cartoonesk Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 Na het lezen van Macherot's Clifton, heb ik andere Cliftons herlezen en daarna andere Lombard-albums van Bédu. Dat is toch wel een heel goede tekenaar, al vanaf het begin. Ik heb de albums van Ali Bamba en Hugo en ook een album van Proffie en daar wou ik het over hebben. Zou het niet eens een idee zijn voor een uitgever om ALLE verhalen van Proffie in een boek te zetten want er zijn er nog meer dan alleen die in het album hier getoond? Of er genoeg verhalen zijn voor een hele integrale, dat weet ik niet maar ik ken er toch nog wat uit het weekblad Kuifje en uit de Super-Kuifjes. Extra vraag : weet iemand hoe het vordert met Bédu's project voor weekblad Spirou? groetjes. Quote
cartoonesk Posted February 21, 2022 Author Posted February 21, 2022 Hier een leuke strip over de redactie van weekblad Kuifje (uit Super-Kuifje "Duel"). Quote
cinco Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 HIj is ook heel sterk in het tekenen van allerhande gelaatsuitdrukkingen, iets wat hem goed van pas kwam voor de Psy. Quote
cartoonesk Posted February 22, 2022 Author Posted February 22, 2022 Het mooie van De Psy is dat Bédu en Cauvin er een mooi einde aan gebreid hebben met Dokter Medard, die van beroep verandert in de laatste strip. Dédi door Raoul Cauvin waar Raoul voor mij een afbeelding van De Psy heeft uitgeknipt en opgeplakt. Quote
dirk (monsieur toupet) Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 De psy is aangenaam leesvoer, maar ik heb het altijd wat spijtig gevonden dat een knappe tekenaar als Bédu zich beperkte tot die kale kamer van een psychiater. Benieuwd of er nu nog moois volgt. Hij heeft intussen al een zekere leeftijd, denk ik. Quote
cartoonesk Posted February 22, 2022 Author Posted February 22, 2022 2 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Benieuwd of er nu nog moois volgt. Hij heeft intussen al een zekere leeftijd, denk ik. Ik had op de blog van Cauvin eens gelezen dat Bédu iets voorbereidt voor Spirou op eigen scenario. Iets fantasievol en misschien zelfs middeleeuws. Ik weet het niet meer precies (vandaar mijn vraag bovenaan). Quote
Madam Kito Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 Op 21/2/2022 om 10:27, cartoonesk zei: Of er genoeg verhalen zijn voor een hele integrale, dat weet ik niet Als er maar twee verhalen zijn, en je bundelt ze, heb je ook een integrale, he. Quote
cinco Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 Tijd dat er eens een uitgever is die een heruitgave van een one-shot als integrale durft omschrijven. Quote
cartoonesk Posted February 23, 2022 Author Posted February 23, 2022 14 uren geleden, TDPB zei: Als er maar twee verhalen zijn, en je bundelt ze, heb je ook een integrale, he. Sorry voor het misverstand, TDPB. Ik bedoelde niet "albumvullende verhalen". De strip Proffie (scenario van Blareau) bestond uit korte verhalen van 2, 3 of 4 pagina's. Het waren een soort komische lezingen over allerhande onderwerpen. Perfect dus voor themanummers en Super-Kuifjes. Quote
Madam Kito Posted February 23, 2022 Posted February 23, 2022 3 uren geleden, cartoonesk zei: Sorry voor het misverstand, TDPB. Ik bedoelde niet "albumvullende verhalen". De strip Proffie (scenario van Blareau) bestond uit korte verhalen van 2, 3 of 4 pagina's. Het waren een soort komische lezingen over allerhande onderwerpen. Perfect dus voor themanummers en Super-Kuifjes. I know. Heb daar nog ergens een boekje van liggen. Maar zelfs al gaat het om verhaaltjes van 1 pagina, dan nog sta ik achter mijn opmerking. Quote
