Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (24)] winkel 43 vs. winkel 5


Yncke

Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?  

62 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 12-01-22 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?

Kortom, welke van deze twee winkels verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens winkel zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

TheodoorCleysters.jpg.245d4ebbc611909095

Mijn tweede inzending komt uit 'De Archipelvreter' van Theodoor Cleysters. De pagina waar Theodoor op een markt in Jakarta (denk ik) een vogeltje koopt om het vrij te laten, terwijl hijzelf gezocht wordt voor moord:

 

Lük Bey

 

 

B

 

afbeelding.png.997d6c4bc2d0521a1dec7e5fc

Magasin Général

 

cinco

Link naar reactie
  • Bonte pinned this topic

A. is een prachtige scène maar qua tekenwerk, zeker wanneer je kijkt naar de grote, slordige prent in de bovenste helft van de pagina waarin je het beste zicht op de markt zelf krijgt (of toch zou moeten krijgen), is het zeker niet het beste van Frank Le Gall.

 

B. kon natuurlijk niet ontbreken in een toernooi zoals deze.

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic

Ik heb getwijfeld. A gestemd. Een tijdje later nog eens terug gaan kijken...

De sfeer die er zou moeten hangen in zo'n rij eetstalletjes komen niet helemaal door in de tekeningen.

Aan de andere kant is de, ja wat eigenlijk, in B wel heel opgeruimd, terwijl ik het liever rommelig zie als het gaat om sfeer en dergelijke.

 

Uiteindelijk heb ik m'n stem laten staan, al was het maar omwille van het nostalgisch gevoel naar de yatai van Fukuoka dat ik toch een beetje krijg door die tekening.

 

Nostalgie maakt dus wel degelijk veel uit blijkbaar.

Link naar reactie

Ik was toch vrij gerust dat die markt de eerste ronde zou overleven, maar je moet wat chance hebben met de tegenstander natuurlijk. Dit gezegd zijnde, vind ik 'm ook gewoon beter dan die Magasin Général. 

 

Dat 'slordige' vind ik juist fantastisch, ik zou het zelf graag leren om een tekening zo in in inkt te durven zetten en die dus niet tot in de kleinste details te proberen verbeteren. Je verliest daar alleen maar levendigheid mee.

 

Neem bv dat rook-effect gedaan is: in die tijd was er nog geen Photoshop en je kunt op de originele pagina echt zien hoe Le Gall daar met een scheermesje zijn inktijnen te lijf is gegaan.

 

le-gall-theodore-poussin-2-le-mangeur-d-archipels-planche-29-3is9.thumb.jpg.d2ffa9fd434753391e4af17ed9fa64e1.jpg

 

Ik vind Loisel z'n stijl trouwens ook veel aantrekkelijker in Peter Pan, waar de lijnvoering veel dikker en, naar mijn mening, levendiger is. 

Link naar reactie

Grappig dat het in het origineel gaat om "cinq cents Hollandais". Wie zou besloten hebben dat te vertalen met "vijf dubbeltjes"?

 

De aantrekkingkracht van Le Gall zit 'm vooral in de complete scene (in beeld én tekst), als je het centrale plaatje isoleert valt op hoe karikaturaal hij nog tekende. Dat jochie met die korte beentjes links ziet er niet uit.

 

De pagina van Loisel en Tripp (van wie ik ook een groot fan ben) ziet er professioneler en overzichtelijker uit.

 

Uiteindelijk voel ik me meer aangetrokken tot Cleysters, maar... een markt is geen winkel. Ik onthoud me dus van stemming.

Link naar reactie
14 uren geleden, fenip zei:

Prachtig origineel:

https://www.2dgalleries.com/art/theodore-poussin-2-le-mangeur-d-archipels-planche-29-21237

Komt meer tot z'n recht in zwart/wit.

 

Tja, in dit geval kan ik natuurlijk niet anders dan ook voor ''mijn'' pagina stemmen 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...