Ga naar inhoud

Alternatieve Stripbladen-poll


cartoonesk

Alternatieve Stripbladen-poll  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze stripbladen heb je wel eens gelezen?

    • De groene omelet
    • Spruit
    • Flan Imperial
    • Gezellig en Leuk
    • Wartaal
    • Barwoel
    • Chaos
    • God
    • De Stripper
    • Iris
    • Impuls
    • Razzafrazz
    • Insanity
    • Yèch
    • Mudhoen
    • Gr'nn
    • Coyote
    • P.O.S.S.E.
    • De bedenkelijk kijkende grondeekhoorn
      0
    • Bikkel
      0
    • Intelligent
    • Incognito
    • Project Uhmm
      0
    • Beeldstorm magazine
    • Striptuur
    • Juttemis
    • De Inktpot
    • Inkt magazine
    • Yahoo! -stripblad vol onzin-
    • Iets anders
    • niets van bovenstaande


Recommended Posts

Dit is een vervolg op de Stripbladen-poll.

 

Alternatieve stripbladen.

Amateurstripbladen.

Small-Press.

Hoe je het ook noemt, vooral in de jaren 90 zag je ze volop op stripbeurzen. Onnodig te zeggen dat dit (ondanks wat research) een persoonlijke lijst is geworden. Zelfs als je maar 1 exemplaar van een stripblad hebt gelezen, mag je het aanvinken. Als je nog andere alternatieve / amateurstripbladen weet, mag je dat in een reactie schrijven. Wat betreft de Vlaamse soortgelijke bladen, daar heb ik niet zo'n kijk op of geen info over gevonden. Excuus daarvoor.

groetjes van mij.

P.S. In sommige bladen stonden tekenaars, die al min of meer professioneel waren, maar die heb ik toch toegevoegd.

 

 

gezellig_leuk6.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, Waldorf zei:

Er rinkelden geen bellen. Heeft De bedenkelijk kijkende grondeekhoorn met Gummbah te maken?

Gummbah was inderdaad 1 van de grondleggers/auteurs, samen met Jeroen de Leijer, Ivo van Leeuwen en Steppie Lloyd Trumpstein!

(Gummbah's eerste uitgave was het stripblad God, waarvan voor zover ik weet maar 1 nummer van was en wat hij zelf helemaal vulde met strips en cartoons)

 

 

nr+6+kaft.jpg

Link naar reactie

Leuke poll - en veel bekende bladen, ik heb best een aantal gelezen. "Incognito" vond ik altijd sterk, "De Stripper" ook (misschien ietwat meer "mainstream" dan sommige andere bladen, maar hele goede tekenaars). "Iris" blijft voor mij wel wat speciaal - mijn eerste strippublicatie, ergens eind jaren '90. Niet om aan te zien, die strip  - maar ik was wel trots, natuurlijk. 

Link naar reactie

Gelukkig was er nog een extra iemand die Stripblad Yahoo! heeft aangevinkt! Dan sta ik tenminste niet helemaal voor schut. Stripblad Yahoo! was namelijk mijn eigen stripblad! De oplage was niet hoog en in het begin deed ik zelf de verspreiding door stripwinkels en boekhandels af te gaan, bv. in Amsterdam. Later ook wel met het stripblad op stripbeurzen gestaan maar ook dat legde geen zoden aan de dijk. Toch was het leuk om zo'n blaadje te maken. :) 

 

stripbladcover.jpg

Link naar reactie

Ja, "Yahoo!" vond ik ook leuk lezen. Kan het zijn dat ik eens een pagina (of twee) had getekend, voor een Western die we om de buurt deden? Misschien was dat voor iets anders, het is ook een tijdje geleden... Ik heb nog een kast half vol met die oude bladen en beursboekjes, ik moet ze weer eens doorbladeren. 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, charles zei:

Ja, "Yahoo!" vond ik ook leuk lezen. Kan het zijn dat ik eens een pagina (of twee) had getekend, voor een Western die we om de buurt deden? Misschien was dat voor iets anders, het is ook een tijdje geleden...

Inderdaad, Charles, Er waren een aantal Yahoo!'s achter elkaar met een westernthema. Waarom precies weet ik niet, misschien omdat dat wel past bij de naam van het blad. Zo'n blaadje maken was zo wie zo improviseren.

 

magazine yahoo luuk bode.jpg

Copyright cover : Luuk Bode.

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

Daar ben ik het niet mee eens. Net als bij een stripboek, mag je de cover van zo'n stripblad wel op internet zetten (zie bv. de verzamelingen op LastDodo) maar de inhoud, dat moet je aan de auteurs over laten.

 

Ah, maar ik bedoelde niet om de edities digitaal te verspreiden.

Ik pleit alleen maar om te digitaliseren, te registreren en te bewaren. Zo weet je wat er bestaat (heeft bestaan) en gaat niks verloren.

 

Link naar reactie
Op 18/11/2021 om 14:57, Hamirubi zei:

 

Ah, maar ik bedoelde niet om de edities digitaal te verspreiden.

Ik pleit alleen maar om te digitaliseren, te registreren en te bewaren. Zo weet je wat er bestaat (heeft bestaan) en gaat niks verloren.

 

Okay, ik snap het (ongeveer).

Ik heb het idee dat een groot aantal van deze (Nederlandse*) bladen in het archief of in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag te vinden zijn. Die hebben me namelijk wel eens een brief geschreven om een abonnement op Yahoo! aan te vragen. Zo kwam ik ook aan een ISSN-nummer voor mijn stripblad (zie de cover hierboven met Luuk's cowboy erop). Ik denk dus dat je, als je dat wenst, bij de KB vele stripbladen kunt raadplegen. De Koninklijke Bibliotheek streeft er namelijk naar zoveel mogelijk van alle Nederlandse uitgaven te verzamelen en te bewaren.

 

* uit de lijst zijn enkel de bladen Spruit, Beeldstorm magazine en Flan Imperial uit Vlaanderen.

Link naar reactie
Op 22/11/2021 om 09:37, cartoonesk zei:

Okay, ik snap het (ongeveer).

Ik heb het idee dat een groot aantal van deze (Nederlandse*) bladen in het archief of in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag te vinden zijn. Die hebben me namelijk wel eens een brief geschreven om een abonnement op Yahoo! aan te vragen. Zo kwam ik ook aan een ISSN-nummer voor mijn stripblad (zie de cover hierboven met Luuk's cowboy erop). Ik denk dus dat je, als je dat wenst, bij de KB vele stripbladen kunt raadplegen. De Koninklijke Bibliotheek streeft er namelijk naar zoveel mogelijk van alle Nederlandse uitgaven te verzamelen en te bewaren.

 

* uit de lijst zijn enkel de bladen Spruit en Flan Imperial uit Vlaanderen.

Nee, toch? Beeldstorm was toch Gents? Of waren er 2 bladen met dezelfde naam?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...