Ga naar inhoud

Bédu


cartoonesk

Recommended Posts

Na het lezen van Macherot's Clifton, heb ik andere Cliftons herlezen en daarna andere Lombard-albums van Bédu. Dat is toch wel een heel goede tekenaar, al vanaf het begin. Ik heb de albums van Ali Bamba en Hugo en ook een album van Proffie en daar wou ik het over hebben. Zou het niet eens een idee zijn voor een uitgever om ALLE verhalen van Proffie in een boek te zetten want er zijn er nog meer dan alleen die in het album hier getoond? Of er genoeg verhalen zijn voor een hele integrale, dat weet ik niet maar ik ken er toch nog wat uit het weekblad Kuifje en uit de Super-Kuifjes.

 

Extra vraag : weet iemand hoe het vordert met Bédu's project voor weekblad Spirou?

 

groetjes.

 

proffie.jpg

Link naar reactie
2 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Benieuwd of er nu nog moois volgt. Hij heeft intussen al een zekere leeftijd, denk ik.

Ik had op de blog van Cauvin eens gelezen dat Bédu iets voorbereidt voor Spirou op eigen scenario. Iets fantasievol en misschien zelfs middeleeuws. Ik weet het niet meer precies (vandaar mijn vraag bovenaan).

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

Als er maar twee verhalen zijn, en je bundelt ze, heb je ook een integrale, he.

Sorry voor het misverstand, TDPB. Ik bedoelde niet "albumvullende verhalen". De strip Proffie (scenario van Blareau) bestond uit korte verhalen van 2, 3 of 4 pagina's. Het waren een soort komische lezingen over allerhande onderwerpen. Perfect dus voor themanummers en Super-Kuifjes.

 

tintin bédu 6.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Sorry voor het misverstand, TDPB. Ik bedoelde niet "albumvullende verhalen". De strip Proffie (scenario van Blareau) bestond uit korte verhalen van 2, 3 of 4 pagina's. Het waren een soort komische lezingen over allerhande onderwerpen. Perfect dus voor themanummers en Super-Kuifjes.

I know. Heb daar nog ergens een boekje van liggen. Maar zelfs al gaat het om verhaaltjes van 1 pagina, dan nog sta ik achter mijn opmerking.

Link naar reactie

Toen ik mijn Franstalige Hugo-album liet signeren begin jaren '90, sprak ik met Bédu in het Frans. Ik dacht vanwege zijn naam dat hij alleen Frans sprak maar hij spreekt waarschijnlijk wel Nederlands want hij is van Leuven net als Jean-Pol en vroeger Berck. Als ik het mis heb, mag je het zeggen.

(scan van dédi niet zo goed)

 

dedi bédu.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Als ik wat google zie ik dat hij van Ciney is. Hij heeft wel in Leuven gestudeerd (toen nog tweetalige universiteit).

Nu weet ik het nog niet! 🤔 Bij de naam Bernard Dumont denk je wel aan een Franstalig iemand maar ik heb wel eens gelezen dat Bédu, Jean-Pol en Berck wel eens De Leuvense school werden genoemd. En Bédu heeft samengewerkt met Jean-Pol.

Link naar reactie
39 minutes ago, cartoonesk said:

Nu weet ik het nog niet! 🤔 Bij de naam Bernard Dumont denk je wel aan een Franstalig iemand maar ik heb wel eens gelezen dat Bédu, Jean-Pol en Berck wel eens De Leuvense school werden genoemd. En Bédu heeft samengewerkt met Jean-Pol.

Bédu heeft samengewerkt met Berck en Jean-Pol (Lutti-kids in Tv-ekpres)

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Op 21/2/2022 om 10:27, cartoonesk zei:

heb ik andere Cliftons herlezen en daarna andere Lombard-albums van Bédu.

 

Wat vond je eigenlijk van zijn latere Cliftons die de reeks een wat serieuzere toon gaven? (iets waar men na Bédu terug van is afgestapt)

Ook zijn mise-en-scène voor de reeks werd filmischer toen hij zelf de scenario's schreef.

 

PlancheA_4934.thumb.jpg.3e5a698541a66e76ca96d39bc0e01faf.jpg

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

 

Wat vond je eigenlijk van zijn latere Cliftons die de reeks een wat serieuzere toon gaven? (iets waar men na Bédu terug van is afgestapt)

Ook zijn mise-en-scène voor de reeks werd filmischer toen hij zelf de scenario's schreef.

 

PlancheA_4934.thumb.jpg.3e5a698541a66e76ca96d39bc0e01faf.jpg

Ik vind alle Clifton-albums van Bédu mooi. Ik snap wel wat je bedoelt. SangDragon heb ik al in Spirou gezien (nog niet gelezen) en dat ziet er qua tekenwerk ook wat serieuzer uit, ook al komen er fantasiefiguren in voor, zoals in Hugo.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...