cartoonesk Posted February 23, 2022 Author Posted February 23, 2022 28 minuten geleden, TDPB zei: I know. Heb daar nog ergens een boekje van liggen. Maar zelfs al gaat het om verhaaltjes van 1 pagina, dan nog sta ik achter mijn opmerking. Okay. Ik snap het. Quote
Madam Kito Posted February 23, 2022 Posted February 23, 2022 De reeks liep een kleine 10 jaar. Er moet ongetwijfeld materiaal genoeg zijn om een mooie bundel te maken (ze hebben één album kunnen vullen alleen al met verhaaltjes over sport). cartoonesk 1 Quote
Madam Kito Posted February 23, 2022 Posted February 23, 2022 Op 22/2/2022 om 12:05, dirk (monsieur toupet) zei: . Hij heeft intussen al een zekere leeftijd, denk ik. Hij wordt binnenkort 74. Quote
Lük Bey Posted February 23, 2022 Posted February 23, 2022 (edit: niet gezien dat Hugo al vermeld was in de eerste post) Quote https://www.facebook.com/lukbey
cartoonesk Posted February 28, 2022 Author Posted February 28, 2022 Op 23/2/2022 om 15:21, Lük Bey zei: (edit: niet gezien dat Hugo al vermeld was in de eerste post) Dan mag je er nog wel iets over zeggen? Quote
cartoonesk Posted February 28, 2022 Author Posted February 28, 2022 Toen ik mijn Franstalige Hugo-album liet signeren begin jaren '90, sprak ik met Bédu in het Frans. Ik dacht vanwege zijn naam dat hij alleen Frans sprak maar hij spreekt waarschijnlijk wel Nederlands want hij is van Leuven net als Jean-Pol en vroeger Berck. Als ik het mis heb, mag je het zeggen. (scan van dédi niet zo goed) Quote
Retardi Posted February 28, 2022 Posted February 28, 2022 Ik vond zijn Clifton's erg goed. Indertijd ook erg van Hugo genoten al is dat nu meer voor kinderen. Btw: Een fraaie dedi @cartoonesk! cartoonesk 1 Quote
dirk (monsieur toupet) Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 Als ik wat google zie ik dat hij van Ciney is. Hij heeft wel in Leuven gestudeerd (toen nog tweetalige universiteit). Quote
cartoonesk Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 1 uur geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Als ik wat google zie ik dat hij van Ciney is. Hij heeft wel in Leuven gestudeerd (toen nog tweetalige universiteit). Nu weet ik het nog niet! Bij de naam Bernard Dumont denk je wel aan een Franstalig iemand maar ik heb wel eens gelezen dat Bédu, Jean-Pol en Berck wel eens De Leuvense school werden genoemd. En Bédu heeft samengewerkt met Jean-Pol. Quote
Suske Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 39 minutes ago, cartoonesk said: Nu weet ik het nog niet! Bij de naam Bernard Dumont denk je wel aan een Franstalig iemand maar ik heb wel eens gelezen dat Bédu, Jean-Pol en Berck wel eens De Leuvense school werden genoemd. En Bédu heeft samengewerkt met Jean-Pol. Bédu heeft samengewerkt met Berck en Jean-Pol (Lutti-kids in Tv-ekpres) Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
cartoonesk Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 1 minuut geleden, Suske zei: Bédu heeft samengewerkt met Berck en Jean-Pol (Lutti-kids in Tv-ekpres) Ik ken er een pagina van uit de stripgids over Jean-Pol. Deze afbeelding van het internet : Quote
Suske Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 Ik dacht dat Bédu voor Jean_pol het scenario schreef voor het Annie en Peter verhaal 'De sultan van Magdad-Al-Maal'. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
