Ga naar inhoud

6 Keer 'sus En Wis' Voor Sos Kinderdorpen


Veto

Recommended Posts

De Verwoede Verzamelaar (Jan Verheyen vs. Jan Bosschaert) was maar een flutverhaal. Totaal geen spanning, geen lijn, allen losse filmscènes met de grootste moeite aan elkaar geknoopt.

Ik verwacht wel dat deze platen het meest zullen opleveren (wegens cross-over tussen film en strip)

 

Hoezo, geen spanning of lijn? Ja, het is opgebouwd rond een paar bekende filmscènes, maar er zat toch duidelijk een plot in het scenario, met een paar leuke scènes. En vooral een Krimson die eens helemaal anders is dan gebruikelijk. Vergeet niet dat dit verhaaltjes van 24 pagina's zijn. Dat betekent dat je als scenarist al aan afronden moet beginnen te denken nog voor je verhaal goed en wel in gang is geschoten. En als je dan ook nog eens zes personages hebt die allen aan bod moeten komen...

Wat me wel niet duidelijk was is of onze helden nu terug geflitst worden in de films zelve of naar de opnames van de films, aangezien sommige filmpersonages het hadden over het scenario en ze aangesproken werden met de naam van de acteurs, en niet met die van de personages die ze speelden. Daar mocht wat langer over nagedacht zijn.

Ik ben wel geen fan van de inkleuring, vrees ik.

Link naar reactie

 

Wat me wel niet duidelijk was is of onze helden nu terug geflitst worden in de films zelve of naar de opnames van de films, aangezien sommige filmpersonages het hadden over het scenario en ze aangesproken werden met de naam van de acteurs, en niet met die van de personages die ze speelden. Daar mocht wat langer over nagedacht zijn.

 

Post-modern magisch realisme? :e003:

Anderzijds; er zijn wel meer strips waar geen touw aan vast te knopen is. Dit is de nieuwe vertelstijl: de lezer kan er van maken wat hij wil. Zucht.

Schilders trekken die paraplu ook graag open: ze kennen er zelf geen vodden van maar komen dan aandraven met hoogstaande filo praat dat de kijker er alle kanten mee uitkan.

Link naar reactie

Hoezo, geen spanning of lijn? Ja, het is opgebouwd rond een paar bekende filmscènes, maar er zat toch duidelijk een plot in het scenario, met een paar leuke scènes. En vooral een Krimson die eens helemaal anders is dan gebruikelijk. Vergeet niet dat dit verhaaltjes van 24 pagina's zijn. Dat betekent dat je als scenarist al aan afronden moet beginnen te denken nog voor je verhaal goed en wel in gang is geschoten. En als je dan ook nog eens zes personages hebt die allen aan bod moeten komen...

Wat me wel niet duidelijk was is of onze helden nu terug geflitst worden in de films zelve of naar de opnames van de films, aangezien sommige filmpersonages het hadden over het scenario en ze aangesproken werden met de naam van de acteurs, en niet met die van de personages die ze speelden. Daar mocht wat langer over nagedacht zijn.

Ik ben wel geen fan van de inkleuring, vrees ik.

 

Inderdaad, die inkleuring. Wat is er daar misgelopen... Jammer, want de tekeningen mochten er wel zijn.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De Spitse Bergen was een leuke strip. Gebaseerd op Reizen Waes. Eigenlijk een heel klassiek S&W verhaal met een originele insteek.

 

Het dino-verhaal zal me misschien tegenspreken, maar het valt me op dat de tekenaars van deze albums hun eigen ding (kunnen) doen, en zelfs behoorlijk sterk afwijken van de gekende Suske en Wiske-stijl (alhoewel ik me afvraag waarom Bosschaert beweert dat hij op 4 stroken 'moest' werken) maar dat de bv's en hun ghostwriters zowel qua inhoud als qua vorm behoorlijk klassieke Suske en Wiske verhaaltjes brengen. Scenariogewijs moet daar veel meer mee te doen zijn.

