag dat toen ook als een soort van statement en officieel einde van de Guustreeks.

Pruimpit lag ook hijgend tegen de letters 'einde' aan onder die laatste plaat.

 

Maar toen plots kwam er nog een album met samengesprokkelde gags.

 

Weet jij wat nu (officieel) als de laatste Guustgag wordt beschouwd?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...