cartoonesk Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 2 minuten geleden, Suske zei: Ik dacht dat Bédu voor Jean_pol het scenario schreef voor het Annie en Peter verhaal 'De sultan van Magdad-Al-Maal'. Hij staat wel vermeld aan het eind van het verhaal, geloof ik. Kan best. Quote
dirk (monsieur toupet) Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 Hij zal misschien in Leuven zijn blijven plakken na zijn studie. Quote
Ambreville Posted March 5, 2022 Posted March 5, 2022 On 3/1/2022 at 1:29 PM, dirk (monsieur toupet) said: Hij zal misschien in Leuven zijn blijven plakken na zijn studie. Ik dacht Namen. Hij heeft vorig jaar nog een stevige dedi-tour gedaan voor Expo59 Quote
cartoonesk Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 Omdat ik eens in Robbedoes las over De Leuvense school (Bédu, Berck en Jean-Pol) nam ik altijd aan dat Bédu van Leuven was. Meer info had ik niet. Quote
cartoonesk Posted November 7, 2023 Author Posted November 7, 2023 Wow! De cover van Bédu's nieuwe stripboek is bekend! Zou in februari kunnen verschijnen. fantasiooo 1 Quote
Lük Bey Posted November 7, 2023 Posted November 7, 2023 Behalve de cover (en de korte inhoud) valt daar nu eens niks over terug te vinden. Klinkt wel veelbelovend, ik ben dol op zijn tekenstijl. Quote https://www.facebook.com/lukbey
Waldorf Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 Op de site van SSZ kondigen ze dat aan als een realistische fantasy. Zijn dat dan draken met een saaie job, twee kinderen en jaarlijk vakantie aan de Turkse rivièra? esteban² 1 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cartoonesk Posted November 27, 2023 Author Posted November 27, 2023 Enkele afbeeldingen uit de nieuwe strip van Bédu. Vanaf het kerstnummer in weekblad Spirou. esteban² 1 Quote
cartoonesk Posted February 7, 2024 Author Posted February 7, 2024 SangDragon dan toch nog op de cover van Spirou! Quote
Ambreville Posted February 7, 2024 Posted February 7, 2024 On 11/16/2023 at 3:34 PM, Waldorf said: Op de site van SSZ kondigen ze dat aan als een realistische fantasy. Zijn dat dan draken met een saaie job, twee kinderen en jaarlijk vakantie aan de Turkse rivièra? Neen, mensen die in draken veranderen. Quote
cartoonesk Posted February 20, 2024 Author Posted February 20, 2024 Nog steeds geen nieuws over een Nederlandstalige versie van dit nieuwe album? Quote
cinco Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 Op 21/2/2022 om 10:27, cartoonesk zei: heb ik andere Cliftons herlezen en daarna andere Lombard-albums van Bédu. Wat vond je eigenlijk van zijn latere Cliftons die de reeks een wat serieuzere toon gaven? (iets waar men na Bédu terug van is afgestapt) Ook zijn mise-en-scène voor de reeks werd filmischer toen hij zelf de scenario's schreef. Quote
cartoonesk Posted April 2, 2024 Author Posted April 2, 2024 11 minuten geleden, cinco zei: Wat vond je eigenlijk van zijn latere Cliftons die de reeks een wat serieuzere toon gaven? (iets waar men na Bédu terug van is afgestapt) Ook zijn mise-en-scène voor de reeks werd filmischer toen hij zelf de scenario's schreef. Ik vind alle Clifton-albums van Bédu mooi. Ik snap wel wat je bedoelt. SangDragon heb ik al in Spirou gezien (nog niet gelezen) en dat ziet er qua tekenwerk ook wat serieuzer uit, ook al komen er fantasiefiguren in voor, zoals in Hugo. Quote
cartoonesk Posted April 2, 2024 Author Posted April 2, 2024 Bédu begon met een op Franquin gebaseerde losse tekenstijl (Wakkie de Wasbeer, Ali Bamba (zie afbeelding), Proffie). Langzaam veranderde zijn stijl naar meer klare lijn, strakkere lijnvoering en sobere achtergronden (De Psy, bv.). Quote
Recommended Posts