Link naar reactie

MIjn dinoverhaal is inderdaad anders dan de klassieke uitsnit, Tom.  Ik ga daarin kamerbreed en schermvullend.

Ik heb wel rekening gehouden met de Vandersteen-canon: regelmatig een blokje tekst  ipv een stripvakje, waarin er handige tijdsprongen worden gemaakt door te vertellen wat er gebeurt. (in de zin van 'Onze vrienden vertelden de professor wat ze hadden gehoord...' met dan een klein icoontje of een silhouetje erbij.  Classic Sus en Wis.)

En in mijn epiloog gebruik ik brede vakken, omdat die eigenlijk al niet meer over Suske  en Wiske gaat.  Jullie lezen het volgende week wel.  

Link naar reactie
  • 1 month later...

De albums hebben blijkbaar goed verkocht bij Het Laatste Nieuws.  Normaal gezien zouden er ook albums in de stripspeciaalzaak moeten liggen...  Zijn er forummers die 'Het Naderende Noodlot' gelezen hebben ?  Ik hoor amper kritiek(en)...  

 

Ik heb er drie gekocht ( Cambré, Bosschaert en die van u ). Dit was de beste op scenariovlak. Mij maak je niet wijs dat Coppens dit verhaal volledig geschreven heeft. Ideeën en hoofdplot, dat wel. Maar het verhaal is met teveel ervaring opgebouwd om van een bleu te zijn ( anders krijg je zoiets als die van Verheyen/Bosschaert). Goede zet om met Dino's te werken. Die beestjes liggen je :-) én je kon er veel meer mee kwijt als in een gewoon verhaal. Wat ook opviel dat bij u de kleuren wel ok waren.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik vond dat ook veruit de grappigste.

Het was in ieder geval het meest inventieve. Alhoewel het einde natuurlijk niet klopt. (Muggenzifter modus aan) Moest Vandersteen zijn reeks gebaseerd hebben op die fossielen dan zou suskosaurus eigenlijk rikkisaurus geweest moeten zijn. Of toch minstens qua uiterlijk. En dan zwijg ik nog over Jeromosaurus Rex.(muggenzifter modus uit)

Link naar reactie

Ik wil naar de veiling voor een plaat.

Zit me echter af te vragen of ik het bijbehorende album wel / niet moet aanschaffen.

 

Ter gelegenheid van deze veiling heeft Veilinghuis Bernaerts een Suske en Wiske-luxealbum op groot formaat laten maken, waarvan de koper van een originele tekening uit de veiling, één exemplaar kan aankopen, aan een meerprijs van 240 euro, indien hij/zij dit wenst.

Het luxe-album is gemaakt op het formaat van de originele tekening en beeldt alle 138 tekeningen af.

De uitvoering is feestelijk: groot formaat, gekartonneerd, met roodlinnen band.[end of quote

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
  • 8 months later...

Hehe, eindelijk zijn de Nederlandse tekenaars en auteurs van de zes albums bekend:

 

3 september: De grandioze gitaar door zanger Guus Meeuwis en Gerben Valkema, vooral bekend van de strip Elsje.
10 september: De schaal van moraal van sportpresentator Wilfred Genee en Eric Heuvel, tekenaar van January Jones
17 september: De charmante chirurg door bestsellerauteur Esther Verhoef en Atoomstijl-tekenaar Michiel de Jong
24 september: De pientere pop door schrijfster/columniste Aaf Brandt Corstius en Gerard Leever, bekend van Suus & Sas en Oktoknopie.
1 oktober: De tollende toverkol door de Surinaams-Nederlandse auteur Karin Amatmoekrim en Hanco Kolk, geestelijk vader van Gilles de Geus en S1ngle.
8 oktober: De irritante imitator door allround tv-fenomeen Carlo Boszhard en Romano Molenaar, die faam maakte in de VS als tekenaar voor Marvel Comics en in de lage landen vooral bekend is als tekenaar van Storm én natuurlijk van J.ROM.

 

De cover van De grandioze gitaar vind je al op de site van De fameuze fanclub.

 

Ziet er alvast erg leuk uit...

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...